Chromecast, Tidal og kvalitet

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ingen datanerd, selv om jeg har holdt på med HiFi i en mannsalder....så håper på gode råd her.

Har Tidal HiFi abonnement, og Chromecast koblet til DAC. Vanlig trådløst hjemmenett med 3 Google Mesh noder og Internett med 500/500 Mb/s.

Men; får jeg utnyttet CD kvalitet med dette oppsettet? Og hva med Tidal Master kvalitet? Om Chromecast er gledesdreperen her (komprimering? annet?) hvilke løsning anbefales? DAC er ikke trådløs (Antelope Zodiac Silver).
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
424
Antall liker
994
Torget vurderinger
7
Hei,

Bruker også Tidal over Chromecast til DAC, men spiller via mConnect. Da får du streamet i master-kvalitet :)

mConnect koster vel 60kr, og er vel verdt det i mine øyne. Ikke perfekt grensesnitt, men til prisen er den et kupp!
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Takker, ser det er flere mConnect apper, bl.a. en Lite gratis versjon, vil den funke for å teste ut dette? Hvilke mConnect abefaler du?

Og; er det da Tidal appen eller mConnect som blir appen man styrer og velger musikken fra? Jeg kjører fra Android nettbrett.
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
424
Antall liker
994
Torget vurderinger
7
Har ikke testet Lite versjonen, så kan ikke svare for den.
Du spiller gjennom mConnect appen ja, men logget inn i Tidal. Har kun testet på iPhone, men antar at det er likt på Android.

Det er verdt å nevne at begrensningene i streamekvalitet ligger på Tidals side, og ikke Chromecast. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det kan helt sikkert noen andre her inne svare på 😀
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
OK; men betyr det altså at man kan kjøre Masterkvalitet fra Tidal gjennom Chromecast og til DAC uten at Master kvalitet blir ødelagt av Chromecast? Jeg trodde det var Chromecast som gjorde at man ikke fikk utnyttet høyoppløste formater...men det er altså galt? Pussig om Tidal som selv leverer Master selv er årsak til at man ikke får Master ut....høres merkelig ut.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
DAC'n din støtter vel ikke MQA uansett? så du får nok klare deg med kvalitet opp mot highres 24/96 for det håndterer avspillingskjeden din tror jeg. Mange stiller seg uansett tvlende til MQA så det er ikke sikkert det er noe tap.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
DAC'n er jo mange år gammel, og noe spesiell støtte for MQA er det neppe, men trodde det holdt med vanlig Hi Res 24/96 for å spille av Tidal HiFi, er ikke det tilfelle?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Tidal app gjør første unfold, dvs.opp til 24-bit/96khz. Dette støttes også av Chromecast. Og helt sikkert av optisk inngang på DAC du har også. ( Ellers så kan du jo ta ut lyden analogt fra Chromecast Audio)
Men for MQA så må du ha en DAC som støtter dette og dermed gjør andre unfold, for da å få den høyeste sampling.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.646
Sted
Liten by
Er det virkelig stor forskjell på lydkvalitet mellom Spotify og Tidal enda?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
DAC'n er jo mange år gammel, og noe spesiell støtte for MQA er det neppe, men trodde det holdt med vanlig Hi Res 24/96 for å spille av Tidal HiFi, er ikke det tilfelle?
Joda, Tidal HiFi gir alltid 44.1 /16 FLAC som er kvaliteten man finner på CDer.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Joda, Tidal HiFi gir alltid 44.1 /16 FLAC som er kvaliteten man finner på CDer.
Takk, jeg var upresis, jeg mente Tidal Master, jeg er kjent med at Tidal HiFi er vanlig CD kvalitet. Men ser av andre svar her at dette også vil gå, ettersom Tidal appen gir ut 24/96 i Master, noe som støttes både av Chromecast og min DAC.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Testa Spotify Premium i sommer da jeg liker spillelistene de lager, men var en nedtur, så tilbake på Tidal. Ingen problem å høre forskjell ja på et bra anlegg ellers hadde jeg skiftet pga listene. Nå har Tidal og begynt med noe lignende, dog langt fra like bra. På hodetelefon propper like bra, så gratis versjonen av Spotify brukes der.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Spotify Premium er 320kbps og dem kaller det for "Very high Quality"

-BB-
320 ogg vorbis ikke mp3
ogg vorbis er en vesentlig bedre stander enn mp3. 320 ogg vorbis er helt transperent.
Det er ikke stor forskjell mellom Tidal og Spotify.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.646
Sted
Liten by
Angående ChromeCast Audio, er produksjonen av dette fullstendig nedlagt eller har noen andre overtatt?
I såfall, hvem?
Og om det ikke er noen som produserer CC Audio lenger, hvilke alternativer har man (i noenlunde samme prisklasse)?
 
Topp Bunn