Jøss, hva blir det nesteDestiny skrev:
De har da noe?Brasse skrev:At platekompaniet begynner?
;D ;D ;D ;DBrasse skrev:At platekompaniet begynner?
Jepp, dei har på nett og i Trondheim. Men ikkje mykje i butikkane. Men det kjem vel etter kvart.65finger skrev:De har da noe?Brasse skrev:At platekompaniet begynner?
Det ville være direkte trist om postordreaktører av denne typen skulle kuppe vinylmarkedet. Den sikre død for de få uavhengige platesjappene som er igjen. Så kan dere sitte å pille dere i nesen mens dere spiller den n´te 180 grammern som ligger på VG-lista eller noe remastara gubbrock utgitt for fjottende gang.RoDa skrev:;D ;D ;D ;DBrasse skrev:At platekompaniet begynner?
+ alle de tallene som finnes på tastaturet. Gjentatte ganger.ErosLoveking skrev:Det ville være direkte trist om postordreaktører av denne typen skulle kuppe vinylmarkedet. Den sikre død for de få uavhengige platesjappene som er igjen. Så kan dere sitte å pille dere i nesen mens dere spiller den n´te 180 grammern som ligger på VG-lista eller noe remastara gubbrock utgitt for fjottende gang.RoDa skrev:;D ;D ;D ;DBrasse skrev:At platekompaniet begynner?
Sorry, jeg klarer bare ikke å finne gleden i slikt.
Enig. Men eg trur dei klarar seg fint, utlandet har vel fylt post-ordreandelen her til landsErosLoveking skrev:Det ville være direkte trist om postordreaktører av denne typen skulle kuppe vinylmarkedet. Den sikre død for de få uavhengige platesjappene som er igjen. Så kan dere sitte å pille dere i nesen mens dere spiller den n´te 180 grammern som ligger på VG-lista eller noe remastara gubbrock utgitt for fjottende gang.RoDa skrev:;D ;D ;D ;DBrasse skrev:At platekompaniet begynner?
Sorry, jeg klarer bare ikke å finne gleden i slikt.
Playcom en uavhengig sjappe?ErosLoveking skrev:Lokale uavhengige sjapper er bra, fortsett med det Destiny.
Syns det var moro jeg, derfor jeg "lo". ;D ;DBrasse skrev:Sorry, min "humor".
vet ikke jeg, bomma jeg, er det en kjede? :-[rolfozzy skrev:Playcom en uavhengig sjappe?ErosLoveking skrev:Lokale uavhengige sjapper er bra, fortsett med det Destiny.
Det er en kjede. Har vel hatt mest spill og DVD så langt.ErosLoveking skrev:vet ikke jeg, bomma jeg, er det en kjede? :-[rolfozzy skrev:Playcom en uavhengig sjappe?ErosLoveking skrev:Lokale uavhengige sjapper er bra, fortsett med det Destiny.
Det var visst et par i Hailldn, men ryktene sier at det ble revet ned så mye fra hyllene. Var noe med skinnjakker med frynser på som rev ned inventaret.....rolfozzy skrev:Så vidt jeg vet fins det ikke en eneste uavhengig platesjappe i Østfold.
Kremt. Et skit og dørolfozzy skrev:Men nå er jeg ikke allvitende, så jeg skal ikke se bort fra det kan finnes ei lokal sjappe i avkroker, som f.eks. Mysen, Moss eller Rakkestad.
Jeg kommer til å bruke gutta i Playcom i Østfoldhallen til å handle mest vinyl ja ;DErosLoveking skrev:Lokale uavhengige sjapper er bra, fortsett med det Destiny.
Ja de kan bruke lang tid ja får håpe det går greit!rolfozzy skrev:Får håpe det ikke tar fler uker før du får de, Destiny.
Har blanda erfaring med leveringstider på de få kjøpa jeg har gjort derfra.
Bra plater du har bestilt ihvertfall.
Jeg ser poenget ditt, og er enig. Det burde fremdeles være små lokale selvstendige forhandlere.ErosLoveking skrev:Ok blemme der, my bad. Likevel finner jeg lokalkjeder mindre truende enn storaktørene.
Skrekken er at f.eks Platekompaniet bestemmer seg for at nå satser vi på vinyl dere. Bedre storinnkjøpsavtaler, null krav til fortjeneste i en periode = kjapp død for de andre. (historien gjentar seg)
Resultatet er litt billigere vinyl på sikt, langt mindre utvalg/mangfold i platejungelen. Folk flest driter i det, men jeg er for interessert i hobbien min til at jeg finner det morsomt.
