Høyttalere Carlsson endelig oppdaget!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LarsB

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2003
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    .....

    Tester både i danske High Fidelity og norske Fidelity gir et balansert bilde av lyden og opplevelsen av dette høyttalermerket.

    Spesielt danske High Fidelity har skjønt bakgrunnen for den spesielle konstruksjonen, og nettopp dette at en ekte musikkfremførelse lar musikken sveve fritt i rommet i alle retninger, og derfor må også høyttalerne etterligne dette.

    Hei!

    Er det noen som har testen i High Fidelity av Carlsson, og kan tenke seg å lage en "piratkopi" til meg? Jeg har sluttet å kjøpe dette bladet for lenge siden, og nettstedet deres var lite å skryte av.

    Adresse tar vi via en melding.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    292
    Carlssonentusiaster!

    Nytt nyhetsbrev fra carlssonplanet!
    Norsk entusiast lovpriser OA116!!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.681
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Min første hifi-opplevelse, og grunnen til at jeg idag er såpass interessert som jeg er, fikk jeg via følgende utstyr:
    Audio research monoblokker + sentec forforsterker, theta cd-kombo, svindyr lp-plate-spiller med spesialslipt van den hul-stift. Det hele gikk via ganske basic kabler til et par Carlsson OA 51, SOM HANG PÅ VEGGEN!!!
    Det ble spilt svinaktig høyt, men til tross for det, veldig behagelig og engasjerende, og jeg har aldri, verken før eller siden, vært i nærheten av å oppleve en tilsvarende live-følelse!!!!!!!!!!!!!

    Er det da så rart at jeg er "fan" av disse høytalerne? :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Godt jobbet Arne!
    Carlson fortjener mer oppmerksomhet enn de har fått.

    Har blitt Carlson eier selv ! :)
    Kunne ikke la ver å slå til på de OA52.3 som lå ute på bruktbørsen igår.
    Jeg har hørt denne hos en kompis og det er den eneste Carlson modell jeg har hørt. Det var et sjokk å høre den spille for første gang,med en bortimot naturstridig stor lyd i forhold til størrelse.Det viktigste var igrunnen hvordan jeg ga beng i typiske hifi parameter og ble oppslukt av musikken.Hifi greiene er der viss en gidder å lytte etter de,men jeg har på en måte over tid kommet frem til at når en blir sittende å analysere og høre detaljer,så er ting enten rett og slett FOR LITE DETALJERT :eek: eller for lite samenhengende,og det siste er et altfor vanlig problem på høytalere.
    Oppløsning og detaljer tenker jeg ALDRI på når jeg hører live instrument,og jeg tror at vi først blir oppmerksomme på dette når der er for lite av det og for dårlig samenheng mellom driverene når det gjelder høytalere.
    CD mediet har vel heller ikke vert det beste for utviklingen i så måte,med sin merkelige evne til å ødelegge helheten i et sårbart musikksignal.

    Følelsen jeg hadde når jeg lyttet på OA52.3 hadde veldig mange likhetstrekk med det jeg hører fra Von Schweikert,og dette er høytalere for de som er mer opptatt av musikk enn "lyd-sport" (nytt ord? , men det er det jeg kaller denne overfokusering på lyd som mange driver med og som jeg selv har gjort, og sliter fortsatt med tilbakefall ;D )
    Det sagt så er vel ikke "lyd-sport" den verste hobby en kan ha,men grunnen til at jeg begynte var og er MUSIKKEN.

    Gleder meg til å høre OA52.3 igjen ! :)

    Mvh
    Rune
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    513
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    4
    Så det var du som snappet dem foran nesen på meg... Grattis! Si fra hvis du vil selge dem igjen ;)

    Har blitt Carlson eier selv ! :)
    Kunne ikke la ver å slå til på de OA52.3 som lå ute på bruktbørsen igår.
    (...)
    Mvh
    Rune
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Så det var du som snappet dem foran nesen på meg... Grattis! Si fra hvis du vil selge dem igjen  ;)
    Her må en vere kjapp! ;)

    Han jeg kjenner som har slike,har faktisk lagt sine ut for salg,men det er en annen pris da....
    Viss det er interesant kan du sende meg en PM.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Ber om ursäkt om jag kidnappar tråden såhär..  ;)

    Karl:

    Då har du det bästa framför dig i så fall, om du tänkt dig att restaurera oa50 till .3-uppgradering. Har själv ett par oa51.3, det har kostat mig en del av mina besparingar, men det är det värt.  Det är skoj att en sån typisk svensk-tråkig sak som Carlsson-högtalare även funkar Norge, och tydligen också i Danmark. John Larsen (carlsson-fabriken i Skillingaryd) försöker också sälja högtalare i resten av Europa, och ett litet antal högtalare har skickats till Kina. Vanligtvis så brukar hifi åka i den andra riktningen.  :D

    Vi är ett litet antal människor i Trollhättan som brukar anordna carlsson-träffar för intresserade entusiaster. Jag skall försöka komma ihåg att posta lite bilder här efter nästa träff.
    Det tok litt tid før jeg oppdaget dette innlegget.

