Byttelåne?

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Jeg mener å huske at det har blitt nevnt før, men jeg tar det opp igjen.

Hvordan er stemningen for å starte en liten kultur/tradisjon for byttelåning av utstyr her på forumet? Jeg kunne godt tenke meg å for eksempel byttelåne effektforsterker eller DAC med noen i en ukes tid for å få prøvd litt annet utstyr. Det er selvfølgelig mulig å byttelåne utstyr med folk i dag, men jeg tror det hadde vært lettere å ta initiativ til det om det var bedre tilrettelagt - for eksempel med en egen forumseksjon. Jeg tror ikke jeg er alene her på forumet om lysten til å høre nytt utstyr og utvide referansebanken en smule..? :)

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Den lyttehatten på bildet ditt hadde vært interessant å prøve..... ;D ;D ;D

(....ellers et interessant tiltak.... :))

K

kbwh

Gjest
Styx,
med den utstyrslisten du har burde du vel egentlig slutte å tenke utstyr og heller høre noen plater? ;)

O

OldBoy

Gjest
Hvordan er stemningen for å starte en liten kultur/tradisjon for byttelåning av utstyr her på forumet?
Jeg sier "tja". I og for seg spennende tanke å kunne låne til seg utstyr, gjerne i "noen uker", som du selv uttrykker det. Men å låne ut utstyr, derimot....Nei, jeg synes at det blir litt high-risk.

Jeg kan godt, og gjør det faktisk fra tid til annen, ta med meg utstyr til en audiofil venn og være tilstede mens det bæres rundt, kobles opp og brukes, men å miste kontrollen helt gir ikke noen god følelse. Hva hvis noe blir skadet? Jeg tenker først og fremst på elektronikk og høyttalere. Kabler virker helt kurant.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Den lyttehatten på bildet ditt hadde vært interessant å prøve..... ;D ;D ;D
Den er helt genial! Shakti-stener og Bybee-filtere kan bare gå og legge seg ;D Dessverre var jeg dum nok til å "låne" den bort til en eller annen tøs på Roskilde... Jeg angrer den dag i dag :-[

Styx,
med den utstyrslisten du har burde du vel egentlig slutte å tenke utstyr og heller høre noen plater? ;)
Hehe, det gjør jeg ;) Jeg er storfornøyd med anlegget mitt. Allikevel, hifi-historien min er kort, så jeg føler det er mye jeg har gått glipp av. Det hadde for eksempel vært interessant å prøve et gedigent klasse A-trinn eller en god rørforsterker :)

Jeg sier "tja". I og for seg spennende tanke å kunne låne til seg utstyr, gjerne i "noen uker", som du selv uttrykker det. Men å låne ut utstyr, derimot....Nei, jeg synes at det blir litt high-risk.

Jeg kan godt, og gjør det faktisk fra tid til annen, ta med meg utstyr til en audiofil venn og være tilstede mens det bæres rundt, kobles opp og brukes, men å miste kontrollen helt gir ikke noen god følelse. Hva hvis noe blir skadet? Jeg tenker først og fremst på elektronikk og høyttalere. Kabler virker helt kurant.
Det er et godt poeng, det er tross alt litt verdier det er snakk om her. Jeg er nok naiv av natur ;)

O

OldBoy

Gjest
Jeg er nok naiv av natur ;)
Nei, jeg syntes idéen var god den, sånn i utgangspunktet. Den tåler jo å tenkes på, men jeg er pessimist av natur.

Hva hvis den fine forsterkeren du låner bort kommer tilbake med en ripe som ikke var der i begynnelsen, eller får en skjult skade på grunn overbelastning eller varmgang?

Når man låner noe i en forretning, regner jeg med at forretningen har ordnet seg med forsikring eller har lagt inn en rimelig (?) margin i kalkylene sine for å dekke det meste som kan tenkes å skje, men det blir vel noe helt annet mellom privatpersoner.

T

theStig

Gjest
Den er helt genial! Shakti-stener og Bybee-filtere kan bare gå og legge seg ;D Dessverre var jeg dum nok til å "låne" den bort til en eller annen tøs på Roskilde... Jeg angrer den dag i dag :-[
Så utlånet av hatten første ikke til noe action for dine shakti-stener, og det ble bare bye-bye ? ;D

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg er ihvertfall fornøyd med tøsen min, og vil ikke byttelåne, men hi-fi gear kan vi alltids byttelåne litt... ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg liker også idéen til styx, men som det sies her. Hva om og what if. Det kan selvsagt skrives lengre kontrakter, men kan gjerne bli surmuling OM det er noe som ryker 4 mnd etter utlån. Hadde det røket uansett? Osv, und zu weiter.
Det må bli tillitserklæringer evt, eller at man gjør som flere her på sentralen, nemlig oppretter lydlaug, eller små klubber som kan låne litt når ikke avstanden er for dyr. Da kan man jo være med ampen på tur, evt klistre på en "jeg reiser alene-boks" på eska :)
Det er ikke lett dette.
Fordelen med hele greia er jo at man slipper å ha feks dungevis av lapper utestående hos en hifibutikk for prøving av utstyr, som man _kanskje_ ender opp med å kjøpe brukt, når prøvelyttinga til overmål har foregått på uinnspilt utstyr.
Nei, jeg kommer ikke til noen konklusjon, however, jeg kan komme med en digresjon/sidesprang.

Vil herved (fra både meg selv og flere andre her på sentralen) få rette litt skryt til flere av medlemmene.
Det er ikke på måte hvilken informasjonsmengde mange sitter inne med, det spiller jo fanden meg ingen rolle hva folk spør om. Historien til produktet, grunnlegger osv er det uansett noen som har liggende rimelig sentralt plassert i hodet. Jada, det kalles trivia, men uansett. Helt glimrende er det! Jeg er rått imponert i alle fall, og takker for en hel haug med informasjon jeg tviler på at jeg hadde hatt, om det ikke hadde vært for dette forumet og dets medlemmer.
Jeg ønsker ikke å nevne navn/kallenavn, da vil jeg heller benytte kliséen: ingen nevnt, ingen glemt + at dette ville ha blitt synsing fra min side.

Jeg tar av meg hatten (selv om jeg aldri har brukt hatt) og takker for veldig mange gode svar, trådavsporinger, tips, råd, bortimot ordrer (som har gitt gode resultater!).
Fra trønderhovedstadens hjerte sendes det et stille "all hail" her i kveld.
Nå straks kommer det vel 6 stk utenforstående hit for å spille poker, bevares, dem om det (å være utenforstående altså). Men på spm om lyd svarer jeg bare: hæ? "kjøp dokk ein tivoliradio!"
Ha en glimrende helg!

Topp Bunn