Byta Thorens 160 Super mot vad?

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
En Thorens 160 Super med SME Serie III med en Clearaudio Alpha, byta till något annat bättre eller behålla den?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Setter du en Ortofon MC-pickup på den der, blir den svært god, Figge. En Rondo bør fungere svært godt. Trigon Vanguard II er en av Europas beste midprice- RIAAer- den holder. Dog har jeg kikka mer på Trichord Diablo...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.697
Sted
Kongsberg
Hei.

Thorens TD-160 er en meget god spiller som du må høyt i pris for å toppe. Ta med i betraktningen
at dagens versjon (HD) koster nærmere 20 tusen kroner (med Rega 303 arm) i stedet for å bedømme
spilleren ut fra de latterlig lave prisene de selges for på bruktmarkedet.
Kan enkelt oppgraderes med litt bitumen på den faste delen av chassiset og en bedre platematte.
Flere tråder om dette her på HFS.

SME 3009 Series III er en riktig god arm som matcher spilleren på en utmerket måte. Men du må være
oppmerksom på at dette er en lettvektsarm som skal matches med en myk (high compliance) pickup.
Hverken Clearaudio Alpha eller Ortofon Rondo (begge med compliance=15 cu) utgjør noen ideell match
til denne armen. Tenk heller pickuper som Ortofon 2M Black (22 cu) eller Sound Smith (M=22cu/H=28cu)
MMC (så dyr som mulig) for best mulig resultat. Gamle Shure og Grace pickupen kan også fungere godt
om du finner en god NOS stift til dem.

Så dette blir fort et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke - og om du vil bruke dem på pickup eller
ny spiller. Kombinasjonen du har er god nok til å toppes med en Sound Smith Aida til drøye 10 lapper.
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinyl-relaterte-tester/70026-soundsmith-aida.html#post1645474

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
På linje med Gunnar her.Hadde det vært meg,hadde jeg definitivt ikke solgt den,men heller oppgradert som Gunnar nevner.Du har en svært god spiller,og må et godt stykke opp i pris for å toppe den.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Har hunnit läst lite om Soundsmith och Aida verkar vara ett intressant alternativ till min nuvarande Clearaudio Alpha.
Billigare än att byta skivspelare och arm.;D
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.697
Sted
Kongsberg
Hei.

Syntes du Aidaen blir for dyr, kan du selvfølgelig vurdere Bohemen som jeg omtaler her (se side 72):

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf

Det spørs om ikke Aidaen er bedre på de små ankepunktene jeg hadde å komme med i testen, og
da er prisforskjellen på tre og et halvt tusen kroner opp til Aidaen ikke så avskrekkende.

Når det gjelder valg av versjon; høy (22 cu) compliance - eller medium (28 cu) compliance - ville jeg
klart gått for medium compliance versjonen som gir en nærmest ideell resonansfrekvens på 10,2 Hz
i motsetning til høy compliance versjonen som gir (også meget respektable) 9,1 Hz.
Medium compliance versjonen er dessuten lettere å ta med videre til en eventuelt annen tonarm og
lettere å selge brukt.

Jeg har forstått at Audioaktøren sliter med å skaffe nok pickuper fra SoundSmith - hør med dem -
eller med eventuell svensk importør (?).

Blir det alt for lenge å vente, kan som sagt Ortofon 2M Black være et alternativ. Audiomix her på
sentralen kjører med nettopp denne kombinasjonen; Ortofon 2M Black, SME 3009 Series III og
Thorens TD-160 og det høres i hvert fall meget anstendig ut (OBS: ikke hørt i mitt eget anlegg).
Han kan sikkert komme med mer utfyllende informasjon om akkurat den kombinasjonen.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Beklager, gutter..sa jeg Rondo, mente jeg 2m Black..satt litt i andre tanker mht egen spiller samtidig. Og har hatt endel på tapetet i det siste, Thorens´varme grunnsignatur passer nemlig meget godt til Ortofons groovy nøytralitet:rolleyes:
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Hei.

