Bytte ut den gode gamle filtmatta? Noe å hente?

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Hei.

Ser rundt på nettet at det selges mange ulike typer matter som underlag for snurrende vinylskiver. Den ene bedre enn den andre loves det. Er det noen som har noe kjennskap til de ulike typene? Er det noe å hente eller er det hundrelapper ut av vinduet? Det er jo en billig oppgradering hvis det har noe for seg, og en oppgradering man kan ta med seg videre uavhengig av annet utstyr (eller er det kanskje slik at det og det oppsettet trives best med den og matta :)

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Hva slags spiller har du? På LP12 har jeg prøvd gummi-matte og Acromat. Filten låter definitivt best. Og en ny filtmatte låter bedre enn en eldre en. Og den ene siden låter bedre enn den andre........og som ikke det er nok: Av to flunka nye matter låt den ene bedre enn den andre (begge selvsagt med den "riktige" siden opp)....

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Smaken er som baken sier nå jeg ;).

Jeg har testet både ringmat, acromat og gummi sak (husker ikke navnet). Min konklusjon er at; ja det er forskjeller, men ikke alltid til det bedre. Noen gir mer av noe, men ofte så stjeler den også noe annet.

En annen faktor er såklart spilleren en bruker. Hvilke egenskaper de enkelte har husker jeg ikke i detalj, men jeg bruker nå original matte på min spiller som er en filt matte.

Her må det bare testes for å få svar.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
jossa skrev:
Ser rundt på nettet at det selges mange ulike typer matter som underlag for snurrende vinylskiver. Den ene bedre enn den andre loves det. Er det noen som har noe kjennskap til de ulike typene? Er det noe å hente eller er det hundrelapper ut av vinduet? Det er jo en billig oppgradering hvis det har noe for seg, og en oppgradering man kan ta med seg videre uavhengig av annet utstyr (eller er det kanskje slik at det og det oppsettet trives best med den og matta :)
Den tråden Cundis viser til var interessant lesning. Avhenger både av øret som hører og hva man har under matten ser det ut til (tallerken/spiller). Driver nå å leser litt omkring på nettet om vinylrigger, ulike tweaks mv. Her er noe jeg fant hos Stereophile, almenne betraktninger/ting å ta hensyn til. Skrevet i 1990, men akkurat dette har vel ikke datostempel (?). Min utheving:

http://www.stereophile.com/reference/170/index8.html skrev:
Platter mats
When tracking disc modulations, a stylus induces a constant stream of vibrations into the disc. If these are allowed to set the disc itself into resonant vibration, they will cause sonic colorations and pronounced smearing of details, so the name of the game is to dissipate them as rapidly as possible. This is done in two ways: by clamping the disc as tightly as possible to the platter so it both vibrates as little as possible and when it does vibrate, the vibrations are efficiently coupled into the platter; and by absorbing the sound waves that the vibrations radiate toward the platter surface. A suitable platter mat may help to do both.

Nothing can equal a good vacuum holddown system for suppressing disc vibrations, so a vacuum system should never be augmented with an add-on mat. But in the absence of that, your choice of a platter mat can have a significant effect on the sound.

A platter mat will tend to sound the way it feels to the touch. A relatively hard, stiff material will reflect a lot of energy back to the disc, making the sound crisp and detailed or, if you don't like it, hard and analytical. A soft, rubbery mat will make the sound richer and warmer - that is, "more musical" if you like what it does, or "less lively" if you don't.

