Cary P-H 302

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Sitter og lurer på et sånt riaa her, men lurer på hvordan den vil fungere mot en zyx R 50 bloom. sikkert noen her som har en formening om det. Er på lure stadiet ennå men alle vet hvordan det ender.
Specs for R50 Bloom L :

Moving Coil (Dynamic)/REAL STEREO Generator System
Low output MC pickup 0.24mV.
Frekvensrespons 10Hz - 40kHz.
Kanalseperasjon >25dB
Kanalbalanse < 0.5dB [1kHz]
Trackability > 80um/1.8gm
Output terminaler 1.25mm dia. gold plated [EIA}
Anbefalt nåletrykk 2.0gr
Nåletrykk mulighet fra 1.8 til 2.5gm
Cantilever materiale ALMg5 tube 0.38/0.3mm dia.
Stylus Line-Contact Solid Diamond
Intern impedans 4Ohm
Recommended Load Impedance >100Ohm
Vekt 5 gr.
Spilletid 2000 timer /2gr

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Pickupen og riaa'en vil jo fungere fint sammen.......... om så du liker lyden er jo en helt annen sak.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Ser riaa'en er oppgitt å ha gain for MC på kun 54dB. Spørs om dette er tilstrekkelig for pickup med output 0,24 mV.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Enig K.H. Det blir lite,hadde Cambridge 640P med 55dB og 0,29Mv fra PU,det blei et irritasjonsmoment og ikkje mulig å spille på maks volum med min forrige pre som hadde kun 6dB forsterkning.Med en sånn PU bør du vel ha 60dB eller mer.

mvh Filip

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
............ og jeg er U-enig med dere begge, jeg har en Lyra Helikon SL med 0.22 ut og det fungerer helt fint med en Cary 302....... greit nok at det ikke er den høyeste forsterkningen, men det er ikke alltid noe og hige etter på en rør riaa heller.
På en av de andre riaaene mine kjører jeg samme pickup med 55db forsterkning med glimrende resultat tiltross for at jeg kan justere det helt opp til 75db.
Men seff.... hver sin smak.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
E helt enig Rudi om at man ikkje skal overdrive forsterkning,det medføre bare økt støy.Men nevnte at det kan bli et problem hvis pre har lite av det.

mvh Filip

P

Parelius

Gjest
Jeg har kjørt en ZYX UNIverse, som vel også har 0.24mV ut, gjennom en Cary PH 302 helt uten problem her i heimen. Kompisen har det som fast oppsett, og klager ikke - skjønt han har hatt naboen på besøk en gang…

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Hvordan er Audio Research PH5 sin lydsignatur mot Cary sin tro. Ikke hørt noen av dem. Begge er aktuelle Riaa.
Sikkert noen her som har en mening om det eller hørt dem begge. Kvalitet hva med det ? :)

Bjørn

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Cary PH 302 har iallfall ekstremt god bass, og eg tykkjer det er svært overtydande. PH 5 har eg berre høyrt i framande oppsett. Eg må seie at det er ein imponerande sak, med flott lydbilde og svært fleksibel justering m/fjernkontroll, slik at du kan bestemme deg om kva last som er best utan å reise deg frå godstolen. 302 på si side, har ikkje slike justeringar, så der er dette inga problemstilling.
Begge saknar kanskje det som dei aller mest ekstreme riaatrinna har når det gjeld tredimensjonalitet, men begge er fantastisk gode, også til prisen.
Har testa 302 her: http://www.audiophile.no/?did=9082953

(Bør for ordens skuld nemne at ARC har ein PH 7 til alvorleg mykje meir pengar, og ein heilt ny referanseriaa til endå meir...)

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Eg har ein PH-5 og eg svært fornøgd. Likevel stiller eg spørsmål om kor god han er til å takle "low output" pu-ar. Er har lytta til diverse pu-ar, bl.a. Benz H og ZYX 0,24 mV. Begge er svært gode musikkformidlarar, men ZYX har likevel ein del støy. Støyen høyrest ikkje under avspeling, men er sjenerande når avspelinga er slutt. Det kan hende det er eit problem i mitt oppsett, men alle andre pu-ar er støyfrie, som f.eks Benz. Likevel har ZYX ein del openberre kvalitetar, som ein svært dynamisk, livleg og rein lyd osv.. Er det slik at "low output" pu-ar alltid har meir støy enn "high output"? Er PH-5 mindre i stand tl å takle pu-ar med high/low output?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4
btolli skrev:
Er det slik at "low output" pu-ar alltid har meir støy enn "high output"?
Generelt sett skal vel low-output mc støye mindre enn high-output mc.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Det trudde eg og før, men mi erfaing med Benz H og ZYX L seier noko anna. Eg må understreke at begge pu-ar er framifrå. Men det noko støy frå ZYX L på høgt volum.
Kan nokon på forumet seie noko om dette?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det som støyer mer, er vel riaa-trinnet/forsterkeren...?
Det du skrur opp volumet mer ved en (ultra)low output pu,(for å matche samme lyd-nivå), hører du bakgrunnsstøyen lettere.
En separat step-up(trafo) er gjerne løsningen

Arne K

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Ja, det er slik eg har tenkt også. Med med Ebony H montert er det omtrent ikkje støy (og nesten ikkje sus eingong) på svært høgt volum (kl 12). Med ZYX L er støy(sus pluss svak brumming) tydeleg like over kl 9. No skal det seiast at "normalt" lyttevolum er på forsterkaren min mellom kl 7 og kl 8. Allereie kl 9 er volumet heilt på grensa til det eg likar å høyre, men noko musikk skal sjølvsagt spelast høgt!

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Hvordan er kvaliteten på Cary mot Audio Research . Er veldigt usikker på hva som skal handlest, Vanskelig. Hva med ZYX Artisan Equalizer Phonostage. Noe dyr men mye skryt. eller er det noen som har andre gode forslag.

Bjørn

Vedlegg

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
Ser det er tilkobling for både mm og mc på denne, samt en vender mellom disse i front. Betyr det at man koble til en av hver og switche?

Ellers kunne det vært fint om noen som har denne kunne utdype litt om inntrykkene av denne (gjerne sammenliknet med noe annet)

mvh

Edit: Ser mk II versjonen har justerbar impedance også :)

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Valget falt på Audio Research PH 5. den er bestilt så nå er det bare og vente. Jeg skulle hatt den i går helst :)
Blir spennende og få lytte til vinylriggen med den.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , sikkert ett flott valg Bjørn , det som du gjorde ,

Arc har vel ikke den høyeste forsterkningen den heller kanskje ? mener jeg har lest det ett sted... Er enig med Rudi og andre her som legger til dette med støy.

Jeg har to riaaer , en Herron som forsterker 66db og cary som forsterker 57 db .

Jeg veksler litt på bruken av de , på samme pickup...Og kan skrive undr på at bassgjengivelsen i Caryen er helt topp , men når det kommer til oppløsning og hvordan den leverer i Toppen , og jevnheten lyldbildet , syntes jeg Herron er utrolig bra.

Jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg for hvem jeg skal selge , og hvem jeg skal beholde.

Eller om jeg skal selge begge , til fordel for noe enda bedre , feks asr exclusive.

jeg lider i allefall ingen nød....Herron er mer felksibel på last , da den kan loddes om...legger til at jeg oliker denne svært godt !

Mvh Espen

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
bjornendrestad skrev:
Valget falt på Audio Research PH 5. den er bestilt så nå er det bare og vente. Jeg skulle hatt den i går helst :)
Blir spennende og få lytte til vinylriggen med den.
Gratulerer med PH5...dette er et meget habilt phonotrinn du garantert blir fornøyd med.
Gled deg :)

mvh

Topp Bunn