CD kvalitet

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Er det fler enn meg som har merka at kvaliteten på cdplatene er veldig dårlig til tider ? Det jeg tenker på er sentrering.. Det virker som at på mange plater har de bomma når de har kommet til at hullet skal lages. Det medfører støy fra cdspillern. På enkelte plater er det så ille at det nesten overskygger musikken. Den værste har jeg overført til en brenneplate. Tok en av de svarte vinylreplicaplatene og overførte det dit. Da ble det bra. Lyden ble faktisk mye bedre enn på den originale også. Men det er fler av platene mine som jeg har dette problemet med.

Andre som har merka dette ?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hm, nei heldigvis ikke! Men det er noen CD-er som kommer med for små hull sånn at man må presse plata ganske hardt ned på spindelen i spilleren. Oppleves litt traumatisk på dyre spillere. Er vel ikke så mange spillere som har manuell toppmating og «puck» forsåvidt..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584
Er det fler enn meg som har merka at kvaliteten på cdplatene er veldig dårlig til tider ? Det jeg tenker på er sentrering.. Det virker som at på mange plater har de bomma når de har kommet til at hullet skal lages.
Ja, er det ikke merkelig i denna teknikkens vidunderlige tid. Det burde være den enkleste sak i verden, etter 20 år, å lage et mekanisk system for produksjon av CD plater som stamper hullet i noenlunde absolutt senter, men det er det tydeligvis ikke. Problemet ligger i at det helst ikke skal koste noen penger å lage ei CD plate. Og så er Cd spilleren designet til å kunne spille usentrerte CD plater (med lydlig degradering som følge), derfor er snevre toleranser i produkksjon tydeligvis ikke så viktig.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

synes lyd-kvaliteten på cd'er har forbedret seg dramatisk de siste 5-6 år.(nye utgivelser).synd at mange tar til takke med en dårlig dvd-spiller for å snurre desse.og enda verre : mp3.det blir også hevdet at lyden på 70-tallet var bedre enn på 80-tallet.uansett har det tatt meg ett decade for å venne meg til cd-lyden.

mvh. s,

O

om.s

Gjest
Tok en av de svarte vinylreplicaplatene og overførte det dit. Da ble det bra. Lyden ble faktisk mye bedre enn på den originale også.
Mener du at det funker bedre med disse "black" cd-r skivene enn de orginale blanke?

Lurer for at jeg har noen av disse lp-replica cd-r i bestilling, nå brenner jeg ytterst sjelden til eget bruk ;D
men tenkte bla å lage en skive til Hortenmessa på en slik black cd-r.

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det kan virke som de er laget tyngre og mer solid. Ligger bedre i spillern. Derav mener jeg lyden blir litt bedre. Men ikke fyll de helt opp, de siste minuttene fungererer ikke. Det hender jeg brenner til bilen, og da jeg fant ut at siste delen av plata ikke ville, prøvde jeg inne. Samme resultat.

O

om.s

Gjest
Det kan virke som de er laget tyngre og mer solid. Ligger bedre i spillern. Derav mener jeg lyden blir litt bedre. Men ikke fyll de helt opp, de siste minuttene fungererer ikke. Det hender jeg brenner til bilen, og da jeg fant ut at siste delen av plata ikke ville, prøvde jeg inne. Samme resultat.
Mm, takk for svar, de ankom idag så jeg tenker forsøke å brenne en av de nærmeste dagene...

mvh

Topp Bunn