Canon EOS 30D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Er vel på jakt etter et nytt kamera.....og selv om jeg trolig er en av norges dårligste fotografer, så må man man jo har utstyret i orden.

Er dette noe godt kjøp (Prisen er vel ca 11k):
http://cgi.ebay.com/Canon-EOS-30D-S...5QQihZ019QQcategoryZ43454QQrdZ1QQcmdZViewItem
Er linsene som følger med her bare skitt, eller....? (Med tanke på frakt fra uniten, kan det kanskje være lurt å bare kjøpt kamerahuset her....).

Hva bør jeg vurdere for hobbyfotografering?
Nikon D70/80/90/200
Canon 350D/400D/20D/30D

Andre modeller....

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Linsene som flølger med er ok, men ikke noe mer. Det er billiglinser, og den 18-55 linsa er den som normalt leveres med som kitlinse.

30D er et veldig bra kamera, og er etterfølgeren etter 20D (som jeg har hatt et års tid). Jeg anbefaler som regel de jeg kjenner, og som kommer til å spørre meg om ting relatert til kameraet og bruken av dette, å velge Canon fordi jeg kjenner grensenittet. Derfor kan det være en god ide å skule litt til hva de du eventuelt vil rådføre deg med bruker.

Objektiver av en viss kvalitet koster i området 4-15k. Store linser (lange zoomlinser) og spesielle brennvidder koster mer enn normalzoom. Høyere kvalitetsklasser koster mer enn de lavere, billedstabilisatorer koster, høy lysfølsomhet koster osv.

Canon EOS 400D og Nikon D50 vil nok være de to beste kjøpene om du vil holde totalbudsjettet i området opp til 15-20k. Om man velger dyrere kamera vil man i så fall måtte kompromittere på objektivene, og de har mer å si enn for eksempel forskjellen på 400D og 30D.

En god blitz er helt avgjørende for å ta gode bilder i en del omgivelser. Den innebyggede er ikke mye verdt om man skal ta skikkelig gode bilder med blitz. Rundt 2500-3000kr bør påregnes for en grei blitz. Et tungt og godt stativ er også et uunværlig verktøy. Rundt 1000kr må regnes her.

Dersom du vil holde budsjettet under 10k og ikke har andre grunner til å velge speilrefleks vil de avanserte kompaktkameraene gi deg mer fotoglede.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
0
Dersom du vil holde budsjettet under 10k og ikke har andre grunner til å velge speilrefleks vil de avanserte kompaktkameraene gi deg mer fotoglede.

Du burde prøve Fujifilm Finepix 9500 eller 6500 før du bestemmer deg. Gir mye av det samme som speilrefleks med MYE lavere pris og har faktisk endel fordeler framfor speilrefleks.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Husker ikke typen, men har et slikt Fujifilm Finepix - tror kanskje det er 4700....5.1 Mpixels. Synes det er bra, men føler liksom aldri at bildene blir skikkelig gode - spesiellt fargebalanse og varme i bildene - nå skyldes det trolig 90% han som tar bildene da, men hvis det er litt å hente på kameraet også....

Er vel ganske fornøyd med det, men har lyst på litt mer stasj da....også liker jeg gadgets!

Mvh
OMF

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Jeg har 30D med 24-105 f4L IS. Dette er en meget god kombinasjon. 24-105 sitter på kamera 90% av tiden.
Hadde 17-85IS tidligere. OK objektiv, men 24-105 er i en helt annen klasse. 24-70 har jeg såvidt prøvd.
Det syns jeg ble for tungt.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe kamerahus her i norge slik at du har reklamasjonsretten.
Ang. objektiver så går du ikke feil med noen av Canons L-serie objektiver.
Disse er godt bygget og er minimalt plaget med feil.
Jeg har hatt 12 forskjellige L-objektiver og har enda ikke hatt problemer av noe slag med dem.

Foresten ett fint Canon forum her: http://photography-on-the.net/

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
28-70 objektivet er vel et 135-objektiv (altså basert på vanlig filmbasert kamerahus) og slike objektiver fungerer med varierende resultat på digitalkameraer.

Dette skal visstnok skyldes retningen lyset kommer inn på brikken. På en film kan lyset gjerne komme skrått, men det er ikke noe heldig på en billedbrikke da dette kan medføre en eller annen form for feil. (Tror det står bedre forklart på akam.no).

17-85 får noe kritikk på grunn av blant annet byggekvalitet (dette er heller ikke et L-objektiv) mens 24-105 får gjennomgående gode omtaler av det jeg har sett.

