Clamp, hvorfor eller hvorfor ikke ?

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Ser det er mest vanlig med en vekt/clamp på platespillerne rundt om kring, men hvorfor ?

Hilsen nyfrelst platetriller.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ser det er mest vanlig med en vekt/clamp på platespillerne rundt om kring, men hvorfor ?

Hilsen nyfrelst platetriller.
Hei srtorp!
Det finner du svaret på i en tråd som omhandler Helox Record clamp her på sentralen.Der finner du svar og sikkert mye "morsom" lesning.
Mvh Kenneth
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.528
Antall liker
1.043
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Ser det er mest vanlig med en vekt/clamp på platespillerne rundt om kring, men hvorfor ?

Hilsen nyfrelst platetriller.
Hei srtorp!
Det finner du svaret på i en tråd som omhandler Helox Record clamp her på sentralen.Der finner du svar og sikkert mye "morsom" lesning.
Mvh Kenneth
Anbefaler ikke den tråden. Det er nok en tråd her full av skit kasting. Ha heller en trivelig helg:)
Her er litt av essensen; Det er funksjonen som er viktig med platestrammere. Ikke materialet de laget av, eller vekten. Hvis funksjonen er riktig er det en fordel jo lettere de er.
Og funksjonen til en platestrammer er å sikre at mest mulig av arealet på vinylen er i tett kontakt med platematta, slik at resonnanser i selve plata blir dempet. En platestrammer trenger ikke koste 4-sifrede beløp for at den skal fungere slik.

Og til motoren: En DD-spiller tåler ikke alt!!! Unødvendig belastning på senterleiet er like skadelig på slike som på beltedrevne spillere.

Hemispheres
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hemispheres har nok et poeng det med denne tråd som jeg refererte til.
Jeg har en clamp fra Michell som koster under 300kr og denne er rasende god.Jeg skulle mene og tro at dette er det du
trenger om du tenker kjøpe en.Du finner denne på Ebay.
God helg!
Mvh Kenneth
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Clamp og platevekt gir ikke den samme lyden, nei. Og du må nesten høre forskjellen sjøl. Platevekter har og forskjellig tyngder som gir endringer i lydbildet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hovudføremålet med platestrammarar av ymse slag, er å presse plata til underlaget. Då vert lyden oftast betre. Iallfall i ein del samanhengar.
Ei daldrande, oljekrisetidsprodusert, syltynn vinylskive er ikkje bra. Så ho må halde seg i ro. Det er fleire strategiar for dette:

a) få seg ein platespelar med vakuumtallerken. Dette fungerer veldig greitt. Men dei fleste spelarar med slikt er 30 år gamle. Vakuumpakningane vert då tvilsame. Eit anna problem er at du må halde tallerkenen absolutt støvfri før du set på vakuumet. Støv kan pressast inn i rillene, slik at det vert gjort skade. Når Vakuum er rett gjort, er dette truleg det aller beste alternativet om du skal ha topp attgjeving med lite støy, svart bakgrunn og flott lydbilde.

b) bruke ein platestrammar av eitt eller anna slag. Brukar du ein tung dings, pressast etikettområdet ned - men om plata er aldri så lite skålforma eller skeiv, fungerer dette berre på eine sida (når skåla ligg med "botnen i veret". Og det er ikkje alle senterlager som er dimensjonerte for eit lodd på nokre kg. Men "grove" spelarar (slike "oljeriggar" som konformistar yndar å kalle dei) er normalt tilpassa desse. Clearaudio, VPI, Nottingham/Fletcher er gode døme på slike som kan lessast ned med tunge vekter utan problem (dei litt dyrare modellane). Dette verkar greitt når du har plater utan problem

c) du kan då bruke ein klampe. Dette er ei eller anna sinnrik, lett greie som typisk held eit godt tak i senterspindelen, og pressar ned rundt. Men det å ta tak i senterspindelen gjer at du kan få forplanta vibrasjonar frå motor (dersom du har DD-spelar eller relativt "greitt" lager, utan den heilt store presisjonen)
Den billegaste eg har prøvd av slaget, er Clearaudio sin billege plastdings til under ein hundrelapp. Denne verkar på dei fleste spelarar, med unnatak av skålforma platesider (sjå punkt b). Diverre har desse berre effekt på heilt tynne plater der du har litt problem i utgangspunktet.
Oracle-spelaren er etter mi meining det beste alternativet innan denne typen. Platestrammaren pressar berre ned ytterkanten av etiketten, og har utforma platetallerkenen og matta slik at den står i spenn. Mildt skålforma plater vert såleis pressa skikkeleg ned, og får begge platesider i god kontakt med underlaget. Har du tilgong på "Platter Matter" platematte, samt ein Mitchell platestrammar, kan du få til liknande effekt ved hjelp av ein metallpakning tett på senterspindelen, som held plata ein god millimeter over matta. Micthellstrammaren har ein ørliten kant i randa, slik at han pressar ned ytterradius litt meir enn resten, og du får same effekt som Oracle. Dette har eg gjort på ein Technics SL 1000 med svært godt resultat.

