Canal Digital HD

Solemnhour

Medlem
Ble medlem
07.01.2008
Antall liker
0
Var hos noen venner for noen dager siden å de visste meg det nye store LCD TVet de hadde kjøpt. Jo da det var veldig fint å se på, helt til de tok det på...For det første var bildet helt utstrekket, akkurat som noen har tatt et bilde som er 200x200 å strekket det til feks 500x500. I tillegg kunne jeg se TV2 logoen nede i hjørnet selv om de hadde på NRK.
Man skulle jo tro at bildet var krystall klart siden de har parabol og canal digital, men nei da. De skrøt veldig om canal digital sin HD kanal som viser alt i HD men da de skiftet til kanalen fikk jeg et stort sjokk. Det var akkurat som å se en film på et vanlig TV! Det var ikke et snev bedre enn de normale kanalene.
Det først jeg tenkte var at parabolen deres må være oppsatt feil fordi på datamaskinen min ser jeg en utrolig forskjell mellom vanlig film og HD filmer.

Har noen andre opplevd dette? Tar virkelig Canal Digital i bruk HD? Hvis det stemmer, hvorfor i all verden ser jeg forskjell på datamaskinen min og ikke på et TV?

S.H

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Solemnhour skrev:
Var hos noen venner for noen dager siden å de visste meg det nye store LCD TVet de hadde kjøpt. Jo da det var veldig fint å se på, helt til de tok det på...For det første var bildet helt utstrekket, akkurat som noen har tatt et bilde som er 200x200 å strekket det til feks 500x500. I tillegg kunne jeg se TV2 logoen nede i hjørnet selv om de hadde på NRK.
Man skulle jo tro at bildet var krystall klart siden de har parabol og canal digital, men nei da. De skrøt veldig om canal digital sin HD kanal som viser alt i HD men da de skiftet til kanalen fikk jeg et stort sjokk. Det var akkurat som å se en film på et vanlig TV! Det var ikke et snev bedre enn de normale kanalene.
Det først jeg tenkte var at parabolen deres må være oppsatt feil fordi på datamaskinen min ser jeg en utrolig forskjell mellom vanlig film og HD filmer.

Har noen andre opplevd dette? Tar virkelig Canal Digital i bruk HD? Hvis det stemmer, hvorfor i all verden ser jeg forskjell på datamaskinen min og ikke på et TV?

S.H
Hei!
Mitt tips er at det er mangelfulle (ikke korrekte) innstillinger på div. områder (både på selve skjerm og kanskje også på decoder), det er en god del å passe på og ta hensyn til.
Jeg kan jo ikke vite hva som er gjort feil ;)
Hvilken LCD fabrikat/merke dreier det seg om?
Mvh.KW

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Det er vel bare to av Canal Digitals kanaler som sendes i HD, film hd og sport hd, i tilegg sendes discovery hd og et par kanaler til i hd over canal digital sin hd pakke.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Det kommer også an på hvilken måte de har koblet mottaker til skjerm, har de brukt hdmi? evt. komponent?
Er digital mottaker stilt inn riktig, slik at den sender 16:9 ut osv.
Er skjermen stilt inn riktig?
Har Canal Digital (ikke hd- mottaker) og 42 tommer plasma skjerm selv og er meget fornøyd, men vurderer anskaffelse av hd- mottaker, men sitter litt på gjerdet og avventer evt. hd-mottaker med pvr. mulighet.

Solemnhour

Medlem
Ble medlem
07.01.2008
Antall liker
0
Skal sjekke hva slags TV de har og om instillingene er riktig. Disse personene er veldig opptatt av TV og slik og derfor tror jeg at instillingene er korrekt, men jeg kan jo dobbel sjekke, hvis de lar meg. ^^

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Har CD-HD tuner på 50"...med hdmi.
Funker fint.
Litt forskjell er det, men ikke noe voldsomt....720P.

Canal Digital snakka noe om en ny tuner rundt jul, med harddisk, men tar vell litt lengre tid...som vanlig :-\

Mvh
Rocker

Ram1s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2006
Antall liker
0
Her må det jo være noe feil i innstillinger,har selv CD HD tuner og Grundig fine arts (37") og det er stooor forskjell
på HD og vanlige sendinger.
Da jeg kjøpte parabol for noen mnd siden så var det gratis installasjon som ble utført av fagfolk og det er kanskje en fordel.

O

omholt

Gjest
Jeg har HD dekoderen til CD og en Panasonic 42" plasma. HD kanalene er et klart løft, men det komme ann på hva man sammenligner det med. Et dårlig HD produsert program er ikke nødvendigvis bedre enn NRK sine egen produserte programmer. Er det det derimot et bra HD produsert program, så er det vesentlig bedre enn alt annet. HD kanalene sendes i 1080i og dekoderen må settes til dette. Via komponent sender dekoderen 720p. Med scart får man selvfølgelig ikke HD. Forøvrig så sies det av de som har testet andre HD dekodere enn CD sin at man får bedre bilde både med SD og HD med disse. CD dekoderen er ikke mye å skryte av og noen begrensninger ligger der. Panoreringer er f.eks ikke så bra. Noe skyldes også at CD ikke sender i høy nok båndbredde. Har lastet ned HD snutter på nettet og da var panoreringene helt perfekt.

Jeg vil nå også si at LCDer sjelden gir spesielt bra bilde. De mangler dybdeperspektivet, fargegjengivelsen og kontrasten til en plasma. Men de begynner jo å komme seg. Innstillinger er også viktig. Bildeforbedrings teknikker gjør stort sett bare vondt verre.

Topp Bunn