CD-en død om 5 år

Tror du CD-en som musikkmedie er død om 5 år?

• JA

Stemmer: 0 0.0%
  • NEI

• Usikker

• Totalt antall stemmer
    0

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Det hevdes fra enkelte aktører i bransjen at CD-en som musikkmedie er død om 5 år.

Hva tror du?

K

kbwh

Gjest
Det ville være synd om platesamlingen min plutselig ikke virket om fem år.
Husker noen hvor død LPen var i 1990?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Jeg fikk aldri så lite da jeg var i Bosnia i 1997. På de amerikanske PX'ene solgte de MC (kasetter) som bare juling, til Walkman, og Ghettoblastere som amerikanerene og andre hadde. At det ikke er interessant å ha her i Norge eller Norden generelt, betyr ikke at formatet "dør". Se bare på LP.

For alt vi vet, er sikkert CD i livet om 20 år i en masse land der kjøpekraften ikke er den beste.

K

kbwh

Gjest
Godt poeng. Min tyskimporterte bil fra 2002 har faktisk originalmontert kassettspiller.

B

bamsemann

Gjest
CD plata lever nok i mange år til..

Den er borte i 2027 har jeg regna ut...

bamsemann.. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Slik jeg definerer liv har den aldri vært levende.
;)

B

Back_Door

Gjest
Den dør neppe ut noe særlig raskere enn vinylen. Det som kommer til å dominere mer og mer, er databasert kilde ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Den dør neppe ut noe særlig raskere enn vinylen. Det som kommer til å dominere mer og mer, er databasert kilde ;)
CD-en ER en databasert kilde ;) Og kommer til å leve leeenge som rent datamedium og minst like lenge for formidling av musikk. Musikkbransjen kommer til å bruke årevis på på enes om en måte å distribuere musikk over nettet. CD-en er billig og rommer akkurat passe mye musikk og er derfor glimrende som formidlingsmedium. Jeg har vansker med å se hva som skulle erstatte den? Noe halvlederbaserte greier á lá flash? Ihvertfall ikke SACD...

Men CD-spillerens dager er uansett talte ;D

B

Back_Door

Gjest
CD-en ER en databasert kilde ;) Og kommer til å leve leeenge som rent datamedium og minst like lenge for formidling av musikk. Musikkbransjen kommer til å bruke årevis på på enes om en måte å distribuere musikk over nettet. CD-en er billig og rommer akkurat passe mye musikk og er derfor glimrende som formidlingsmedium. Jeg har vansker med å se hva som skulle erstatte den? Noe halvlederbaserte greier á lá flash? Ihvertfall ikke SACD...

Men CD-spillerens dager er uansett talte ;D
Trodde man skjønte at jeg mente HARDDISKBASERT ;)
Jeg tror at nettbutikker som tilbyr tapsfri nedlasting av musikk, vil dominere i fremtiden.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
http://stereophile.com/news/103006deadcd/

Siktet blant annet til dette.

Jeg tror at nedlasting og evt digitale chipper komer til å bli brukt i fremtiden. PÅ en chip som f.eks en SD brikke, kan man få plass til mye mer, de er billigere å produsere og ikke minst tar mye mindre plass. En CD butikk kunne klart seg med 15m2 og solgt flere tusen tittler.

CD-en som den fremstår i dag tror jeg går av med pensjon om ganske få år.

Etter min mening kan man ikke sammenligne den renesansen som vinyl har i dag med det evt CD-en skulle få. Grunnen til dette er etter min mening at vinylen har lydkvaliteter og egenskaper som ikke CD-en noen gang har vært i nærheten av (med riktig pick-up og RIAA). Dette oppdager flere og flere, selv de som ble født etter vinylens "død". Dessuten er det litt mer artig å legge på en plate på platespilleren og sette på stiften enn å legge en CD i en plastikkskuff.

K

knutinh

Gjest
Enkelte vil hevde at det er mer "kos" med en god gammelsdags skive med trykt cover enn en harddisk med all verdens musikk på.

Jeg tror produksjonskost for en CD fremdeles er lavere enn 6-700MB flash? Dessuten er definitivt produksjonskost for "state of the art" optisk ala BluRay med 50GB billigere enn tilsvarende lagringsplass på halvledere.

En mulighet er at CD som medie består, men får et gradvis (og langdryg) uttog fra daglig bruk. Altså at musikk fremdeles "slippes" på CD, men at stadig færre CD-er faktisk selges, mesteparten blir rippet til radio, flash, lossy/lossless, hva-enn.

Plateindustrien har vist at de ikke er i stand/ønsker å utnytte potensialet i CD, langt mindre Hirez-formater. Vel, 99% av dem i det minste. Så lenge flatt komprimert master er normen så greier vi oss sannsynligvis fint med 12 bit eller lossy komprimert musikk, for de av oss som primært lytter til mainstream musikk/labels.

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Det er vanskeleg å spå, spesielt om framtida.
Men det går faktisk an å gjette fan så bra... ;D

Topp Bunn