d) Platekrans. Dette er etter mi meining det klart beste når ein skal tenke dagleg bruk, lydresultat og kor haldbart systemet er. Men det er skilnad på dei ulike utgåvene. Og det som er problemet er å sentrere kransen. Ein strammar som ligg på etiketten har lite effekt på momentet. sjølvsagt bør han vere godt sentrert, men det er langt viktigare å sentrere ein eventuell platekrans, som har enorm innverknad på momentet, og ligg det skeivt, kan du få problem.
Clearaudio si utgåve er svært dyr, og tungvint i bruk (du må bruke ein spesiell mal når du legg på kransen). Nokre heimelaga eg har sett, er også vanskeleg å sentrere. Kenwood 07D er OK å bruke, men det aller beste er heilt klart VPI. Denne er ganske perfekt. Du må berre ha ein stad å legge han når du skiftar plate. Eg har ein VPI SSM som både har tungt senterlodd og platekrans. I tillegg har eg ein veldig tung spesialtallerken (ekstrautstyr) som gjer at det er langt over 10 kg som snurrar rundt. VPI tilrår ikkje platematte av noko slag, og spesielt min tallerken vinn stort på at plata ligg rett på. Men då må alt vere gullande støvfritt, og spelaren verkar dessutan ikkje skikkeleg utan anten krans eller strammar. Då ligg plata for laust til at avspelinga vert skikkeleg.
Einaste problemet er at eg har såkalla Rimdrive, som er ein form for mellomhjul. Om dette ikkje er perfekt justert, får eg motorstøy eller dårleg dynamikk.
Dei nye VPI-spelarane er enklare i bruk enn min. Så sjølv om eg fyrst og framst har erfaring med dei gamle modellane, tek eg sjansen på å tilrå spelarar der platekrans kan brukast.

e) Mange platespelarar (spesielt slike som tok utgangspunkt i vinylplater som vart laga før oljekrisa) er designa utan tanke på platestrammar. Lageret er dimensjonert for ein lett tallerk, og ei vinylplate på ca 150 gram eller så. Då er einaste alternativet ein Clearaudio eller liknande lett greie.

Kjøper du 200g vinyl (eller 180, det kan innimellom vere betre, har eg erfart på somme plater), er det ikkje spesielt nødvendig med slike tiltak. Men du merkar fort at det kan vere litt å hente på dette om du har mange tynne plater frå 70-talet....
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Turntable Weight (or Record Clamp)

DIY Record Clamp/Turntable Weight, Universal Record Stabilizer - Improved Signal



  • Less Distortion
  • Professionally Machined from Aluminum (NOT from Brass or Stainless Steel) to keep the bloom of the mid-band in tact
  • Improved Dynamics
  • Tighter Bass
  • Precise High Frequency Retrieval
  • Better Transient and Attaque
  • Stable Sound Image
  • Deeper Sound Stage
  • Natural Harmonics
  • For all EP and LP Records


There are various weights and record clamps on the market. But most of them are either too heavy or they can not be used because of the clamp mechanism. For light sub chassis models (Thorens TD166, TD160, Linn LP12, Ariston, etc.) a very heavy weight is not recommended because it may effect the proper functioning of the springs and thus will alter the resonance of the design. If your suspended turntable is well adjusted than the addition of this appr. 360 weight does not alter the suspension.



In a forum some expert wrote that there are manufacturers who advise against the use of a weight. The writer cautions his fellow members but does not mention brands or names. He also states that the VTA can be changed by putting a weight (even this light weight stabilizer) over the spindle of the platter.
Well, the man certainly does not know how turntables work.
One important aspect of any turntable is that bearing-spindle-platter-tonearm are firmly connected in the horizontal plane . and are an entity. There should be no play, no independent movement possible, horizopntally nor vertically. This construction is crucial.

If the construction was different, than the sound would change with every minute, vertical move of either platter or tonearm, and you would have blurred transients or in fact no transients at all. The frequency characteristic would change constantly.
The Vertical Tracking Angle (VTA) can only be altered by adjusting the arm base, by using a thinner or thicker turntable mat, or by putting sheets of thin cardboard or kraft on top of the mat, or by inserting a thin piece between the cartridge and headshell. No Direct Drive motor or tiny synchronous motor in belt drive turntables will suffer from this light Turntable Weight.


