Bytte-/Innbyttetorg?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hadde det vært en ide med et byttetorg der man kunne liste opp:

-Jeg selger...
-jeg ønsker meg...

Synes veldig ofte ved salg både her og på finn at man får motspørsmål fra potensielle kjøpere om bytter. Evt bare lage en egen kategori i menyen der man velger "selges" eller "ønskes kjøpt" også lager en som heter "byttes" ?

Har også tenkt på om man kunne laget en avdeling der man henter inn tilbud fra forhandlere, spesielt aktuelt i tilfeller der det er mange forhandlere av samme produkt(?) Feks:

-ønsker å kjøpe produkt
-ønsker tilbud med følgende innbytteprodukt

Eller tenker dere at disse tingene er ivaretatt i dagens torg?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg har vært innom tanken, men jeg lurer på om dette må gå innunder "ønskes kjøpt".

Vi har på den nye bruktbørsen benyttet en editor som tillater å laste opp bilder i selve annonsen (i tillegg til evnt. hovedbilder), og da kan jo kjøper skrive at han ønsker å kjøpe X produkt, samtidig som vedkommende legger inn bilder i annonseteksten over de tingene vedkommende ønsker å bytte inn.

Jeg vet ikke om det er noen bedre måte å gjøre det på, men er åpen for forslag.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Synes dette er en god idé! Er ikke alle som liker å spørre om andre er interessert i å bytte mot det en selv sitter på.
Så får man også mer konkrete svar/henvendelser?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har vært innom tanken, men jeg lurer på om dette må gå innunder "ønskes kjøpt".

Vi har på den nye bruktbørsen benyttet en editor som tillater å laste opp bilder i selve annonsen (i tillegg til evnt. hovedbilder), og da kan jo kjøper skrive at han ønsker å kjøpe X produkt, samtidig som vedkommende legger inn bilder i annonseteksten over de tingene vedkommende ønsker å bytte inn.

Jeg vet ikke om det er noen bedre måte å gjøre det på, men er åpen for forslag.
Kanskje det må det. Utfordringen er vel kanskje å få alle aktuelle kjøpere og selgere til å gå inn på annonsen for å se hva som evt ligger bak det produktet man har valgt som hovedprodukt/hovedbilde, uten å måtte lage flere annonser.

Jeg vil tro at de fleste som selger ofte også planlegger å erstatte det som selges. Mange er nok avhengig av å få solgt før man kjøper nytt, dermed kan bytte/innbytte være veldig aktuelt. Forhandlere tar vel innbytte på merker de forhandler selv er mitt inntrykk. Kanskje foruten SG og HFK (?)

Jeg er veldig usikker på hvordan man kunne få igang en bedre arena for bytting og innbytte, men tror det må være mulig å få til en variant som er bedre enn dagens bruktbørs uten at jeg ser det helt for meg.

Hva tror dere er beste fremgangsmåte om man har et par helt konkrete ting man ønsker å selge, og tilsvarende kjøpe for å få gjort dette i samme handel/transaksjon?

Er det urealistisk? Uinteressant?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg synes du tar opp noe som helt garantert vil være interessant for mange brukere, og alle som driver med high-end er jo vant med å bytte seg oppover eller nedover, og mange handler som involverer innbytte.

Det jeg er usikker på er hvordan vi skal skille dette fra vanlige salgsannonser hvor brukeren egentlig har mulighet til å skrive hva en måtte ønske, men jeg ser poenget - du ønsker å skille ut de annonsene hvor brukeren ønsker å bytte seg videre og du ønsker at forhandlere og andre brukere på en tydelig måte skal oppfatte hensikten med disse annonsene.