Thorens TD-160 er en meget god spiller som du må høyt i pris for å toppe. Ta med i betraktningen
at dagens versjon (HD) koster nærmere 20 tusen kroner (med Rega 303 arm) i stedet for å bedømme
spilleren ut fra de latterlig lave prisene de selges for på bruktmarkedet.
Kan enkelt oppgraderes med litt bitumen på den faste delen av chassiset og en bedre platematte.
Flere tråder om dette her på HFS.

SME 3009 Series III er en riktig god arm som matcher spilleren på en utmerket måte. Men du må være
oppmerksom på at dette er en lettvektsarm som skal matches med en myk (high compliance) pickup.
Hverken Clearaudio Alpha eller Ortofon Rondo (begge med compliance=15 cu) utgjør noen ideell match
til denne armen. Tenk heller pickuper som Ortofon 2M Black (22 cu) eller Sound Smith (M=22cu/H=28cu)
MMC (så dyr som mulig) for best mulig resultat. Gamle Shure og Grace pickupen kan også fungere godt
om du finner en god NOS stift til dem.

Så dette blir fort et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke - og om du vil bruke dem på pickup eller
ny spiller. Kombinasjonen du har er god nok til å toppes med en Sound Smith Aida til drøye 10 lapper.
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinyl-relaterte-tester/70026-soundsmith-aida.html#post1645474

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Inte ens ett byte till en VPI Classic?
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg har hatt TD 160 og TD 125 MK2. Begge 2 helt greie platespillere. (men ikke mer)
Tidens tann osv....
Gjør en liten test om du vil.
Kjøp en slik:
Project Debut Carbon Esprit | Lyd & Bilde

Og si hva du synes?

Litt bedre pu og du er der.
Mvh
666
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Project Debut Esprit bedre enn 160 og 125 ? Javel???
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Siden jeg har hatt begge, er det mitt grunnlag for uttalelsen.
Men det er i mine ører i mitt rom osv...
Jeg har ikke så superlang fartstid men kjøpte det første skikkelige anlegget
i 1973-74.
Mvh
666
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt TD 160 og TD 125 MK2. Begge 2 helt greie platespillere. (men ikke mer)
Tidens tann osv....
Gjør en liten test om du vil.
Kjøp en slik:
Project Debut Carbon Esprit | Lyd & Bilde

Og si hva du synes?

Litt bedre pu og du er der.
Mvh
666
TYVÄRR, 666 tycker jag att Projekt är väldigt osexiga när det gäller deras skivspelare. Lite som en Skoda.
Ingen själ-
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Ja, jeg er enig. En ProJect er IKKE sexy hehe :)

Mvh
666
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Siden jeg har hatt begge, er det mitt grunnlag for uttalelsen.
Men det er i mine ører i mitt rom osv...
Det skjønner jeg, og egne meninger skal du jo ha lov til å ha:), men det var ...tidens tann... jeg lurte litt på. Mener du teknologisk akterutseilt, eller å sammenlikne mot mer eller mindre utslitte eksemplarer?

Jeg har ikke så superlang fartstid men kjøpte det første skikkelige anlegget
i 1973-74.
Mvh
666
Skjønte ikke helt hva dette skulle ha- eller ikke skulle ha med saken å gjøre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt TD 160 og TD 125 MK2. Begge 2 helt greie platespillere. (men ikke mer)
Tidens tann osv....
Gjør en liten test om du vil.
Kjøp en slik:
Project Debut Carbon Esprit | Lyd & Bilde

Og si hva du synes?

Litt bedre pu og du er der.
Mvh
666
TD160 er en bedre spiller en Pro-ject RPM 5.

Etter å ha sammenlignet de to (faren min har en standard TD160 med AT95 mens RPM 5 med Grado green) var det helt klart at Pro-ject var mange hakk bak selv om jeg opplevde Grado Green som en marginal oppgradering fra AT95.

