Coax eller "vanlig" obalanserad RCA

Octopussy

Medlem
Ble medlem
18.05.2016
Innlegg
28
Antall liker
2
Behöver lite tips på bra kablar (RCA) att ha i mellan försteg och slutsteg. Ska man köra på coax eller "vanlig" obalanserad RCA? Coax brukar ju vara dubbel skärmad och finns i lite olika konfigurationer eller ska man köra på en vanlig dubbel tvinnad analog? Behöver några stycken så letar en prisvärd kvalitetskabel runt 300 - 500:- på 1m

Ser att det blir vanligare och vanligare att många av de kända kabelproducenterna använder coax i sina "analoga" kablar. Både Van den hul, Furutech och Oehlbach har det i sina billigare modeller. Vad talar emot att använda coax?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RCA er ment å være 50-75 ohm coax, bare se på kontakten. Det er ingen ting spesielt med det. Det er bruk av twisted pair for en ubalansert kabel som er unødvendig komplisert.

Det viktigste med en ubalansert kabel er tverrsnitt på skjerm/returleder. Ikke fordi den skjermer mot innstrålt støy, men fordi all jordstøy mellom apparatene går rett i signalveien der, og jo større tverrsnitt på jord/retur, desto lavere nivå på støyen. Gjerne coax med dobbelt flettet kobberskjerm + folie. Coax råkabel med riktig spec koster ca 15 kroner meteren.

Sist jeg lagde RCA-kabel brukte jeg Gotham GAC-1 kabel og kontakter fra Neutrik, tror jeg.

Det kan også være nyttig å se hva proff musikkstudiokvalitet koster.
 
Sist redigert:
Topp Bunn