Det høres forøvrig ut som om du burde lære deg å bruke hvitbalansen på kameraet manuelt OMF. Det kan være det bor ufattelig mye mer i kameraet ditt enn du aner.

Jeg fant ikke noe om hvitbalanse men det er en del artikler her du bør lese: http://www.akam.no/search.php?strin...erHub%5B6%5D=&advOptsHidden=&filterSiteLast=4

K

knutinh

Gjest
les litt på f.eks www.akam.no

Husk at ved speilrefleks så kan du normalt ikke bruke lcd-skjermen når du knipser, du må se igjennom søkeren.

Husk som snickers sier at optikken er avgjørende, selv de billigste husene er i stand til å ta topp bilder. Det du betaler for ved de dyre er ofte ergonomi, hastighet, mekanisk konstruksjon etc. Ting som kanskje er viktige for pressefotografer og andre proffe, men tenk igjennom om du trenger 10 bilder pr sekund og om du skal dra huset igjennom mye regn og ørkensand. Hvis ikke kan du nemlig bruke pengene på god optikk og få bedre bilder i stedet...

mvh
Knut

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.671
Torget vurderinger
1
A gå for et 30D som "en av norges dårligste fotografer" er å kast penger ut av vinduet. Når det gjelder bildekvalitet alene, er det minimalt som skiller de ulike kamerahus hvis de blir juster tilnærmet likt. Det du betaler ektra for, er mere solid bygget hus, større og raskere buffer, raskere og mere presis autofukus mm. Anbefaler heller å gå for et av de rimelige kamerahusene (eventuelt et kit da de ofte er ubetydelig dyrere) og et lyssterkt objektiv som f.eks Tamron 17-50mm f/2.8 som får mye skryt (Tamron er 3. parts produsent av objektiver) og eventuelt en ekstern blits (og minnekort, siden det ikke følger med).

Siden Nikon, Canon, Sony, Olympus, Pentax osv er veldig forskjellig å holde i og i layout på menyer og knapper, bør du ta turen til en fotobutikk og prøve kandidatene.

PS bestiller du fra USA, må du også betale moms og tollklarering.

P

Parelius

Gjest
Har ikke noe å legge til, bare gjøre deg oppmerksom på en vesentlig ting som gjør alt det andre uvesentlig: Sjekk at kameraet har god autofokus. Har selv et Canon Powershot Pro1, som er den største dritten jeg har vært borti. Den har sikkert mye fint, men det hjelper ikke når den har en autofokus (og manuell også) som rett og slett ikke funker når lyset begynner å blir dårlig. Heller ikke det forrige kameraet jeg hadd (Fuji Finepix F601 tror jeg det var) var spesielt god på dette.

De fleste har vel gode autofokus nå, men likevel: Hva skal du med alt det andre hvis denne ikke er på plass. Så sjekk dette nøye!

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
30D er nyere og dermed antakelig en forbedret utgave av 20D (som jeg har).
Valget stod mellom 350 og 20 dengang, og falt på sitnevnte fordi det kan ta over 3 bilder pr. sek. samt 17 bilder i serie før lagringspause behøves. Veldig kjekt når man er roadracing entusiast. :)
Gode linser og ekstern blitz er veldig viktig for bilde-resultatene, samt kunnskap om hva som kan forandres via spesialfunksjonene. (men mye kan fikses på i Photoshop også, bare at det tar mye lengre tid).
Det eneste jeg savner er vibrator for å holde speilet rent (som Olympus har), men om man har en god zoomlinse er det neppe aktuelt.
Summa sumarum er altså 350/400 å anbefale pga. prisen, men har man spesielle egenskaper man ikke klarer seg uten blir det 20/30 eller EOS1

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.671
Torget vurderinger
1
Sjekk at kameraet har god autofokus. Har selv et Canon Powershot Pro1, som er den største dritten jeg har vært borti.
Dette er et kompaktkamera, og kan knapt sammenlignes med et speilreflekskamera når det gjelder autofokus.

Det eneste jeg savner er vibrator for å holde speilet rent (som Olympus har)
Nå er det ikke speilet som holdes reint, men bildebrikken. Men du bør ikke la savnet ødelegge nattesøvnen din da tester viser at det fungerer veldig dårlig i praksis (også Sony A100 og Canon 400D har dette.)

P

Parelius

Gjest
Dette er et kompaktkamera, og kan knapt sammenlignes med et speilreflekskamera når det gjelder autofokus.
Der var jeg ikke helt med. Muligens pga. den uklare refarensen til "dette".

Men det betyr ikke så mye.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.671
Torget vurderinger
1
Der var jeg ikke helt med. Muligens pga. den uklare refarensen til "dette".

