Coda forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Ingen powerknapp meg bekjent. La stå på
    Hver inngang kan justeres til likt nivå.
    Dette står beskrevet i brosjyre som kan leses på nettet
    60-70 er helt ok å spille på det!
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    Hei!
    Nylig fått en brukt 07x pre i hus. Usikker på hvis det är "den gamle" 07x eller den nyere fet 07x. I manual och på chassie står 07X. Tiilverkad 2020.
    Den senaste modellen använder vel jfet´s. Finner ingen on/off knapp. Är det netkabel i eller ur som gäller?
    Det följer med en avancerad programmerbar fjärr, kanske den kan brukes for on/off.
    Den ska ha 12db gain med mulighet for individuell anpassning för var ingang. Måste dock dra på uppåt 60-70 på den av 99 möjliga för att få bra volym.
    Ska brukes sammen med Doxa 61 sommertid och Coda 15.0 vintertid:love:
    Har heller ikke funnet noe power knapp på min 2018 07x, lar den stå på og er vel konstruert for det :) Kjører min på doxa 61 Signatur mk2 og låter veldig bra:D
     

    plind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    33
    Nu har jag fått besked att mitt ex är av senaste modell, dvs en "Fet07x" :love: provar nu balanserad signal till 15.0 och får då 6db extra gain. Lyder godt:p


    PLI06963.JPG
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Jeg har nå hatt Coda no.8 i noen uker så jeg tenkte å dele mine inntrykk.

    Som referanse og sammenligning så har jeg Pass Labs XA25 til nesten samme pris. Den har jeg hatt i over 3 år og kjenner godt. Den er kjent for å være transparent og jeg brukte nesten 2 år på å finne og forstå viktigheten av en god forforsterker. Endte med rør.

    Resten av stereoanlegget er Tidal/Roon -> Ifi Zen stream -> Denafrips Iris DDC -> Doge 7 tube DAC -> Doge 8 tube pre og ProAc D28 høyttalere.

    Førsteinntrykket med Coda no.8 var en ren klang levert med mye krefter uten noen form for skarphet. (Det skal sies at jeg er veldig sensitiv på skarphet). Den er rett og slett vellydende, svært dynamisk, samtidig som den klarer å holde et lydbilde med en stabilitet og ro som er svært behagelig.

    Sammenlignet med Pass Labs XA25 så er no.8 mer oppløst og gir et renere og mer detaljert lydbilde. Dette blir spesielt merkbart med klassisk/orkester hvor de ulike instrumentene kommer tydeligere frem. Det er smertefullt å si det, men etter å hørt no.8 blir det ikke det samme å høre klassisk musikk med XA25.

    Når det gjelder rock, jazz og blues så er Pass Laben mer euforisk og myk, mens Codaen er mer detaljrik. For gjengivelse av vokal er de svært like. Pass Laben er litt varmere med mer og løsere bass. Noen vil nok foretrekke denne litt mer tilbakelente stilen og føle at dette gir musikken sjel, men jeg føler nå at Codaens detaljer ikke er på bekostning til musikkens sjel, men derimot skaper en dypere kontakt med musikken. Det er vel denne renheten Terry London i hans omtale av no.8 sammenligner den med Pass Labs monoblokker.

    Codan er 12 watt klasse A og 250 watt klasse AB, mens Pass Laben er 25 watt klasse A, og ca 90 watt klasse AB. Så Codaen gir mer trykk i bassen, men uten at den er pågående.

    Sammenlignet med andre merker så er de trolig mer like enn ulike, men no.8 er mer oppløst og har mer krefter. Codaen avgir en del mindre varme i rommet enn Pass Laben som blir ganske varm å ta på.

    For gøy så satte jeg opp mine Buchardt s400 mk2. Disse ble lyse og tynne i klangen med Codaen, mens med Pass Laben fikk de en fin fyldighet. Jeg fant det overraskende da jeg var av den oppfatning at disse høyttalerne var litt varme i klangen. Det kan hende at rommet spiller disse høyttalerne et puss.

    Dette er ikke noen forsterker for nybegynnere. Den er så transparent og kraftig at med en middels bra forforsterker eller DAC så vil det ikke bli bra.

    Jeg vurderte å kjøpe denne ny, men med et magisk lykketreff så lå den ute på Finn. Jeg vil likevel sende en hilsen og takk for en hyggelig prat til Paul Magne hos PM Audio.

    Jeg hadde tenkt å vurdere Luxman og Accuphase også (jeg lurer på hvordan disse er i forhold til Coda), men så langt kom jeg ikke, fordi Coda no.8 har nok kommet for å bli.

    Coda no 8 and Pass Labs XA25.jpeg

    ProAc D28 and Buchardt S400 mk2.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn