Bytte gammel pickup?

Kajakken

Fersking
Ble medlem
14.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Rogaland
VInyl newbie her, og jeg trenger råd. Jeg har nylig overtatt faren min sin gamle platespiller, som han har installert en Ortofon MC20 Super på, en gang for veldig mange år siden. Den er så lite brukt at den ikke må byttes pga. slitasje, men må jeg bytte den likevel? Jeg forstår at MM-pickuper har en gummidel som blir dårlig over tid, men har MC det også?

Hvis jeg skal bytte den ut, er det mer fornuftig for meg å bytte til MM? Jeg vil ikke kalle meg audiofil, og resten av anlegget mitt er ganske basic. Jeg har heller ikke mulighet til å bruke veldig mye penger på en ny pickup.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.451
Antall liker
41.302
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
VInyl newbie her, og jeg trenger råd. Jeg har nylig overtatt faren min sin gamle platespiller, som han har installert en Ortofon MC20 Super på, en gang for veldig mange år siden. Den er så lite brukt at den ikke må byttes pga. slitasje, men må jeg bytte den likevel? Jeg forstår at MM-pickuper har en gummidel som blir dårlig over tid, men har MC det også?

Hvis jeg skal bytte den ut, er det mer fornuftig for meg å bytte til MM? Jeg vil ikke kalle meg audiofil, og resten av anlegget mitt er ganske basic. Jeg har heller ikke mulighet til å bruke veldig mye penger på en ny pickup.
Det er faktisk en bra pu du har der så den ville jeg bare fortsette å bruke hvis den er i orden :) du hører fort hvis det er noe feil med den
Men det er min mening og tanker :) lykke til

mvh
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.182
Antall liker
5.316
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
MC 20 Super er en helt grei pickup. Den låter nok mer finkornet og oppløst en MM pickuper, så liker du lyden er det vel liten grunn til å bytte.
 

Kajakken

Fersking
Ble medlem
14.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Tusen takk for svar. Det er altså ingenting som tilsier at den skal bli ødelagt bare av å stå? Den må vel være over 35 år gammel.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.182
Antall liker
5.316
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Så lenge pickup sporer ok, dvs ikke skurrer veldig langt inne på platen er den ok. Litt dårligere lyd innover må du uansett regne med. Plater som måler hvor godt pickupen sporer kan kjøpes på nett om du vil måle, men det er bare nødvendig for å kurere gryende nevroser :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
8.076
Antall liker
8.934
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Behold den og spill. Pickupen er gammel nok til at det ganske sikkert er i gummi i opphenget (i dag brukes stort sett kun polymer) og gummi vil før eller siden hardne eller morkne. Om så er tilfelle finner du imidlertid fort ut av det. Pickupen vil i så fall spore dårlig (masse "skurring", tiltagende innover på platesiden) og kanskje til og med kollapse helt hvis opphenget feiler fullstendig.

Slikt er imidlertid mye, mye sjeldnere enn internettet kan få en til å tro, så om det låter bra når du spiller er det ikke noe du bør bekymre deg mer over. MC20 Super er en glimrende pickup, så bytt den for all del ikke ut uten videre.
 
Topp Bunn