Cat 5-høyttalerkabel.

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Er en gryende DIYer og fant denne linken etter litt kikking her på forumet: http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/fivebraid.html

Lurer litt på hva slags kabel jeg skal bruke. Finner bare patchekabler noe det står jeg ikke skal bruke.
Noen som kan hjelpe meg med hvilken type Cat 5-kabel jeg trenger?

Og, noen som har prøvd disse høyttalerkablene?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Cat 5,5e,6 og tildels 7 er det samme som patchekabel.
Har foresten prøvd, men da som signalkabel. Funket ikke.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har selv laget høyttalerkabler av Cat 5 kabel. Resultatet ble meget bra, med god luftighet og fast og fin bunn.

Fant min oppskrift på www.tnt-audio.com Brukte oppskriften på bi-wire kabelen, men som singel-wire

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.606
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvor bor du? Jeg har en 50-metring med solidcore Cat-5 som kan avhendes belli i Trheim. Mitt prosjekt gikk i toalettet, da EC AW-100en min svimte av ved forsøket. Dette er ingen annonse! Og før dere spør, CAT-5 er så billig at det blir bare tull å selge/ sende.
Dessuten: Kabel du kjøper uterminert på spole er som regel solidcore, mens ferdigterminerte lengder alltid er multicore.

Bernt K

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har prøvd dette både som signal og høytalerkabel.

Har flettet, spunnet , heklet og tvinnet etter all verdens oppskrifter.

Når jeg testet, brukte jeg Eichmann bulletplug til terminering av signalkabler, både på CAT5 og kablen som den ble sammenlignet med.

Når jeg sammenlignet høytalerkabler, brukte jeg WBT banan-stikk med låsing.

Som signalkabel;
Ikke så ille, men selv min gamle Monster refrence2 som ligger i garagen, gav bedre kropp og fylde i lyden. Oppløsningen var OK.

Som høytalerkabel;
Det fungerer ikke dårlig, men sammenlignet med relativt rimelig høytalerkabel som du får på rull hos ei bra Hifi-sjappe, så detter disse CAT5 greiene rett gjennom.

Jeg lot CAT5 kablene spille noen uker i håp om at dette skulle bedre seg, men når jeg så koblet inn Synergistic Research Kaleidoscope X2 signalkabler og Alphaquad X2 høytalerkabler, var det en ren befrielse.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Dersom man er interessert i å prøve tynn solid-core, så finnes det et annet interessant alternativ:
Ringeledning (RLPP), 2 x 0,7mm.
Dette er dobbelt tversnitt sammenlignet med CAT5, og 0,7mm har vert hevdet av noen (Duelund ?) å være en ideell dimensjon.
Egne subjektive erfaringer indikerer også at paralelle ledere kan være vel så bra som tvinnet for HT kabel; lavere kapasitans og høyere induktans.

billig å prøve ;)

Svein.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Uansett så snakker vi vel om neglisjerbare verdier her, C=100pF/m eller noe i den dur?

Men så har jeg personlig aldri funnet svar på evt forskjeller innen høyttalerkabel via en LCR-tilnærming heller. ;)

Jan E Veiset

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Takker for svar.
Vi får se om jeg får tak i litt solid core Cat 5, det skader jo ikke å prøve, og er nesten gratis :)
Bor i Oslo berxter, så litt langt å kjøre ;)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.606
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå kvittet jeg meg nettopp med det jeg hadde; gikk belllli til noen lokalt. Både Biltema og Clas Ohlsons installasjonskabel, ikke ferdigterminert patch, er solidcore og laget iht spec, så de skulle være ok.

Bernt K

Topp Bunn