Men det betyr ikke så mye.
Med "dette" mente jeg kameraet du refererte til (Canon Powershot Pro1) og som jeg også quotet. Dette er altså et kamera som går inn under fellesbetegnelsen "kompaktkamera". Resten av tråden omhandler speilreflekskamera og forskjellen dem i mellom når det kommer til autofokus er veldig stor, spesielt hvis det er litt dårlig lys.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Parelius, er du sikker på at det ikke var innstillinger som kunne gjøres for å bedre autofokuseringen på kameraet ditt? Jeg tenker spesielt på om du må gå inn og aktivere blitz som fokushjelpemiddel. Dersom den er beregnet til å bruke dette men denne funksjonen ikke står på sier jeg ikke noe på at du sliter.

P

Parelius

Gjest
Parelius, er du sikker på at det ikke var innstillinger som kunne gjøres for å bedre autofokuseringen på kameraet ditt? Jeg tenker spesielt på om du må gå inn og aktivere blitz som fokushjelpemiddel. Dersom den er beregnet til å bruke dette men denne funksjonen ikke står på sier jeg ikke noe på at du sliter.
Jeg har ikke funnet noe slikt. Skal ikke garantere at jeg kan ha oversett dette, men det ville overraske meg. Skal gjøre en ekstra sjekk for sikkerhets skyld, selvfølgelig. Takker for tipset.

Nå tilbake til trådens tema!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Om du forsøker å fokusere i mørke skal det vanligvis komme raske blink i blitzen mens den jobber. Om det ikke gjør det har den enten ikke den funksjonen, funksjonen er ikke slått på, eller hele blitzen er satt ut av funksjon.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for mange gode innspill, og ser vel kanskje at utstyrsgalskapen har tatt litt for godt tak i meg.

Tror kanskje jeg titter litt mer på en EOS 400D eller en Nikon variant.

Også kan jeg bruke de sparte pengene (og litt til) på en kjekk liten sak til stereoen som jeg titter på.....

Mvh
OMF

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Canon 30 sin styrke er lite støy ved lite lys, og dessuten er den rask. Et utmerket kamera for sportsjournalister og paparazzier :)
Jeg ville heller ha hatt eos 5 som er rimelig fullformat.

Nikon d200 siklet jeg på, men tok fornuften fatt og valgte Sony alfa 100. Det tar fantastiske bilder, samtidig som det er bra P&S med lure finesser (auto iso, gode og realistiske farger, dynamikk optimering og bildestabilisator bl a) Pluss for utrolig kvalitet på Minolta linser som er rimelig på ebay, litt vanskelig å få tak i her på bjerget. Jeg har 50mm 1,7 og Tamron 17-50 2.8 og kitobjektivene. De er forresten gode, Canon har gjort ordet "kitobjektiv" til noe som betyr nesten skrot, men disse er meget bra og skarpe, trenger bare mer lys.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For det første skiper ikke selger utenfor Nord-Amerika. For det andre er det ikke så billig når du tar med frakt og fortolling. + at du betyr nada for norsk importør hvis noe går galt. Billig kan fort bli dyrt. På toppen av det hele følger det med utrolig mye skit i den pakka der. Den plastikkblitzen som er avbildet, medfører sikkert at du aldri for dreis på blitzfotografering. Den ultravidvinkelen, blærgh! Høyst sannsynlig stinker kvaliteten på filterne

Så det positive:
Canon leverer pr idag noen av de beste og komplette speilsystemene idag. Både på eksponering, blitz og fokus er det top notch. I tillegg er det det desidert mest utbredte systemet blant fotografer, og tilfanget på bruktutstyr er veldig bra.
Ville absolutt vurdert 30D eller 400D.
Som den glade amatør ville jeg nok godt for følgende: 400D m/ 18-55, (bundlet og helt greit i starten) Drøye 6000.-
2GB Sandisk eller et annet høykvalitetsmerke ca 800-900.- . Mest idiotiske jeg vet er folk som skal spare et par hundrelapper også minnekort. Kjipt når det krasjer.
430EX-blitz. ca 2400.- Original blitz er et must. Med TTL-funksjon må du ha "talent" for og bomme helt.
UV-filter . Type B&W er veldig bra, men koster litt. Hvorfor ødelegge optikken med billig glass??
En bra bag fra Lowepro, 500-600.- . Da er du der. Så kan du ta resten litt etter litt. Hvorfor skal så mange ha telezoomer? Er det et snev av penismisunnelse/forlengelse-faktor ute å går her? Ville mye heller gått for en god vidvinkel/mellomområde.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
God telezoom er undervurdert, men har man mulighet for å gjøre raske objektivbytter så betyr kort zoom ned til fastobjektiv skarpere bilder.

