Mat, drikke og røyk Cola

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.020
Antall liker
4.365
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Har holdt meg til "ekte" coca-cola i en mannsalder da klonene og colas egne varianter har vært flaue i smak.
I det siste året har jeg konvertert til Cola Zero da denne falt i nogenlunde smak og ikke inneholdt sukker.
Hvor lenge.. vel, nå har Zero kommet på flasker i gjenvunnet plast (hvit etikett).
Fysj for en smak. En blanding av myrvann og JollyCola?
Kan dette ha årsak i smaks-smitte fra ny plasttype, eller har Cola strukket oppskriften ifbm nytt image?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Jeg holder meg stort sett til cola på glassflaske.
Har valgt å redusere konsumet til et minimum i stedet for å gå for sukkerfri.
 
U

utgatt304361

Gjest
Lei for å innrømme det, men dette er etter min mening og erfaring ikke annet enn en vanesak. Konvertere til Light for en del år siden, og det var helt jævlig. Men så gikk det over. Etter at Light ble vanskeligere tilgjengelig da Zero ble introdusert, så ble det sannelig en ny konvertering. Helt jævlig, men gikk over det også.

Drikke sukker cola i dag? Helt jævlig...

Norsk melk er mye bedre enn svensk. Og ingen ting slår Mills majones.

Men cola er en fantastisk drikk, uansett hvilken variant man går for!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Kan dette ha årsak i smaks-smitte fra ny plasttype, eller har Cola strukket oppskriften ifbm nytt image?
Oppskriften er kun endret en gang siden Coke Zero ble lansert 2006. Det var i 2017 og oppskriften er enn så lenge den samme.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Sukkerfri brus er gift.
Det har du selvsagt helt rett i. Nærmere bestemt er ADI-grensen (akseptabelt daglig inntak) på bare ca 6-7,5 liter pr dag for en person på 90kg. Videre er denne grensen beregnet ut fra forsøksdyr der inntaket som ikke ga skade hos dyrene ble multiplisert med 100. Vi snakker altså om at mellom 600 og 750 liter daglig, da begynner det fort å bli skummelt, kanskje, hvis du er en del mer følsom enn forsøksdyrene og opprettholder dette forbruket over tid...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.210
Er ikke så fantastisk mye sukker i cola egentlig. Problemet med brus i den sammenheng er først og fremst at en hel del drikker veldig mye av sorten og da blir det temmelig mange tomme kalorier totalt sett. Mengden sukker i cola er ca den samme som i appelsinjuice.

Melk inneholder for øvrig også overraskende mye sukker. Drikker man en halv liter melk om dagen blir det totalt over 8 kg rent sukker i året.Sukkerinnholdet i melk er nesten halvparten av hva det er i cola.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.020
Antall liker
4.365
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
En gammel bedriftlege fortalte meg at melk var kun for spedbarn og kattunger. Fikk et langt foredrag hvor tullete det var for voksne å drikke melk.
Synes Biola er godt jeg, uten sukker.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Hva skal man med brus når det finnes vann og ØL, til og med alkoholfritt. ;)
Smakte en Pepsi Max en gang, ble direkt dårlig og uggen
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Syns Coca-Cola uten sukker smaker eksakt som før den fikk ny etikett.

Har ikke smakt Cola med sukker i på flere år, men husker når jeg var barn at vanlig Cola på boks som man bare fikk i ferier på utenlandsreise, var absolutt helt fantastisk. Syns fortsatt lettbrus også smaker best på boks.

Det jeg ønsker meg er et skikkelig bra, sukkerfritt ingefærøl med sterk smak, som det jeg fikk kjøpt på Marks & Spencer i London for en del år siden.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.210
Hva skal man med brus når det finnes vann og ØL, til og med alkoholfritt. ;)
Smakte en Pepsi Max en gang, ble direkt dårlig og uggen
Forsåvidt enig. Det finnes ogå vin. Og brennevin. Jeg har et colaforbruk på 1-2 flasker i året sånn ca. Jeg vet at jeg drakk en til lunchen på en DNT-hytte i sommer, om det ble flere enn den ene i fjor er jeg ikke sikker på. Hadde det ikke vært for at jeg skulle gå en tre-fire timer etterpå hadde jeg tatt en øl til pizzaen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Ekte Coca Cola eller Tøyen cola. Ikke noe annen cola.
Måtte bare ha meg en Tøyen cola i går 🙂
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.228
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Der jeg holdt til for noen år siden var bestselgeren Jolt cola. Enkelt og lettfattelig slogan: Twice the caffeine.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Cola skal kun konsumeres fra glassflaske eller boks. Den vitenskapelige forklaringen er at karbondioksidgassen i colaen diffunderer ut gjennom plastflasken over tid. På ett år er f.eks så mye som 75% av karbondioksiden forsvunnet. Ikke rart det smaker tamt av cola på plastflasker.

