Carbonarm, har det noe for seg?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Flere har brukt karbonfiber, mest kjent er kanskje Wilson Benesch's ACT-armer.
Tror imidlertid ikke man kan "lese" noe om ytelsen ut fra hvilket materiale produsenten har valgt å bruke..

Selv om velanvendt karbonfiber har sine fordeler, er det nok like sikkert ulemper; f.eks vil en større andel av budsjettet gå til tubemateriale enn ved alu, og derav en mindre del til lagre etc..

Mvh Vidar P
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at materialet som tonearmen er laget av har ganske stor påvirkning på hvordan den lyder.
Alle materialer har en viss "egenlyd" og når det gjelder karbon så oppfatter jeg "karbonlyd" som en kjapp og litt "sprø" lyd.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Har skjønt at denne armen ikke er best tilpasset stive pickuper. Spør Håkon Rognlien om råd, han byttet vel carbonarmen på sin RPM9?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Karbonfiber gir høy stivhet og lav vekt og ble blant annet benyttet på SME series III som kom den gangen PUer skulle ha compliance på 30+++. Slike Puer krever lav armmasse.

Kanskje er denne tilnærmingen på vei til å bli mote igjen ? ;)

En hake en skal være obs på er at karbon har null effekt med hensyn på skjerming. På min arm er det f. eks. umulig å benytte Grado-PUer. De gir brum.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.182
Antall liker
4.401
Torget vurderinger
1
Har skjønt at denne armen ikke er best tilpasset stive pickuper. Spør Håkon Rognlien om råd, han byttet vel carbonarmen på sin RPM9?
OBS det er snakk om en ny arm hvor også «head shellet» er i karbonfiber, dvs arm og headshell er integrert og kontinuerlig i samme material, i motsetning til tidligere hvor «head shellet» var i aluminium.


mvh
KJ
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Ser du har rett KJ, mulig denne da har kvittet seg med "svakhetene".
 
Topp Bunn