Det er krav om at alt elektrisk utstyr som skal markedsføres og selges i EU og EØS, skal være CE-merket. CE-merket skal indikere at man har utstedt en egensignert samsvarserklæring på at man oppfyller de aktuelle EU-direktiv som dekker produktet. Det er altså ingen godkjenningsordning for selve CE-merkingen, men man kan til enhver tid bli pålagt å dokumentere sine påstander om at man oppfyller direktivene.
Merk at det ikke foreligger noe CE-krav til produkter som ikke markedsføres eller selges. Egenbygd utstyr eller prototyper som ikke videreselges, behøver ikke CE-merke.
Så til det som blir kompilsert: For å kunne hevde samsvar med EU-direktiv, har EU laget en liste av hvilke tekniske produkt- og teststandarder som oppfyller de ulike EU-direktivene. For at en produsent skal kunne hevde å være i henhold til direktivene, må de nødvendige testene som er på denne listen gjennomføres. Å gjøre det krever normalt svært avansert testustyr og -lokale, noe som gjør at man henvender seg til Nemko og andre testlabber.
Testlabbene, som Nemko, tilbyr da å teste produktet etter gjeldende produktstandardene og man får da en rapport og et sertifikat på at utstyret er ihht. standardene, som du som produsent senere kan bruke til å dokumentere din påstand i samsvarserklæringen.
Uten at jeg har satt meg veldig dypt inn i materien om audioforsterker, så tror jeg at du først og fremst må være i tråd med lavspenningsdirektivet, 2014/35/EC eller f.o.m. 20. april 2016: 2006/95/EC. Med dette direktivet følger det med at man må kjøre en safety test IEC 60950 (eller nå erstattet av IEC 62368-1 neste år). Videre må man følge produktstandarden for multimedia equiptment, IEC 55032:2012. Denne angir hvilke EMC-tester (dvs. hvor mye radiostråling man sender ut eller kan bli påvirket av). Jeg har ikke studert denne standarden, men jeg vil tro at denne videre spesifiserer at man må kjøre et kobbel av EMC tester fra IEC61000-familien. Målet er å avdekke hvor mye radioståling produktet sender ut (EMC) og hvor mye det tåler innstrålt (EMI). På audioforsterkere koblet til 230V og lange HT-kabler, er ledningsbåret stråling spesielt utfordrende.
Dette er en jungel! Det er utfordrene til og med for dem som jobber med dette på fulltid, fordi mengden av informasjon er så stor. Videre er det vanskelig fordi på CE og direktiv-siden er dette juss og tolkning av dette, og ikke teknikk og måleresultater. Mens i andre enden på testing forholder seg man til konkrete, spesifikke krav. Ofte kan diskusjoner om å være i henhold til kravene ende opp med juridiske fortolkninger og ikke endringer i teknikk.
Håper dette var opplysende (om enn kompliserende).