Cambridge 640P - Hvilken PU til punk, ska, rock og elektronika?!

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
God dag godtfolk.

Da vinylmiljøet er litt mer aktivt her på HFS enn på AVForum, tenkte jeg å spørre dere om en liten sak.

Jeg har en platespiller jeg kjøpte når jeg var 16 og bodde i Italia av typen BST PR-96. Det er en beltedrevet DJ platespiller, som jeg kostet er par lapper der nede den gangen. Den har etter hva jeg kan se en Audio Tecnica pickup. Jeg vet ikke hvilken AT pickup det er, og har lett etter modellnummeret. Det er nok en billig variant fra det sene 90 tall. Tror spilleren ble kjøpt i 1998ish.

Her er noen bilder:

Jeg har en Cambridge 640A v.2 som driver et par Dynavoice M65. Jeg hører for det meste på punk, ska, rock, alternativ rock, metal, indie. Når det ikke går i instrumentbaserte rytmer går det i trance (alt i fra Armin van Buuren til Infected Mushroom og Astral Projection), Drum 'n Bass og annen elektronika.

Cambridgen har ikke innebygd RIAA, og det har platespilleren heller ikke. Jeg har ikke kjøpt RIAA tidligere pga andre ting må prioriteres først. Jeg har nå bestemt meg for å ta en tur på klubben neste gang lommeboka og jeg er enige og kjøpe en Cambridge 640P RIAA. Den matcher mitt oppsett og har fått god kritikk. Jeg er opptatt av god lyd, men på mitt utstyr er jeg ikke opptatt av perfeksjon så det skal hovedsaklig høres bra ut i MINE ører. Jeg er veldig fornøyd med Camdbrigde / Dynavoice komboen.

Men det jeg lurer på, er om jeg også skal bytte ut PU i løpet av kort tid, eller om det er bortkastede penger som jeg i utgangspunktet burde bruke på en ny spiller i stedet. (i 2-3k klassen ala RPM1).

Er det noen som har lignende musikksmak som meg med denne RIAA'en som kan anbefale en god PU? Har hørt at Goldring er god på rock og litt hardere rytmer. Er det noen der ute som har lyst til å dele erfaringer med noen som er relativt uerfaren? Setter pris på all tilbakemelding :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er en Audio Technica ja, en moving magnet, spørs om det kanskje kan være en AT91? Likner fælt. Det er en av de mest populære rimelige pu'er noen sinne. Man kan bytte stift, eller kjøpe en oppgradert ekvivalent, som f.eks AT 95E, som er overraskende god til prisen.

De fleste Goldring'er jeg har hørt liker jeg godt, husker jeg byttet fra en AT95E til en Epic II (tror jeg det var?), og ble imponert over den fyldigere rikere klangen. Jeg vet ikke om 1000-serien er egnet med spilleren din, men de nyeste der med GX-suffiks er veldig gode, men dyrere. God riaa forresten.

Mvh Vidar P

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Takk for tipset. Vil det være en fordel for meg å kjøpe en PU om jeg ikke er helt fornøyd med lyden etter RIAA innkjøp, eller å bytte spilleren helt?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selv skjønte jeg ikke nødvendigvis spørsmålet, men jeg vil tro at din og de fleste rimelige platespillere potensielt vil kunne profitere på en pu bedre enn AT91. F.eks en pu opp til tusenlappen eller noe mer. Når det så er sagt, så vil jeg understreke at jeg personlig er tilhenger av så bra drivverk/arm som mulig.

Mvh Vidar P

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Det var det jeg lurte på ja ;) Da skal jeg vurdere det også.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Siden det er en gammel DJ spiller, vil jeg tro at armen trolig har ganske høye effektiv masse.

Mitt forslag er å gå for en eller annen Denon DL103 med f.eks. Clearaudio Nano dersom man går for en Moving Coil pickup dersom man har et trangt budsjett.

Et alternativ til Denon DL-103 er ATOC9. Se en annen tråd.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Nano + Denon 103 = 3693 kroner
Cambridge + PU i 500-1000 kr klassen = 1898 - 2398 kroner

Første alternativ blir nok litt i overkant dyrt akkurat nå. En Project RPM1 koster 2595 kroner, og skal jeg ut med såppas mye penger tror jeg har lyst til å bytte drivverket helt. Har dessverre ikke så mye penger å bruke på denne hobbyen når jeg lever fra lønning til lønning. Men takk for tipset uansett :)

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Så en annonse nå:

Noen som har noen meninger angående dette RIAA trinnet i forhold til Cambridge? Med prisen kjøper ønsker så er det en mulighet for meg.

Oppdatering: Jeg har nå kjøpt denne av selger etter å lest godord overalt :) Skal bli spennende å få den i hus!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Da kan jeg kjøpe Cambridgen rasende billig??? ;D

Arne K

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Beklager men da har du nok misforstått meg litt. Jeg har aldri eid en Cambridge RIAA, men hadde planer om det. Har nå gått til innkjøp av Phonoboxen istedet for Cambridge som var på innkjøpsliste. Hvis ikke hadde den nok vært lagt ut for salg ja. ;) Beklager at det ikke er tilfellet

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Dysleksi...jeg så ikke forskjell på A og P, (og leste ikke innlegget nøye nok...)
Men, siden du spurte om en mening; bruk hammeren på Phonoboxen, og kjøp en Cambridge... 8)

Arne K

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Da er Phonobox ankommet, installert og testet.

Det første jeg merket var at det var plutselig dynamikk i innspillingen. Instrumentene kom på hver sin plass, og man hørte avstanden mellom de. De fikk "puste" på en måte. Lyden er levende og organisk, akkurat som jeg ville ha det. :) Innkjøpet av ny RIAA er jeg meget fornøyd med og kan varmt anbefale denne til andre.

Men jeg merker at det fremdeles er noe som mangler. Jeg savner litt mer detaljer i musikken, som jeg hører på de digitale kildene, selv PC med innebygd Creative X-fi's DAC. Det er ikke snakk om en veldig stor forskjell, men den er der og det irriterer litt når i utgangspunktet platespilleren har full mulighet til å rundspille mine digitale kilder (selv om disse ikke er akkurat "state of the art"). Jeg tror kanskje en ny PU ville gjøre susen. Jeg regner nok med at Vidar P er på rett spor når han nevner AT91 som en mulighet til PU jeg har. Den ligner fælt etter å ha studert bilder på nett og sammenlignet med min egen. Dette er en billig PU, som jeg kan prøve å bytte. Det eneste er at hvis jeg først skal bruke mer penger på vinylriggen, frister det å kjøpe en Pro-Ject RPM1 istedet for min eksisterende spiller. Hvis det blir til en ny PU, har jeg sett for meg Ortofon 2M Red eller Goldring Elektra. Hva synes folket?

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Etter en ny vurdering av mulighetene mine, så har jeg bestemt å gå til innkjøp av en AT95E PU. Dette er en PU som har fått god tilbakemelding i budsjettklassen, og er en meget billig oppgradering fra min AT91. Skal jeg investere et større beløp, blir det en RPM1 eller noe bedre. ;)

Topp Bunn