Det endte med at jeg kjøpte en Shelter 201 PU og en Speedbox SE for å få Pro-ject riggen til å spille ok og da ble totalprisen over 10k så vfm er lavt enten man kjøper en ny Pro-ject eller Rega IMO.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En Debut Carbon Esprit er bra alternativ i sin prisklasse, som vil kunne få et løft med en bedre PU (som f.kes 2M Bronze). Mulig at Oracle armdemperen som brukes på 9cc armen også passer 8,6 armen på Esprit. Men, potensialet for oppgradering stopper vel kanskje der, før man heller bør vurdede en (i utgangspunktet) dyrere spiller.

Et TD160s drivverk i god stand har potensialer langt utover dette.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.697
Sted
Kongsberg
Inte ens ett byte till en VPI Classic?
He he.

Siden jeg sitter med en VPI Classic - som oppgradering fra Forsell luftspiller og Thorens TD-125 Mk. II m/Syrinx PU-3
- jeg vel si Classicen er bedre, men svaret på hvorfor den er bedre blir fort litt komplekst;

Hovedårsaken til at den er bedre er; Classic armen (og resten av VPI/JWM-armene) som står på Classic spilleren. Dette er
en unipivot arm som alene kan konkurrere med de aller beste tonearmene der ute. I konstruksjon og lyd er den ikke veldig
forskjellig
fra Graham armene, men koster bare en brøkdel av disse. Også mange andre armer i 40-50 tusen kroners
segmentet vil slite med å spille veldig mye bedre en de "billige" armene fra VPI. JWM-12,7 er kongen!

Disse armene har medium til tung bevegelig masse og passer godt sammen med brorparten av de beste (MC og MM) pick-
upene der ute. Eneste ulempen jeg ser med disse armene er unipivot lagringen som skremmer mange, men den frykten er
fort overdrevet. Disse moderne unipivot armene har betydlig masse og et lavt tyngdepunkt som gjør dem uendelig mye
enklere å betjene enn de gamle lettvekts Black Widow og Formula 4 armene som knakk mang en dyr pickup.

En annen ting som gjør Classic (og resten av VPI unipivot) armen(e) interessant for meg personlig, er muligheten til å bytte
hele armrøret. Der jeg på Forsell spilleren min brukte timer på å bytte pickup, bruker jeg 10 sekunder på å bytte pickup
(med ekstra armrør) på Classicen min. Mye lettere å A/B teste da.

En løsning for deg å forbedre Thorens TD-160en din betraktelig (og gjøre den mer "all round" når det gjelder valg av pickup)
er å utstyre den med en VPI JWM-9T (eller en eldre JWM-9 eller JWM-9 Signature). Koblingsboksen må settes på den stive
delen av chassiset! Eller, om unipivot prinsippet (i kombinasjon med flytende oppheng) skremmer deg; en Jelco 750 arm eller
en Rega RB-600-1000 arm, armer som også gir utrolig mye for pengene. Unngå alt for (totalt) tunge armer som SME V, FR-64
og Dynavector 505/507 da disse klemme sammen det flytende opphenget på spilleren som igjen betyr mer overføring av motorstøy.

Det er også verdt å merke seg at etter introduksjonen av Ortofons 2M serie og ikke minst Sound Smiths operaserie trenger
man ikke i samme grad disse tunge solide armene med stramme lagre. De myke opphengene på disse armene krever langt mindre
av tonearmen, så rimelige armer som SME 3009 Improved/3009 Series III, Rega RB-250-303 og ProJect har igjen blitt interessante.
- også i high end sammenheng. Low output MC pickuper er ikke lenger enerådende når det gjelder god lyd.

Dette gjør også MM-only RIAAer som Graham Slee Era V som er veldig mye mer interessante nå - enn da jeg testet den for 5 år siden.


Når det gjelder selve drivverket vet jeg ikke om jeg tør å si at Classicen er bedre, men de er i hvert fall forskjellige;

Thorens TD-160 - har flytende oppheng, er bygget i lette materialer (spon og blikk) og har en "svak" (AC) motor. Dette
betyr lydmessig en tvers igjennom nøytral og "lett" karakter som den deler med andre tilsvarende spillere som originalen fra
AR, Linn Sondek (LP-12) og mange andre (også Rega). Thorensen er ikke mulig å trekke like langt som Linnen - med all dens
ekstrautstyr - men kommer ganske nærme. Bytt til Linn fjærer og filtmatte og demp den faste delen av chassiset, så vil likhetene
mellom disse to spillerne overraske deg. Favorittmusikk: Klassisk!

VPI Classic - har fast oppheng, er bygget i tunge materialer og har en sterk (AC) motor. Dette betyr lydmessig en "tyngre"
og varmere klangkarakter der den sterkere motoren gir deg mer bassnivå som minner mer om direktedrevne og mellomhjuls-
drevne spillere. Samtidig får man en raffinert mellomtone og diskant som spillerne med andre driftsformer (i mange tilfeller)
mangler. Favorittmusikk: Rock!

Selv om jeg her nevner favorittmusikk, så er begge typene drivverk altetende og det blir mer et spørsmål om peronlig smak
snarere enn bedre og dårligere. Det vesentlige er at begge er bedre enn CD. :cool: Og selvfølgelig også billige ProJect spillere.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Thorensen er ikke mulig å trekke like langt som Linnen - med all dens
ekstrautstyr - men kommer ganske nærme. Bytt til Linn fjærer og filtmatte og demp den faste delen av chassiset, så vil likhetene
mellom disse to spillerne overraske deg. Favorittmusikk: Klassisk!
Dette med å dempe Thorens er et gjentagende tema med tilsynelatende bred tilslutning - og TD160s var jo delvis dempet fra fabrikk. Men for LP12 er dette et "ikke-tema", tross deres forholdsvis like grunnkonstruksjon???
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Siden jeg har hatt begge, er det mitt grunnlag for uttalelsen.
Men det er i mine ører i mitt rom osv...
Det skjønner jeg, og egne meninger skal du jo ha lov til å ha:), men det var ...tidens tann... jeg lurte litt på. Mener du teknologisk akterutseilt, eller å sammenlikne mot mer eller mindre utslitte eksemplarer?

Jeg har ikke så superlang fartstid men kjøpte det første skikkelige anlegget
i 1973-74.
Mvh
666
Skjønte ikke helt hva dette skulle ha- eller ikke skulle ha med saken å gjøre.
Nei, du har selvsagt rett. Beklager om jeg har såret noen.

Mvh

666
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Nei, du har selvsagt rett. Beklager om jeg har såret noen.

Mvh

666
Tviler på at du såret noen:), men...
Selv har jeg hatt Hi-Fi-, lyd- og musikkinteresse siden midten av 70-tallet, og hadde et greit anlegg den perioden (1981) da jeg jobbet i Pioneer (Ing.forr. Atlas den gang). Så ble det litt "vakum" med rimeligere greier en periode frem til jeg flyttet tilbake fra leilighet til hus i 93. Og fra da til nå så har det gradvis "ballet" på seg.
Men, jeg føler meg ikke av den grunn berettiget til å mene noe mer enn de som har hatt denne interessen i vesentlig kortere tid.

Allikevel - det er noen her på HFS som aktivt benytter en slik form for "hersketeknikk" (både åpenlyst og dårlig kamuflert) og oppriktig mener de har mer/bedre uttalerett enn andre grunnet:
a) De har lang fartstid innen Hi-Fi, og/eller lang fartstid på HFS
b) De har langt dyyyyrere anlegg enn de fleste

For meg blir det både dumt og tøvete.
 
Sist redigert:

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Som sagt jeg beklager på det sterkeste og skal ikke legge ut noe mere i denne saken.
(jeg trekker også tilbake det jeg har skrevet)
Mvh
666
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.697
Sted
Kongsberg
Hei.

Slapp av "du med dyrets nummer". Det er faktisk fullstendig lovlig å være uenig med de andre
debattantene her på HFS. Det skjer stadig vekk - bare sjekk ut kabeltråden. Du har ingenting
å beklage og jeg er overbevist om at ingen føler seg såret. I hvert fall gjør ikke jeg det.

