Bach_Man skrev:
I stand corrected. I denne prisklassen er det vel forresten nesten det samme om man velger Sony, Canon eller Nikon eller noe annet. Alle sammen er bygget i plast, leveres med normalzoom og har imponerende billedkvalitet. Jeg synes Sony har lansert noen særdeles innovative kameraer i det siste, og det sier jeg som Nikonbruker. Skjønner ikke hva som menes i miata sitt innlegg med at Sony har laget egne navn på lukkertid osv. I min verden er det Canon som ikke følger standard PASM-nomenklatur.
I det er forfriskende om en nybegynner får noe annet enn en Canon. Som Ken "Rockwool" Rockwell har observert: Amateurs almost always shoot Canon SLRs.
Vel, det var lenge etter at jeg vendte tilbake til amatørverdenen at jeg gikk over til Canon, men det var fordi sensoren i 20D var det beste alternativet i 2004/5. Dessuten gav adapter meg bedre muligheter for utnytting av min gamle Nikkor-optikk i forhold til Nikon D70 og D100. Klovnen Rockwell tar jeg ikke mye på alvor, selv om jeg er Nikonianer av hjerte. Når det gjelder å lære seg nye menyer og annerledes navning på PASM er uproblematisk, og du har helt rett i at det er Canon som har valgt annerledes, ikke alle de andre.
Du har helt rett i at i denne prisklassen er det hipp som happ. Og egentlig er det ingen merker som har betydelige begrensninger til å vokse med utstyret og oppgaven. Canon og Nikon har mer spesialoptikk, men selv en erfaren fotograf som meg finner alt jeg trenger hos alle merker. Derfor er jeg ikke fanboy lenger, noe jeg tildels var da jeg levde som Nikonianer. På åttitallet var det egentlig bare Nikon jeg selv ville valgt, men i dag kan jeg bruke alle merker uten å ha slike følelser. Man blir komfortabel med det man velger, hvis man ikke hører på fanboys som tror på "verdens beste".
Jeg kladdet forresten på et deilig kamera på mandag. Et av våre forummedlemmer på Haugalandet har oppgradert fra Canon 5D til 5D MkII. Samtidig har han valgt å kjøre gjennomført manuell fokus fastoptikk fra Zeiss med Eos-fatning. Tror han har kjøpt 21, 35 og 50mm fra Zeiss, og så har han en Nikkor 105 når han trenger en kort tele. Med så stor søker betyr manuell fokus bare mer presisjon og at man tar seg tid til å tenke noen sekunder, men det er kanskje ikke noe for moderne actionfotografer. For meg var det nesten orgasmisk å betjene den manuelle fokusringen. Det står høyt på ønskelisten å ha en manuell fokus Zeiss 50mm på en Eos 5D. Sålenge blenderdata overføres som på originaloptikk så foretrekker jeg faktisk en så presis og deilig fokussnekke fremfor AF. Det passer min måte å jobbe på, som nok er preget av å kun ha 12 bilder på hver film når jeg fotograferer analogt. Jeg hadde ikke glemt hvordan er skikkelig fokussnekke føles, jeg bruker jo 105 fra midten av syttitallet til portretter, men det føltes spesielt deilig siden det er nyprodusert. Og av spesielt høy kvalitet. Min påstand er at pt er Canon Eos 5D MkII med optikk fra Zeiss det beste som finnes av digitalt småbilde. Og jada, jeg kjenner til de dyrere proffmodellene. Det finnes likevel ikke noen småbildehus som tar bedre bilder, selv om det finnes raskere og tøffere modeller. De som har anledning bør unne seg å tafse på et fullformathus med manuell Zeiss. Det er slik som tilfredsstiller slike folk som oss.