    Flott at du legger inn bilder fra carlssontreff. Desverre er det for langt unna mitt bosted for at jeg kan delta, men det hadde vært moro. Hva du mener med svensk-tråkig vet ikke jeg, i Norge setter vi pris på Volvo, Saab, Cornelis, Carlssonhøyttalere m.m. Dere har jo en industriell kultur som er bedre utviklet enn hos oss, med unntak for olje.
    Jeg har tenkt på oppgradering av OA 50, og kjøpte nye basser i Stockholm for en tid siden. Jeg vurderer å bruke 6 dB filter på samme måte som i OA 52.2, men med en CT 62 diskant. Jeg blåser i hifi-korrektheten, for det blir jo mere musikalsk med 6 dB filter, og CT 62 har jeg god erfaring med.

    Jeg lever godt med OD 11. De har en gjengivelse som er ytterst musikkvennlig, og dypbass er mindre viktig for meg (selv om jeg spiller el-bass selv), dessuten er de lette å plassere. Min kone synes også de er fine (les: små).
     

    Vee-Eight

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2005
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Karl:

    Hehe, att säga att det är svensktråkigt är en gammal fin svensk tradition. ;)

    Ct62 är en mycket fin diskant, tyvärr så börjar de ta slut i Sverige i alla fall. Det verkar ju som om de inte skall tillverkas mer. Det är synd tycker jag, speciellt för de som renoverar 70-tals Carlsson.

    Jag hoppas att bygget blir bra.
     

    Arne_Langaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    180
    Antall liker
    0
    Godt jobbet Arne!
    Carlson fortjener mer oppmerksomhet enn de har fått.

    Har blitt Carlson eier selv ! :)
    Kunne ikke la ver å slå til på de OA52.3 som lå ute på bruktbørsen igår.
    Jeg har hørt denne hos en kompis og det er den eneste Carlson modell jeg har hørt. Det var et sjokk å høre den spille for første gang,med en bortimot naturstridig stor lyd i forhold til størrelse.Det viktigste var igrunnen hvordan jeg ga beng i typiske hifi parameter og ble oppslukt av musikken.Hifi greiene er der viss en gidder å lytte etter de,men jeg har på en måte over tid kommet frem til at når en blir sittende å analysere og høre detaljer,så er ting enten rett og slett FOR LITE DETALJERT :eek: eller for lite samenhengende,og det siste er et altfor vanlig problem på høytalere.
    Oppløsning og detaljer tenker jeg ALDRI på når jeg hører live instrument,og jeg tror at vi først blir oppmerksomme på dette når der er for lite av det og for dårlig samenheng mellom driverene når det gjelder høytalere.
    CD mediet har vel heller ikke vert det beste for utviklingen i så måte,med sin merkelige evne til å ødelegge helheten i et sårbart musikksignal.

    Følelsen jeg hadde når jeg lyttet på OA52.3 hadde veldig mange likhetstrekk med det jeg hører fra Von Schweikert,og dette er høytalere for de som er mer opptatt av musikk enn "lyd-sport" (nytt ord? , men det er det jeg kaller denne overfokusering på lyd som mange driver med og som jeg selv har gjort, og sliter fortsatt med tilbakefall ;D  )
    Det sagt så er vel ikke "lyd-sport" den verste hobby en kan ha,men grunnen til at jeg begynte var og er MUSIKKEN.

    Gleder meg til å høre OA52.3 igjen !  :)

    Mvh
    Rune
    Du er nok veldig inne på noe her!

    Skriv endelig inn ditt lytteinntrykk når du har spilt på de en stund.

    Jeg har følt meg "veldig alene" i min lovprisning, og blitt tildels "latterliggjort" av hifi-politiet.

    Det gjør ikke meg noe, men de går glipp av en stor opplevelse etter min mening.

