Coda forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor ikke prøve Black Magic ?

    Meget god kabler i.m.o. Spesielt bassområdet kommer godt frem.

    Da skjønner jeg at du er like godt fornøyd med 07x som med 15.5. Dvs.at forsterkerene til Coda har samme gode lydkvalitet som effektforsterkerene.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Nå får jeg bare enda mer lyst på forforsterker fra Coda! Hvis den er like god som effektforsterkeren (som det antydes) så blir det et ytterligere løft
    PM må bare mase på Coda på varer nå!
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke prøve Black Magic ?

    Meget god kabler i.m.o. Spesielt bassområdet kommer godt frem.

    Da skjønner jeg at du er like godt fornøyd med 07x som med 15.5. Dvs.at forsterkerene til Coda har samme gode lydkvalitet som effektforsterkerene.
    Tenkte jo på BM og tok kontakt med Paul om en demo-modell han averterte, men den var akkurat solgt. Kunne jo kjøpt en helt ny, men jeg føler meg litt i en mellomfase nå etter at 07X kom i hus. Det medfører en del endringer i oppsettet utover, noe som er moro😊, men vet ikke helt hva jeg til slutt ender opp med mht dac, streamer, riia. Har jo alt dette i Moon i dag, men tenker å selge denne snart. Dermed ønsket jeg ikke å legge så voldsomt mye i denne kabelen, da den sannsynligvis ender opp i hytteanlegget innen året er omme uansett.
    Bestilte en DH Labs Air Matrix fra Endpoint i går, den er «zero bullshit» etter det jeg forstår. Den får duge de neste månedene.

    Ja, er like fornøyd med preampen som med powerampen. Dvs 15.5 ga en mer komfortabel oppgradering da dette dreide seg mye om dynamikk som nevnt. Med 07X var det økt detaljnivå som var det største hakeslippet, og dermed ble hele inntrykket mer nådeløst om man kan si det slik. Moon preampen er vesentlig mer tilgivende, men også da tilsvarende begrensende. Coda-settet fører til at jeg må se på hele anlegget på nytt da alle svakheter i alt fra signalkilder til kabler blir mer åpenbart.

    Ser du har YG Hailey...de kunne jeg tenkt meg og fått høre på et tidspunkt. En bekjent karakteriserer dem som det beste fra Magico og Rockport, men uten svakhetene....hadde vært artig om du fikk testet et skikkelig Coda-sett på dem, personlig tror jeg ikke Coda står tilbake for noe som helst. Litt nyfrelst jeg nå😅
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte jo på BM og tok kontakt med Paul om en demo-modell han averterte, men den var akkurat solgt. Kunne jo kjøpt en helt ny, men jeg føler meg litt i en mellomfase nå etter at 07X kom i hus. Det medfører en del endringer i oppsettet utover, noe som er moro😊, men vet ikke helt hva jeg til slutt ender opp med mht dac, streamer, riia. Har jo alt dette i Moon i dag, men tenker å selge denne snart. Dermed ønsket jeg ikke å legge så voldsomt mye i denne kabelen, da den sannsynligvis ender opp i hytteanlegget innen året er omme uansett.
    Bestilte en DH Labs Air Matrix fra Endpoint i går, den er «zero bullshit» etter det jeg forstår. Den får duge de neste månedene.

    Ja, er like fornøyd med preampen som med powerampen. Dvs 15.5 ga en mer komfortabel oppgradering da dette dreide seg mye om dynamikk som nevnt. Med 07X var det økt detaljnivå som var det største hakeslippet, og dermed ble hele inntrykket mer nådeløst om man kan si det slik. Moon preampen er vesentlig mer tilgivende, men også da tilsvarende begrensende. Coda-settet fører til at jeg må se på hele anlegget på nytt da alle svakheter i alt fra signalkilder til kabler blir mer åpenbart.

    Ser du har YG Hailey...de kunne jeg tenkt meg og fått høre på et tidspunkt. En bekjent karakteriserer dem som det beste fra Magico og Rockport, men uten svakhetene....hadde vært artig om du fikk testet et skikkelig Coda-sett på dem, personlig tror jeg ikke Coda står tilbake for noe som helst. Litt nyfrelst jeg nå😅
    Dessverre har ikke Paul et tilgjengelig demosett med Coda. Jeg må ned til han for å lytte på FET07x/16.0, og han har et helt annet oppsett enn det jeg har. Kunne gått tenkt meg å prøvd den kombinasjon i eget rom. Og også den nyere to-delte S-150.