But do pay attention to VTA when you change mats. Different mats have different thicknesses, so changing them will change VTA. Obviously, the opposite is not the case; changing VTA will not affect the sound of a mat.
Edit: Gunnar Brekke sier også noe om matter i den vinyl-abc'en han skrev i Fidelity nr 1. Bladet kan lastes ned gratis i pdf versjon http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/01.pdf (se s.89 i bladet, s.90 i pdf-fila)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mine erfaringar når det gjeld matter tyder på at suksess ved oppgradering varierer frå dei ulike spelarane. Eg har prøvd nokre på LP12en min, men endar stort sett opp med den gamle filtmatta. Eg høyrer ikkje skilnad på sidene. Du kan også bruke ymse gummimatter på LP12, men spelaren endrar då karakter, til noko eg oppfattar som meir tilbakehelde og upresist.
Gamle, direktedrivne spelarar let supert med den tjukke, seige gummimatta PlatterMatter (identisk, bortsett frå farge med den Oracle brukte). Men her må du ha ein platestrammar som passar drivverket.
Moderne spelarar med supertallerkenar av akryl eller endå betre stoff vinn ingenting ved bruk av platematte, snararare tvertimot. Å skifte ut Rega-glastallerkane med akryltallerk gjev etter mitt øyre betre lyd enn ved glas/filt-kombinasjonen, men eg skjønar godt dei som tykkjer dette vert mindre distinkt. Originalane vinn litt på Ringmat, men denne har eg så langt ikkje vorte skikkeleg kjent med. Eg spelar for tida på ein VPI SSM, og har såleis ikkje engasjert meg i temaet sidan eg leika meg med LP12 for to-tre år sidan.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Eg har prøvd nokre på LP12en min, men endar stort sett opp med den gamle filtmatta. Eg høyrer ikkje skilnad på sidene.
Spander på deg en ny matte, Arve. Koster den svimlende sum av 150 spenn. Den låter bedre. Hvis du har Graceland i platebunken bør du prøve de to matte-sidene med denne. Her er det IMO lett å høre forskjell. Da Peter Swain var her i fjor sommer spilte han et spor fra den. Da han spilte låta en gang til, hørte jeg straks at det låt bedre. Hadde ikke fått med meg at han hadde gjort noe som helst med spilleren og spurte hva som hadde skjedd. Svaret var at han hadde snudd filten.
Vi A-B testet 4-5 ganger til i vilkårlig rekkefølge og jeg hørte hver gang at det var den "riktige" siden som låt best. Vi merket den siden som skulle være ned. Hadde en annen ny filt-matte liggende og vi prøvde den også for å merke sidene. Til min store overraskelse låt denne filt-matta bedre enn den andre og fikk da ligge på LP12'n med Keel, mens den andre havnet på Cirkus LP12. Peter ble ikke overrasket da han hadde opplevd dette før. Mattene ser dønn like ut, men låter alikevel ikke likt..........

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Takk for svar! Fin tråd om Funk Firm Achromat. Det virker som om det er veldig spilleravhengig hvorvidt ny matte er keiserens nye klær eller en forbedring. Jeg har en Project 1 Xpression med medfølgende arm og en Ortofon 2M Red PU. Lever fortsatt på studielån, så jeg tror jeg må vente litt før jeg bruker 100-150$ bare for å prøve hvordan det høres ut på min spiller. Har verken glass eller akryltallerken, så kanskje det kunne hatt noe for seg. Fint å kunne høre hva erfaringer andre har gjort seg før jeg "kliner til" :)

H

Hugh

Gjest
På min GyroDec fikk jeg bedring med ringmat, men det var kontra gummimatte. Pappskiven med korkringer gjør at platen ligger meget støtt og friksjonen er så stor at platestrammer ikke lenger er nødvendig. Endringen med og uten ringmat var like stor som skifte av pu. Jeg hadde aldri trodd det!

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
jossa skrev:
Takk for svar! Fin tråd om Funk Firm Achromat. Det virker som om det er veldig spilleravhengig hvorvidt ny matte er keiserens nye klær eller en forbedring. Jeg har en Project 1 Xpression med medfølgende arm og en Ortofon 2M Red PU. Lever fortsatt på studielån, så jeg tror jeg må vente litt før jeg bruker 100-150$ bare for å prøve hvordan det høres ut på min spiller. Har verken glass eller akryltallerken, så kanskje det kunne hatt noe for seg. Fint å kunne høre hva erfaringer andre har gjort seg før jeg "kliner til" :)
Eller den nye Acroplat fra FunkFirm?
http://www.thefunkfirm.co.uk/plat.htm

Mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

Jeg har en ringmat FULL BLUE VERSION Anniversary Gold Spot, og den ville jeg aldri vært uten på den min Wilson Benesch Full Circle. Det er veldig stor forskjell med denne og den originale filtmatten. Kan virkelig anbefale å teste denne!!