When a good turntable weight is used it will give a significant improvement of definition, tangebility of sound and transient response. Furthermore it will deminish distortion.
Some audiophiles consider a record clamp-system like the Oracle or Goldmund as the best solution. Others think that these clamps give tension to the vinyl. The Oracle turntable has a threaded spindle on which the clamp can be screwed down and the record automatically is clamped down in a slightly convex manner.
The Goldmund solution is a clamp which is to be used with their slightly concave turntable mat. The Goldmund consists of different materials and that is important for its working and for the effectiveness. A clamp should not have a negative effect on the frequency characteristic.
Screwable clamps have the disadvantage that additional pressure has to be applied in order to obtain the maximum 'bonding' of record and turntable mat (or nude platter) before it is screwed to the spindle. And because of the pressure the bearing of some designs could suffer in the long run.

I propose a pressure weight that can be used on practically every type of turntable.
It is heavy enough to be effective, and it is light enough to not interfere with the design of the turntable. On top of it this weight can be handled easily because of its ergonomical design.

The material, the volume and shape of a record weight is also important for the sound and its function should always be related to the turntable.
The record weight I devised was first of all judged when listened to on many different turntables. Beware of imitations.


"I was not prepared for its ability to greatly increase my enjoyment of music. (...) The music is now much more balanced and unified (this is the only way I can say it). Every note from lowest bass to highest treble and from pppp to ffff is in obviously correct proportion. Notes previously masked or almost unheard are audible without any straining to hear them. Strong, center-stage vocalists have often obscured individual instruments unless one strained to hear those instruments by taking one's attention away from the vocalist. Now all is heard, all the time, without concentrating on hearing this or that sound. The music is whole, organic, balanced and REAL".


Do never trust manufacturers who start selling you a piece by telling you that the object is beautiful. It should deliver the best sound in the first place. Beauty is secondary.

The measurements are well chosen so that the headshell stays clear from it when it reaches the inner grooves. The height however will not allow most dustcovers to be closed when playing. (But who wants to deteriorate the sound through playing with a dustcover on!)
The base of this design is 70 mm, but can be 80 mm, depending on the aluminum staff which is available in the fatory or work shop. With 7 cm you are on the safe side.
The percentage of lead in the aluminum has an influence on the dampening effect of the clamp on the vinyl. This influence is however relatively small and will only be more significant in high end systems.


I designed this weight in 1980 along with my first Basic Turntable and have used it ever since on various turntables with all sorts of mats: rubber, felt, sorbothane. And it works extremely well.
Even if you use a turntable with a glass mat (I do not advise the use of glass). When using an acrylic mat you have to pay attention to it that the record does not slip on the acrylic. The same goes when you do not use a mat at all. Always place the weight on the record when it is not turning! (Note: Why don't I approve of a glas mat,


TOTAL WEIGHT
There was also a discussion on what material to take for this weight. Some wanted a heavy weight. They are the people who think that everything that is tight, strong and heavy brings about the best signal. So they think a very heavy clamp is the solution as they also think that damping a turntable with many bithumous sheets makes the music flow. That is not true at all. They forget or do not know that the material and the total weight added do have a specific influence on the quality of the signal.
It is about speed of sound in various materials. The speed of sound in stainless steel is different from that in aluminum.

HARMONICS
The harmonious build up differs also. Specifically the reproduction of the midband shows a positive difference. Why would you like to clamp down a vinyl disc of 125 gr (or 180 at the most) with 2,5 lbs. But not only that. Why would you add such a weight to a realtively light platter with bearing?
Others were afraid that the weight of around 350 gr. (or slightly more) would be too heavy for a Linn LP12 as it would need adjustments of the spring suspension. The Linn Sondek (whatever model) will support the weight of 350 gr. with ease. And what is important as well: the LP12 will benefit from the use of this weight.

How do you procure either weight?
There are various possibilities:
You can save the drawing of the weight you want to have and print it. Then take the drawing to a metal workshop and ask the machinist to turn the weight you want to have.
If you want the 33/45 RPM weight: the adaptor measures 39 mm in diameter and is 8 mm high.
You also can take the 45 RPM adaptor you are currently using and have it measured by the machinist.
The room for the adaptor should be slightly larger in diameter so the stabilizer slides easily over spindle and adaptor.
Do ask for aluminum. If you take bronze or stainless steel, the proportions (especially the height) of the weight should be recalculated in relation to the density of the metal, in order to not exceed 350 to 390 gr. By using a different metal, you will also have a slightly different sound!
The drawings on this page will give a weight of about 370 grs. You can have it brushed and anodized or you just can polish it yourself which is cheaper. Ask the turner about the cost beforehand.


A l t e r a t i o n s
Ever since it was designed in 1980, the proposed record weight is in fact just a plain piece of aluminum machined according to the drawings on this page. The most important aspects of the design were the relative low weight and the ergonomic shape, plus - of course - what this simple weight does to the reproduction of every long playing record, old and new, mono and stereo, and whatever music the groove holds. The significance of the weight and form can be heard: more precision, better transient response and less distortion. There is the improved reproduction of all frequencies without emphesizing one section of the response curve. And there is always the improved rendition of the mid band.
We have heard the same effects on high-end turntables in great audio sets as well as on the less costly turntables in affordable sound systems. I know of and heard the effect on a Linn turntable with a Goldmund mat, on two different Nottingham Analog turntables, on several Technics turntables and on the SP-10Mk2, on a Lenco 78, on a Transrotor Fat Bob, on the Thorens TD 124, etc.
The contact between the surface of the weight and the label of the records varies and is generally only partly, and most of the time the weight just presses on the label around and near the spindle. The 33/45 weight (described below) does the job in a different way. The weight has a chamber for the use of a 45 RPM adaptor. Therefor the contact with the label is over a larger area, away from the spindle, more towards the periphery of the label.
It was Philip Fregeau from the US, who - after procuring the "solid" weight - contacted me about the way the original weight touched the record label. He wanted a better contact and asked a machinist to make two modifications. He wrote:


"This is to let you know that I have had a local machine shop make 2 small modifications that have proven very beneficial. The first is a 1/16 inch X 45 degree bevel to the bottom outside edge which allows the weight to sit firmly within the depressed center portion of records that were pressed in that configuration. In my collection there are many. The second is a 3/32 inch by 60 degree flair to the spindle hole opening which eliminates contact between the weight and any excess vinyl left by the record hole punching operation. In my collection this vinyl debris is common enough for concern." - Philip Fregeau

just by having a flair at he spindle hole as was done by several audio firms already decades ago, and in whatever form. It would have been logical to alter the design. However it never came to this because the results without a flair were very good. Originally the size of the weight was 8 cm (3/14 inch) but I reduced this to 7 cm (2 3/4 inch) as there were occasions when a wide headshell would touch the weight in the end. That was the only main alteration. I originally had a length of 25 mm (about 1 inch) for the spindle but this was reduced because even 20 mm spindles were not encountered, not even on the Technics SP-10Mk2. Though the length of the spindle hole seemed Ok, the weight is obstructed by the length of the spindle on Fregeau's VPI turntable

Conclusion: If you are a DIYer or ask a machinist to turn the 1980 design, you can decide for yourself if you want to alter the weight by changing the flair or even go further and have the bottom beveled according to Philip Fregeau's idea. But be aware of what it does to the sound.
Original page first published in December, 2001

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.464
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm. Jeg har ennå tilgode å høre en Rega låte bedre med en hvilken som helst platestrammer enn uten, også på oljekrisevinyl.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
På min Thorens 125 er det ikke tilrådelig med clamp... Og da sikkert ikke heller på andre spillere med fjær-oppheng.. Kardinalsynden er å justere i hue og ræva for å få satt det opp rett for så å sett på en clamp..
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Finnes vel min en par prinsipper

1. basert på vekt som trykker plata flat
2. basert på å gripe tak i akslingen og presse klampen ned mot plata

Heller til den siste som ofte er lett og ikke belaster lager og motor
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg liker lyden bedre uten platestrammer, jeg. Stort sett.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
På min Thorens 125 er det ikke tilrådelig med clamp... Og da sikkert ikke heller på andre spillere med fjær-oppheng.. Kardinalsynden er å justere i hue og ræva for å få satt det opp rett for så å sett på en clamp..
Her har HCS et godt poeng.Jeg har selv en Thorens 318 mkIII og denne er det heller ikke anbefalt å sette clamp på.
Da du må trykke clampen før du låser den forstyrrer dette det fjærende opphenget så pass at jeg skulle ikke våge å bruke clamp på disse spillere.
Har du derimot en platevekt er det jo mulig å stille det fjærende opphenget etter denne vekt.
Mvh Kenneth
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Flytande oppheng og platestramming er ikkje enkelt. Einaste strammar eg har prøvd med ein viss forbetring av lyden på Linn sondek, er den vesle plastdingsen til Clearaudio. Den verkar berre på eine sida av plata. Og filten på SL12 er ikkje ideell til strammingsoppgåver.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.464
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm. Jeg har ennå tilgode å høre en Rega låte bedre med en hvilken som helst platestrammer enn uten, også på oljekrisevinyl.
Prøv med ein Rega påmontert akryltallerken.
Er ikke det blasfemi (det også) da?

