Bytte tonearms kabel i Rb300. Tips?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Hei.

Hvilken muligheter innenfor ca 2000kr har eg til å oppgradere min tonearmskabel på min Rb300?

Hvilken kabeltype skal eg sjå etter? Er det mykje pes å bytte kabel?

TAF

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Send hele greia til Audio Origami i Skottland å få den rewiret med Cardas-kabel. Det koster overraskende lite, og du slipper å stri med det selv. Samtidig justerer de lagrene, og du får tilbake en mye bedre arm innenfor budsjettet ditt.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Takker for innspel.

Forslaget til Impulse skal eg sjekka ut. ;) Høres veldig fornuftig ut.

Mvh
TAF

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.716
Det er korrekt som Impulse sier. Du slipper alt trælet, og armen blir faktisk bedre.
Men, vil du slippe? Skiftet selv til rent sølv, teflonisolert fra USA (eBay, billig), etter oppskriften gitt i innlegget ovenfor, og det er en egen tilfredsstillelse å komme i mål. Fem timer, litt banning, mye kaffe, men en opplevelse rikere. Monterte samtidig RCA på spilleren og bruker også rent sølvkabel til RIAA. Beste og billigste oppgradering hos meg.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Gjør det selv.
Det finnes noen fine beskrivelser på nettet.
Kjøp forsølvet cu-leder med teflon isolert hos Elfa.
Når Hifi dudene får tak i den blir den plutselig x ganger dyrere.
bruk en av de tynneste lederne ellers blir det litt for stivt.
har gjort det med ett par av mine armer , og det blir bra.
Prøv å eksperimenter litt med jordingen av armen.
Lodd sammen de tynne lederne nederst , slik det er gjort orginalt , men du må borre opp den grå proppen.
Som signal kabel bruk den røde mikrofon kablen som Elfa selger , den er tynn og fin og har ogsygen fri kobber.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er vel ikke alle "hifi-duder" som skriver faktura med gaffel, da...
Mitt poeng er at om man ikke har gjort sånne ting som dette før, er det endel grøfter å ramle i.
for eksempel kan det være fryktelig frustrerende "å eksperimentere med jording" som det nevnes her. Jordingstrøbbel kan være fryktelig vrient å bli kvitt...
Dessuten vil en seriøs aktør som Origami, karer som har fabrikert high-end armer i årevis (Syrinx) ha utvidet kunnskaåp om justering av lagere, kabelkvaliteter, kabelmasse, jording...og husk på at det ikke er tilfeldig hvilken stivhet kabelen på en RB-arm har heller. Her er det relativt mange muligheter til å tryne skikkelig, om man ikke har erfaring......

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Leste i HIFI-world at det tok 140 timer å bygge en arm fra Origami , det er en mange timer . IDa er det ikke dyrt når armen koster 1000-1200 pund.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du er nok litt rask i svingene her. På Audio Origamis nettsider fremkommer det at ny Cardas internkabling inkl,. arbeid koster 60GBP.
Ny kabel fra armbase og ut koster 50GBP, ekstra jordingspunkt 10 GBP og nytt og bedre motvektslodd som gir armen lavere tyngdepunkt koster 40.
Dermed vil armen kunne bli langt bedre for tilsammen 160 GBP. Slett ikke noe å si på, spør du meg.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Å bygge en Origami arm , ikke å trekke om en Rega.

N

nb

Gjest
Steinkare skrev:
Leste i HIFI-world at det tok 140 timer å bygge en arm fra Origami , det er en mange timer . IDa er det ikke dyrt når armen koster 1000-1200 pund.
Om den faktisk koster 1200 pund tar det neppe 140 timer, tviler på at businessen går rundt med en "timepris" på 8 pund og 57 pence. Delene er neppe gratis og det blir ikke mye dekningsbidrag av den prisen.

Edit: Med mindre den er bygd i Kina eller noe slikt da...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Steinkare skrev:
Å bygge en Origami arm , ikke å trekke om en Rega.
Selvfølgelig! Hvor i all verdens navn var jeg hen da jeg leste innlegget ditt? My bad. Sorry!

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
I siste utgaven av HIFI World er det en test av origami armen. I et intervju med vedkommende som fløy rundt i fabrikken/verkstedet til Syrinx , fortalte han at han møtte alle som var med å bygge og konstruerte Pu 2 og 3 armene.
Der fortalte han at det tar 140 timer å bygge en arm , mulig jeg har lest feil , men det kan jeg sjekke i kveld.Veldig mange timer??!
Armen er så og si en kopi av armene til Syrinx , som er noen veldig flotte armer

Topp Bunn