Center spread - erfaringer?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.404
Torget vurderinger
1
Center spread er - hvis jeg har forstått det riktig - et system for å jevne ut lydbildet slik at det fremstår som jevnt og sammenhengende over hele frontrekka bestående av altså venstre front - senter - høyre front. Uten Center Spread oppfattes midten av lydbildet for kraftig på bekostning av sidene. Jeg antar dette skyldes flere ting:
1. Venstre og høyre front er som regel vinklet inn mot lytteposisjon og skaper et rimelig sammenhengende lydbilde uten senter, dvs som i et vanlig tokanals stereoanlegg. En senterkanal som spiller like høyt som flankene vil da gi en smør-på-flesk effekt der lyden i midten blir for kraftig.
2. Vi har vent oss til å høre musikk i stereo og hjernen vår er veldig flink til å lage sin egen 'phantom center'' selv om det kanskje egentlig er et hull i midten. Jeg synes selv det er vanskelig å få tettet hullet og sliter ofte med dårlig sammenheng selv i godstolen hos dedikerte forhandlere. Jeg ønsker meg derfor litt drahjelp i midten av lydbildet. Litt, som i diskret utfylling. Sammenlign gjerne med en sub som du er usikker på er påslått helt til den slås av, da hører du det med en gang.

Så til poenget: Center spread er altså en algoritme som skal gjøres nettopp dette; la senterkanalen fylle ut lydbildet uten å dominere. Antar dette er mest aktuelt for musikk og mindre for film der gjerne senterkanalen jobber for fullt med dialog og lydeffekter. Den må derfor kunne slås av og på etter bruken.

Noen som har erfaringer? Er dette noe bare Denon og Marantz har eller finnes CS (min forkortelse) hos andre? Ligger det bakt inn i Dolby Atmos, DTS eller Auto 3D eller ligger det i receiverne? Kan det brukes sammen med upscalerne, f.eks om man vil kjøre stereo musikk ut i flere kanaler? Er det kun en av/på-funksjon eller kan man justere CS etter eget hode? Osv osv.

Erfaringer og diskusjoner mottas med takk.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.344
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Center Spread er vel del av Dolby (husker ikke om også DTS har tilsvarende) om jeg husker rett. Har testet det litt her også (Trinnov Altitude32), men synes det fungerer best når man sitter på ego-plassen. Har det vanligvis avslått.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
0
...Jeg synes selv det er vanskelig å få tettet hullet og sliter ofte med dårlig sammenheng selv i godstolen hos dedikerte forhandlere...
Erfaringer og diskusjoner mottas med takk.
Det fungerer fint å optimalisere "phantom center" for SweetSpot,
men det krever at man er like pinlig nøyaktig med alle parametere
som gjelder for lytting til 2-kanal stereo (y)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.404
Torget vurderinger
1
Takk for tilbakemelding, men for å oppklare litt mer: Center Spread er ment brukt når man har en fysisk senterkanal i oppsettet? Og ikke for å lage en Phantom channel med bare to i front?

Jeg har lyst til å lage et lite, egooppsett (1 lytteposisjon) med 5 like høyttalere i ørenivå med eller uten topp høyttalere. Primært musikk på sacd og bluray audio. Men det vil jo selvfølgelig bli spilt veldig mye vanlig tokanals musikk også, det er jo det det er mest av. Man kan da kjøre alt som det er på plata, enten det er 2.0 eller 5.0. Det jeg er usikker på er om det blir veldig stor forskjell på lydbildet i front uten (2.0) og med (5.0) senterkanal. Uten senterkanal blir det lett hull i midten, med senterkanal blir det for mye i midten og for tamt på sidene. Et alternativ til - som jeg synes virker spennende - er å bruke en upmixer slik at det blir lyd i senterkanalen også på vanlig stereomusikk. Vil Center Spread ha en funksjon her eller ikke? Og er det forholdsvis lett å justere nivået på senterkanalen mens man spiller musikk eller ser film?

Jeg henter flere teskjeer så dere slipper å slåss om den ene...

