Bytte av fast phono-kabel fra Platespiller?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Hallo!

Sitter med diverse platespillere. Felles for disse er at det ut av disse kommer det jeg synes ser ut som veldig simple kabler, Eksempelvis fra en Luxman pd-272 - Ut fra denne kommer et sett litt tykkere lakris-snører med veldig simple klassisk lakrsis-snøre RCA'er i enden. Dette kan da ikke være mye å skryte av. Lurer på å bytte disse, enten til no innkjøpt gromsaker eller diy med Bulletplugs.
Noen formeninger om dette?
Tips og triks?
Evt forslag til valg av kabel?
Hvor viktig er Skjerming? mvh TJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tykkelse på kabel er ingen hensiktsmessig kvalitativ indikator når det gjelder å transportere mikro-ampere med et potensiale målt i millivolt.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
TJ skrev:
Hallo!

Sitter med diverse platespillere. Felles for disse er at det ut av disse kommer det jeg synes ser ut som veldig simple kabler, Eksempelvis fra en Luxman pd-272 - Ut fra denne kommer et sett litt tykkere laktris-snører med veldig simple klassisk lakrsis-snøre RCA'er i enden. Dette kan da ikke være mye å skryte av. Lurer på å bytte disse, enten til no innkjøpt gromsaker eller diy med Bulletplugs.
Noen formeninger om dette?
Tips og triks?
Evt forslag til valg av kabel?
Hvor viktig er Skjerming? mvh TJ
Hvilken PU og RIAA bruker du? MM?

Har du behov for å skryte av kabelen?
Forstår jeg deg dit hen at det kosmetiske sidene av kabelen er en viktig egenskap?

mvh
KJ

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Jeg bytter kabler på alt unntatt platespillere. Jeg har prøvd på platespillere også, men ikke oppnådd noen forbedring.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Benytter du MM-PU må du ved bytte av kabel være obs på kabelens kapasitans da disse PUene kan være svært så kresne på den samlede kapasitive lasten. Oftest skal de ha rundt 470pF (kabel pluss RIAA)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Tykkelse på kabel er ingen hensiktsmessig kvalitativ indikator når det gjelder å transportere mikro-ampere med et potensiale målt i millivolt.

Mvh Vidar P
Jeg tenkte ikke så mye på tykkelsen, mer på OM standardkabelen kunne regnes som god.
Jeg er ellers helt sikker på at jeg hører forskjell på kabler og såg for meg et mulig forbedringspotensiale her.

EDIT: lagt til et strategisk OM

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og det er helt klart et forverringspotensiale også; all den tid en kabel for transport av pickup-signaler må ha veldig egnede LCR-parametre til formålet om det skal låte bra. Noe Luxman etter alle solemerker å dømme nok har tenkt på.

Jeg er også blant de som liker gode kabler bedre enn dårlige, men med akkurat pu-kabler skal man vite hva man gjør. Mange kabler som ellers er glimrende i/c'er mellom andre komponenter trenger slett ikke fungere bra mellom platespiller og riaa. Oftere enn vi liker faktisk.

Mvh Vidar P

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
KJ skrev:
Hvilken PU og RIAA bruker du? MM?

Har du behov for å skryte av kabelen?
Forstår jeg deg dit hen at det kosmetiske sidene av kabelen er en viktig egenskap?

mvh
KJ
Nei, poenger er meir om det er noe å hente lydmessig. Jeg hører i hvertfall forskjell på andre kabler så jeg har trua på at det er noe å hente her også!
Når det gjelder utstyret er jeg generelt i en oppbygningsfase. Mangler både god RIAA og Pick Up - har diverse Tandberg som fungerer som RIIA og 3-4 Shure Pick-Up'er.
Har en Audio Note RIAA som skal bygges og blir å kikke etter Pick Up etterhvert.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Og det er helt klart et forverringspotensiale også; all den tid en kabel for transport av pickup-signaler må ha veldig egnede LCR-parametre til formålet om det skal låte bra. Noe Luxman etter alle solemerker å dømme nok har tenkt på.

Jeg er også blant de som liker gode kabler bedre enn dårlige, men med akkurat pu-kabler skal man vite hva man gjør. Mange kabler som ellers er glimrende i/c'er mellom andre komponenter trenger slett ikke fungere bra mellom platespiller og riaa. Oftere enn vi liker faktisk.

Mvh Vidar P
Jeg tror nok du er inne på noe har, - det er jo svært svake signaler det er snakk om.
Men når debatten først er i gang, tror du det vil være et problem signalmessig å bytte kun pluggene til Bullet Plugs?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
TJ skrev:
...

Nei, poenger er meir om det er noe å hente lydmessig. Jeg hører i hvertfall forskjell på andre kabler så jeg har trua på at det er noe å hente her også!
Når det gjelder utstyret er jeg generelt i en oppbygningsfase. Mangler både god RIAA og Pick Up - har diverse Tandberg som fungerer som RIIA og 3-4 Shure Pick-Up'er.
Har en Audio Note RIAA som skal bygges og blir å kikke etter Pick Up etterhvert.
Shure => MM => kabelkapasitans er en viktig faktor å ha kontroll på => for å ha kontroll på belastningen av PU slik at man sammenlikner grønne eppler i stedet for pærer og appelsiner.

Jeg vil anbefale at du konsentrerer deg om hardware først så kan du alltids krydre/sukre/salte med kabler etterpå når resten er litt mer på plass.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har med bra resultat byttet kabel og plugg på spillere med MM pu. Jeg har hatt muligheten til å måle kabelkapasitans i den originale og den nye. Med en kabelkapasitans litt lavere enn originalt vil en få litt heving av de høye frekvensene. Lett å kompensere ved å endre på inngangskapasitansen på RIAA trinnet. Med for høy kabelkapasitans er det intet mer å gjøre.
Når jeg gjør slikt som dette har jeg full kontroll på de parameterne som teller :)
Jeg benytter NEOPRENE oxygen free noise free (low noise) kabel og NEUTRIK profi kontakter.
Kabelen har 100pF/m noe som gjør at en uten problemer kan benytte 1.5m. De fleste MM pu skal ha 150-300pF load.

Topp Bunn