Noen som har vært på platejakt i Trondheim i de siste åra? Dødens eller rettere sagt skammens by.....
Vanskelig spørsmål egentlig, spesielt siden jeg reiser endel og handler i den sammenheng. Var f.eks i London forrige helg, og da var jeg (som alltid) bevist på å oppsøke butikker i en viss rekkefølge for nye skiver, dvs. starte med å legge igjen penger i de butikkene jeg har mest hjerte for. Det samme på postordre, ingen hemmelighet at Soundflat og Crypt, er hjertebarn. Begge er uavhengige selskaper som har gjort mye for å fremme musikk jeg er interessert i.rolfozzy skrev:Så, Eros, du kjøper jo mye vinyl. Hvor mange % av kjøpa dine er gjort i norske uavhengige butikker?
Enig i at Soundflat og Crypt er noen fornøyelige sjapper. De har også veldig fine priser, og plettfri service. Soundflat handler eg regelmessig fra, men har blitt for sjeldent fra Crypt.ErosLoveking skrev:Vanskelig spørsmål egentlig, spesielt siden jeg reiser endel og handler i den sammenheng. Var f.eks i London forrige helg, og da var jeg (som alltid) bevist på å oppsøke butikker i en viss rekkefølge for nye skiver, dvs. starte med å legge igjen penger i de butikkene jeg har mest hjerte for. Det samme på postordre, ingen hemmelighet at Soundflat og Crypt, er hjertebarn. Begge er uavhengige selskaper som har gjort mye for å fremme musikk jeg er interessert i.rolfozzy skrev:Så, Eros, du kjøper jo mye vinyl. Hvor mange % av kjøpa dine er gjort i norske uavhengige butikker?
På hjemmebane handler jeg hovedsaklig hos Big Dipper, Tiger og Bjørn Ringstrøm. Kompaniet kan jeg ikke huske sist jeg la igjen penger hos, må ha vært en dvd i såfall.
Det som uansett "stjeler" mest av mitt relativt romslige platebudsjett er uten tvil eBay (singler), og så blir det jo en og annen platemesse.
Bare fordi de er en kjede? Eller fordi du mener de ødelegger markedet i Bergen? Nåvel, jeg skal ikke holde noe forsvarstale for Platekomp. men jeg har handlet mye der både i butikkene (mest i Trondheim) og på Nett og er generelt fornøyd med både utvalget, prisene og servicen. Det at de "stjal" stamkundekortet mitt og erstattet det med et latterlig kompis-kort er jeg riktignok vagt irritert over, men dog.Townes skrev:Platekompaniet boikotter eg konsekvent.
Det siste først; Den samme Jim Hall plata (tipper det er Concierto på PP) fikk eg levert til rundt 300,- fra UK. Da er det veldig vanskelig å støtte opp om lokale sjapper, sjøl om det jo er trevlige folk bak disken.torem skrev:Bare fordi de er en kjede? Eller fordi du mener de ødelegger markedet i Bergen? Nåvel, jeg skal ikke holde noe forsvarstale for Platekomp. men jeg har handlet mye der både i butikkene (mest i Trondheim) og på Nett og er generelt fornøyd med både utvalget, prisene og servicen. Det at de "stjal" stamkundekortet mitt og erstattet det med et latterlig kompis-kort er jeg riktignok vagt irritert over, men dog.Townes skrev:Platekompaniet boikotter eg konsekvent.
Det er riktig at ryktene sier at de skal satse på vinyl i Trondheim. Visstnok skal storsatsingen komme etter julesalget, og vil sikkert erstatte en del cd-reoler (ser man godt etter er back-katalogen for pop/rock cd-er i ferd med å tynnes ut. Men reolene for heavy og norsk/dansemusikk vil fortsetter tipper jeg - dette er tross alt Trøndelag !)
MEN jeg kjøper jo plater på de uavhengige platesjappene også da. Apollon i Bergen er jo riktig trivelige, bare så synd at jeg er der bare ca. en gang i året (på min mer eller mindre årlige biltur til Vestlandet ) Litt forvirrende for en turist at det finnes to av dem, som visstnok ikke er samme butikk, bare har samme navn?? Den som har mest jazz/klassisk hadde litt stive priser da jeg var der i sommer. F.eks. et dobbeltalbum med gitaristen Jim Hall kostet pene 499kr der - mens jeg betalte bare 349kr. The Garden i Tønsberg..
grei oppsummering, spesielt det siste.Townes skrev:Det siste først; Den samme Jim Hall plata (tipper det er Concierto på PP) fikk eg levert til rundt 300,- fra UK. Da er det veldig vanskelig å støtte opp om lokale sjapper, sjøl om det jo er trevlige folk bak disken.
