coax kabel

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
354
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Skal prøve å få laget en spdif kabel med bnc plugger.
Lurer på om noen har et tips ang. kabel valg.
Bedre enn vanlig coax, men ikke for stiv. Hadde tenkt meg at den skulle være ca. 1 meter lang, noen synspunkter vedrørende lengden?
Er sikkert blitt skrevet om dette før, men jeg orker ikke begynne å søke engang... 8)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Et tips er å stikke innom nærmeste satelitt-TV sjappe og kjøpe en meter RG-6 kabel. Denne er en 75ohm coax-kabel konstruert for lite tap ved lange kabelstrekk, og skal visstnok ha bedre skjerming og bedre spec enn den sedvanlige RG-59. Den koster nesten ingenting for en meter. Jeg fikk min på kjøpet da jeg handlet for 20 kroner i batterier. Min er relativt stiv (RG-6 kabelen, altså), men har nok "hukommelse" til at den blir liggende i noenlunde den formen jeg har bøyd den i.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Siden det er snakk om 1 meter, spiller det ikke noen stor rolle hva du velger. Legg vekt på at den er grei å montere og eventuelt håndtere etterpå. Elfa har det meste.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
RG6 har egenskaper som ikke er nødvendig for overføring av SP/DIF over 1 meter. Bruk kvalitets 75ohm RG59/U video-kabel. Typisk Belden 8279 (flerkordelet senterleder, nå kommer RS og arresterer meg....) eller 9209 som har 1 solid core senterleder.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
RG6 har egenskaper som ikke er nødvendig for overføring av SP/DIF over 1 meter.
...
Klar over det, men det var prnesse som spurte om kabel som er
...
Bedre enn vanlig coax, ..
Ettersom RG6 distribueres gjennom andre kanaler enn hifi-bransjen, er den jo dessuten nesten latterlig billig.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
RG6 sier ikke så mye om egenskapene til kabelen annet enn diameteren. Det gir et godt utgangspunkt for lav demping i UHF området. Det er ikke den egenskapen man primært søker i en god signalkabel for digital audio.
Det finnes kvalitets RG6 for digital video. Den kan selvfølgelig brukes, men er optimal for høyere frekvenser, og lav demping i lange strekk, altså 100m+.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
354
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Takker for innspill. Når det gjelder belden 9209 og Rg6, hvem har best skjerm av de og vet dere ca. tykkelse?
Ang. pluggene, er det ikke så at de med det hvite isolasjons stoffet (mellom signal og jord) er de beste?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
RG6 er en type kabel, ikke en spesifikk kabel. Du kan få RG6 med ussel skjerm, og du kan få RG6 med kvadruppel skjerm.

Kikka litt på Elfa, og jeg tror jeg ville valgt Triax 8 Superflex. 55-924-08 eller Triax 11 Superflex 55-924-16.
Forskjellen er diameter på kabelen, og dermed også dempingen. Tykkere (Triax 11) er best, men bare hvis du kan få terminert den skikkelig i den pluggen du skal bruke.

Angående plugger, så sørg først for at de passer diameteren på kabelen. Fargen på isoleringen tror jeg ikke har mye betydning.

Topp Bunn