Bytte til bedre kontakter på strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Er dette med kabler og hva de gjør av forskjell med strømmen (les lyden) kun et HiFi fenomen?
    Jeg har jobbet hele livet med militær og sivil elektronikk.
    Uten om tverrsnitt, isolasjon og noen andre detaljer var det aldri snakk om hva en kabel tilførte eller trakk fra.
    Kabler er en del av helheten,fra last til kilde.
    Den militære delen av Rygge flyplass ved Moss måtte bli forsynt fra ny kilde pga spenningskvaliteten.
    Ett av landets hovedsykehus måtte bytte ny kabel til kompressorer.
    En gikk over fra aluminium til kobber..10-15m.

    påvirkning av supraharmonic kun et hihi fenomen?
    Den som ikke ser sammenhengen her må være direkte faglig akterutseilt


    Og igjen,hvor mange % utgjør apparatkabel på en normal kurs?
    Hentet herfra.



    2020-01-29_211802_sentral_2.jpg




    Hva tror dere skjer om en forandrer litt på LCR verdier på kursen.
    Hvor vil returstrømmene gå i en installasjon?(Retur strømmer som dere ser ut til å benekte eksisterer)



    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
    dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
    nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
    skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
    utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
    med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
    bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
    50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
    30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
    alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
    filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
    lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
    drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
    dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.
    Huruvida dessa supratonsströmmar kan skada en apparat
    låter jag vara osagt men det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
    finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.


    Kan du,@Aurora og resten av gjengen forklare hva som er galt med dette?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg tolker verdiene på 4.5 dB endring på RTA målingen Rett så øker effekten på forsterkeren med 67% med å koble strømmen nærmere hovedsikringen??? Det tilsvarer en helt usannsynlig absurd nettimpedanse( spenningsfall pga strømforbruk ). Tror jeg ville lett etter årsaken til forskjellen andre steder...målingene her tilsvarer at en flue som frontkolliderer med en bil dytter bilen bakover...

    Det spilles 4.5dB lavere når stereoen forsynes direkte fra inntak sikring.
    Nettimpedans er etter netteiers saksbehandler utsagn målt rett,både ved normal forsyning når sikring er tilkoblet i sikringskap
    og når det er målt ved inntak.
    Nå har både NVE,sintef og en innhentet kar med master og lang erfaring (i følge NVE) av netteier,så kompetansen tviler jeg på er lav.
    Og alle instanser er innforstått med supraharmonics problematikken.
    Kan se verre ut her ang forståelsen årsak og virkning.
    Jeg for min del forholder meg til de som jobber med dette til daglig,mer det enn de som synser pga manglene kunnskap/erfaring.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Om jeg tolker verdiene på 4.5 dB endring på RTA målingen Rett så øker effekten på forsterkeren med 67% med å koble strømmen nærmere hovedsikringen??? Det tilsvarer en helt usannsynlig absurd nettimpedanse( spenningsfall pga strømforbruk ). Tror jeg ville lett etter årsaken til forskjellen andre steder...målingene her tilsvarer at en flue som frontkolliderer med en bil dytter bilen bakover...
    Akkurat her tror jeg du glemmer noe viktig. Det er selvsagt avhengig av forsterker, men en del forsterkere trenger svært lav impedans i strømnettet fordi strømimpulsene trekkes ute av fase med spenningstoppene. Når man trekker en del strøm mens den momentane spenningen i strømnettet er lav går det veldig mye strøm, og da blir systemet veldig sensitivt mot impedans. Han som hadde Gaia fikk lagt opp 2x6kvmm + 1x2,5kvmm kabler fra skapet til anlegget. Sammenliknet med tidligere 1x2,5kvmm utgjorde det en ganske påfallende forskjell i hvor kontrollert det opplevdes ved pådrag. Man kunne også se at etter de nye kablene var installert dimmet ikke bare lyset på samme kurs, men til og med hos naboen når man dro på skikkelig.

    Trådstarters spørsmål om støpsel er selvsagt noe helt annet. Men ta en bitteliten sjekk på hvordan dette står seg mot markedsføringsloven. Det må da finnes en eller annen form for dokumentasjon på den faktiske virkningen og hvor stor virkningen er? Det interessante er at straks man spiller "ørene våre er mye mer presise enn måleinstrumenter"-kortet så viser det seg plutselig at en hver standard off the shelf kabel som er laget for å levere strøm til en eller annen støvsuger, varmeovn, motor eller hva det måtte være, plutselig, etter omhyggelig innpakking i plast og aluminium, og selvsagt med uproffe loddinger utført med loddetinn som inneholder en drøy prosent sølv (altså ganske standard det også), også har fått magiske egenskaper som ved et trylleslag. I lyttetester mot samme kabel uten innpakning er selvsagt også forskjellene påfallende.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Takk for info jeg tåler korreksjoner. Har ikke regner på pulstoppene nå strømmen leveres fra nettet, Men la oss si at forsterkeren i det ene tilfellet da gir 100watt fra veggen og 167watt fra hovedsikringen. Det betyr at ved 8 ohm trengs det hhv (100*8)^0.5*2^0.5 VoltDC =40 volt som peak spenningen må være større enn... for 167watt blir det 51.7volt DC. dvs 30% høyer spenning ved å flytte tilførselspunktet noen meter... dette rimer ikke , selv om dett er et fornklet overslag uten å regne på positiv og negativ forsyning kondensator størrelse pulslengde musikksignal eller noe slikt. En forsterker som faller så mye i ytelse for noen meter lengre forsyningstrekk må det være noe galt med,,, da tror jeg heller en buss kjørt forbi under RTA målingen.. eller noe sånt

    Hadde en simulering liggende av min klasse A forsterker. Om nettimpedansen( seriemotstand fra kraftverket) økes fra 0.0 til 2 Ohm faller forsyningspeningen fra 17.999 til 17.94 ett sekund etter påslag. Tror ingen vil merke det ved lydnivå på forsterker.. så det må være noe annet så som skjer jeg ikke har info om,,,
    for ¨å få 3=%lavere spenning må netipedansen gå fr 0.2 til 70 ohm..

    Capture.JPG


    men dette er vel nok avsporing av tråden, takk for meg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Takk for info jeg tåler korreksjoner. Har ikke regner på pulstoppene nå strømmen leveres fra nettet, Men la oss si at forsterkeren i det ene tilfellet da gir 100watt fra veggen og 167watt fra hovedsikringen. Det betyr at ved 8 ohm trengs det hhv (100*8)^0.5*2^0.5 VoltDC =40 volt som peak spenningen må være større enn... for 167watt blir 51.7volt DC. dvs 30% høyer spenning ved å flytte tilførselspunktet noen meter... dette rimer ikke , selv om dett er et fornklet overslag uten å regne på positiv og negativ forsyning kondensator storrelse pulslengdre musikksignal eller noe slikt. En forsterker som faller så mye i ytelse for noen meter lengre forsyningstrekk må det være noe galt med,,, da tror jeg heller en buss kjørt forbi under RTA målingen.. eller noe sånt
    Bor så langt unna vei at her påvirkes ikke rta målinger av trafikk støy.
    Slike direkte useriøse uttalelser kan kun komme når kunnskap og erfaring mangler.

