Cambridge DACMAGIC 1 - modde?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jupp, jeg har en gammel DACMAGIC 1, som jeg kunne tenkt meg å tukle litt med. Jeg har søkt litt rundt på nettet, og har stort sett bare funnet ut at denne er et populært moddeobjekt, og that's it. Jeg finner ingen konkrete tips...

Jeg vet at strømforsyningen er et ømt punkt, men vet ikke hva man bør gjøre med den.

Selve D/A konverteren, kan man skifte ut denne til nyere og bedre? Hvilken i så fall? Jeg hadde forresten problemer med å finne ut hvilke(n) av chipene som er selve D/A-en. Det står en Philips, to Toshiba, og to som jeg ikke husker opphavet til i farten. Hvilke(n) kan være selve greia..? Philipsen muligens? Den kunne jeg finne omtalt som HEX-converter på et nettsted.

Opampene er ikke de beste i verden, men greie nok (OPA2604), så disse skiftes ut til slutt.

Kortversjon: Om du har peiling, tar jeg imot tips. ::)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
Jupp, jeg har en gammel DACMAGIC 1, som jeg kunne tenkt meg å tukle litt med. Jeg har søkt litt rundt på nettet, og har stort sett bare funnet ut at denne er et populært moddeobjekt, og that's it. Jeg finner ingen konkrete tips...

Jeg vet at strømforsyningen er et ømt punkt, men vet ikke hva man bør gjøre med den.

Selve D/A konverteren, kan man skifte ut denne til nyere og bedre? Hvilken i så fall? Jeg hadde forresten problemer med å finne ut hvilke(n) av chipene som er selve D/A-en. Det står en Philips, to Toshiba, og to som jeg ikke husker opphavet til i farten. Hvilke(n) kan være selve greia..? Philipsen muligens? Den kunne jeg finne omtalt som HEX-converter på et nettsted.

Opampene er ikke de beste i verden, men greie nok (OPA2604), så disse skiftes ut til slutt.

Kortversjon: Om du har peiling, tar jeg imot tips.  ::)
De vanlige moddetiltakene går først og fremst på strømforsyning + avkobling av denne (ekstern strømforsyning er ofte populært), dernest de analogekretsene. LCaudio har en analogdel som er populer, ZAPfilter (eller noe deromkring). Mens vi er inne på  LC-audio så har de også har en artikkel om modding av DAC 3 (trur eg) med installasjon av ny klokke + ekstern synk av CD-drev. De digitale kretsene som sådan blir fort en drøy munnfull og vel så det ...

Dersom du poster et par bilder av innmaten så kommer det sikkert bedre respons.

Et første tiltak er å skaffe en oversikt over strømforsyningen, hvordan denne er sattsammen, hvordan forsyningen fordeles rundt om kring, hvordan denne reguleres m.v. Dernest bør du skaffe deg en oversikt over de analogekretsene, sammensetning funksjon m.v. I korthet tegn kretsskjema over de aktuelle delene så blir det enklere å begripe hvordan saken er bygd opp, og enklere å vurdere konkrete tiltak.

mvh
KJ

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Oj..! :eek: Det var ikke så lite... Sjekker først LC Audio jeg. Jeg skal også se etter skjema, det må da finnes et sted tenker jeg.

Thanx KJ!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
Oj..!  :eek: Det var ikke så lite... Sjekker først LC Audio jeg. Jeg skal også se etter skjema, det må da finnes et sted tenker jeg.

Thanx KJ!
Burde kanskje presisere at ovennevnte er på helt generelt grunnlag ... any way ... Lykke til, og som nevnt et par bilder av innmaten vil hjelpe på responsen ...

mvh
KJ

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Kender den godt og har også hørt super modificerede eksemplarer ærligt talt så ville jeg ikke bruge penge på en så gammel sag. Bedste råd som KJ : Zapfilter og intet andet. De andre råd jeg kunne komme med ville sikkert give ramaskrig.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Kender den godt og har også hørt super modificerede eksemplarer ærligt talt så ville jeg ikke bruge penge på en så gammel sag. Bedste råd som KJ : Zapfilter og intet andet. De andre råd jeg kunne komme med ville sikkert give ramaskrig.
Takker for innspill.

Nei, jeg tror nok ikke jeg vil bruke for mye penger, men om man investerer i deler man kan plukke ut, og bruke andre steder etterpå, kan det være interessant. Jeg vil likevel vurdere hva jeg gjør.

PS: Jeg vil gjerne høre dine andre råd, gjerne pr PM om du foretrekker det. :)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Burde kanskje presisere at ovennevnte er på helt generelt grunnlag ... any way ... Lykke til, og som nevnt et par bilder av innmaten vil hjelpe på responsen ...

mvh
KJ
Jeg skal fikse bilder når jeg åpner den neste gang. Pr. nå er jeg lite mobil... Avrevet korsbånd, og bruskskade i et kne. Anbefales ikke! :-/

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
Hvor vidt det kan betale seg å bruke mye tid og penger på å modde DACen vil i stor grad avhenge av kvaliteten på grunn designet, kretsutlegget og den digitale delen av kretsen. Jeg husker ikke i farten hvordan DACMagic 1 var oppbygd, men DAC 3 hadde f.eks. PCM63 DAC-chiper fra Burr Brown, og den kan det selv i dag godt betale seg å bruke forholdsvis mye tid og penger på (under forutsetning at man har en ide om hva det er man bedriver selvfølgelig). Dersom ovennevnte ikke er på plass, så er ikke det oppnåelige sluttresultatet nøvendigvis nok til å retferdiggjøre tid og penger.

mvh
KJ

PS «Duelund_Support» det er ingen grund til å legge bånd på deg selv mht. å predikere det du tror på, bare vær forberedt på at ikke alle deler din tro, så går det helt greit. Dersom du i tillegg framstiller det som din overbevisning/erfaring og ikke en universell sannhet, så vil du knapt merke at noen er uenig.