For ordens skyld: SOTA-droget mitt fungerer dårlig uten klamp; Matten er svært glatt. Det er en lett akryl(?)klamp.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Som Audiophile-Arve skriver, så har det mye å si hvilken type platespiller du bruker strammer eller platevekt. Jeg hørte stor forbedring i bass og mellomtone med min 432g platevekt ved bruk sammen med Oyaide MJ-12.
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Takk for mange gode svar, Jeg har en Consonanse Isolde, og er veldig tilfrededs med den sammen med en Ortofon Quintet red. Men så var det dette med om mulig og gjøre det litt bedre :).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En platespiller er full av nøye avstemte mekaniske resonanser bestående av masse, fjæring og demping. Om en platestrammer flater ut en buklete plate og gir pickupen bedre arbeidsbetingelser, kan det hende at den samtidig tilfører såpass mye masse at fjæringssystemet sliter. Og da er du kanskje like langt, eller knapt nok det. Konstruktøren av platespilleren har forhåpentligvis tenkt en del på dette, så en mail til produsent kan gi de mest innsiktsfulle rådene.

Men grisedyre platevekter i rent unobtainium og andre mystiske materialer for å gi kvantemekaniske forbedringer... :rolleyes:
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jeg har haft mange forskellige pladespiller-kombinationer, og på nogen har det været hips-som-haps,(man får lidt, man mister lidt).
Men med langt de fleste kombinationer endte jeg altid op med ikke at bruge vægt/strammer, da det alt-i-alt lød bedst uden brug.

Men et "tviks" fra samme boldgade som altid virker er:
Kom 3 stk dobbeltvirkende tape imellem måtte og tallerken (det virker altid).
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Har ett lodd i dag. Veier nesten 1 kilo og er litt engstelig for fjærene. Er på jakt etter en velfungerende strammer som samtidig er litt lekker. (Ikke Michell)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode svar, Jeg har en Consonanse Isolde, og er veldig tilfrededs med den sammen med en Ortofon Quintet red. Men så var det dette med om mulig og gjøre det litt bedre :).
Jeg ville ikke brukt lodd for å få bedre lyd fra denne.
Kanskje får man mer fasthet og bass ved avspilling med lodd.
Den man i stedet mister er luftigheten og det frigjørende man kan våre heldig og få med lyden av en god vinylrigg.

Jeg hadde heller brukt en klemme, f.eks. Michell. Den er relativt lett.
Jeg bruker en sånn, men bare om plata ikke er plan.

Ikke bruk tunge vekter. Kun spesielle platespillere som er riktig dimensjonert er tjent med dettte i lengden
Det ender i verste fall med dårligere lager og at lyd fra motorvibrasjoner forplantes ut i høyttalerne.

Jeg tror lodd/klemme mest er en sak folk kjøper for at spilleren skal se litt kulere ut, det kan attpåtil gjøres for en overkommelig penge, og da er det fristende.

Digresjon:
Hvis man vil ha en lydmessig oppgradering av platespilleren som er innen økonomisk rekkevidde for alle da skal man kjøpe et IKEA LACK bord og sette spilleren på plata med egnede føtter. Sorbotane biter, halve squash-baller eller noe annet som funker. De fleste spillere profiterer på dette. I langt høyere grad enn lodd/strammer
Unntak er kostbare spillere hvor problematikken er tilstrekkelig varetatt.
Det er skrevet mye om LACK/platespillere så jeg vil ikke gå inn på dette her.

Mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Takk for mange gode svar, Jeg har en Consonanse Isolde, og er veldig tilfrededs med den sammen med en Ortofon Quintet red. Men så var det dette med om mulig og gjøre det litt bedre :).
Jeg ville ikke brukt lodd for å få bedre lyd fra denne.
Kanskje får man mer fasthet og bass ved avspilling med lodd.
1. Den man i stedet mister er luftigheten og det frigjørende man kan våre heldig og få med lyden av en god vinylrigg.

Ikke bruk tunge vekter. Kun spesielle platespillere som er riktig dimensjonert er tjent med dettte i lengden
Det ender i verste fall med dårligere lager og at lyd fra motorvibrasjoner forplantes ut i høyttalerne.