    Pr i dag vet jeg, slik støy bilde Var dengang
    Ikke vil bli slik. Og enda mindre nå, etter at kursen er skilt fra resterende kurser.
    Men har tatt vare på støykildene.
    Samme lydproblem er også erfart hos flere forhandlere,og kilden ser ut til å være den samme. Elektronikken der var Hegel, Electrocompaniet og Xindak hos disse forhandlere.
    Det ville heller vert bedre å innrømme manglende kompetanse.
    Som jeg har sagt mange ganger, dette emnet er flagget så høyt av flere her at det ingen vei tilbake. Da blir retorikken på ting de ikke skjønner BS fra ende til annen.
    Feil konstruert og defekt elektronikk har godt igjen flere år.
    Når selv opphauset Hypex reagerer og denne Bruno ikke kan forklare hvorfor på spørsmål.. vel hva kan en si til slikt.
    Musical Inovation.. Med skilletrafoer og mer
    Er den da i utgangspunktet da feilkonstruert? Da sett i lys av at John Curl løser problemet med supraharmonics vha c-core transformator, og Spec vha R-core.
    Om en kan historie så er problemet mest på preamp og kilder og i mindre grad poweramp, bortsett fra der en bruker smps med dertil pålagt emc filter.
    Men igjen, nettimpedans og støybilder må være slik at forskjeller kan høres.
    Nå er det ingen forskjeller på nettkabler hos meg, og jeg vet hvorfor,helt i tråd med teorien.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    RTA-målingen det vises til er vel ikke en enkel impulsmåling tatt rett nullgjennomgangen heller? 4,5 dB er godt over en halvering ( eller dobling) av effekten uansett hvordan en snur og vender på det. Det er vel stort sett heller ikke slik at selv en kraftig impuls ( som et dunderslag på stortromme) trekkes direkte fra nettet, - det er liksom derfor vi stort sett opererer med store kondensatorbanker. Det kommer likevel ikke noe inn på kondensatorene så lenge den likerettede spenningen er under kondensatorspenningen, så unntatt påslagsimpulsen, så trekkes det aldri strøm fra nettet rundt nullgjennomgangene, - i alle fall ikke i en nogenlunde kompetent konstruert forsterker. Bildet blir heller ikke noe klarere når man ser på småstrømsforbrukere som preamps, CD-spillere, DACs etc etc....
    Forøvrig enig med Balle, - disse diskusjonene er fullstending fruktesløse. Jeg er nok en av de som beskyldes for ikke å forstå hva "forskningen" sier, men proponentene av kontakteleksiren virker ikke å være interessert i faglige motargumenter heller, så da lar vi det ligge...
    Livet er for kort for fulstendig fruktesløse diskusjoner... :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Du Ymir har aldri annet å komme med enn nte ordens Overharmoniske og når du ikke har saklige faglige argumenter å svare med, kaller du en hver divergerende eller spørrende kommentar bullshit. Jeg bruker ikke mere tid til å krangle med folk som kommer fram til at vann koker ved 56grader ved atmosfærisk trykk og ikke har nok selvkritisk sans til å stille spørsmål ved det.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    RTA-målingen det vises til er vel ikke en enkel impulsmåling tatt rett nullgjennomgangen heller? 4,5 dB er godt over en halvering ( eller dobling) av effekten uansett hvordan en snur og vender på det. Det er vel stort sett heller ikke slik at selv en kraftig impuls ( som et dunderslag på stortromme) trekkes direkte fra nettet, - det er liksom derfor vi stort sett opererer med store kondensatorbanker. Det kommer likevel ikke noe inn på kondensatorene så lenge den likerettede spenningen er under kondensatorspenningen, så unntatt påslagsimpulsen, så trekkes det aldri strøm fra nettet rundt nullgjennomgangene, - i alle fall ikke i en nogenlunde kompetent konstruert forsterker. Bildet blir heller ikke noe klarere når man ser på småstrømsforbrukere som preamps, CD-spillere, DACs etc etc....
    Forøvrig enig med Balle, - disse diskusjonene er fullstending fruktesløse. Jeg er nok en av de som beskyldes for ikke å forstå hva "forskningen" sier, men proponentene av kontakteleksiren virker ikke å være interessert i faglige motargumenter heller, så da lar vi det ligge...
    Livet er for kort for fulstendig fruktesløse diskusjoner... :cool:
    Nå har du/dere holdt det gående i mange år. Tror ikke det blir slutt i kveld.
    Og forstå/forklare Rønneberg nekter du fremdeles, så da må jo problemene rundt supraharmonics, som ikke lar seg filtrere, og kommende forskrift være BS og unødvendig, selv om målinger/utstyr, medisinsk utstyr etc påvirkes. Men det skyldes sikkert feilkonstruert apparater.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Du Ymir har aldri annet å komme med enn nte ordens Overharmoniske og når du ikke har saklige faglige argumenter å svare med, kaller du en hver divergerende eller spørrende kommentar bullshit. Jeg bruker ikke mere tid til å krangle med folk som kommer fram til at vann koker ved 56grader ved atmosfærisk trykk og ikke har nok selvkritisk sans til å stille spørsmål ved det.
    Klarer du ikke å skille overharmonisk og supraharmonisk og hvordan de opptrer forskjellig?
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Blir en ikke en smule skeptisk når en leser all sva... -jeg mener all infoen om denne kontakten?
    "vasker, renser og rengjør signalet som skal igjennom..." Strøm er altså et signal, og, hva skal en si... vask, rens og rengjøring som 3 forskjellige 'operasjoner', ispedt uttrykk som "alfa" (den -første-/den som leder/gresk bokstav først i alfabetet/det -nærmeste-) og "nano", som kun er en størrelsesbenevning (én milliardedels)?

