Digitale avspillere CD vs streaming - erfaring

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Har i dag en Moon 280 DAC med Mind 2 modul, dvs. med innebygget streaming. Har en bråte med CD'er, også med en del musikk jeg ikke finner på Tidal. Vurderer derfor å kjøpe et CD-drev og koble på DAC'en, men er noe usikker.....

Det praktiske med å spille CD er nå en ting, men er det - i dag - lydmessige argumenter for å hente signalet fra CD-drev vs streaming?

Har ikke noe drev å prøve og fint med input dersom noen har erfaring med tilsvarende, da det kan avlaste hodet litt i forhold til kjøp.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Sist jeg testet så hørte jeg forskjell på drivverk, en Pioneer mulifunsjons spiller fungerte svært dårlig hos meg, selv om den teoretisk skulle vært OK.
Vurderer selv om jeg skal skaffe et "siste" drivverk da straming med intern streamer er marginalt bedre med samme versjon av et album hos meg (Roon). Har også endel musikk som kun er på cd, og endel pop/rock er bare tilgjengelig i mindre bra re-masters som stream.

Edit: Bra 44.1/16 er mye bedre en dårlig (faike?) 96/192/24 hos meg, så jeg er ikke så opptatt av high rez.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Jeg har bare en 'billigdac' (parasound zdac), mens jeg klaska til med consonance opera cdp 5.0 og angrer ikke for å si det sånn .... Når man finner CDer som er mastra riktig så har ikke streaming en sjanse i havet her. Consonance er veldig oppløst her hos meg og det er fint lite forskjell på min Thorens td160 og consonance'n kvalitetsmessig.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Streaming er jo så mye rart....jevnt over OK, men det er tydeligvis diverse oppfatninger om hva som tilsvarer "cd-kvalitet".

IMO får en bedre lyd fra 16/44,1 filer enn fra streaming.
Nå har jeg ikke noe cd-drev, jeg spiller av 16/44,1 filer fra harddisk. Da blir det jo ikke helt sammenlignbart.

mvh
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.709
Sted
London
Hva med Audiolab CDT 6000?
Skal være god og stabil

Ellers vet jeg ikke om Cambridge Audio selges i Norge - de har CXC som sies er bra

Pro-ject har og flere oppover i de fleste prisklasser
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Sist jeg testet så fikk jeg ganske lik lydkvaltet med ekstern streamer (Transporter) og cd drev, mens den interne strrameren var best (har ikke testet med den forsterkeren jeg har nå).
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Her går det litt i hytt og vær.... At det er/kan være forskjeller mellom oppløsninger og innspillingskvalitet vet jeg. Disse parametrene går jo også i alle retninger, så det er ikke mye å bli klok av. Jeg vet også hvilket drev jeg skal ha. 😊

For å klargjøre: Jeg streamer fra Tidal via Mind i 280D, men vurderer å kjøpe et brukt Moon 260 drev.

Spørsmålet er altså om det kan være/vil være noe lydmessig å hente på å kjøpe dette drevet vs å streame samme fil i 44.1 fra Tidal over innebygd Mind i 280. Altså: er det et lydmessig argument for å kjøpe drevet?

Antar det er få med akkurat denne kombinasjonen, derfor spør jeg om generelle erfaringer. Siden jeg skal kjøpe brukt finner jeg det ikke riktig å bruke tiden til importør/forhandler.

(Ser at Minutten svarer på dette). 😊
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Mitt inntrykk er at CD låter bedre enn både Tidal og harddisk streaming, men kan ikke bevise eller underbygge det
(stikkord er kropp, klarhet og 3dimensjonalitet)

CD spiller er Cambridge 851C til highenddac/pre, Streamer Roon til samme dac/pre. Dac/Pre har visstnok en god RME dac på innsiden og koster 10 ganger mer enn CD spilleren, men gjør masse annet jeg har behov for, uten at det er relevant her
 
Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Nei, er ikke ute etter grafer og «hard evidence», bare om egen erfaring og hvordan man oppfatter det lydmessig. 😊
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Skal også tilføye at det også er et alternativ å legge inn CD-samlingen på f.eks. en Innous Zen Mini, men da snakker man om ca. samme penger som drevet.