2. Jeg tror lodd/klemme mest er en sak folk kjøper for at spilleren skal se litt kulere ut, det kan attpåtil gjøres for en overkommelig penge, og da er det fristende .
3
. Digresjon:
Hvis man vil ha en lydmessig oppgradering av platespilleren som er innen økonomisk rekkevidde for alle da skal man kjøpe et IKEA LACK bord og sette spilleren på plata med egnede føtter. Sorbotane biter, halve squash-baller eller noe annet som funker. De fleste spillere profiterer på dette. I langt høyere grad enn lodd/strammer
Unntak er kostbare spillere hvor problematikken er tilstrekkelig varetatt.
Det er skrevet mye om LACK/platespillere så jeg vil ikke gå inn på dette her.

Mvh
1. Eg skjønar du no snakkar om Consonanse, for det er ikkje tvil om at dette ikkje er tilfelle på spelarar som er tiltenkt slikt utstyr. Dei slit om dei ikkje har lodd m.m.
2. Har høyrt både Kenwood, VPI og Clearaudio (og nokre heimelaga greier) med platestrammar/krans, og det er ikkje tvil om at det funkar positivt. Det gjer også vakuumtallerkar.
3. Lack kan ikkje brukast til alle platespelarar. Prøvde Lack då eg hadde LP12. Vegghylle var til dels mykje betre...
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
En platespiller er full av nøye avstemte mekaniske resonanser bestående av masse, fjæring og demping. Om en platestrammer flater ut en buklete plate og gir pickupen bedre arbeidsbetingelser, kan det hende at den samtidig tilfører såpass mye masse at fjæringssystemet sliter. Og da er du kanskje like langt, eller knapt nok det. Konstruktøren av platespilleren har forhåpentligvis tenkt en del på dette, så en mail til produsent kan gi de mest innsiktsfulle rådene.

Men grisedyre platevekter i rent unobtainium og andre mystiske materialer for å gi kvantemekaniske forbedringer... :rolleyes:
Ja, det er sikkert noen med platespillere som har motorer og drivverk som sliter med å dra rundt 3-400g ekstra:) Det har ikke min:)

Og jobben til en platevekt er absolutt ikke kun for å rette ut skjeve plater! Det er kanskje det en platevekt gjør dårligst. Den skal og dempe resonanser, og her er det faktisk materialvalg, vekt og konstruksjon som får betydning.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode svar, Jeg har en Consonanse Isolde, og er veldig tilfrededs med den sammen med en Ortofon Quintet red. Men så var det dette med om mulig og gjøre det litt bedre :).
Jeg ville ikke brukt lodd for å få bedre lyd fra denne.
Kanskje får man mer fasthet og bass ved avspilling med lodd.
1. Den man i stedet mister er luftigheten og det frigjørende man kan våre heldig og få med lyden av en god vinylrigg.

Ikke bruk tunge vekter. Kun spesielle platespillere som er riktig dimensjonert er tjent med dettte i lengden
Det ender i verste fall med dårligere lager og at lyd fra motorvibrasjoner forplantes ut i høyttalerne.

2. Jeg tror lodd/klemme mest er en sak folk kjøper for at spilleren skal se litt kulere ut, det kan attpåtil gjøres for en overkommelig penge, og da er det fristende .
3
. Digresjon:
Hvis man vil ha en lydmessig oppgradering av platespilleren som er innen økonomisk rekkevidde for alle da skal man kjøpe et IKEA LACK bord og sette spilleren på plata med egnede føtter. Sorbotane biter, halve squash-baller eller noe annet som funker. De fleste spillere profiterer på dette. I langt høyere grad enn lodd/strammer
Unntak er kostbare spillere hvor problematikken er tilstrekkelig varetatt.
Det er skrevet mye om LACK/platespillere så jeg vil ikke gå inn på dette her.

Mvh
1. Eg skjønar du no snakkar om Consonanse, for det er ikkje tvil om at dette ikkje er tilfelle på spelarar som er tiltenkt slikt utstyr. Dei slit om dei ikkje har lodd m.m.
2. Har høyrt både Kenwood, VPI og Clearaudio (og nokre heimelaga greier) med platestrammar/krans, og det er ikkje tvil om at det funkar positivt. Det gjer også vakuumtallerkar.
3. Lack kan ikkje brukast til alle platespelarar. Prøvde Lack då eg hadde LP12. Vegghylle var til dels mykje betre...

replikk:
1 Ja, Consonance, men dette gjelder mange andre spillere også.
TW Acustic som jeg har sjøl anbefaler ikke bruk av lodd, og det er neppe fordi lageret ikke er dimensjonert for det.

2 Jeg sier IKKE at det ikke kan ha noe for seg.
Likevel tror jeg at mange likevel utstyrer seg med en sånn remedie like mye for looken som av andre årsaker.

3 Jeg har god erfaring med bruk av LACK med spillere som har vært i tidligere eie , men bruker det ikke nå.

Jeg har aldri eid noen spiller fra Linn, men nettopp LINN SONDEK blir ofte brukt sammen med IKEA bordet.
Det er lett å finne stoff om dette på nettet da det er et omtalt tema, LACK er en stiv boks med honeycomb av papp og luft inni.
Jeg har lest at produsenten LINN har anbefalt bruk av lette stive underlag på Linn spillere, så her er det ulike erfaringer og meninger ute og går.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Og jobben til en platevekt er absolutt ikke kun for å rette ut skjeve plater! Det er kanskje det en platevekt gjør dårligst. Den skal og dempe resonanser, og her er det faktisk materialvalg, vekt og konstruksjon som får betydning.
Kanskje. Men en ren vekt demper ikke resonanser. Den tilfører masse, noe som flytter resonanser til andre frekvenser. Det kan være positivt, eller (hvis konstruktøren av platespilleren allerede har tenkt litt på sånt), kanskje være negativt. For all del, det er mulig å prøve, men vær like forberedt på negativt som positivt resultat.

Denne tråden handler strengt tatt om platestrammere, sånne som på min Michell Gyrodec med en chuck som griper spindelen og drar LPen nedtil platetallerkenen når knotten på toppen dras til. De kan være ganske lette.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er som sagt mange meninger om dette.
ROKSAN som lager kostbare, vellydende og velrennomerte platespillere går så langt at spindeltappen kan fjernes under avspilling for at plata skal ha minst mulig kontakt med leie og vibrasjoner fra spilleren.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tror jeg må gå inn og lytte skikkelig. Har vakumsug, men problemet er at gummien (pakningene) har blitt harde i årenes løp. Så suget virker ikke på alle plater, og på noen bare på den ene siden. (Da fordi plata er litt skeiv.)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Plukket opp et tips på nettet.
Reiste på xxl og kjøpte en 3 pak senior puck. Ø75 og 160gram. Boret et hull i midten som var passe dypt og litt trangt.

Dermer har du en relativt lett clamp som ikke sliter på lager og motor og som pga trangt hull klemmer godt mot plata. Vet ikke om jeg hører stor forskjell, mulig litt fastere i bunnen, men den retter i alle fall noen av mine værste plater og Rega'n har ikke vondt av den.

Hvorfor 3 pak. Da har du nonen å prøve på for å få sentrert og passe trangt hull og prisen er ikke avskrekkende 39 kr. for alle tre.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Plukket opp et tips på nettet.
Reiste på xxl og kjøpte en 3 pak senior puck. Ø75 og 160gram. Boret et hull i midten som var passe dypt og litt trangt.

Dermer har du en relativt lett clamp som ikke sliter på lager og motor og som pga trangt hull klemmer godt mot plata. Vet ikke om jeg hører stor forskjell, mulig litt fastere i bunnen, men den retter i alle fall noen av mine værste plater og Rega'n har ikke vondt av den.

Hvorfor 3 pak. Da har du nonen å prøve på for å få sentrert og passe trangt hull og prisen er ikke avskrekkende 39 kr. for alle tre.
Rar prioritering, synes nå jeg, når jeg ser hvilket utstyr du har for øvrig. Hockey pucker er ikke mye pent etter min mening. Hadde vel heller kostet på meg en pen vekt fra ebay for 3-400 kr...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Plukket opp et tips på nettet.
Reiste på xxl og kjøpte en 3 pak senior puck. Ø75 og 160gram. Boret et hull i midten som var passe dypt og litt trangt.

Dermer har du en relativt lett clamp som ikke sliter på lager og motor og som pga trangt hull klemmer godt mot plata. Vet ikke om jeg hører stor forskjell, mulig litt fastere i bunnen, men den retter i alle fall noen av mine værste plater og Rega'n har ikke vondt av den.