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Hei

Har selv erfart, og dermed stor tro på, at dersom du er ute etter signifikante forbedringer, så bør du legge energien og pengene dine i en oppgradering av analogdelen. Anbefaler deg en titt på www.lampizator.eu. Her vil du finne tekniske data,en vurdering og forslag til en forbedret analogdel til DACMAGIC 2 (som er den forbedrede versjon av nr.1.)
Også her på sentralen vil du finne diverse innlegg fra noen av oss som med stort hell har gjennomført denne modden.

mvh.

E. Stillingen

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hei

Har selv erfart, og dermed stor tro på, at dersom du er ute etter signifikante forbedringer, så bør du legge energien og pengene dine i en oppgradering av analogdelen. Anbefaler deg en titt på www.lampizator.eu. Her vil du finne tekniske data,en vurdering og forslag til en forbedret analogdel til DACMAGIC 2 (som er den forbedrede versjon av nr.1.)
Også her på sentralen vil du finne diverse innlegg fra noen av oss som med stort hell har gjennomført denne modden.

mvh.

E. Stillingen
Takk for tips! Angående innlegg her på sentralen, så fikk jeg faktisk ingen treff da jeg søkte... ??? Kanskje de er foreldet? ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
Takk for tips! Angående innlegg her på sentralen, så fikk jeg faktisk ingen treff da jeg søkte...  ??? Kanskje de er foreldet? ;)
Søkefunksjonen her på forumet er ikke helt patent ...

mvh
KJ

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Hei Havar

Gå litt tilbake til side 3. Her finner kanskje noe av det du kanskje har søkt etter: Emne: "Cd modd(Lampizator) Bilder (fra 9. februar). Synd ikke søkerfunksjonen virker slik den burde, da det har vært noen innlegg om Lampizsator også tidligere.

mvh.

E. Stillingen

R

Ronny_D

Gjest
Søkefunksjonen her på forumet er ikke helt patent ...

mvh
KJ
Den fungerte fint sist J prøvde.

Svakheten er nok selve D/A kretsene, med innebygget opamp til I/v omvandlingen. Ta en titt i databladet fra Phillips FØR du bruker særlig penger på disse, chippene er den største svakhet i denne konstruksjon. Det er brukt stereo D/A for hver kanal
Bedre avkoplng til 2.5V referansespenningen til D/A er ett av flere tiltak som fungerer. En litt mere omfattende modifikasjon med analogdelens jord tilkoplet 2.5V referansespenningen er en mulighet dersom man er litt smart med ny analogdel.....
Vidre er den krets som leverer referansen en av flere variabler avhengig av modell, inngang'salternativene (optisk coax, bnc coax) digitalsignalet behandles litt forskjellig avhengig av inngang og modell.
Trafoene (E-KJERNE)i front har mekanisk støy grunnet simpel kopling til kabinett...
I strømforsyningen er det brukt paralelle 78*05 og 79*05 for å redusere støyen fra spenningsregulatorene.
Analogfiltreringen varierer fra modell til modell I, II og III

bin there done that

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Den fungerte fint sist J prøvde.

Svakheten er nok selve D/A kretsene, med innebygget opamp til I/v omvandlingen. Ta en titt i databladet fra Phillips FØR du bruker særlig penger på disse, chippene er den største svakhet i denne konstruksjon. Det er brukt stereo D/A for hver kanal
Bedre avkoplng til 2.5V referansespenningen til D/A er ett av flere tiltak som fungerer. En litt mere omfattende modifikasjon med analogdelens jord tilkoplet 2.5V referansespenningen er en mulighet dersom man er litt smart med ny analogdel.....
Vidre er den krets som leverer referansen en av flere variabler avhengig av modell, inngang'salternativene (optisk coax, bnc coax) digitalsignalet behandles litt forskjellig avhengig av inngang og modell.
Trafoene (E-KJERNE)i front har mekanisk støy grunnet simpel kopling til kabinett...
I strømforsyningen er det brukt paralelle 78*05 og 79*05 for å redusere støyen fra spenningsregulatorene.
Analogfiltreringen varierer fra modell til modell I, II og III

bin there done that
Tusen takk! Da var det som jeg egentlig fryktet, for jeg fant fint lite info på nettet om D/A-delen. Tror jeg bare dropper prosjektet, selv om det nok kunne vært litt gøy. ::)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ja det var jo også hvad jeg mente fra start. Men så gik der tid med det. 8) 8) 8)

Topp Bunn