    Hvis du ønsker å høre Hailey, så er det bare å ta kontakt når du er på disse traktene. Hailey er veldig avslørende på hva som er foran i kjeden. Men er det bra, så spiller den med oppløsning som en elektrostat og med trøkk som en langt større høyttaler. Fordelen er den fremstår som ganske liten og nett, og det passer bra i mitt ikke altfor store lytterom.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Paul har S150 i bestilling, mulig 16.0/07X blir mulig å låne da? Utfordringen er at Coda for tiden har langt større etterspørsel enn produksjon.
    Men PM har og har hatt Coda i alle sine anlegg, både hjemme og på messer de siste 10-15 år. Og det uavhengig av om høyttalerne har vært Krix, Gold Note, Gradient, AlsyVox...



    For egen del Piega og for et familiemedlem B&W N803...

    ...og fellesnevneren er at alt sammen spiller bedre med Coda enn med det meste annet.

    Coda virker å klare å kombinere voldsom kraft med holografiske egenskaper uten at det på noen måte blir hardt. Samtidig veldig oppløst, kombinert med veldig lavt støygulv.

    Egenskaper de fleste ønsker for sine forsterkere vil jeg tro.

    Mitt sett, som er forrige generasjon, spiller ringer rundt alt jeg har hatt tidligere.

    Coda forever😉
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Det var et overbevisende innlegg for Coda:D.

    Coda passer tydeligvis til en rekke høyttalere.
    Mine trenger mye strøm og må ha en del med watt da de ligger på 86-87db/1watt. Her vil det være fordel med en litt kraftig transistorforsterker. Det er også spørsmål om hva slags klangbalanse man foretrekker. Jeg gikk fra transistor til rør av en grunn. Jeg har jo testet som jeg omtalte tidligere i denne tråden, den integrerte CSIB V2. Regner vel med at f.eks.FET7x/16.0 bare er mer av det samme. Det vel derfor neppe være en veldig stor sjanse å ta o_O.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det var et overbevisende innlegg for Coda:D.

    Coda passer tydeligvis til en rekke høyttalere.
    Mine trenger mye strøm og må ha en del med watt da de ligger på 86-87db/1watt. Her vil det være fordel med en litt kraftig transistorforsterker. Det er også spørsmål om hva slags klangbalanse man foretrekker. Jeg gikk fra transistor til rør av en grunn. Jeg har jo testet som jeg omtalte tidligere i denne tråden, den integrerte CSIB V2. Regner vel med at f.eks.FET7x/16.0 bare er mer av det samme. Det vel derfor neppe være en veldig stor sjanse å ta o_O.
    Terry London, som nettop kåret FET 07X til «product of The decade» for Stereotimes, skriver nettop dette; at denne nye preampen gjør det de beste rør-preene gjør e.l. En inspirerense test å lese.

    I tillegg til 16.0 og S150 finnes også 60.5, som er en monoversjon av 16.0. Som 16.0 er den 100w klasse A i 8ohm, men hele 500W klasse AB, og 1000W AB i 4ohm. Den er brokoblet så kanskje ikke mer ytelse i 2ohm enn i 4, men med 3kva trafo og 280.000microfarad pr blokk leverer den nok mer strøm enn det meste likevel.

    Du må nok bare hive inn en bestilling😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: EiK

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Kjenner meg igjen i dette:

    ...og fellesnevneren er at alt sammen spiller bedre med Coda enn med det meste annet.

    Coda virker å klare å kombinere voldsom kraft med holografiske egenskaper uten at det på noen måte blir hardt. Samtidig veldig oppløst, kombinert med veldig lavt støygulv.

    spiller ringer rundt alt jeg har hatt tidligere.


    Coda forever😉
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    hva slags klangbalanse man foretrekker.
    Dette har mange omtalt tidligere, og jeg har egentlig aldri helt skjønt det. Men nå tror jeg at jeg forstår; tidligere har det alltid vært noe å utsette på forsterkeren; den har kanskje vært lite støy, men kjedelig, den har kanskje vært såkalt oppløst, men slitsom, den har kanskje vært livlig, men støyende, eller mørk og for lite detaljer og rafinnement...... Med Coda derimot faller alt på plass og jeg tenker ikke lenger på klangbalanse eller annet. Det er bare så naturlig, detaljert og dynamisk med den sorteste bakgrunn. Vanskelig å beskrive bedre, men det er bare å sitte å nyte.:)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Dette har mange omtalt tidligere, og jeg har egentlig aldri helt skjønt det. Men nå tror jeg at jeg forstår; tidligere har det alltid vært noe å utsette på forsterkeren; den har kanskje vært lite støy, men kjedelig, den har kanskje vært såkalt oppløst, men slitsom, den har kanskje vært livlig, men støyende, eller mørk og for lite detaljer og rafinnement...... Med Coda derimot faller alt på plass og jeg tenker ikke lenger på klangbalanse eller annet. Det er bare så naturlig, detaljert og dynamisk med den sorteste bakgrunn. Vanskelig å beskrive bedre, men det er bare å sitte å nyte.:)
    Hvem selger Coda i Norge?
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Terry London, som nettop kåret FET 07X til «product of The decade» for Stereotimes, skriver nettop dette; at denne nye preampen gjør det de beste rør-preene gjør e.l. En inspirerense test å lese.

    I tillegg til 16.0 og S150 finnes også 60.5, som er en monoversjon av 16.0. Som 16.0 er den 100w klasse A i 8ohm, men hele 500W klasse AB, og 1000W AB i 4ohm. Den er brokoblet så kanskje ikke mer ytelse i 2ohm enn i 4, men med 3kva trafo og 280.000microfarad pr blokk leverer den nok mer strøm enn det meste likevel.

    Du må nok bare hive inn en bestilling😉
    Ingen av Coda's mono effekter er brokoblet, men koblet i parallell.
    Her er hva de skriver om vanlig brokobling " The classic bridged design drawbacks of decreased load intolerance and redestribution of harmonics
    towards the unfavorable odd harmonics are avoided."

    Det er kun stereo modellene som kan brokobles.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av Coda's mono effekter er brokoblet, men koblet i parallell.
    Her er hva de skriver om vanlig brokobling " The classic bridged design drawbacks of decreased load intolerance and redestribution of harmonics
    towards the unfavorable odd harmonics are avoided."

    Det er kun stereo modellene som kan brokobles.
    Godt å høre. Jeg trodde det var slik, men så leste jeg på denne siden at 60.5 er beskrevet som bridged mono og ble i tvil.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er mange trykkfeil i Coda's brosjyrer og manualer.

    60.5 bruker samme parallell utgangs topologi som System 250.
    Det gjør den stabil i 1 ohm.

    Begge System effektene er stabile under 0,5 ohm.
    Det er det jo ikke så mange som gjør dem etter. Og når de i tillegg spiller meget pent er det jo ingen grunn til å vurdere noe annet i grunnen😉
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Endel feil i den pdf fila, ingen av de vanlige stereo effektene er stabile i 1 ohm, det skal være 2 ohm.
    Brokoblet er de stabile i 4 ohm, og er ikke i klasse A.

    Og alle de vanlige mono effektene er stabile i 1 ohm.
    Flott, jeg har aldri vært noen fan av brokobling. Hva er vitsen når man mister evnen til å kontrollere vanskelige laster? Briefe med masse watt ala Hegel og Michi? Nei, holde seg til skikkelig ingeniørarbeid!
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Endel feil i den pdf fila, ingen av de vanlige stereo effektene er stabile i 1 ohm, det skal være 2 ohm.
    Brokoblet er de stabile i 4 ohm, og er ikke i klasse A.

    Og alle de vanlige mono effektene er stabile i 1 ohm.
    Det står ikke men 15.5 og 16.0 klarer å levere 600 watt klasse AB også i 2 ohm brokoblet.
    De klarer også å levere 100 watt klasse A i 8 ohm.
    Begge med 0,02% forvrengning.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det står ikke men 15.5 og 16.0 klarer å levere 600 watt klasse AB også i 2 ohm brokoblet.
    De klarer også å levere 100 watt klasse A i 8 ohm.
    Begge med 0,02% forvrengning.
    @wizard har du Coda i eget anlegg nå? Hadde ikke du Gryphon Colosseum stereo tidligere, eller husker jeg feil? Uansett er det kjempe at du legger ut bilder og info nåde av ny og eldre Coda!😊
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    @wizard har du Coda i eget anlegg nå? Hadde ikke du Gryphon Colosseum stereo tidligere, eller husker jeg feil? Uansett er det kjempe at du legger ut bilder og info nåde av ny og eldre Coda!😊
    Ja har Coda pre og effekter, ja har også hatt Gryphon Colosseum og enda flere merker før Coda....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja har Coda pre og effekter, ja har også hatt Gryphon Colosseum og enda flere merker før Coda....
    Har jo fulgt med deg litt gjennom årene...Synes det sier mye om Coda at du har «landet» på dette med de erfaringene du har! Er innom bloggen din med jevne mellomrom. Må kanskje vurdere å abonnere😎
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    13738145_1566600150310490_7383608520271833156_o.jpg


    15.5 og 07x i min favoritt konfigurasjon - gull knapper og sort volumratt.
    Prøvde gull volum, men synes det ble for mye, så jeg byttet tilbake til sort.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Enig, tror denne integrerte kan måle seg med de beste.

    Så spenndende at du har 16.0. Hvilke høyttalere benytter du den på? Hvordan er vurderingen på 16.0 kontra 41.0. Jeg ser at 16.0 har 100w kl.A. Det utvikler litt varme, mens 41.0 er kl.AB og 400w.
    41.0 leverer også 15 watt klasse A.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vi er heldige vi som har oppdaget Coda. Det føles som en endestasjon. Lurer på om jeg noen gang kommer til å få den samme følelsen med høyttalere? Må kanskje være den dagen jeg får råd til Rockport igjen...
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    Csib er et kjempekjøp, den låter bedre enn andre som koster over 200'.....
    Noe av det som imponerer meg mest med denne produsenten er at de har klokskap til ikke å øke prisene - ikke mange som tenker som det der.
    Men, kan jo være de i form av flere solgte sitter igjen med like mye, som de med overprisede produkter og dermed mindre salg.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Drar på smilebåndet noen ganger når magasiner osv fabler om test av verdens kraftigste integrerte forsterkere og de som da nevnes er Hegel og Gryphon, men Csib ikke er i bevisstheten en gang til tross for at den parkerer alle de andre på ren kraft, både effekt og strømleveranse. Diablo 300 koster vel omlag det dobbelte av Csib...lurer på om den er like bra...?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Drar på smilebåndet noen ganger når magasiner osv fabler om test av verdens kraftigste integrerte forsterkere og de som da nevnes er Hegel og Gryphon, men Csib ikke er i bevisstheten en gang til tross for at den parkerer alle de andre på ren kraft, både effekt og strømleveranse. Diablo 300 koster vel omlag det dobbelte av Csib...lurer på om den er like bra...?
    Hørte XTZ sin gamle analge kl. A/B integrerte, for noen år siden, sammen med en Hegel integrert (var det H300 mon tro?) til mange ganger prisen.
    Forskjellen? Skal ikke snuble i detaljer, vi lo så fælt, meg og han som stod for demoen at jeg ikke helt klarte høre "mikro-forskjellene..."
    Forstå meg rett, ikke noe imot Hegel, men hadde en stor kjede solgt Coda tror jeg øvrige dyre merker hos de ville samlet mye støv på lageret.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Coda har nå, til tross for null markedsføring, store problemer med å levere etterspørselen. De har jo fått noen ubetalelige omtaler de siste par årene, og det virker som noen high-end miljøer i USA virkelig har fått opp øynene for merket. Det eneste jeg synes er under pari med min 07X er fjernkontrollen. Måtte dobbeltsjekke at det virkelig var den som hørte med da den minner mest om en receiever-kontroll made in Hongkong anno 1986 eller deromkring😊
    PM venter på systemforsterkerne S150 som de har hatt i bestilling i flere måneder. Paul betrodde meg at han vurderer å bestille inn S250 også. PM planlegger forresten et lite nybygg der han tenker å flytte platebutikken. Hele huset er jo helt fullt av plater og utstyr, det er verdt et skue og en lytt. Send damene til Dyreparken sammen med ungene og dra på besøk til PM. Det er en ganske spesiell opplevelse!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Drar på smilebåndet noen ganger når magasiner osv fabler om test av verdens kraftigste integrerte forsterkere og de som da nevnes er Hegel og Gryphon, men Csib ikke er i bevisstheten en gang til tross for at den parkerer alle de andre på ren kraft, både effekt og strømleveranse. Diablo 300 koster vel omlag det dobbelte av Csib...lurer på om den er like bra...?
    Gryphon er ikke i nærheten av coda. Kraftig ja, men er grå i oppløsning. Hadde den opprinnelige diablo for endel år siden. Fikk den aldri til å fungere helt.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Gryphon er ikke i nærheten av coda. Kraftig ja, men er grå i oppløsning. Hadde den opprinnelige diablo for endel år siden. Fikk den aldri til å fungere helt.
    Ja det er det samme med Diablo 300, T+A 3100 HV, Boulder 866 og flere i denne prisklassen, det låter grått, kjedelig, ubalansert og slitsomt.
    Med den balanserte lyden til Coda, så slapper man av.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn