CD-Pro2M kit?

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Noen som her som har erfaring med dette kit`et? http://www.digitalanaloguediy.com/cd-pro2.html

Vurderer å bygge selv, men kunne trengt noe synspunkt fra et erfaringsmessig ståsted angående CD-Pro2M kittet. Har hørt fra flere forum/personer at traversen i dette kittet er bra og stabilt. Noen inputs?

Vil det f.eks ha noe for seg å montere inn en Monica2-Dac i denne, eller er det bortkastet?

 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.449
Antall liker
2.663
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei

Har fulgt med på dette kit'et på flere forum det siste året, og har selv hatt vannvittig lyst til å prøve dette, men det har ikke blitt noe av desverre. Bambadoo her i forumet har bygget en slik, men byggetråden har latt vente på seg *host - hark*... Vet det er flere som har bygget denne spiller. Selv er jeg intr i dette kit't pga av den lave prisen og at CDpro2 drivverkets kvaliteter... Siden dette drevet står i spillere/drivverk fra 30-90.000,- må det jo nesten være brukbart :)

mvh Kai
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.182
Antall liker
10.720
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Monica2 dacen kan monteres i. Det er det noen som har gjort, og et par kompiser av meg planlegger det samme. Mener Monica2 skal ha 12V inn, og da må det lages en PSU til den også.
Drivverket er helt supert det.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Monica2 dacen kan monteres i. Det er det noen som har gjort, og et par kompiser av meg planlegger det samme. Mener Monica2 skal ha 12V inn, og da må det lages en PSU til den også.
Drivverket er helt supert det.
Vet du om det er mulig å implementere Monica2 DAC`en til balansert (XLR) ???

Hvis du har bygd dette kittet har du noen generelle nyttige tips/tweaks utover det som er beskrevet i byggemanualen?

Har du bilder av prosjektet ditt i så fall? ::)

Takker for tilbakemelding så langt! :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.182
Antall liker
10.720
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjenner ikke så godt til Monica 2 dacen egentlig, så jeg vet ikke dette med balansert drift på den. Mener gbatokai her på forumet har bygget en slik..
Jeg har ikke laget en byggebeskrivelse da det finnes så veldig mange av disse rundt omkring, og min ville nok ikke vært så veldig anderledes.
http://hometown.aol.co.uk/daltoneng/index.html
Er en av dem.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Monica 2 har kun single-ended ut i utgangspunktet, men balanserte utganger (og samtidig en oppgradering av utgangen) kan ordnes med dertil egnede trafoer.

Den godeste GeirTj (se tråd om klangsignatur for motstander) har gjort dette i EC-dac-en, og vet mer om temaet.
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Monica 2 har kun single-ended ut i utgangspunktet, men balanserte utganger (og samtidig en oppgradering av utgangen) kan ordnes med dertil egnede trafoer.
Jeg har også laget en CD-PRO -basert spiller basert på forrige versjon av transporten (4 år siden?). Selv om DAC'en som satt der allerede var OK, så var en ekstern DAC's en signifikant oppgradering. DAC'en i siste CD-PRO kan være bedre, men det er jo litt gøy å fikle med sin egen konstruksjon da. Som Gbotkai nevner så har jeg tatt det balanserte Volt-signalet fra DAC'en til en Sowter 9335 TVC (og dropped det sikkert gode EC analogtrinnet/filtrering) og jeg er mildt sagt begeistret ;D
Det skal være mulig med single-ended DAC-chip også der trafoene settes mellom jord og V-ut. For I-ut Dac's har Sowter andre trafo-løsninger.
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Noen som vet hva prisen på denne kommer på ferdig importert?
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Monica2 DAC`en vil vel komme på ca. 1225Kr med moms og frakt, men det kan vel de andre som har bestilt den fortelle mer nøyaktig om... ???
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Er print korta ferdig lodda eller må en putte på alle komponentene selv? Begrenset loddekunnskap hos meg :(
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
CD kittet er et omfattende lodde/sammensetningsprosjekt som jeg ikke er sikker på om man kan få ferdig sammenskrudd eller bare ferdig lodda printkort for montering.

Monica2 DAC`en kan fås i flere DIY-utgaver:
- Kun printkort
- Printkort med IC`er
- Ferdig loddet/sammensatt og testet DAC modul (Det er denne som da vil koste ca. 1225Kr med moms og frakt til Norge!)

http://diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html

 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
denne så morro ut, får skrive opp en sånn på "må bygge engang" lista mi. Er lokket over drivverket bare en plexiplate på spor? ikke no motor eller no på den, (ser ihvertfall ikke ut som det er en motor der..) Ser jo enkel ut å lodde denne da, er jo bare overflatekomponenter.
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
ps: hvis du laster ned manualen ser du att du må lodde alt selv, var det jeg håpa på, er jo der 90% av morroa ligger.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
ps: hvis du laster ned manualen ser du att du må lodde alt selv, var det jeg håpa på, er jo der 90% av morroa ligger.
Jepp, har lasta ned den for en god stund siden, driver å forsker på ytterligere tweaks å implementere i byggeprosessen. Lodding er ingen problem, har tusenvis av skikkelige loddinger bak meg og et fagbrev som støtter det! ;) Hadde nok vært kjekt med et godt oscilloskop i denne sammenheng...
Helt enig med deg, lodding og sammensetninga av et omfattende DIY produkt er liksom "halve morroa" !
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
kan det være mulig å samordne et eventuelt innkjøp.. kan kansje lønne seg. er vi mange nok så kan vi jo oppnå ganske bra rabbatter. har jo et lydfirma jeg da så kan man jo kjøpe gjennom dette eller vist noen andre har lyst så kom med forslag..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.182
Antall liker
10.720
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror ikke det er så mye i rabatter å hente. Kitet er laget av diy entusiaster i Taiwan.
Personlig så bestilte jeg 3 stk kit i min tid. 2 kompiser av meg skulle ha også. Ferdig fortollet til Norge kom det på 15500. Prisen var da 699$/stk.
Jeg har selv gjort endel tweaks underveis. Siste var noe Audio Note tantal motstand samt mcap supreme silver på digitalutgang.

Likeretterdiodene står også for tur etterhvert. Dette gjelder for 5v og 9v brettet.
Se ellers denne tråden for en tid tilbake

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...2;action=display;num=1083930892;start=101#101
 
Topp Bunn