Celestion sub

C

century

Gjest
Celestion var tidlig ute med dipol sub;
2 stk 12" montert i rekke med lite mellomrom i en stiv, lav ramme og med 6 db eq for kompensering.

Slo disse 12" mot hverandre (bi-pol) eller i fase (dipol)?

I et event. diy-prosjekt:
Hvis man tettet rammen rundt elementene ville man kunne senke resonansfrekvensen med 2^0,5 (rota av 2). Refleksjoner / kommentarer ?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
SL 6000 tror jeg de heter. De slo helt sikkert mot hverandre for å skape under og overtrykk.

Hva mener du med å tette rammen rundt elementene? Prøver å finne bilder av de på nettet, men finner ingen. Regner med at det er en åpning på fremmsiden, og en på baksiden. På langsiden av elementene er det vel tett.

Har laget noen subber med Ripol prinsippet (som jeg har mistanke om at dette også er). De spiller faktisk superbra. Og som du sier så senker du resonensfrekvensen når de står og jobber mot hverandre.
Anbefaler deg å prøve noen 12" eller 15" på denne måten. Du får dipol bass i liten kasse.
Ett par linker om ripoler:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/ripol.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/ripol.htm

Mvh
BJørn

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
45
Har disse SL6000 subbene,de spiller mot hverandre.Og kan gå rimlig dypt. 5hz ble det målt i en test. Se noen bilder på Stereophile arkiv. Er bilder og data på Sl 600 og Sl6000.Kan evt være behjelplig med bilder av de jeg har. Trenger aktiv deling.

Jan Erik

C

century

Gjest
Ja, da det er nok en ripol i en annen fasong.
Tross gode anmeldelser var drawback med SL6000 at den ikke kunne avlevere de ekstreme lydtrykk. I og med at det er åpent i hele rammen mellom elementene (ripol har åpning på bare 1 side), vil jeg tro at man fikk lavere velocitet (fart) i spalten en hos den tyske ripol som har 1 side-åpning (volum-forskyving konstant). Altså en virtuell x-max.
Noen som har et par sls-12" tilsalgs ?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Ja, da det er nok en ripol i en annen fasong.
Tross gode anmeldelser var drawback med SL6000 at den ikke kunne avlevere de ekstreme lydtrykk. I og med at det er åpent i hele rammen mellom elementene (ripol har åpning på bare 1 side), vil jeg tro at man fikk lavere velocitet (fart) i spalten en hos den tyske ripol som har 1 side-åpning (volum-forskyving konstant). Altså en virtuell x-max.
Noen som har et par sls-12" tilsalgs ?
Ripolen er da åpen i begge sider, men på hver sin side av elementet?
Ulempen er SPL ja. Men til vanlig "hjemmenivå" er det nok.

mvh
bjørn

Topp Bunn