Det kan selvfølgelig også være situasjoner der man opplever en spiller som ProJecten som bedre
enn Thorens, særlig om Thorensen er utstyrt med originalarmene som ikke var all verden. Legg til
situasjoner der du på en av spillerne (Thorensen) kan ha; dårlig match mellom pickup og arm,
dårlig match mellom (MC) pickup og RIAA, dårlig justert geometri, feil stifttrykk, feil antskating,
dårlig underlag osv. osv. og det er fort gjort å komme til avvikende resultater i forhold til andre
debattanter.

Alt rundt platespiller er såpass komplekst at det er fort gjort å trekke feilaktige konklusjoner basert
på "feil" i oppsett av spillerne. Og selv om det er flere som er uenig med deg i denne tråden, skal du
ikke la noen andre diktere hva du mener. Det er faktisk helt greit at du foretrekker ProJecten ut fra
din smak, ditt rom, ditt anlegg osv.

mvh
Gunnar Brekke
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg er spent på hva trådstarter velger å gjøre. Forstår lysten på noe "nytt", men det går jo an å gi TD'n en total make-over også:)

Det finnes produsenter av nye, meget pene plinth. Nytt støvdeksel som ligger på, og ikke ned over plinth er også mulig. Det vil kunne gi spilleren et estetisk løft og et litt mer moderne utseende.

Kan du f.eks legge ut et bilde av spilleren?
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Kanske. Var på hifi mässa i Stockholm idag, lyssnade på Roksan Xerexes med Tabriz xi arm och Shelter 501, helt underbar, men för lite mycket pengar.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Kommer att testa någon annan pick-up min Thorens. Till att börja med.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Jeg er jo muligens på utkikk etter akkurat det oppsettet du har der, kan jo selge til meg for en fin pris :D Ikke at budsjettet tåler det nå som julestria setter inne men :rolleyes:
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Hej Gunnar
Tack för dina råd om val av pick-up det blev en Soundsmith Aida till slut, levering i morgon.

/Tommy
Hei.

Syntes du Aidaen blir for dyr, kan du selvfølgelig vurdere Bohemen som jeg omtaler her (se side 72):

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf

Det spørs om ikke Aidaen er bedre på de små ankepunktene jeg hadde å komme med i testen, og
da er prisforskjellen på tre og et halvt tusen kroner opp til Aidaen ikke så avskrekkende.

Når det gjelder valg av versjon; høy (22 cu) compliance - eller medium (28 cu) compliance - ville jeg
klart gått for medium compliance versjonen som gir en nærmest ideell resonansfrekvens på 10,2 Hz
i motsetning til høy compliance versjonen som gir (også meget respektable) 9,1 Hz.
Medium compliance versjonen er dessuten lettere å ta med videre til en eventuelt annen tonarm og
lettere å selge brukt.

Jeg har forstått at Audioaktøren sliter med å skaffe nok pickuper fra SoundSmith - hør med dem -
eller med eventuell svensk importør (?).

Blir det alt for lenge å vente, kan som sagt Ortofon 2M Black være et alternativ. Audiomix her på
sentralen kjører med nettopp denne kombinasjonen; Ortofon 2M Black, SME 3009 Series III og
Thorens TD-160 og det høres i hvert fall meget anstendig ut (OBS: ikke hørt i mitt eget anlegg).
Han kan sikkert komme med mer utfyllende informasjon om akkurat den kombinasjonen.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
L

Laban MK2

Gjest
Klippet fra nett :