    Driver OM-Audio med healing også?
    Du har all grunn til å vera skeptisk. Uttalelsane minner ikkje så lite om han Donald Trump, som meinte at ein får rein energi ved å vaska kol.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Klarer du ikke å skille overharmonisk og supraharmonisk og hvordan de opptrer forskjellig?
    Spørsmålet er om hva slags RTA måling du gjorde. Og hva den sier Jeg oppfattet det som 1:at RTA omfatter lydnivå i frekvensbånd ved avspilling av pink noise som ved akustikkmåling og signal på forsterker. Da vil en økning på 4.5 dB være betydelig mer effekt. Men det er kanskje
    2: bare stillheten til anlegget ved 0 signal du har målt?? dB nivået er litt lavt for pink noise test og vel høyt for 0 signal test da vil det dure godt i anlegget.

    Er det alt 1 er massivt mere /mindre støy da pink noise forsterket umulig kan øke så mye i effekt ved lengre /kortere strømtilførsel .
    Derfor min tidligere kommentar.
    Er det alt 2 er det rett og slett mere støy som kommer gjennom økt fra 55 til 60 dB eller hva det var bety et rommer må være vanskelig å lytte til musikk i.

    Jeg bor i en bygård med heis og næringsdrift og alskens elektrisk støy. Men anlegget et totalt stille selv på maks volum og øret 2cm fra høyttaler elementet. Måler ikke stort heller fra utgangen på elektronikken. Med fullt signal fra Preampen ligger støyen på -115-120db og forvegningen på -111ddb og er begrenset av målesutstyret mitt ikke elektonikken. Så det er ikke stort av elektrisk smog og harmoniske som slipper gjennom strømforsyningen her. Så jeg slipper å bekymre meg om strømgreier, og det bør gjelde mange andre også
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.829
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har en transparent strømkabel. Tror den heter super power. Den er gammel. Den har vanlige kontakter.
    Kan det bli bedre om jeg bytter til andre kontakter? FKS furutech?
    Nei. To personlige erfaringer:
    1. Jeg har en Transparent Audio Super strømkabel. Den har en hemmelig boks på midten. Jeg kunne ikke høre forskjell på den strømkabelen og hvilken som helst annen strømkabel, uansett hvilket apparat den var koblet til, men jeg var litt nysgjerrig på hva som var inni boksen. Boksen er holdt sammen med innbruddssikre enveisskruer, noe som bare gjorde meg mer nysgjerrig. Så jeg boret opp skruene og tittet inni. Der var det et antall ringer i vanlig magnetisk stål tredd utenpå selve kabelen, en bit krympeslange for å holde ringene på plass, og enorme mengder smeltelim for å feste stasen i boksen og fylle opp tomrommet. Så nå ligger vel den kabelen i en eller annen boks i kjelleren fortsatt. Du finner bilde her inne hvis du søker. Hvis du trenger en kabel til av samme slag som du allerede har kan du få min. Jeg tror ikke jeg har greid å gi den bort til noen andre ennå.

