Catfight

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Har i november/ desember hatt en 10x5 på besøk, og den har erstattet Denon DL-304 i armen min. 10x5 har fått veldig mange gode kritikker rundt omkring så jeg var litt spent på om den ville danke ut Denon - pickupen, selv om Denonen ny er langt dyrere. Som det fregår av bildet var monteringen en liten utfordring da kabelpluggene mine er ganske lange og 10x5 har en skrå bakvegg. Heldigvis bruker jeg en lodd under armhodet til vanlig og dette kunne snus slik at det ble klaring nok tli å montere 10x5en i riktig stilling samt få klaring mlm pluggene og armen.
Lytteinntrykk følger etterhvert.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.191
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Interessant, Andreas. Midt i blinken for meg. PU er for meg den største ´klangbæreren´ i et hifisystem ved siden av høyttalerne.

Det er to klassikere du kjører ut mot hverandre, og jeg har hatt begge. Det mangler ikke på gode tester og omtaler av noen av disse. Jeg har ikke sammenliknet dem ´head to head´i det samme systemet så jeg kan ikke virkelig sammenlikne. Jeg har likevel mine klare oppfatninger om en forskjell men likte begge to veldig godt, og gleder meg til å høre om en opplevd lydforskjell.

Når Denon 304 er mye dyrere mener du vel at den trenger dyrere RIAA, siden Dynavectoren er high output. For selve PUen er ikke forskjellen større enn 15%, litt avhengig av hvor man kjøper.
Er det en Rega-arm som står på Thorens-spilleren?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Har du kåret en vinner Rudi?

Om jeg bare får ordnet meg bil til å hente platespilleren min så blir det en 304 i en RB301-arm, koblet opp mot det integrerte riaa-trinnet til MF A308cr. Noen tanker?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ingen "vinner", den ene låter superdetaljert og er en "billig" high-end pickup med masser av detaljer, den andre en litt mindre detaljert arbeidskar som gjør den jobben en pickup til prisen skal......... som sagt 2 forskjellige verdener.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jøgga: Armen er en ”Jeff Spall-modifisert” RB250. Har gjort jobben selv.

For å utbrodere litt på det Rudi sier:
10x5 e litt mindre "åpen" enn Denon, samtidig har den en langt mer behagelig klangbalanse. (kanskje jeg har lasta Denonen for lett (for høy impedans) så langt?)
Jeg liker 10x5en litt bedre på rock og pop, men spesielt på klassisk og kanskje også noen andre plate så savner jeg litt fart og futt fra Denonen. På noen innspillinger som f.eks Pink Floyd sin ”Final Cut” er lydbildet meget bra i dybden med 10x5. Fuglene, båten med fløyta og ungene i skolegården har god plass å leke på. Savnet aldri detaljer eller informasjon med 10x5en, men Denonen har kanskje litt med englestøv i toppen enn 10x5. Bassen e også litt tjukkere/ rundere med 10x5. Den har et lite tillegg som e veldig bra på mye musikk i forhold til Denon, men ikkje på alt. Tippe at Thorens-spilleren min ikkje e noen mester i denne regionen. Hører ingen forskjell på hvor dypt det går i bassen med pickupene mens CD riggen er noen hakk bedre enn LP på akkurat det.
Den "flowen" som spesielt 10x5en gir en hyggefaktor som Denonen ikkje kan matche helt. F.eks så har det sjelden vært så mange positive kommetarer fra folk på besøk som når det spilles med 10x5en.
Skal bli artig å bytte tilbake til Denonen snart for å høre ka som da skjer. Fant det nyttig å bruke tre forskjellige nåletrykksvekter når nåletrykket skulle stilles inn på 10x5en og det må prøves når Denonen monteres igjen. I tillegg kommer jeg til å prøve langt tøffere last på sekundæren av stepuptrafoen.

Topp Bunn