What about the 'Super' designation....why is it so super..? Here's a little story.
The story begins with a UK Thorens distributor called Metrosound, and later to be known as Cambrasound. Metrosound was the kind of company that listened to its customers comments. When they began hearing numerous comments from TD160 owners who claimed to have modified and indeed improved the sound of their samples, Metrosound decided to investigate on their own. They set service manager Charles Trayhorn on a mission of producing a modified TD160 in an effort to persuade the manufacturer, Thorens, to produce such a version.
What Trayhorn built used a different mat, used no foam damping in the springs, and the undersides of the motorboard and sub-chassis were damped with bituminous felt. The plastic TD160 armboard was replaced with a high density version and left blank to incorporate many different tonearms apart from the standard Thorens TP16. The standard cabinetry surround was replaced with a larger, more solid one and the plastic dustcover hinges were replaced with metal ones and the top trim facia received a slightly different paint scheme. This is essentially what Thorens themselves built, dubbing it the TD160 Super. The factory TD160 Supers were all based on the TD160 mkII model.
Typically, the TD160 Super came without tonearm so that the customer could choose his/her favorite arm and allow the dealer to drill the armboard to fit. Metrosound/Cambrasound was just such a company that could do this. The TD160 Super sold in limited quantities and always cost significantly more than its standard TD160 MkII brother. Even without a tonearm.

160 super.JPG


Ref : The Analog Dept.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt TD 160 og TD 125 MK2. Begge 2 helt greie platespillere. (men ikke mer)
Tidens tann osv....
Gjør en liten test om du vil.
Kjøp en slik:
Project Debut Carbon Esprit | Lyd & Bilde

Og si hva du synes?

Litt bedre pu og du er der.
Mvh
666
TYVÄRR, 666 tycker jag att Projekt är väldigt osexiga när det gäller deras skivspelare. Lite som en Skoda.
Ingen själ-
En 160 er i min bok en bedre platespiller enn dagens platespillere i 6k segmentet.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.141
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Solgte for mange år siden min 160 super og gikk over til Oracle Delphi IV. Oracle så vesentlig bedre ut, men låt ikke bedre.
Den store forskjellen opplevde jeg ved overgang til spiller uten flytende oppheng. The Well tempered lab.

Tror ikke det er mye å hente på å bytte ut 160 med annen spiller med flytende oppheng.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Klippet fra nett :

What about the 'Super' designation....why is it so super..? Here's a little story.
The story begins with a UK Thorens distributor called Metrosound, and later to be known as Cambrasound. Metrosound was the kind of company that listened to its customers comments. When they began hearing numerous comments from TD160 owners who claimed to have modified and indeed improved the sound of their samples, Metrosound decided to investigate on their own. They set service manager Charles Trayhorn on a mission of producing a modified TD160 in an effort to persuade the manufacturer, Thorens, to produce such a version.
What Trayhorn built used a different mat, used no foam damping in the springs, and the undersides of the motorboard and sub-chassis were damped with bituminous felt. The plastic TD160 armboard was replaced with a high density version and left blank to incorporate many different tonearms apart from the standard Thorens TP16. The standard cabinetry surround was replaced with a larger, more solid one and the plastic dustcover hinges were replaced with metal ones and the top trim facia received a slightly different paint scheme. This is essentially what Thorens themselves built, dubbing it the TD160 Super. The factory TD160 Supers were all based on the TD160 mkII model.
Typically, the TD160 Super came without tonearm so that the customer could choose his/her favorite arm and allow the dealer to drill the armboard to fit. Metrosound/Cambrasound was just such a company that could do this. The TD160 Super sold in limited quantities and always cost significantly more than its standard TD160 MkII brother. Even without a tonearm.

Vis vedlegget 306073

Ref : The Analog Dept.
Super har et større lager?
Opp fra 7mm til 10mm?
Tror jeg..........
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Nope. Alle TD 160 og TD 145 hadde 10mm lager. De rimeligere modellene (eks. TD 146, TD 166) hadde 7mm lager.
TD 160 Super skilte seg fra TD 160 ved kraftigere plinth og bunnplate, samt innvendig demping. Og - de fleste ble vel levert uten original (Thorens arm)
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.632
Antall liker
4.048
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Hej Gunnar
Tack för dina råd om val av pick-up det blev en Soundsmith Aida till slut, levering i morgon.
Tommy
Gratulerere.

Du får pøse på med bilder og inntrykk når pickupen er på plass i armen.

mvh
Gunnar Brekke
Hej Gunnar
Den kommer att monteras nästa helg, så jag återkommer med intryck då.
Mvh
Tommy
 
Topp Bunn