Har bare merket meg at mange fortsatt sverger til CD og lurer bare på om det kun er vane, forkjærlighet for fysisk medie, at man ikke helt skjønner seg på streaming, eller om det (fortsatt) er noen lydmessig grunn til det....
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
For egen del er cd spilleren sparket ut for lenge siden. Samlingen er digitalisert, og kombinert med Tidal, og fantastiske Roon til å sy det sammen. Sendes via Auralic mini til en Borderpatrol DAC. Lyden er mildest talt meget meget bra.
Har vinylriggen til å ta seg av den delen av hobbyen som skal være et fysisk forhold til musikken. Og vinyl er fremdeles hovedkilden her i huset. Men skal innrømme at etter at Borderpatrol kom i hus, har det blitt sabla mye strømming 😎
CDene står fremdeles sirlig i hyllene sine, men det er kun latskap som gjør at de ikke er pakket ned i esker for lenge siden.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
For egen del er cd spilleren sparket ut for lenge siden. Samlingen er digitalisert, og kombinert med Tidal, og fantastiske Roon til å sy det sammen. Sendes via Auralic mini til en Borderpatrol DAC. Lyden er mildest talt meget meget bra.
Har vinylriggen til å ta seg av den delen av hobbyen som skal være et fysisk forhold til musikken. Og vinyl er fremdeles hovedkilden her i huset. Men skal innrømme at etter at Borderpatrol kom i hus, har det blitt sabla mye strømming 😎
CDene står fremdeles sirlig i hyllene sine, men det er kun latskap som gjør at de ikke er pakket ned i esker for lenge siden.
Ja, er litt «redd» for at jeg blir sittende å streame uansett, dersom det ikke er noe større lydmessige forskjeller til CD. Derfor spørsmålet.

Hvordan har du digitalisert samlingen?
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.709
Sted
London
Nei, er ikke ute etter grafer og «hard evidence», bare om egen erfaring og hvordan man oppfatter det lydmessig. 😊
Jeg vurderer en CD transport. Skal ikke si om en 260 forsvarer prisen, men du har DAC i samme prisleie. Tror svaret er om du har CD platene lett tilgjengelig. Jeg finner at det er lettere å lete i hylla enn via app i NAS samlinga / tjeneste.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ja, er litt «redd» for at jeg blir sittende å streame uansett, dersom det ikke er noe større lydmessige forskjeller til CD. Derfor spørsmålet.

Hvordan har du digitalisert samlingen?
dbPoweramp. Ripper alt til FLAC
 
U

utgatt25555

Gjest
Cd spilleren kommer ikke forlate oppsettet, den med de cd platene som finnes er hovedkilde og med de vinylprisene som er nå (ca dobbelt av en cd) kommer den nok forbli det, vinylen er sekundär kilde forbeholdt "memory lane” dvs gamle skiver og med noen nye innslag innimellom, funker det....

Streaming er ikke interessant nok å holde på med for egen del....

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For egen del er cd spilleren sparket ut for lenge siden. Samlingen er digitalisert, og kombinert med Tidal, og fantastiske Roon til å sy det sammen. Sendes via Auralic mini til en Borderpatrol DAC. Lyden er mildest talt meget meget bra.
Har vinylriggen til å ta seg av den delen av hobbyen som skal være et fysisk forhold til musikken. Og vinyl er fremdeles hovedkilden her i huset. Men skal innrømme at etter at Borderpatrol kom i hus, har det blitt sabla mye strømming 😎
CDene står fremdeles sirlig i hyllene sine, men det er kun latskap som gjør at de ikke er pakket ned i esker for lenge siden.
Bruker Roon, jeg også. Der kan du se hva du har lagret som cd, og bruke den innebyggede Tidal- linken til å streame hvis det er noe du vil høre som du ikke har på harddisken. Helt sutalaust og praktisk.

Mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Cd spilleren kommer ikke forlate oppsettet, den med de cd platene som finnes er hovedkilde og med de vinylprisene som er nå (ca dobbelt av en cd) kommer den nok forbli det, vinylen er sekundär kilde forbeholdt "memory lane” dvs gamle skiver og med noen nye innslag innimellom, funker det....
Streaming er ikke interessant nok å holde på med for egen del....

mvh
Jeg sa vel det samme for et års tid siden. Helt til jeg ble overtalt til å prøve Roon.
Men skjønner litt av tilnærmingen siden du ikke styrer med LP plater.
Roon installert på en iPad er gøy å holde på med. Og du kan bla og lese på covere, og coverarts som du gjorde/gjør på LP plater.
 
U

utgatt25555

Gjest
Jeg sa vel det samme for et års tid siden. Helt til jeg ble overtalt til å prøve Roon.
Men skjønner litt av tilnærmingen siden du ikke styrer med LP plater.
Roon installert på en iPad er gøy å holde på med. Og du kan bla og lese på covere, og coverarts som du gjorde/gjør på LP plater.
Det der har jeg sagt de siste 20-25 årene siden debatten om pc avspilling vs cd begynte for mange år siden og kommer nok fortsette si det ;) når det er sagt, så ser jeg selvsagt fordelen med streaming, men gidder helt enkelt ikke begynne engasjere meg, for lite interessert!
Driver jo litt med vinyl men holder det på budget nivå, cdén er god nok ennå og mindre problematisk, selv over 30 år gamle cd plater funker fint ennå.

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.908
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Min første streamer var en NAD M50 masters. Den både streamer, ripper og spiller CD plater. Koblet opp mot Auralic Vega DAC og en grei måte å sammenlikne formatene på. Gjennom den opplevde jeg CD som litt bedre. Samme hvis Cary 306 ble brukt som drivverk. Så oppgraderte jeg streamer til Auralic Aries , med femto clock og separat power. Dermed ble historien en annen. Det spilte såpass bra at CD platene ikke ble trukket ut av hylla like ofte. Tok meg til og med i å streame plater jeg hadde stående i hylla. Så , kom det inn ny CD transport (Pro-ject RS2T) og dermed ble streameren satt i skammekroken i forhold. Klar seier til CD plata igjen. Om man fortsetter denne spiralen ved å oppgradere vet jeg ikke , men jeg har landet på et oppsett som tilfredsstiller mitt bruk. CD er igjen hovedformat, mens streaming blir brukt til å sjekke ut nye saker, samt å spille musikk man ikke MÅ ha på fysiske formater.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg dro på skikkelig, målt mot at jeg stort sett aldri spiller CD og kjøpte Gato Audio spilleren til å matche AMP-150 ( Kl.a/b, ikke kl.D)
Denne spilleren er kjent for det meget bra Philips drivverket den har. Har også digitale innganger. Etter å ha testet en del frem og tilbake fant jeg ut at DET var rimelig bortkastede penger lydmessig, men det å legge ned en CD i vidunderet, sette på klampen, og faktisk lytte gjennom en hel CD med kun en artist/ett band gjorde det nesten verdt det. Men bare nesten.

Deretter Einstein, så ble det en Moon 240i, dog med Naim streamer fordi Moon ikke gidder(?) integrere Spotify/Connect.
Testet også en del med Sony SACD spilleren min koplet til 240i. Det lød ikke bra nok til at jeg ville investere i nye CD`er synes jeg.

F463E756-C461-43D4-8315-5027057A7CA8.jpeg
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Min erfaring er at det låter klin likt, men (og det er et stort men) en del av innspillingene som ligger på Tidal er nyere master/mix enn originalt og de låter ofte dårligere. Det er smart å holde på de gamle cd'ene, men jeg har rippet alt til disk og det låter også likt som fra drivverk i mine ører.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Før jeg oppretter egen tråd, kan jeg jo spørre her først..... Hvis jeg som alternativ går for lagring av CD‘ene på en Innous Zen Mini, Bluesound Vault, Nad M50 el.l., vil disse «opptre» som en UPnP Media Server på nettverket og dukke opp som et «bibliotek» i Moon app’en? Så slipper man jo å bytte mellom app’er....

B43CF7AE-570D-4E15-9C03-2DB6BDF00BEF.png
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har i dag en Moon 280 DAC med Mind 2 modul, dvs. med innebygget streaming. Har en bråte med CD'er, også med en del musikk jeg ikke finner på Tidal. Vurderer derfor å kjøpe et CD-drev og koble på DAC'en, men er noe usikker.....