Mvh
Kjetil

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har to litt forskjellige filtmatter i hus, og driver å prøver å høre forskjellen på disse. Den ene er grovere og litt tykkere, den andre litt mer soft og myk og glatt. ikke lett :)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
jossa skrev:
For deg må jo nesten dette være en selvfølgelig oppgraderingsvei: http://www.needles-and-spins.co.uk/pd-main.cfm

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Godt mulig du er inne på noe der Novgarod! Tallerekenen jeg har idag er den medfølgende aluminiumstallereken som var standard på den første 1 Xpression . Idag kommer 1 Xpression III med akryltallerken. Hva er det egentlig med akryl som gjør at det spiller bedre? Er det akrylens ressonansegenskaper som ligger nærmere vinylen og på den måten tar til seg vibrasjonsstøy som oppstår mellom nål og vinyl? Eller er jeg helt på jordet :)
Aluminiumstallerkenen jeg har har en vekt på 2,2kg, mens de nye akryltallerknene veier 0.9kg. Hvordan vil motoren takle overgangen? Er det lettere for moteren og holde en jevn fart med en lettere tallerken, eller er nettop tyngden med på å stabilisere farten?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
jossa skrev:
Godt mulig du er inne på noe der Novgarod! Tallerekenen jeg har idag er den medfølgende aluminiumstallereken som var standard på den første 1 Xpression . Idag kommer 1 Xpression III med akryltallerken. Hva er det egentlig med akryl som gjør at det spiller bedre? Er det akrylens ressonansegenskaper som ligger nærmere vinylen og på den måten tar til seg vibrasjonsstøy som oppstår mellom nål og vinyl? Eller er jeg helt på jordet :)
Aluminiumstallerkenen jeg har har en vekt på 2,2kg, mens de nye akryltallerknene veier 0.9kg. Hvordan vil motoren takle overgangen? Er det lettere for moteren og holde en jevn fart med en lettere tallerken, eller er nettop tyngden med på å stabilisere farten?
Info fra Funk Firms hjemmeside:
"The most significant thing to realize about analogue is that once you lose any information, it is lost FOREVER; you can NEVER get it back.
..and how easy it is to lose that information?
Well, the information in the groove is actually smaller than the wavelength of light. Diamond styli are more sensitive than Lasers which are clumsy. It’s that easy!

The term “Groove Grinder” is really quite apt. The stylus traces the grooves, it actually sets up a musical pressure reaction in the vinyl. On a conventional platter (alloy, glass, acrylic- lesser degree) these pressure vibrations remain in the record bouncing around and muddling up the sound.
So, retrieving our signal is a really delicate task.
A well-designed platter actually forms a path for the vibrations to travel away from the record. It tricks pressure waves into thinking that they are in a much thicker record - That’s the first requirement.

Now we’ve got to get loose the energy. Achroplat does so by using bubbles. Just as in a quality sponge bed mattress, which both supports and damps, as the thin bubble walls flex in Achroplat, it is easy for the energy to be damped out.

Sitting a couple of millimeters below the stylus the platter has a very important job to do. Achroplat’s improvements are instantaneous.
Bettering all previous platters, even Pink Triangle’s original acrylic, Achroplat's reputation keeps growing; first and foremost because it really works."

Ang endret tallerkenmase:
Større masse gir større treghetsmoment, dette gir normalt jevnere gange. Mange produsenter lager jo enormt tunge tallerkener for å oppnå dette.
Men; det er som vanlig ingen fasit, og svært mange av de beste spillerne har faktisk lette tallerkener.

Mvh

Topp Bunn