Cat 6 som høytalerkabel…

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Kjøpte et par fulltuner i går: Closer Vigo.
Ble skuffet da jeg koblet de opp.
Har god forsterker og signal og ht kabler.
Ingen bass eller diskant og lite informasjon i mellomtonen.
Rme dag har mye informasjon så den biten var grei.
Lagde et par kabler av cat 6 fra bilteme for en stund siden. Koblet de på i kveld…ord blir fattige..bass som er dyp og definert, nydelig diskant. Jeg tror nesten ikke det er sant.
12’ fulltone i disse..hva skjer?
 

Vedlegg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.984
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
CAT5 ht kabler var en flue for rundt 20-25 år siden.... noen brukte enkle kabler og splitta fargene, de mer ekstreme laga store pølser med flere kabler koblet etter samme mønster... Jeg prøvde det vs 6 kv silverline.... hørte egentlig ingen forskjell.... trur eg.. og det var før jeg fikk tinnitus- om den enn er svak...
 
Sist redigert:

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Solgte akkurat Merlin vsm
Bruker Graaf…mye info i det lydbildet..
Er ikke på kabelkjøret men forskjeller er det innimellom. Bedre eller annerledes lyd: ja
Men dette må ha med synergi mellom forsterker og 12’ fulltone..
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.560
Antall liker
35.491
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Høres meget rart ut at det skal være såå forskjell, spørs om det ikke var brudd i de første kablene du brukte.
 

kkj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.04.2019
Innlegg
102
Antall liker
104
Sted
Arendal
Høyrest også rart ut synest eg. Men noe av den effekten kan skje om cat-kabelen har "mye" motstand, altså er ein "dårligare" kabel. Det henger sammen med at ein fulltonehøgtalar uten filter vil ha ei "hengekøye" impedanskurve, og dermed vil ein kabel med mye motstand dempe mellomtonen meir enn bass og diskant, samt at Qtc auker, altså at bassen blir meir resonant og dermed auker i volum. Men veldig store utslag, tja.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.958
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan jo prøve noen 2,5mm solid core elkabler, er det PN den heter kanskje...brukt den i mange år.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
731
Sted
Bodø
Brukte Cat6 patchekabler (STP) for å lage et par Bang&Olufsen Powerlink kabler.
Klippet av RJ45 kontaktene og satte på de spesielle 8-pins DIN kontaktene B&O bruker, og det fungerte fint.
Men å bruke Cat6 som rene høyttalerkabler?
Næææhh, skeptisk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.984
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Her er greia slik den florerte for rundt 20 - 25 år siden.... om det er cat5 eller 6 har nok liten betydning for audio

 
Sist redigert:

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Minnes at jeg leste en artikkel en gang på sytti-tallet, skrevet av Svein Erik Børja. Han anbefalte en "solid core", signalkabel, det vi gjerne kaller for cat 1 kabel. Paralellkoblede ledere slik at det blei litt tverrsnitt. Har sjøl brukt/bruker cat 5 kabel, der jeg paralellkoblet tre cat 5 kabler, der de hvite blir minus og de med farger blir pluss. Om det er noe bedre enn noe annet?, veit ikke..
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Kjøpte et par fulltuner i går: Closer Vigo.
Ble skuffet da jeg koblet de opp.
Har god forsterker og signal og ht kabler.
Ingen bass eller diskant og lite informasjon i mellomtonen.
Rme dag har mye informasjon så den biten var grei.
Lagde et par kabler av cat 6 fra bilteme for en stund siden. Koblet de på i kveld…ord blir fattige..bass som er dyp og definert, nydelig diskant. Jeg tror nesten ikke det er sant.
12’ fulltone i disse..hva skjer?

Så da klarte du og koble riktig polaritet, er fremgang det. Om du så bytter tilbake til normale kabler for høyttalere og fortsatt beholder riktig polaritet skal du se at det vil bli like bra….
 
Sist redigert:

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
349
Antall liker
146
Her er greia slik den florerte for rundt 20 - 25 år siden.... om det er cat5 eller 6 har nok liten betydning for audio
Et godt højttaler kabel skal netop lagres i mere end 20 år, før lyden bliver rigtig...ellers er resultatet helt forkert...
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.845
Antall liker
966
får man nydelig diskant fra en 12" woofer så er det et mirakel imo :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.340
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Dette var som nevnt før i tråden populært for 20 år siden.
Det er en metode som gir høy kapasitans i kabel, dette er ikke alle forsterkere glad i. Spesielt de som ikke har feedback loop vil merke mye forskjeller her, men det er også de som må være mest forsiktig så greia ikke går i selvsving og dør.
 
Sist redigert:
Topp Bunn