CAMBRIDGE 640P RIAA VS NAD PP2 RIAA

Jeano

Medlem
Ble medlem
30.12.2005
Innlegg
18
Antall liker
0
Har planer om å kjøpe meg en platespiller på nyåret og i den forbindelse trenger jeg også en RIAA forforsteker. Noen som har noen erfaringer og fått samenlignet disse to? Hva platespiller angår som kommer vel valget til å falle på en NAD C355. Noen bedre forslag? Budsjettet mitt strekker seg til 5000 kroner med RIAA forforsterker inkludert. :-*
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Les Audiophile-Arve sin artikkel på audiophile.no. Han gir PP2 mye ros, men i denne sammenhengen og prisklassen vil jeg ha foretrukket Cambridge 640
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.975
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje prøvd Cambrigden. Bør nok ta denne neste gong.....
Men PP2 er ganske god dynamisk, og ein musikalsk sak med ein viss tendens til varme i midbassen, noko som kan kle ein del pickupar.
Regaen går også inn i budsjettramma, og er ein dynamisk godsak.
Hadde du gått litt over budsjettet, var ASR innan rekkevidde. Den er god, den....
Elles har eg ikkje høyrd Trichord Dino, men om denne slektar på Delphini, skulle saken vere absolutt høyrbar.

Søren og, såg fyrst no at du også skulle ha deg ein platespelar for 5 kkr.
Då vert det vanskelegare, ja----
 

Jeano

Medlem
Ble medlem
30.12.2005
Innlegg
18
Antall liker
0
Takker for svar :)

Må nok ta en tur på Hi-Fi Klubben og be om en demo før jeg handler.

Leste med interesse artikkelen din på Audophile.no og da er vel NAD PP2 uten tvil en bra forforsterker til prisen og den matcher sikkert NAD sin C555 bra også.

Minst like vanskelig er det å velge seg en ut en platespiller. Har vurdert som sagt en NAD C555, men det finnes vel også andre spillere i denne prisklassen som er bra. Blant annet så har vel Pro-ject en mengde modeller. Ser også at du har skrevet en artikkel om Technics SL 1200 GLD som kan virke interessant. Ville tro at disse spillerene fra Technics har et meget stabilt drivverk og kanskje direktedrift er å foretrekke med tanke på mest mulig stabil lyd? Hvordan er lyden på disse spilleren kontra f.eks en NAD C555? Som du sikkert skjønner er det viktigste for meg lyden. Vil gjerne ha lyden så ren og stabil som mulig i prisklassen opp til ca. 5000 kroner. :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Prøv ein Pro-ject rpm-4 med Grado pick up frå hifi center kjeden, Er et bedre valg enn Nad'en. Kr 4595
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takker for svar :)

Må nok ta en tur på Hi-Fi Klubben og be om en demo før jeg handler.

Leste med interesse artikkelen din på Audophile.no og da er vel NAD PP2 uten tvil en bra forforsterker til prisen og den matcher sikkert NAD sin C555 bra også.

Minst like vanskelig er det å velge seg en ut en platespiller. Har vurdert som sagt en NAD C555, men det finnes vel også andre spillere i denne prisklassen som er bra. Blant annet så har vel Pro-ject en mengde modeller. Ser også at du har skrevet en artikkel om Technics SL 1200 GLD som kan virke interessant. Ville tro at disse spillerene fra Technics har et meget stabilt drivverk og kanskje direktedrift er å foretrekke med tanke på mest mulig stabil lyd? Hvordan er lyden på disse spilleren kontra f.eks en NAD C555? Som du sikkert skjønner er det viktigste for meg lyden. Vil gjerne ha lyden så ren og stabil som mulig i prisklassen opp til ca. 5000 kroner. :)
Dersom du også tenker platespiller i denne prisklassen er det ingen vei utenom en SL1200/1210 mk2. Byttet selv ut en 533 mot Technics og har aldri angret.

Lydmessig er denne spilleren langt å foretrekke framfor de billige spillerne med remdrift. Dynamikk, klarhet og timing er stikkord. Utfør de rette tweakene og du vil ha en spiller det er vanskelig å matche innenfor normale budsjett. Det skal være relativt enkelt å skaffe en velholdt SL1200/1210 på bruktmarkedet for 3-4 kilokroner.

Lykke til
 

Jeano

Medlem
Ble medlem
30.12.2005
Innlegg
18
Antall liker
0
Technics er nok sikkert et smart valg det. Ser de har flere modeller her :

http://www.djbutikken.no/index.php?manufacturers_id=14

Koster jo litt mer enn jeg hadde tenkt og så må man vel kjøpe pick-up i tillegg? Går ut i fra at de kommer med ferdig montert arm og at man ikke må kjøpe det også?

Har sett de brukte til 3000-4000 tusen, men må si det frister mest å kjøpe en sånn spiller ny ettersom de sikkert har fått temmelig hard medfart hvis de har blitt brukt av DJ'er. :eek:

Audiophile-Arve skriver jo i testen på Audiophile.no at med Denon pick-up så er dette et av de beste kjøpene i klassen. Får imidlertid ikke noe inntrykk av hvordan han mener lyden er i forhold til spillere som f.eks NAD C555 som de selger på Hi-Fi Klubben (som riktignok koster litt mindre). ;)

I tillegg så er jo dette en spiller som er beregnet på DJ-bruk. Da tenker jeg fort at man betaler for et par tusen ekstra i funksjoner og byggekvalitet som man strengt tatt ikke trenger for å få god lyd. Virker som om det nesten er to forskjellige verdener dette med vanlige platespillere og platespillere for DJ-bruk. ???

Har Technics SL-1200 MK2 phono innganger eller har den fastmontert kabel med phono plugger? Er jo greit å kunne bruke sin egen lydkabel for best mulig lydkvalitet. 8)
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nad c555 er i prinsippet den samme spilleren som Rega P2. Disse er helt greie til prisen og gir mye lyd for pengene.

SL 1200 mk 2 har fastmontert phonokabel med vanlige plugger. Dersom du undersøker på www.kabusa.com vil du finne mye ombyggingsmuligheter.

SL1200 mk2 er IKKE en DJ-spiller. Det er en hifi-spiller som brukes av DJ'er på grunn av driftssikkerhet og robusthet. Du betaler ingen ting ekstra for funksjoner du ikke bruker, spilleren er egentlig billig i forhold til lydkvalitet. På SL1200/10 mk2 er forøvrig den eneste ekstrafunksjonen pitch-kontrollen. På mk5 og GLD er det en del annet snacks som ikke er helt nødvendig.
 
Topp Bunn