    2. Jeg har også forsøkt Furutech kontakter på signal- og høyttalerkabler. Erfaringen er at det er overpriset ræl. Det var dårlig passform på høyttalerkontaktene og XLR-kontaktene har noen gummimuffer som morknet opp etter et par år og drysser svarte biter utover gulvet. Jeg ville aldri kjøpt noe koblingsmateriell fra Furutech som det var meningen å sette sterkstrøm på. Aldri. Ikke for noen annen kabling heller, for den del.

    Been there, done that, never again.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er om hva slags RTA måling du gjorde. Og hva den sier Jeg oppfattet det som 1:at RTA omfatter lydnivå i frekvensbånd ved avspilling av pink noise som ved akustikkmåling og signal på forsterker. Da vil en økning på 4.5 dB være betydelig mer effekt. Men det er kanskje
    2: bare stillheten til anlegget ved 0 signal du har målt?? dB nivået er litt lavt for pink noise test og vel høyt for 0 signal test da vil det dure godt i anlegget.

    Er det alt 1 er massivt mere /mindre støy da pink noise forsterket umulig kan øke så mye i effekt ved lengre /kortere strømtilførsel .
    Derfor min tidligere kommentar.
    Er det alt 2 er det rett og slett mere støy som kommer gjennom økt fra 55 til 60 dB eller hva det var bety et rommer må være vanskelig å lytte til musikk i.

    Jeg bor i en bygård med heis og næringsdrift og alskens elektrisk støy. Men anlegget et totalt stille selv på maks volum og øret 2cm fra høyttaler elementet. Måler ikke stort heller fra utgangen på elektronikken. Med fullt signal fra Preampen ligger støyen på -115-120db og forvegningen på -111ddb og er begrenset av målesutstyret mitt ikke elektonikken. Så det er ikke stort av elektrisk smog og harmoniske som slipper gjennom strømforsyningen her. Så jeg slipper å bekymre meg om strømgreier, og det bør gjelde mange andre også
    Vis vedlegget 656491

    Prosedyren var XTZ room analyzer med white noise fra PC inn på preamp.
    Stilte så volum til 60.1dB ,målte når verdiene hadde stabilisert seg.Satte så preamp i mute.

    Tok så strøm og flyttet forsyning/kurs over til inntaksikring,63A.
    Målte så igjen og fikk så 56.4dB.

    Slike tilstander oppleves noen ganger også selv uten å flytte stereo kursen over på inntaksikringen.
    Har hatt tilnærmet slik tilstand stabilt over tid nå etter at kursen ble skilt fra.(Kursen er 1.3m 4mm2 PR)

    Annlegget ,både nåværende og tidligere,har vært tilnærmet tyst selv på den tiden støyproblemet
    utenfra var på sitt værste.Noe sus på riaa ved høyt volum,det presterer bare mindre bra.
    Lite lydbilde,hard lyd,svært påtrengende s-lyder,mager bass etc.
    Så her er det noe du missforstår.Det er tyst ved høyt volum når der ikke spilles musikk.

    Var en tur utover i dag.Stakk innom en hifi butikk.Harte på noe svindyrt BW og Hegel.
    Rett og slett drittlyd.Men det skyldes ikke utstyret.Lyden er umiskjennelig påvirket av nettstøy.

    Hørte Hegel og JBL hos konkurrenten for noen år siden,der låt det fryktelig mye verre.
    Men i deres nye lokaler spiller Hegel og JBL upåklagelig.

    Like ens hos nå nedlagte Budal radio.Electrocompaniet/Sonus Faber Guarneri ? ,fryktelig,
    omtrent som Hegel/JBL første gang og begge tilnærmet slik det var hos meg tidligere,
    men alle tre uten støy på høyttaler uten musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn