Clearaudio Virtuoso!

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Er det noen som har kjennskap/erfaring med denne?
Har blitt anbefalt den, den fikk jo også god kritikk av Herr Brekke i Fidelity så vidt jeg kan erindre.

 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Har prøvd "wood" utgaven av denne og det var en av de beste MM pickup'er om ikke den beste jeg har prøvd. Brukte den i en AN arm two med meget godt resultat.
 

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
89
Antall liker
6
Har prøvd flere av Clearaudios pickuper, og bruker nå Virtuoso Wood i Clearaudios egen Emotion spiller. Jeg har også brukt denne i Rega 300 arm og gammel Marantz 6300 spiller, med godt resultat, prisen tatt i betraktning. Jeg setter særlig pris på god oppløsning, samtidig som diskanten ikke skriker på damestemmer. God "slam" på akustisk bass, tydelige fingre mot stålstrenger, kort sagt et funn for akustisk musikk.....
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har prøvd "wood" utgaven av denne og det var en av de beste MM pickup'er om ikke den beste jeg har prøvd. Brukte den i en AN arm two med meget godt resultat.

I følge info på Hifi Center Kjeden så skal dette være "wood"
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har prøvd flere av Clearaudios pickuper, og bruker nå Virtuoso Wood i Clearaudios egen Emotion spiller. Jeg har også brukt denne i Rega 300 arm og gammel Marantz 6300 spiller, med godt resultat, prisen tatt i betraktning. Jeg setter særlig pris på god oppløsning, samtidig som diskanten ikke skriker på damestemmer. God "slam" på akustisk bass, tydelige fingre mot stålstrenger, kort sagt et funn for akustisk musikk.....

I følge Brekke så skulle den være stram i bassen, oppløst og detaljert. Den lignet MC i lydbildet.

Er det en oppfatning du også har?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har prøvd "wood" utgaven av denne og det var en av de beste MM pickup'er om ikke den beste jeg har prøvd. Brukte den i en AN arm two med meget godt resultat.

Har du prøvd de andre modellene? Maestro til 4495 kr og Aurum Alpha til 1695 kr.
 

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
89
Antall liker
6
Har Aurum Alpha, som Emotion leveres med, og Beta Wood. Ikke prøvd andre enn disse tre. Jeg synes kvaliteten generelt, og særlig oppløsning og luftighet, følger prisen. Tør ikke å tenke på hvor urolig jeg ville blitt hvis jeg hadd fått høre de virkelige tunge vinylriggene....
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har Aurum Alpha, som Emotion leveres med, og Beta Wood. Ikke prøvd andre enn disse tre. Jeg synes kvaliteten generelt, og særlig oppløsning og luftighet, følger prisen. Tør ikke å tenke på hvor urolig jeg ville blitt hvis jeg hadd fått høre de virkelige tunge vinylriggene....

Høres lovende ut. :D
Ulempen med PU er at det er vanskelig å prøve før kjøp.
Hvor mye koster Beta Wood?
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Var stor opptur å gå frå Classic Wood til Virtuoso Wood. Kjøpte Classic i blinde for å ha noko som fungerte på ein Rega Planar 3 som eg ovetok. Det var då eg beynte å få auga opp for vinyl. Blei imponert av Classic til ca 1K. Stort hopp opp Med Rega og Clearaudio i forhold til Phillips 212 og Ortofon OM30. Blei nysgjerrig på Virtuoso etter ein å ha lese ein god kritikk i Stereophile. Konklusjonen der var at den hadde det meste for å kunne glede seg over vinyl og at ein truleg måtte langt opp i pris for å får det vesentleg bedre. Prisen er kanskje litt stiv, men eg var storleg begeistra for korleis han spelte. Fekk litt problem og sendte inn. Har no fått lovnad på ny. I mellomtida kobla eg om til MC og kjøpte AT OC9 ml 2 til litt over 2K. Den har vel imponert enno meir, særleg i forhold til prisen. I mitt oppsett er dei relativt like. AT er kanskje snillare, men meir oppløyst og elegant. Virtuoso er friskare. Er litt usikker på sammenligninga i og med at Virtuosoen ikkje var heilt frisk på slutten. Men med mi korte fartstid med vinyl på eit visst nivå var det ei openberring då eg fekk Virtuosoen.

Sigurd
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Virtuoso Wood er et sikkert kjøp for de aller fleste, passer inn nær sagt i alle armer og MM riaa'er. Skal man et hakk lenger opp må man nesten over på MC pickup'er i prisklassen 5-6000 og oppover.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Var stor opptur å gå frå Classic Wood til Virtuoso Wood. Kjøpte Classic i blinde for å ha noko som fungerte på ein Rega Planar 3 som eg ovetok. Det var då eg beynte å få auga opp for vinyl. Blei imponert av Classic til ca 1K. Stort hopp opp Med Rega og Clearaudio i forhold til Phillips 212 og Ortofon OM30. Blei nysgjerrig på Virtuoso etter ein å ha lese ein god kritikk i Stereophile. Konklusjonen der var at den hadde det meste for å kunne glede seg over vinyl og at ein truleg måtte langt opp i pris for å får det vesentleg bedre. Prisen er kanskje litt stiv, men eg var storleg begeistra for korleis han spelte. Fekk litt problem og sendte inn. Har no fått lovnad på ny. I mellomtida kobla eg om til MC og kjøpte AT OC9 ml 2 til litt over 2K. Den har vel imponert enno meir, særleg i forhold til prisen. I mitt oppsett er dei relativt like. AT er kanskje snillare, men meir oppløyst og elegant. Virtuoso er friskare. Er litt usikker på sammenligninga i og med at Virtuosoen ikkje var heilt frisk på slutten. Men med mi korte fartstid med vinyl på eit visst nivå var det ei openberring då eg fekk Virtuosoen.

Sigurd
Takker for innspill!
Høres ut som du har vert uheldig med den du hadde. :(
Den friskheten du beskriver er sannsynligvis det jeg savner i riggen min.:D

Brekke mente jo at den spillte vel så bra som MC i samme prisklasse, men som nevnt før i tråden så er det vanskelig med PU siden man ikke har anledning til å prøve.

Hva mener du RUDI angående Virtuosa wood mot AT OC9 ml2?

EDIT: så ikke innlegget ditt over RUDI der du gir meg svar på det jeg spurte deg om.
 
B

bamsemann

Gjest
Virtuoso Wood er et sikkert kjøp for de aller fleste, passer inn nær sagt i alle armer og MM riaa'er. Skal man et hakk lenger opp må man nesten over på MC pickup'er i prisklassen 5-6000 og oppover.
Hva med Virtuson mot dynavector 10x5 eller Sumiko blue point..

Har planer om å oppgradere min Grado prestige gold etterhvert, er det klare forbedringer å hente her..

Takker for svar..

bamsemann.. :)
 

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
Er det noen som hvet hvordan Virtuoso er mot Beta s pu? det er vel modellen under...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er ein god MM-pickup, og har som einaste svake side lett for å plukke opp overflatestøy frå slitne vinylplater.
Eg prøvde han i ein Rega RB 300-arm med godt resultat, og han fungerer også (naturleg nok) veldig godt i Clearaudio sin rimelegaste tangentialarm.
Ville nok hatt litt problem med å kunne velje mellom denne og Dynavector 10x5. Sumiko Blue Point har eg til utprøving, men kan ikkje bruke han i eksisterande arm....kan difor ikkje seie noko så langt.
 
B

bamsemann

Gjest
Dette er ein god MM-pickup, og har som einaste svake side lett for å plukke opp overflatestøy frå slitne vinylplater.
Eg prøvde han i ein Rega RB 300-arm med godt resultat, og han fungerer også (naturleg nok) veldig godt i Clearaudio sin rimelegaste tangentialarm.
Ville nok hatt litt problem med å kunne velje mellom denne og Dynavector 10x5. Sumiko Blue Point har eg til utprøving, men kan ikkje bruke han i eksisterande arm....kan difor ikkje seie noko så langt.
Da avventer jeg hva du syns om sumikon, hvordan står min egen grado gold her?

Hva er den beste mm pick upen under ca 4000kr til bruk i en rega 300 arm?

Eller mc high output?

bamsemann.. :)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Da avventer jeg hva du syns om sumikon, hvordan står min egen grado gold her?

Hva er den beste mm pick upen under ca 4000kr til bruk i en rega 300 arm?

Eller mc high output?

bamsemann.. :)
Har akkurat fått satt opp en Marantz-spiller (egentlig Clearaudio) med Virtuoso i helgen. Jeg har ikke fått lyttet veldig mye, men det umiddelbare inntrykket er positivt med et ganske dynamisk og åpent lydbilde, faktisk ikke så ulikt rimelige MC-pickuper. Dette er nok ikke pickupen hvis man vil ha et snillt, rundt og "gammeldags" vinyllydbilde. Den bør gå veldig greit i en RB300 arm.

Det finnes nå såpass mange gode MM-pickuper i denne prisklassen, at jeg mener at man egentlig bør ha en svært godt grunn for å kjøpe en high-output MC-pickup. Andre gode alternativer til RB300 er blant annet Rega Exact og Goldring 1042. Exact'en er nok ikke så ulik Virtuoso'en i lydbilde, mens Goldring er noe mer bakoverlent.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Vurder trehus mot aluminiumshusutgaven etter hva som gir best egenresonans for armen. Tror, uten å vite, at dette er hovedforskjellen på nevte pickuper.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Vurder trehus mot aluminiumshusutgaven etter hva som gir best egenresonans for armen. Tror, uten å vite, at dette er hovedforskjellen på nevte pickuper.

Det er nok en forskjell, for wood veier 6gr mens alu veier 10gr.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Ja, da har de nok gjort dette med tanke på egenresonansen. Materialet i huset vil nok ha en lydmessig konsekvens også, men jeg ville i hvert fall hatt førstnevnte aspekt i tankene ved kjøp. Lykke til.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Vedr lyden i fra denne pickup'en........... en av grunnene til at jeg liker den såpass godt er nok nettop at dens klangkarakter og spillemåte ligger tett oppunder dagens moving-coil pickup'er.
Ønsker man "gammeldags" vinyl-lyd er IKKE dette den rette pickup'en, men vil man ha en konkurent til dagen's cd lyd er den helt rett.
 
B

bamsemann

Gjest
Til dere som har lytta mye vinyl i det siste, når jeg liker grado lyden, går jeg da mye feil med en dynavector 10x5

Det må ikke bli tynt og lyst...

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest


Hva med denne?  The Signature...

bamsemann.. :)
Tror det koker ned til enten Grado Signature(sonata)

Eller Dynavector 10x5... tenke tenke...

bamsemann.. :)
 
Topp Bunn