Chrisand25
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 19.05.2015
- Antall liker
- 774
Fulgt med her inne en stund (år). Fått så mange hyggelige tilbakemeldinger på rommet mitt, at jeg tenkte det var på tide med en liten tråd. Har vært aktiv på avforum i noen år og alltid vært lyd interessert og har et par byggetråder der. Veldig glad i film er jeg også, så når man endelig flyttet i enebolig i 2017 skulle det bli kino. Tok først et rom på rundt 13m2 og bygde med inwall ht og Arendal subber i et 7.1.4 system. Brukte et dreamscreen v6 lerret på 129". Etter hvert kom lysten på flere subber og jeg ende til slutt på 5 stk Arendal sub2. Jeg var i himmelen en stund og storkoste meg. Begynte skjønne hva kontroll i bassen betydde for lydkvaliteten i hele frekensresponsen og ble ganske "dreven" i REW etterhvert. Etterhvert som jeg ble godt vandt begynte lysten på bedre lyd i høyttalerne og DIY karrieren min var i gang. Lage delefilter var en bratt lærekurve, men viklet spoler og matchet kondensatorer som best jeg kunne. Ble veldig fornøy med lyden etterhvert helt til man fikk lyst til å teste SBA etter og ha hørt det. Lysten på en 3 seter recliner var også til stedet som gamle rommet var for smalt til, så når jeg bygde ny garasje ble snekkerboden flyttet ut dit og noen rom ble slått sammen til et større rom på ca 25m2 ferdig lydisolert. Handling av utstyr var igang fortløpende under byggingen som grovt sett tok et drøyt et år til jeg virkelig begynte bli fornøyd. Noe har kommet til i det siste, men begynner virkelig å bli fornøy med lyd og opplevelsen, så blir mye kos nå om dagen. Har fortsatt litt planer, men tenker jeg bare legger ut bildene Authentic tok for en liten stund siden.
Rommet er dempet med 60cm hunton på bakveggen med 10 cm rockwool helt innerst mot veggen i fella. Totalt 70cm, mens sideveggene og tak i front er dempet ca 20cm med en blandig av rockwool og skumplater.Diffusjon rundt der man sitter. Alt er aktivt delt og drives med hypex fusion fa amper og crown itech 6000 til sub. Lyd og bilde går igjennom min gamle trofaste yamaha5100 prosessor. Bruker ikke noe kalibrering i yamahaen annet enn avstand og nivå siden jeg gjør alt manuelt i HFD programmet til hypex forsterkerne og i crown/minidsp software sammen med REW og Umik. Alle HT er DIY og stort sett alt uten om elektronikken. Det var det jeg rakk i denne omgang. Selskap kaller
For dem som vil lese litt hvordan det låter var nylig Håvard og Tom fra stereo+ på et hyggelig besøk og lagde en reportasje av rommet. https://viewer.joomag.com/stereo-stereoplussno-10-2023/0163141001703847904/p16?short&
Rommet er dempet med 60cm hunton på bakveggen med 10 cm rockwool helt innerst mot veggen i fella. Totalt 70cm, mens sideveggene og tak i front er dempet ca 20cm med en blandig av rockwool og skumplater.Diffusjon rundt der man sitter. Alt er aktivt delt og drives med hypex fusion fa amper og crown itech 6000 til sub. Lyd og bilde går igjennom min gamle trofaste yamaha5100 prosessor. Bruker ikke noe kalibrering i yamahaen annet enn avstand og nivå siden jeg gjør alt manuelt i HFD programmet til hypex forsterkerne og i crown/minidsp software sammen med REW og Umik. Alle HT er DIY og stort sett alt uten om elektronikken. Det var det jeg rakk i denne omgang. Selskap kaller
For dem som vil lese litt hvordan det låter var nylig Håvard og Tom fra stereo+ på et hyggelig besøk og lagde en reportasje av rommet. https://viewer.joomag.com/stereo-stereoplussno-10-2023/0163141001703847904/p16?short&