Det praktiske med å spille CD er nå en ting, men er det - i dag - lydmessige argumenter for å hente signalet fra CD-drev vs streaming?

Har ikke noe drev å prøve og fint med input dersom noen har erfaring med tilsvarende, da det kan avlaste hodet litt i forhold til kjøp.
Min erfaring er klart bedre lyd ved streaming av egenrippede FLAC-filer via Logitech Transporter enn å spille de samme fysiske CD’ene via en Electrocompaniet EMC-1 brukt som CD-drev, i begge tilfeller til en DEQX prosessor/DAC/preamp. Så jeg kvittet meg med CD-drevet for lenge siden, og har ikke sett meg tilbake.

Forklaringen er nok høyere jitter fra det mekaniske drevet enn fra en bufret streamer, og en DAC som er litt mer sårbar for jitter enn den ideelt burde være. Med en DAC som undertrykker jitter bedre ville det formodentlig blitt nokså likt. Jeg ser derimot ingen grunner til at et fysisk drev skulle gi bedre lydkvalitet enn streamet lossless av samme data.

Derimot er det mindre opplagt hva som skjer hvis du streamer komprimerte lossy filer fra en eller annen tjeneste. Da kommer alt an på hva som har blitt gjort med den filen før den kom til deg. All bets are off.
 
Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at ingenting slår cd, men vinyl er enda bedre, men ikke så bra som streaming, men sacd er absolutt best, dersom du ikke har streaming med sånn super-svitsh da, med ekstra fin usb-kabel og Tidal, men 180 g vinyl fra Stock Fish er absolutt best av alt. Men om du har cd med MQA så går det ikke an å få det bedre, unntatt med coaxkabel inn i dac'n da, med streamer.

Du har ikke lyst på prøve minidisk da?

(det jeg prøver å si, er at en kommer aldri i mål. Alt er bedre enn alt annet, avh av hvem du spør)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan hende det avhenger av hvem man spør og hvilke kombinasjoner de har testet, men for min del finnes det et helt klart og enkelt svar på spørsmålet. Som er avgitt i #23, sammen med nok informasjon om signalkjede til at man selv kan vurdere relevansen. Ja, det finnes CD-drev med mindre jitter enn Philips Pro i min EMC-1. Ja, det finnes DAC'er som er mindre sårbare for jitter enn min DEQX. Kan hende andre kombinasjoner ville gitt et annet resultat. Men min erfaring er som beskrevet her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/mad-science-stereo-i-seks-kanaler.19326/post-1000840
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg tolker Asbjørn til at alt avhenger av alt, og den oppfatningen deler jeg.

For et par-tre år siden gjorde jeg et eksperiment ved å spille ett og samme spor fra Tidal, flac fra egen nas, og til slutt fra cd-transport. Oppsettet var dCS Rossini dac med Rossini klokke, dCS Paganini transport (upsampler til 24/192), Qnap nas på samme switch som Rossini.

Vi som lyttet var enige om at Tidal og avspilling fra nas var veldig likt mens transporten var et merkbart hakk bedre. Forbedringen var både mer kropp, tyngde og luft mellom instrumentene.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Jeg tolker Asbjørn til at alt avhenger av alt, og den oppfatningen deler jeg.

For et par-tre år siden gjorde jeg et eksperiment ved å spille ett og samme spor fra Tidal, flac fra egen nas, og til slutt fra cd-transport. Oppsettet var dCS Rossini dac med Rossini klokke, dCS Paganini transport (upsampler til 24/192), Qnap nas på samme switch som Rossini.

Vi som lyttet var enige om at Tidal og avspilling fra nas var veldig likt mens transporten var et merkbart hakk bedre. Forbedringen var både mer kropp, tyngde og luft mellom instrumentene.
Interessant, selv om selvsagt alt avhenger av alt.... 😊
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er kanskje ikke slik at alt henger sammen med riktig alt, men det som kan ha litt betydning her er jitternivået i respektive signalkilde vs sårbarheten for jitter i DAC. Generelt vil et CD-drev gi mer jitter enn en bufret streamer. Noen DAC'er er mer sårbare enn andre. Hvis forskjellen er større enn hva DAC'en kan sluke unna vil det oppstå en hørbar forskjell, ofte som en eller annen form for "digital hardhet".