Jeg setter stor pris på mine telezoomer, og bruker de aktivt, men mitt favorittobjektiv er 50mm 1.4.

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
For det første skiper ikke selger utenfor Nord-Amerika. For det andre er det ikke så billig når du tar med frakt og fortolling. + at du betyr nada for norsk importør hvis noe går galt. Billig kan fort bli dyrt. På toppen av det hele følger det med utrolig mye skit i den pakka der. Den plastikkblitzen som er avbildet, medfører sikkert at du aldri for dreis på blitzfotografering. Den ultravidvinkelen, blærgh! Høyst sannsynlig stinker kvaliteten på filterne  

Så det positive:
Canon leverer pr idag noen av de beste og komplette speilsystemene idag. Både på eksponering, blitz og fokus er det top notch. I tillegg er det det desidert mest utbredte systemet blant fotografer, og tilfanget på bruktutstyr er veldig bra.
Ville absolutt vurdert 30D eller 400D.
Som den glade amatør ville jeg nok godt for følgende: 400D m/ 18-55, (bundlet og helt greit i starten) Drøye 6000.-
2GB Sandisk eller et annet høykvalitetsmerke ca 800-900.- . Mest idiotiske jeg vet er folk som skal spare et par hundrelapper også minnekort. Kjipt når det krasjer.
430EX-blitz. ca 2400.- Original blitz er et must. Med TTL-funksjon må du ha "talent" for og bomme helt.
UV-filter . Type B&W er veldig bra, men koster litt. Hvorfor ødelegge optikken med billig glass??
En bra bag fra Lowepro, 500-600.- . Da er du der. Så kan du ta resten litt etter litt. Hvorfor skal så mange ha telezoomer? Er det et snev av penismisunnelse/forlengelse-faktor ute å går her? Ville mye heller gått for en god vidvinkel/mellomområde.  
Dette er et godt råd ja!

Hvis du vil toppe dette oppsettet litt kan du jo også bytte ut kit-objektivet med Tamron 17-50 f2,8 nevnt litt lenger opp i tråden. Men det koster ca 3500 og drar slik sett opp kostnaden med oppunder 3000.

Eventuelt kan du jo også kikke på Nikon D80 med et 18-70mm kit objektiv. Men det er også en god del dyrere (koster vel rundt 10000 tror jeg)

Som et siste tips: Det finnes softboxer man kan sette foran på blitzen. Da blir ikke ansiktene fullt så hvite. Prøvde en selv i helgen og den gjør blitzfotograferingen endel mer givende og den jeg kjøpte kostet ca 300.

Jada ErosLoveking, dette er bare fordyrende råd, men så startet han jo opp med forslag om 30D da...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Omnibounce sine "stofen"-softboxer kan være veldig kjekke. Dessverre litt vanskelig å få tak i her hjemme. Kjøpte med meg 8 stk, sist jeg var i USA :) TTL-kabel eller fjernutløser er også et must.

Når det gjelder tele. En god tele kan være kjekt og ha. Spørs veldig hva du fotograferer, og hva du ønsker og fortelle.  Min 70-200 ligger som oftest i sekken. En 16-35 og 24-105 utgjør hovedskalig mine mest brukte brennvidder. Ved bruk av vidvinkel tar du mer del i situasjonen, og som bildebetrakter føler man lettere den delaktigheten. Bildet får mer sug, men vær obs på at for mye vidvinkel og personer i bildekantene  kan være uheldig  ;) En tele gir raskere "kikker"-følelsen. Husker ikke hvilken kjent fotograf som levde/lever etter mottoet: " hvis du ikke kjenner kroppslukten av folk, har du ikke brukt vidvinkel nok"

Mitt tips: gå for en moderat vidvinkel til litt tele. Lær deg å behersk utstyret. Finn ut av hva du liker å fotografere, og la det bestemme videre investeringer.

Et sitat til slutt:

"If your pictures aren't good enough, you're not close enough" - Robert Capa

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Et sitat til slutt:

"If your pictures aren't good enough, you're not close enough" - Robert Capa

Akkurat ferdig med en bildebiografi om Capa. Fra han var ung student og dekket Trotskji til det siste bilde før han ble drept i Vietnam. Veldig nærhet i bildene, og da mener jeg ikke bare fysisk.

Mange av de fotografene jeg liker best er de gamle gutta. De fikk frem noe helt spesielt. Av dagens norske er det i hvertfall en jeg har lagt merke til: Apneseth. En meget dyktig fotograf som bare tar helt enestående bilder.

Topp Bunn