Bytte av arbeidsgiver, hva gjør jeg med hjemme pc?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Bytter arbeidsgiver til høsten og så har jeg "kjøpt" hjemme pc med lønnstrekk via min nåværende arbeidsgiver.
Saldo på maskinen er 4771 kroner og maskinen er en 2 år gammel stasjonær Dell XPS 420 quadcore med bluray brenner, 3gb ram, 1tb harddisk, SB lydkort og et grafikkort som var bra når maskinen var ny.

Maskinen kan nok kjøpes ut eller leveres tilbake. Hva gjør jeg?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Anonym skrev:
Bytter arbeidsgiver til høsten og så har jeg "kjøpt" hjemme pc med lønnstrekk via min nåværende arbeidsgiver.
Saldo på maskinen er 4771 kroner og maskinen er en 2 år gammel stasjonær Dell XPS 420 quadcore med bluray brenner, 3gb ram, 1tb harddisk, SB lydkort og et grafikkort som var bra når maskinen var ny.

Maskinen kan nok kjøpes ut eller leveres tilbake. Hva gjør jeg?
Din nåværende arbeidsgiver eller leasingpartneren er neppe særlig interessert i å overta maskinen. Be arbeidsgiver om å kontakte leasingselskapet for å få opplyst om utkjøpsprisen, den kan godt være lavere enn det du tror.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.430
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er godt mulig at leasingselskapet kan overføre avtalen til din nye arbeidsgiver, slik at du fortsetter med avtalen der, inntil PCen er nedbetalt.

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Ordningen var jo allerede amputert med en beløpsgrense på maks 10k hvis en skulle ha skattefordel.

Det som er litt artig er at det fortsatt tilbys hjemme pc ordninger men nå uten skattefordel :eek: Det er et regnestykke jeg ikke får til å gå opp.

N

nb

Gjest
Hjemme-PC er fort en dårlig deal selv med skattefordel. Det er ganske lang tid fra tilbudene blir hentet inn til levering finner sted, i alle fall i store bedrifter, og prisene på datamaskiner går ikke akkurat oppover med tiden. Det følger dog ofte med litt supportavtaler og slikt, men de er verdt temmelig lite om man har litt peil selv.

Beste dealen jeg har fått gjennom jobben er hele Office-pakken for ca 200 kroner ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Jeg kjøpte en PC via denne ordningen for 6-7 år siden. Ble en dyr PC, gitt. :(

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Jeg mener å huske at jeg sparte noe på å kjøpe gjennom hjemme-pc ordningen, var vel på dinside at jeg fant ut hvordan skattefordelen fungerte. Det som er surt er det at en stund har en restleie som overstiger maskinens verdi grunnet prisfall.

Spørsmålet er om pc'en er verdt restleien kontra det å kjøpe en ny. Har kontaktet Complit som er leasingfirmaet men fikk beskjed om å kontakte min arbeidsgiver så jeg får gjøre de ved anledning. Tror jeg kostnadsfritt kan levere den tilbake og det høres jo ut som en ok løsning hvis ikke jeg får kjøpt den for en gunstig sum (helst mindre enn restleien).

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Spørsmålet er om pc'en er verdt restleien kontra det å kjøpe en ny. Har kontaktet Complit som er leasingfirmaet men fikk beskjed om å kontakte min arbeidsgiver så jeg får gjøre de ved anledning. Tror jeg kostnadsfritt kan levere den tilbake og det høres jo ut som en ok løsning hvis ikke jeg får kjøpt den for en gunstig sum (helst mindre enn restleien).
Tror det er vanlig at "sluttverdien" settes til rundt 1000 kroner - men det er når den er nedbetalt. Husker ikke helt formaliaene i dette, men tror det er slik at du faktisk ikke eier PCen selv, og dermed ikke har rett til å beholde den når den er nedbetalt. Men selvsagt har verken arbeidsgiver eller leverandør noen interesse av å få inn en tre år gammel PC så den blir solgt for en symbolsk sum.

Den du har hørest ikke helt ubrukelig ut basert på hva du skriver den inneholder, men vanskelig å si eksakt hva den er verdt uten å kjenne mer detaljerte specs.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Anonym skrev:
Jeg mener å huske at jeg sparte noe på å kjøpe gjennom hjemme-pc ordningen, var vel på dinside at jeg fant ut hvordan skattefordelen fungerte. Det som er surt er det at en stund har en restleie som overstiger maskinens verdi grunnet prisfall.

I min avtale så står det at jeg må kjøpe den ut hvis jeg slutter i jobben

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis de ikke har noen umiddelbare planer om bruk av den etter at du har sluttet, så får du sikkert en god deal. Ender arbeidsforholdet på en skikkelig måte så pleier firmaer å være litt rause med slike ting, men det er jo individuelt.

Må jeg forresten skatte for det når jeg har installert firmalisens av CS-pakke på min privat eide laptop, når det er den jeg bruker både på kontoret, hjemmekontoret og privat? Jeg har ikke noen pc på kontoret som tilhører arbeidsgiver, så dette er jobb-maskinen.

Topp Bunn