Capacitance, dette underlige begrep - dvs, hva er det?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
På min Dino så kan jeg velge å ha capacitancen på henholdsvis 100pF eller 1.1nF - der det helt klart kommer fram at MC skal ha 1.1nF og MM skal ha 100pF, så det er ikke dette jeg lurer på, men derimot:

Hva skjer om man kjører MC på 100pF? - Hva ER capacitance?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
toriamos skrev:
På min Dino så kan jeg velge å ha capacitancen på henholdsvis 100pF eller 1.1nF - der det helt klart kommer fram at MC skal ha 1.1nF og MM skal ha 100pF, så det er ikke dette jeg lurer på, men derimot:

For MM PUer inngår den kapasitive lasten som en del av tuningen ift. HF-responsen fra PU, den lager en resonanskrets sammen med PUens selvinduksjon. MM puer har derfor vanligvis en anbefalt kapasitiv last på noen hundre pF - pico Farad (1 pico = 1/1000 000 000 000). Med i betrakningen om belastningen av PU må du ta med den kapasitive lasten fra kabelen mellom PU og RIAA, normalt et sted omkring noen få hundre PF for en meter eller så, i ekstreme tilfeller opp mot 1 nF - nano Farad (1 nano = 1/1000 000 000). For vanlige low-output MC PUer er kapasitiv belastning normalt uvesentlig, og produsentene gir normalt ingen anbefalinger om dette. En høy kapasitiv last kan imidlertid bidra til å redusere evt. problemer med HF/RF-støy.

Så hva skjer? Prøv selv og finn ut av det ;)

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
For AT OC9 sin del så skjer fint lite; been there, done that :)
MC'er er forresten lite følsomme for endringer i kapasitanslast i min oppfatning.

Kapasitans er i utgangspunktet mulig å se på som en slags "lagringskapasitet" i kondensatoren. Man kan tenke litt på det som kapasiteten i et batteri kanskje (helt uten sammenlikning). I inngangstrinnet på riaa'er sitter denne lasten i parallell, dvs mellom + og -.

Mvh Vidar P

Topp Bunn