Bytting av ladekondensatorer

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Hei!
Min Tandberg TR 2075 trenger å bytte de store elektrolyttene i strømforsyningsdelen på hver poweramp. Jeg ser at på TR 2075mkII har fabrikken doblet disse lyttene. Bør jeg gjøre dette på min TR 2075?
20210317_132835.jpg

Her er TR 2075

20210317_132909.jpg

Her er TR 2075mkII
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Begge har 4 filterkondensatorer totalt, 1 for positiv og 1 for negativ drivspenning pr. kanal.
Forskjellen er at 2075 har 2 separate likeretterbroer med tilhørende kondensatorer,
(du vil se at du finner en tilsvarende sak litt lengre ned på skjema med bro og kondensatorer for andre kanalen)
mens MKII har bare 1 kraftig likeretterbro som er felles for begge kanaler.

Skal ikke være noe problem å øke verdien på disse noen hakk,
men noe over 10000uF er nok ikke hensiktsmessig.
Da er det nok bedre å legge penger i andre aspekter ved kondensatorene.
Lav ESR, 105 grader, lang levetid etc.
Ideelt sett burde man kanskje heller gå for flere mindre kondensatorer i parallell enn en stor,
men det er ofte vanskelig å løse rent plassmessig.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Cerafine og Silmic 2 er utviklet for Audio.
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Begge har 4 filterkondensatorer totalt, 1 for positiv og 1 for negativ drivspenning pr. kanal.
Forskjellen er at 2075 har 2 separate likeretterbroer med tilhørende kondensatorer,
(du vil se at du finner en tilsvarende sak litt lengre ned på skjema med bro og kondensatorer for andre kanalen)
mens MKII har bare 1 kraftig likeretterbro som er felles for begge kanaler.

Skal ikke være noe problem å øke verdien på disse noen hakk,
men noe over 10000uF er nok ikke hensiktsmessig.
Da er det nok bedre å legge penger i andre aspekter ved kondensatorene.
Lav ESR, 105 grader, lang levetid etc.
Ideelt sett burde man kanskje heller gå for flere mindre kondensatorer i parallell enn en stor,
men det er ofte vanskelig å løse rent plassmessig.
Aha! Jeg trodde at mkII også hadde dobbelt sett strømforsyning. Det er trolig lite å hente med å øke kapasistansen på de lyttene da.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Det er ikke stor prisforskjell på de, så jeg ville vurdert å gå opp noen hakk i verdi på de.
Grunnen til at Tandberg gikk for 4700 i sin tid var nok vel så mye pga av plassmangel.
Nå har kondensatorer krympet såpass i størrelse at det er mulig å sette inn kondensatorer som
nok hadde blitt brukt da om de bare hadde hatt muligheten til det.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Jeg er ingen Tandberg ekspert. Hør på de som kjenner modellen. Kondensatorene over likeretterdiodene bruker ikke jeg ved raske dioder som HER108 eller UF dioder. BJ.
 
Topp Bunn