Ang hull i midten så er det et problem jeg har hatt både i eget anlegg og på demoer. Var en hel kveld på demo hos hifilife i Trondheim i høst og det som jeg trodde var ok lydbilde var egentlig ikke det. I det store rommet med fire meter under taket, DER satt alt som et skudd! Kjempestort, luftig og uanstrengt plassering av kvinnevokal i midten.Herlig! På ALLE de andre anleggene i mindre tom med lavere himling måtte jeg mentalt dra sammen lyden og ble veldig fort sliten av det. Men det skjønte jeg ikke før jeg satt i det store rommet....

Og siden jeg har et lite rom, 18kvm, tenkte jeg å gi lydbildet litt gratis hjelp med en senterkanal som fyller forsiktig ut slik at lydbildet blir ovalt og ikke et liggende åttetall.

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
101
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Bruker center spread på min Yamaha pre-pro. Fungerer utmerket. Og som OddJ skriver, det har ingenting med phantom center å gjøre.
Denons beskrivelse: “Center Spread” expands the center channel signal to left and right front speakers to create a wider frontal audio image for the listener. It is optimized and designed primary for playback of stereo music content.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.787
Torget vurderinger
1
Og siden jeg har et lite rom, 18kvm, tenkte jeg å gi lydbildet litt gratis hjelp med en senterkanal som fyller forsiktig ut slik at lydbildet blir ovalt og ikke et liggende åttetall.
Bruker du rom kalibrering i noen form fra før idag?
Ofte er center høyttalere ulik høyre og venstre, om man ikke har en LCR setup og har ofte mer fokus på tale enn musikk muligens med litt andre og mindre elementer.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.404
Torget vurderinger
1
Pr idag har jeg kun et nedpakket stereoanlegg så det går kun i hodetelefoner. Men når nevnte rom etter hvert skal frigjøres til fars mancave står valget mellom stereo eller et lite men godt 5 kanals anlegg. Det er et poeng å ha samme klang i alle kanaler men det er jo grei skuring i våre dager. Vanlig stereo er bra det, men jeg kan finne på å miste interessen for musikken etter en stund. Det hjelper å skru opp volumet, men da blir man sliten etter relativt kort tid. Mulig jeg har mistet litt av evnen til å lytte konsentrert til musikk, det bekymrer meg i så fall litt. Den mer intense opplevelsen man får med hodetelefoner gjør at jeg kan sitte lenge og høre. Tanken er at at godt 5.0 anlegg gir noe av den samme opplevelsen. Det er i hvert fall noe jeg har lyst å teste ut.

Fant noen videoer med Gene i Audioholics på Youtube og det ser ut til at Center Spread er en funksjon i Dolby -universet ja, der man bruker det først og fremst ved oppmiksing av tokanals innhold for å unngå at senterkanalen skal dominere for mye. På film slår man det av for å få fram dialog etc.

Bengt: du skriver at du bruker Center spread på Yamaha'en din. Er dette en del av Dolby upmixeren slik som på Denon/Marantz eller er det en del av Yamaha sitt store arsenal av egenutviklede oppmiksere og lyd profiler?

Og er vi der at alle moderne receiverne/prosessorer har Center Spread så sant de har Dolby Atmos installert? Da kan man jo velge og vrake mellom alt som er på markedet nå.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.787
Torget vurderinger
1
CS er vel mer at center spres mer på høyre og venstre kanal, ifølge Nad sin manual som også har dette. Tipper de fleste surround har denne støtten idag.
Så det er nok for flerkanals/surround lyd og ikke for 2 kanals.
Det du nok trenger er en rom kalibrering, dette gjør jo at man får mer lik lyd fra høyre og venstre høyttaler og bedre opplevd soundstage da timing fra de også blir forbedret mtp. Avstand.

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
101
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Bengt: du skriver at du bruker Center spread på Yamaha'en din. Er dette en del av Dolby upmixeren slik som på Denon/Marantz eller er det en del av Yamaha sitt store arsenal av egenutviklede oppmiksere og lyd profiler?

Og er vi der at alle moderne receiverne/prosessorer har Center Spread så sant de har Dolby Atmos installert? Da kan man jo velge og vrake mellom alt som er på markedet nå.
Bruker det bare på to kanals TV kilder, feks NRK sendinger. Og ja, det er DD upmix. Musikk i stereo spilles via 2 kanals Pre amp. Dolby Atmos har ikke center spread fordi det er irrelevant for multi kanal kilder.

Sist redigert:
Topp Bunn