    Jeg har vært interessert i hifi stort sett hele livet, samt jobbet en god del med dette også. Carlsson er noe spesielt, det har "bitt seg fast", det samme kan sies om f. eks. Magnepan. Og at jeg var så steike dum å selge mine Rogers LS3/5a.. Det gnager ennå, for de kjøpte jeg i sin tid splitter nye, så jeg var 100 % sikker på tilstanden... De hadde vært fine på soverommet tilkoblet mitt EE-avfall fra naboen: NAD 3020. Da hadde vel "Ravel-Bolero" fått kjørt seg, tenker jeg..

    Fint å få støtte fra noen som hører det store lydbildet og skjønner at Carlsson har mer med høy naturtrohet å gjøre enn mye annet.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var nylig på besøk hos en venn som har hatt et par Carlsson høyttalere siden 80 tallet. Han proklamerte at han ved neste bonusutbetaling ville kjøpe nye høyttalere, hvorpå jeg var snar til å melde min interresse for de gamle traverne. Han hadde ellers tenkt å kaste dem :eek: Fy skam, resultatet ble at jeg sikret meg opsjon på dem, vederlagsfritt ;D Har forstått at det går an å oppgradere elementer og delefilter til siste versjon, det var vel det Håkon Rognlien gjorde i et nr. av fidelity...Det kan bli morro det :)
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    292
    Jeg var nylig på besøk hos en venn som har hatt et par Carlsson høyttalere siden 80 tallet. Han proklamerte at han ved neste bonusutbetaling ville kjøpe nye høyttalere, hvorpå jeg var snar til å melde min interresse for de gamle traverne. Han hadde ellers tenkt å kaste dem :eek: Fy skam, resultatet ble at jeg sikret meg opsjon på dem, vederlagsfritt ;D Har forstått at det går an å oppgradere elementer og delefilter til siste versjon, det var vel det Håkon Rognlien gjorde i et nr. av fidelity...Det kan bli morro det  :)
    Den som ble modifisert var en OA50, er det den?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.023
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, de blev oppgradert til 50.3 status hvis jeg husker rett da.

    Jeg har OA50.2 modellen, kjøbte høyttalerne med råtne basser i Danmark og fik deler fra Sverige til oppgraderingen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    vet ikke hvilken modell disse Carlsson høytt er. Hvordan kan jeg se hvilken modell det er, synes alle ser like ut jeg.. Jeg bor på vestlandet, og høytt bor på Hamar så jeg får evt. se når de engang kommer i hus. Er det noen modeller som ikke lar seg renovere? Det går jo uansett an å skifte elementer, å restaurere delefilteret med nye bedre komponenter!
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Se mere her: carlssonplanet.com
     

    Arne_Langaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    180
    Antall liker
    0
    Carlsson endelig oppdaget! Test av Larsen 4 i siste HIGH fidelity (DK)!

    Håper folket har oppdaget testen av Larsen 4 i siste Danske HIGH fidelity nr 7. Larsen er mannen som produserte Carlsson tidligere, men som nå har kommet med egne høyttalere i samme tradisjon. Dette er høyttalere med høy "konefaktor" og skal plasseres inntil vegg i normale stueomgivelser, altså uten å dempe eller tilpasse rommet for lytterom til hifi. Henger denne kommentaren på en eldgammel streng, ja vet det, men det står så mye relatert til denne høyttalerfilosofien så derfor.. Og ja, som forventet ble det en svært god omtale, og ryktene sier at Larsen 6 er enda bedre! http://www.larsenhifi.com/ Nå får vi håpe at de snart kan kjøpes i Trondheim ???????????
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.681
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vil driste seg til å tippe på hva en trenger av watt (300B) for å drive OA 52.3 eller OA 58/60?
    Går og venter på et par som leverer 2*18w, men 88-90 db følsomhet kan bli i laveste laget...

    Forøvrig vil jeg bare henge meg på i koret av de som "liker" Carlsson-ljudet... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Arne_Langaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    180
    Antall liker
    0
    For meg med mine plasseringskrav og samtidig krav om stort luftig lydbilde finnes det iallefall ingen andre alternativ enn Larsen nå, og modell 4 gir jo meget for pengene! Håper noen kan tipse meg om hvilken CD eller DVD mini system som kan passe best?? For jeg er bestemt på at det blir et kompakt alt-i-ett system med DAB og FM, og hvis det skal være DVD må den ha HDMI utgang. Selveste Per Abrahamsen fortalte meg at det ikke finnes DVD drivverk som gir god nok lyd ved CD avspilling, og er årsaken til at de ikke satset på DVD/CD multispiller. Så kanskje må jeg holde meg til kun CD spiller i et slikt anlegg? Jeg lister opp noen spennende kandidater og ønsker tips på hva som kan passe til Larsen 4:

    (NAD C715 har jeg lyttet til, og den er for flat og dunkel i klangen.)