Hvorfor 3 pak. Da har du nonen å prøve på for å få sentrert og passe trangt hull og prisen er ikke avskrekkende 39 kr. for alle tre.
Rar prioritering, synes nå jeg, når jeg ser hvilket utstyr du har for øvrig. Hockey pucker er ikke mye pent etter min mening. Hadde vel heller kostet på meg en pen vekt fra ebay for 3-400 kr...
Synes de jevnt over for tunge og eller ikke passer min Rega. Pucken er helt ny, med et roterende REBOK merke og står helt i stil til den sorte P3. Dessuten kjører jeg stort sett med lokket nede og det er sort sotet så jeg knapt ser igjennom. Det var og mest for en test på om det ble bedre lydmessig noe jeg tror det ble selv om forskjellene er marginale. Det beste er å slippe å se PU danse opp og ned i like stor grad.

Mulig det blir en penere en om litt, hvis 500 kr regelen går igjennom hos KRF...... Hater å måtte betale flere hundre kroner i moms og fortolling på en fille ting.
 

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2013
Innlegg
421
Antall liker
167
Sted
Stathelle
Torget vurderinger
23

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jo absolutt demper ett lodd resonanser , jeg byttet til en blygummi matte ned ned senking "og nagaoka dempet lodd ,,,, egen lyden i platespiller systemet er påtagelig mindre enn når platen svever " på labelen .Men det er klart at man kan introdusere nye resonanser for basen med tyngre tallerk , i alle fall må grammofonen nivelleres med lodd på , Bare pass på at dempe fjærene ikke bånner , for da kan du få ett nytt problem : feedback
 

Cozy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2014
Innlegg
162
Antall liker
89
Plukket opp et tips på nettet.
Reiste på xxl og kjøpte en 3 pak senior puck. Ø75 og 160gram. Boret et hull i midten som var passe dypt og litt trangt.

Dermer har du en relativt lett clamp som ikke sliter på lager og motor og som pga trangt hull klemmer godt mot plata. Vet ikke om jeg hører stor forskjell, mulig litt fastere i bunnen, men den retter i alle fall noen av mine værste plater og Rega'n har ikke vondt av den.

Hvorfor 3 pak. Da har du nonen å prøve på for å få sentrert og passe trangt hull og prisen er ikke avskrekkende 39 kr. for alle tre.
Rar prioritering, synes nå jeg, når jeg ser hvilket utstyr du har for øvrig. Hockey pucker er ikke mye pent etter min mening. Hadde vel heller kostet på meg en pen vekt fra ebay for 3-400 kr...
Synes de jevnt over for tunge og eller ikke passer min Rega. Pucken er helt ny, med et roterende REBOK merke og står helt i stil til den sorte P3. Dessuten kjører jeg stort sett med lokket nede og det er sort sotet så jeg knapt ser igjennom. Det var og mest for en test på om det ble bedre lydmessig noe jeg tror det ble selv om forskjellene er marginale. Det beste er å slippe å se PU danse opp og ned i like stor grad.

Mulig det blir en penere en om litt, hvis 500 kr regelen går igjennom hos KRF...... Hater å måtte betale flere hundre kroner i moms og fortolling på en fille ting.
Hei Ingeniøren.

Det der med puck på XXL kanskje jeg burde prøve, bruker en lett platestrammer på min Rega, den kan "skrues" fast hvis jeg ønsker det, har dempet den med asfaltplate. Ellers så vil jeg anbefale at du heller har lokke løst fra platespilleren og tar det av når du spiller plater, og legger det over spilleren når du ikke bruker den, og også "limer" platetallerkenen fast med litt limkitt under. Et annet tips er å ikke bruke filtmatta oppå tallerkenen, men heller tape med lerretstape som sitter godt fast, to lag i "striper" fra senter og ut fungerer fint hos meg. Er så heldig å ha en Rega Planar 3 fra den tidlige serien med supertighte lager.

Hilsen Cozy
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Clamp og platevekt gir ikke den samme lyden, nei. Og du må nesten høre forskjellen sjøl. Platevekter har og forskjellig tyngder som gir endringer i lydbildet.
Dette er vell den clamp'en du har ChrisAndre: Solid Brass Turntable Record LP Album Stabilizer Clamp Weight Chrome Finish | eBay ?
Hvordan syns du denne er ? Vurderer en slik selv.
Ja, helt riktig:) Type vekt er så vidt jeg har lest meg til ikke stor forskjell på, men vekten er viktig. Ift min Oyaide MJ-12 platter, så er anbefalt vekt på 430g eller mer. Jeg ser når jeg setter på vekten at LPn flater ut og får god kontakt med underlaget. Etter at jeg begynte med platevekt har bass blitt mer tight og mellomtonen litt luftigere. Men det siste kan være at bassen blir tightere, og slipper mer mellomtonen frem. Uansett så var det verdt investeringen.
 
Topp Bunn