Liker bare ikkje hele konseptet med platekompaniet. Én ting er at 98% av de som står bak disken er helt clueless på alt du måtte lure på, en annen ting er at de (i alle fall før i tiden) ikkje tok imot kundebestillinger. Liker ikkje posisjonen de har i det norske markedet kor de omtrent kan diktere ka ting skal koste, samt ka folk skal kjøpe.
Stemmer nok det. Ikke på et par-tre år siden "Platebutikken" til Ulf R. i Sarpsborg stengte. Den var super også, men det er tydeligvis ikke levegrunnlag for sånne lengre. Synd.rolfozzy skrev:Så vidt jeg vet fins det ikke en eneste uavhengig platesjappe i Østfold.
Der tippet du riktig gitt. Bra plate med veldig bra lyd 8) Jeg gidder ikke å kjøpe over 200-kronersgrensa fra UK, så for meg er 349,- i Tønsberg helt greit. Men jeg kjøpte noen andre jazz-plater på Apollon i sommer, så jeg har støttet dem også.Townes skrev:Det siste først; Den samme Jim Hall plata (tipper det er Concierto på PP) fikk eg levert til rundt 300,- fra UK. Da er det veldig vanskelig å støtte opp om lokale sjapper, sjøl om det jo er trevlige folk bak disken.
Ok, folk får velge selv hva de vil kjøpe, men jeg personlig har ingenting i mot å kjøpe plater på tilbud/kampanjer.ErosLoveking skrev:grei oppsummering, spesielt det siste.Townes skrev:Liker bare ikkje hele konseptet med platekompaniet. Én ting er at 98% av de som står bak disken er helt clueless på alt du måtte lure på, en annen ting er at de (i alle fall før i tiden) ikkje tok imot kundebestillinger. Liker ikkje posisjonen de har i det norske markedet kor de omtrent kan diktere ka ting skal koste, samt ka folk skal kjøpe.
Synes det er viktig å skille mellom to ting her. Platekompaniets markedsposisjon er en ting, Platekompaniet noe ganske annet. Når det først er så galt at vi har en dominerende aktør i markedet kunne det neppe vært stort bedre, tror jeg.ErosLoveking skrev:grei oppsummering, spesielt det siste.Townes skrev:Det siste først; Den samme Jim Hall plata (tipper det er Concierto på PP) fikk eg levert til rundt 300,- fra UK. Da er det veldig vanskelig å støtte opp om lokale sjapper, sjøl om det jo er trevlige folk bak disken.
Liker bare ikkje hele konseptet med platekompaniet. Én ting er at 98% av de som står bak disken er helt clueless på alt du måtte lure på, en annen ting er at de (i alle fall før i tiden) ikkje tok imot kundebestillinger. Liker ikkje posisjonen de har i det norske markedet kor de omtrent kan diktere ka ting skal koste, samt ka folk skal kjøpe.
Nå beveger vi oss muligens faretruende langt unna tema for tråden, men... Platekompaniet var ikke så ille opptil for ti, tolv år siden, men de har beveget seg fra å være en musikksjappe til å bli en underholdningsleverandør. Jeg skjønner den utviklingen sett fra et økonomisk ståsted, filmer, serier, konsoller og spill har gitt mer enn skillemynt i kassa, men nedleggingen av sjappa på Grønland viste at de har tatt farvel med historien sin. Platekompaniet duger til å kjøpe billige backkataloger og dvd'er, men som platesjappe har de lagt ned for lengst.Zomby_Woof skrev:Synes det er viktig å skille mellom to ting her. Platekompaniets markedsposisjon er en ting, Platekompaniet noe ganske annet. Når det først er så galt at vi har en dominerende aktør i markedet kunne det neppe vært stort bedre, tror jeg.ErosLoveking skrev:grei oppsummering, spesielt det siste.Townes skrev:Det siste først; Den samme Jim Hall plata (tipper det er Concierto på PP) fikk eg levert til rundt 300,- fra UK. Da er det veldig vanskelig å støtte opp om lokale sjapper, sjøl om det jo er trevlige folk bak disken.
Og når det gjelder manglende kompetanse tror jeg heller ikke vi skal surve så fælt. Total kontroll over en så omfattende varegruppe er vel mye forlangt?
Bare for å ta giganten litt i forsvar. Dere gjetter sikkert selv hva jeg foretrekker til sjuende og sist.