https://composite-analytica.com/archive/Carbon-Dioxide-Diffusion-PET.pdf
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Derfor har også brus på plastflasker kortere holdbarhet enn bokser og glassflasker.
Og små flasker har kortere holdbarhet enn store flasker.
Og sukkerholdig brus holder smaken bedre enn kunstig søtet brus, men etter hva jeg minnes differensierer man ikke lenger holdbarhet etter det.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.424
Torget vurderinger
23
Stalltips fra svoren Cola drikker med 55 års erfaring

Få tak i de TYNNE sugerørene som var vanlige før, ta TO stykker (VIKTIG) opp i en nyåpnet iskald glasscola
sug frenetisk - greia er at den falske lufta du får inn mellom de to sugerørene høyner smaks- og friskhetsopplevelsen :love: :love:
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Stalltips fra svoren Cola drikker med 55 års erfaring

Få tak i de TYNNE sugerørene som var vanlige før, ta TO stykker (VIKTIG) opp i en nyåpnet iskald glasscola
sug frenetisk - greia er at den falske lufta du får inn mellom de to sugerørene høyner smaks- og friskhetsopplevelsen :love: :love:
Fikk ett bilde oppe i hode akkurat nå. Fungerer dette med en flaske rødvin også.......Skål og god helg;=)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.424
Torget vurderinger
23
Mulig, har ikke prøvd. Er jo som en slags omvendt asfyksi så kanskje....
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.210
Frenetisk suging minner meg om et av de bedre kraftttrykkene jeg har hørt. I studietiden en gang i Trondheim skulle vi åpne en vinflakse, hvorpå vi oppdaget at vi ikke hadde en vinåpner. Etter noe leting og rådslaging kom det plutselig fra ene trønderen:

"Det vi sku hatt no e ei dame frå Heimdall som kan kaldstartsug ein bulldozer".
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Et trix som virker med litt håndlag er å holde vinflasken på skrå litt ned og fra seg, og daske den kraftig i bunnen gjentatte ganger så slår en korken ut på riktig måte. Ellers finnes jo sabeltannmetoden da utviklet for champiser men da tar man flaskehalsen på vinflaskene....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Advarsel!! Inneholder ordet "Pepsi"

En greie i min ungdomstid var å kjøpe en Pepsi, 0.33 glass, 0.25 var for bar. I tillegg ble en liten pose Polly peanøtter anskaffet. To slurker av Pepsi en og så fylle peanøttposen opp i flasken.
Veldig viktig at det var Pepsi, Coca dugde ikke.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Anbefaler dere virkelig å prøve Grans cola, den slår etter min mening både Cola og Pepsi.
1616152931784.png
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Beste colaen ever, inkludert vestkantcola som er kraftig oppskrytt. Så bra å blande med vodka. Litt vanskelig å få tak i Norge.




frzz.jpg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.424
Torget vurderinger
23
Fysj & pføy.... 😖 😖 😖 😖
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Krever kanskje en annen palett en det samvirkelaget bidrar med ... men man må jo ha noe å strekke seg etter.

ttt.jpg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.424
Torget vurderinger
23
Grans cola er ikke bra. Andre Grans varianter er ok nok.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.424
Torget vurderinger
23
Amatørene må snart forstå at det finnes bare EN cola, referansen!
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Grans cola er ikke bra. Andre Grans varianter er ok nok.
Ingen ting slår original Coca Cola med sukker, det er jeg enig i, men av lettvariantene smaker Grans uten den syntetiske ettersmaken som Cola og Pepsi har.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Har holdt meg til "ekte" coca-cola i en mannsalder da klonene og colas egne varianter har vært flaue i smak.
I det siste året har jeg konvertert til Cola Zero da denne falt i nogenlunde smak og ikke inneholdt sukker.
Hvor lenge.. vel, nå har Zero kommet på flasker i gjenvunnet plast (hvit etikett).
Fysj for en smak. En blanding av myrvann og JollyCola?
Kan dette ha årsak i smaks-smitte fra ny plasttype, eller har Cola strukket oppskriften ifbm nytt image?
Svar fra innenfor systemet er at det er ingen tekniske parametre ved flasker av rPET som i seg selv avviker fra vanlig PET og kan påvirke smak annerledes enn tidligere flasker. Det er heller ikke avvik på hverken sensorisk testpanel, kjemiske tester eller unormale forbrukerklager.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Fikk en fornemmelse av at Cola har rappet elementer fra den gamle iMac reklamen.


 
Topp Bunn