Jeg tror jeg trenger noen innspill, og mitt forslag så langt er å legge til en liten synlig tag som tydelig indikerer at annonsen åpner for byttemuligheter. Når en legger ut en ny annonse kan vi ha en liten Ja/Nei til "Interessert i bytte" eller noe tilsvarende tekst, og når en ser annonsene i listene så vil det være en liten tag/skilt som indikerer at dette er en annonse hvor bytte er av interesse. Hvis vi klarer å innarbeide dette slik at alle forstår hva denne lille taggen betyr, så tror jeg faktisk ikke vi trenger noe mer, og annonseteksten vil forklare hva brukeren er interessert i. Jeg kan også lage en funksjon i sorteringsfeltet hvor en kan skille ut annonser som har denne "taggen" slik at en kun ser annonser hvor bytting er involvert.

Her er alle innspill velkomne, og finner vi en løsning som høres fornuftig ut, så tror jeg ikke det vil by på noe problem å programmere inn dette.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Kan da vel egentlig ikke være behov for en egen bytteseksjon... Det velges mellom Selges, Ønskes kjøpt etc... det er vel bare å legge til Bytte....?
Det enkle er ofte det beste....
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Kan da vel egentlig ikke være behov for en egen bytteseksjon... Det velges mellom Selges, Ønskes kjøpt etc... det er vel bare å legge til Bytte....?
Det enkle er ofte det beste....
Det enkleste er selvfølgelig å legge til en "Ønskes byttes" i tillegg til "Selges", "Ønskes kjøpt" osv., men det er da en viss fare for at enkelte overser annonsen hvis de skiller ut "Selges" annonser, og det kan jo tenkes at noen er interessert i rent kjøp. Av den grunn så tenkte jeg at en liten "tag" med "byttemulighet" kunne være en løsning for å skille ut de annonsene som også inneholder rom for bytting, mens de som ikke har en slik tag ikke primært ønsker å bytte på noen måte.

Jeg tror jeg har en idè om hvordan det kan se ut, og når dere ser min tanke i "real life" så tror jeg dette kan bli veldig forståelig. Det som kanskje kan skape et problem er at 50%+ muligens er interessert i å vurdere innbytte/bytting ettersom dette er nokså vanlig i vår bransje, og dermed utvanner dette tanken min.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg synes du tar opp noe som helt garantert vil være interessant for mange brukere, og alle som driver med high-end er jo vant med å bytte seg oppover eller nedover, og mange handler som involverer innbytte.

Det jeg er usikker på er hvordan vi skal skille dette fra vanlige salgsannonser hvor brukeren egentlig har mulighet til å skrive hva en måtte ønske, men jeg ser poenget - du ønsker å skille ut de annonsene hvor brukeren ønsker å bytte seg videre og du ønsker at forhandlere og andre brukere på en tydelig måte skal oppfatte hensikten med disse annonsene.

Jeg tror jeg trenger noen innspill, og mitt forslag så langt er å legge til en liten synlig tag som tydelig indikerer at annonsen åpner for byttemuligheter. Når en legger ut en ny annonse kan vi ha en liten Ja/Nei til "Interessert i bytte" eller noe tilsvarende tekst, og når en ser annonsene i listene så vil det være en liten tag/skilt som indikerer at dette er en annonse hvor bytte er av interesse. Hvis vi klarer å innarbeide dette slik at alle forstår hva denne lille taggen betyr, så tror jeg faktisk ikke vi trenger noe mer, og annonseteksten vil forklare hva brukeren er interessert i. Jeg kan også lage en funksjon i sorteringsfeltet hvor en kan skille ut annonser som har denne "taggen" slik at en kun ser annonser hvor bytting er involvert.

Her er alle innspill velkomne, og finner vi en løsning som høres fornuftig ut, så tror jeg ikke det vil by på noe problem å programmere inn dette.
Du forstår tydeligvis godt hva jeg mener, og jeg tror noe slikt vil kunne føre til bedre respons på annonser. Fra tid til annen er det jo noen som tar opp at de synes det er dødt, vanskelig å få solgt ting for ok pris osv. Og også en del som synes det er enklere å få ting solgt på finn.no enn her på torget osv.

Håper flere er villige til å tenke over dette og gi innspill til høvdingen som gjør torget mer attraktivt i neste utgave.
 
Topp Bunn