Butikken Kontrapunkt i Oslo hadde forresten gått bort fra fysiske CD'er i demo-anlegget for mer enn ti år siden. Da jeg spurte var forklaringen helt enkelt at det låt bedre fra streamer, og de så ingen grunn til å bruke noe annet.
 
P

parafinoksen

Gjest
Min erfaring er at ingenting slår cd, men vinyl er enda bedre, men ikke så bra som streaming, men sacd er absolutt best, dersom du ikke har streaming med sånn super-svitsh da, med ekstra fin usb-kabel og Tidal, men 180 g vinyl fra Stock Fish er absolutt best av alt. Men om du har cd med MQA så går det ikke an å få det bedre, unntatt med coaxkabel inn i dac'n da, med streamer.

Du har ikke lyst på prøve minidisk da?

(det jeg prøver å si, er at en kommer aldri i mål. Alt er bedre enn alt annet, avh av hvem du spør)
Personlig gleder jeg meg til dagen da en kan streame 180g vinyl i MQA-format direkte til minidisk. Eventuelt via DAT. Eventuelt via Philips' (kortlevde) Digital Compact Cassette. Inntil da streamer jeg Tidal rett i DAC og koser meg med musikk.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hva som låter best er ikke bestandig så enkelt å si. Har en Auralic Aries med femto klokke. Rippet en cd i original oppløsning og spilte den på streamer og via en litt eldre CD-spiller til ca 20000 kr. I mitt anlegg låt streaming best. Både cd og streamer ble koblet opp på samme dac/ forsterker. Mer ro og orden i lyden pluss større rom med streaming.
En kjenning av meg hadde den nyeste CD-spilleren fra Lyngdorf. Han byttet ut den med harddisk avspilling og fikk langt bedre lyd med det. Koblet en Ssd disk med musikken rett i en Lyngdorf MP 50 via usb. Skal ikke påstå om det var usb standarden eller hva som gjorde at det låt så pass bedre enn CD-spiller. Den ble koblet opp både digitalt og analogt, men streaming låt beder enn CD-spilleren uansett.
lurer på om det blir mindre jitter ved streming enn ved cd avspilling? Tror bare folk må teste ut og finne ut hva dem foretrekker selv. Har hørt dyre gode CD-spillere som låter fantastisk, men det kostet veldig mye. Selv er jeg veldig fornøyd med streaming og bruk av Roon. Sender musikken rett til forsterker og slipper unna flere bokser på det.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Er det ikke uproblematisk i dag å lage en CD-spiller uten hørbar jitter?
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Jeg vurderer en CD transport. Skal ikke si om en 260 forsvarer prisen, men du har DAC i samme prisleie. Tror svaret er om du har CD platene lett tilgjengelig. Jeg finner at det er lettere å lete i hylla enn via app i NAS samlinga / tjeneste.
Uansett hva man velger.
Alle CD'er er rippet med EAC på en SSD som er montert i Roon Nucleus+, et søk på atist i Roon gir tilgang direkte til nevnte på SSD/Tidal og Qobuz.
På den andre siden er all mine LP'er og CD'er lagt inn i Discogs.
Så det er enkelt å finne musikken med et tastetrykk eller to på Roon eller Discogs
Det blir spilt mindre plater og CDspiller har vært ute av huset i 10 år.
Trur nok at streaming er fremtiden.🌞🎶
 
Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Det taktile elementet skal ikke undervurderes.
Kan gi like stor forbedring av den opplevde lyden som hvilken som helst kabel eller svitsj ;)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Jeg hører ikke forskjell mellom cd-spiller/dvd/blu ray spiller som transport eller streaming fra pc - av de variantene jeg har testet, men det blir mest streaming fra pc pga bekvemmelighet. Bruker ikke Spotify/Tidal for tiden.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er det ikke uproblematisk i dag å lage en CD-spiller uten hørbar jitter?
Det er enklere å lage en streamer med minimalt jitter. Den er bufret og har ingen bevegelige deler. En mekanisk transport har servomotorer som drar relativt mye strøm. Det kan påvirke klokkestabiliteten ved uheldig kretsdesign. Dessuten er den en sanntidskomponent som ikke kan vite når neste lesefeil oppstår og må korrigeres on the fly. Enkleste måte å lage en jitterfri CD-transport på er formodentlig å ha et stort buffer mellom drevet og utgangen, men det man har da er jo en ripper+streamer i samme boks.

Hvorfor ikke øke bufferet til f eks 4 TB og sette det i et separat chassis med separat strømforsyning og galvanisk skille? Hvorfor ikke øke tidsforskjellen mellom ripping og utklokking slik at man er helt sikker på at eventuelle lesefeil er korrigert før avspilling? Hvorfor ikke ha alle CD’ene klare til avspilling i bufferet, slik at man slipper å lese dem inn på nytt hver gang? Hvorfor ikke sette et brukergrensesnitt på bufferet slik at man kan velge hvilken CD som skal spilles derfra? Gratulerer, vi har nettopp oppfunnet streaming som garantert jitterfri CD-avspilling.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.908
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Forskjellene handler nok om mer enn jitter. Reklokking fra femto og andre har jo blitt vanlig i lavere priset utstyr i dag enn for få år tilbake. Jeg mener største forskjellen ligger i selve laseren/servoen som leser av dataene på disken. Uansett hvor bra feilkorreksjon man har så blir ikke et tapt signal restaurert slik det skulle vært. Prøv bare å kjøre et herpa foto gjennom auto-korreksjon. Resultatet blir aldri i nærhet av korrekt.

En buffer vil jo heller ikke kunne "redde" signal som har gått tapt i avlesingen av skiva . Hva gjør Tidal og de store streamingtjenestene når de lagrer data ? Ville tro at de ripper CD'er over til en server ? I så fall står og faller jo resultatet mye på den enheten også.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Synes alt er bra jeg! MP3, CD, Flac, vinyl, lagret, streamet, stablet osv... Men som entusiast med egen stue synes jeg det er morsomt med noen hyllemeter med noe håndfast rundt meg der jeg sitter å nyter. Setter liksom stemningen for stua! Mange entusiaster er så opptatt av enkelhet, effektivitet og minimalisme. Jeg derimot har god tid og står gjerne tom i blikket fremfor platehyllene noen minutter for å finne ut hva jeg skal legge på skuffen eller på tallerkenen på de overdimensjonerte apparatene. Noen ganger vil jeg bare zappe gjennom noen kule låter fra div artister, da er streaming godt å ha!

Ja takk, alt sammen!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Forskjellene handler nok om mer enn jitter. Reklokking fra femto og andre har jo blitt vanlig i lavere priset utstyr i dag enn for få år tilbake. Jeg mener største forskjellen ligger i selve laseren/servoen som leser av dataene på disken. Uansett hvor bra feilkorreksjon man har så blir ikke et tapt signal restaurert slik det skulle vært. Prøv bare å kjøre et herpa foto gjennom auto-korreksjon. Resultatet blir aldri i nærhet av korrekt.

En buffer vil jo heller ikke kunne "redde" signal som har gått tapt i avlesingen av skiva . Hva gjør Tidal og de store streamingtjenestene når de lagrer data ? Ville tro at de ripper CD'er over til en server ? I så fall står og faller jo resultatet mye på den enheten også.
Jo, men min sammenligning her er med CD'er man har rippet selv til egen server. De fleste går glatt igjennom, men så er det noen problembarn som må rippes X antall ganger før checksum blir korrekt. Med ripper/harddisk/streamer behøver man ikke gi seg før alt stemmer. Det er smått genialt å kunne sammenligne checksum med databaser som Accurip. Tiden det tok og alle retries "forsvinner" når filen er lagret til disk. Jitter er jo bare tidsvariasjon i datastrømmen, og det eneste punktet hvor det betyr noe er i det øyeblikket D/A-konverteringen skjer.

Som nevnt tidligere er datakvaliteten fra eksterne streamingtjenester hvor man ikke har kontroll på hvilken mastring som er bruk eller hvordan filen er prosessert en helt annen historie.
 
Topp Bunn