    Det hele startet med: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/denon_d-m35_receiver_mdab.htm som jeg liker godt, men det blir kanskje for lite power?

    Nyhet fra Denon: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/denon_rcd-m37_receiver_soelv_m_dabfm.htm

    Lekkert fra Arcam, men dobbelt så dyrt: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=&testid=4022

    Her er det iallefall nok power: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/dvd-receivere/nad_viso_two_dvd-receiver_sort.htm

    Ikke radio og ikke kompaktanlegg men sikkert det beste lydmessige valget:

    http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/cambridge_640a_v2_640c_v2_stereoanlegg.htm

    Mer her, det begynner å bli mange slike systemer:

    http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=192,247&id=288

    http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=192,247&id=1291

    Ja, lett skal det ikke være..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.681
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Proffen skrev:
    Noen som vil driste seg til å tippe på hva en trenger av watt (300B) for å drive OA 52.3 eller OA 58/60?
    Går og venter på et par som leverer 2*18w, men 88-90 db følsomhet kan bli i laveste laget...

    Forøvrig vil jeg bare henge meg på i koret av de som "liker" Carlsson-ljudet... ;D

    mvh
    Proffen
    Noen der ute som har erfaring med rørforsterkeri sammen med Carlsson? Hvor mye effekt må en ha til rådighet....?

    Hadde selv OA 50 tidligere, og de spilte greit sammen med 2*40w 6L6-rør i en Golden Tube SE 40.
    Men nå skal jeg "ned på" 2*18w 300B og Audion Silver Night PSE (parallell single end)

    Spørsmålet blir da; Er Carlsson mat for slike Audion-blokker, eller krever de mer power.... ?

    mvh
    Proffen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.619
    Antall liker
    161
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Carlsson endelig oppdaget! Test av Larsen 4 i siste HIGH fidelity (DK)!

    Arne Langaas skrev:
    Håper folket har oppdaget testen av Larsen 4 i siste Danske HIGH fidelity nr 7. Larsen er mannen som produserte Carlsson tidligere, men som nå har kommet med egne høyttalere i samme tradisjon. Dette er høyttalere med høy "konefaktor" og skal plasseres inntil vegg i normale stueomgivelser, altså uten å dempe eller tilpasse rommet for lytterom til hifi. Henger denne kommentaren på en eldgammel streng, ja vet det, men det står så mye relatert til denne høyttalerfilosofien så derfor.. Og ja, som forventet ble det en svært god omtale, og ryktene sier at Larsen 6 er enda bedre! http://www.larsenhifi.com/ Nå får vi håpe at de snart kan kjøpes i Trondheim ???????????
    Hei, har dere en Carlsson vennetråd?
    Dersom ikke synes jeg dere skal opprette en.
    Carlsson er spennende høyttalere, og fortjener en slik tråd :)

    Mvh
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    307
    Antall liker
    40
    Har ikke "Carlsson-minnesforeningens" hjemmeside mange forslag til utstyr som matcher Carlssons høyttalere ?

    Mvh Knut
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har bare hørt OA 52.3 ,og de virket som de trives best med transistorforsterkere.
    En original NAD 3020 vil sannsynligvis låte herlig musikalsk på desse høytalerene,3020i synes jeg ikke noe særlig om.
    Ellers mange tips her : http://www.carlssonplanet.com/hardware.php
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    2 høyttalere jeg klør etter å teste, denne spesielle typen her og avantgarde. ::)
    ser at Larsen har forhandler her i bergen, noen som har vært innom hordaland hifi?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.681
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen der ute med erfaring fra komboen Carlsson og rørforsterkeri?

    Hva krever høytalerne for å låte bra?
    Er spent på muligheten til å teste ut OA 58, men ser heller ikke bort fra at OA 52.3 kan bli aktuell.....

    mvh
    Proffen
     

    robrein

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Brukte 300B / 18 w forsterker på mine tidligere OA58 og det var en kjempekombinasjon. Kunne spille overraskende høyt og kontrollert også. Tror vel at OA52 liker kraftigere forsterkning. Men jeg hadde en 3 w SET forsterker også som jeg likte å koble opp på mine OA58 sent på kvelden, og dette var en nydelig kombinasjon som sef ikke kunne spille veldig høyt, men for et lydbilde!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.681
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    RobertR skrev:
    Brukte 300B / 18 w forsterker på mine tidligere OA58 og det var en kjempekombinasjon. Kunne spille overraskende høyt og kontrollert også. Tror vel at OA52 liker kraftigere forsterkning. Men jeg hadde en 3 w SET forsterker også som jeg likte å koble opp på mine OA58 sent på kvelden, og dette var en nydelig kombinasjon som sef ikke kunne spille veldig høyt, men for et lydbilde!
    Hva slags 300B-forsterkeri brukte du da?

    mvh
    Proffen
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    har vel ikke så mye å bidra med i denne tråden,men husker fra min barndom at vi hadde Wellex rundstråle-høyttalere i stua,en Tandberg sølvsuper 11 og (selvfølgelig) Gerrard platespiller.desse høyttalerene ble produsert i Ørsta den gangen.faren til en kompis (som var lege) hadde komplett Sonab-anlegg også med høyttalere ev samme prinsipp.

    antar at Carlson er et entusiastmerke med sin egen menighet.er det kostbare saker eller er de bare vanskelig å få tak i ?

    mvh. s,
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Proffen skrev:
    Noen der ute med erfaring fra komboen Carlsson og rørforsterkeri?

    Hva krever høytalerne for å låte bra?
    Er spent på muligheten til å teste ut OA 58, men ser heller ikke bort fra at OA 52.3 kan bli aktuell.....

    mvh
    Proffen
    Og hva er bra ? ;)
    Jeg har kun erfaring med OA52.3 ,og med en Consonance M800 med 75watt push-pull EL34,så ble det for rundt og pløsete for min rockesmak.På meg virket de høytalerene rett og slett litt tunge å drive,men det kan vere at jeg bommet med matchen.
    En kompis brukte noen Musical Fidelity transistorforsterkere,og det låt helt utrolig musikalsk! Husker sist jeg var på besøk og han spillte noe trekkspillmusikk fra en ok cd spiller,og jeg har vel nesten aldri hørt trekkspill så realistisk gjengitt,klarhet,behagelig,dynamisk,romfyllende osv. ,og fremførelse og MUSIKKEN kom i klart fokus. På sitt beste har de høytalerene en fantastisk fin evne til å fylle et rom med MUSIKK!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    the_eye skrev:
    2 høyttalere jeg klør etter å teste, denne spesielle typen her og avantgarde. ::)
    ser at Larsen har forhandler her i bergen, noen som har vært innom hordaland hifi?
    Carlson og Avantgarde låter ganske så forskjellig, synst jeg 8)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.681
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Carlsson KAN en få tak i relativt billig, men da har de gjerne behov for litt restaurering....
    MEN de er ganske sjelden å få tak i her til lands; lettere å få tak i i Sverige...

    mvh
    PRoffen
     

    gunnarius

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2006
    Innlegg
    30
    Antall liker
    0
    Akustisk sett i et vanskelig område. De må inntil veggene.
    Nå snakker jeg om OA-52.

    Litt modifikason, de spiller som bare det. Men med litt dypbass. Det er sikkert manmge som meg som tukler med det hele. Bruker litt dypbass, men konseptet er bare suverent.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.681
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    gunnarius skrev:
    Akustisk sett i et vanskelig område. De må inntil veggene.
    Nå snakker jeg om OA-52.

    Litt modifikason, de spiller som bare det. Men med litt dypbass. Det er sikkert manmge som meg som tukler med det hele. Bruker litt dypbass, men konseptet er bare suverent.
    Åkken forsterkeri bruker du?
    Føler du at Carlsson krever mye power for å låte bra?

    mvh
    Proffen
     

    noub

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Hmm.. Disse L4 høytallerne hadde kanskje vært noe for meg. Ser at de selger dem i Bergen, eller det vil si ute på Espeland. Har sendt melding til butikken for en test, men ikke fått noe svar.

    Det jeg lurer på, hvor stor forskjell er det på disse og f.eks en Mirage OM høytaller? Miragene sprer jo lyden 360 grader? Blir ikke lydbildet fort litt "blurry" da?
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    stor spredning gir flere refleksjoner og mer "live" lyd lik en ekte fremføring av musikk.
    den typiske kassehøyttaleren med mye direktelyd vil aldri låte helt realistisk, uansett pris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn