Consonance M100 rebuild...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Har en eldre Consonance M100 som jeg hadde tenkt å pusse opp, slet litt med støy og dårlige forbindelser her og der. Men fikk etter hvert lyst til å bygge den helt om.
    Forsterkeren er en 40 Watt pp basert på EL34.
    Denne forsterkeren har så vidt jeg vet kommet ut med forskjellige konfigurasjoner på inngangsrør og driverrør. Min versjon har 2 stk. 6922 inngangsrør, 2 stk. 6sn7 driverrør og 2 stk. El34 pr. kanal som utg. rør.
    Ett bilde av forsiden :

    Bakside med inngangsrør og driverrør :

    Litt innmat :

    Trafocover av, utg. trafoer og psu trafo :

    In the nude :

    Kretsen består idag av 6922 røret som inngangsrør i srpp kobling med 6sn7 røret konfigurert som LTP fasesplitter. EL34 i pp UL kobling.
    Ny kretsløsning : 6922 rørene byttes ut med EF86 rør i triodekobling og beholder 6sn7 røret som fasesplitter. Det skal legges ut utvendige målepkt. og justering av bias for EL34 rørene. Psu delen idag har ingen choke, men jeg har et ønske om sette inn en, men det var det å finne noe som passset i chassiet... Chassiet har en høyde på 50 mm, forslag mottas med takk ! Har sett litt på ett par i Hammond sin 159 serie, men da må jeg trikse litt til med bunn plata for å få det på plass.
    Videre blir det litt "forskning" på utg. trafoene. Forsettelse følger...
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Hva med å få tak i en toroid - choke, og så bolte den fast på toppen av powertrafoen. Plitron, sowter eller andre som lager på bestilling kan sikkert ordne slike. Kanskje til og med noratel?
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Andreas skrev:
    Hva med å få tak i en toroid - choke, og så bolte den fast på toppen av powertrafoen. Plitron, sowter eller andre som lager på bestilling kan sikkert ordne slike. Kanskje til og med noratel?
    Har vært inne på tanken å få noe "custom" laget, men hadde håpet å finne noe som var hyllevare. Det er desverre minimalt med plass under coveret til psu trafoen da denne bygger en del i høyden, så plassering må være inne i chassiet.

    Lundahl choken kan imdlertid fungere, hvor er det lurest å handle den fra ? Direkte fra Lundahl eller f.eks http://www.kandkaudio.com/index.html ?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    jappen skrev:
    Lundahl choken kan imdlertid fungere, hvor er det lurest å handle den fra ? Direkte fra Lundahl eller f.eks http://www.kandkaudio.com/index.html ?
    Det var da voldsom til "make over" :)
    Har du peiling på hvor gammel den er?
    Spent på resultatet.
    Lundahl handler du greit direkte. Bare be om tilbud. Gi han nøyaktig adresse av hensyn til frakt.
    Kan godt tenkes du finner billigere Lundahl andre steder.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Jepp, blir spennende å se om det blir liv i dette til slutt..
    Er litt usikker på alder, men tror den er fra slutten på 90 tallet engang.
    Får sende Lundahl en mail ang. choke og pris.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    jappen skrev:
    Det er desverre minimalt med plass under coveret til psu trafoen da denne bygger en del i høyden, så plassering må være inne i chassiet.
    Den måtte selvsagt ha egen boks som var lik eller mindre i diameter og så felles gjennomgående bolt til chassisplaten. Det fine med toroider er jo at kablingen kan gå ned gjennom senter. I tillegg får du magnetfeltet ut av chassiet hvor det kan lage trøbbel for småsignalkretsene. (Blir sikkert ikke noe stor problem uansett løsning). LL1638 er nå ikke billig, så budsjettet er jo der. Du burde sjekke sidene til Antek, de har godt utvalg og bokser også. Husker ikke om de fører choker, men det går nok an å maile dem o du ikke finner blandt standardutvalget.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Ikke så mye fremgang for tiden..
    Sendte ut noen forespørsler om å få laget en choke som kan passe med chassie høyden min.
    Hadde ønske om en spec. på 5H 250mA
    Fikk svar fra Brian Sowter om at de kunne klare 2H 250mA med de dimensjonene jeg ønsket.
    Lundahl choken kommer på ca. 790,- nkr inkl. frakt.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Får prøve å forsette litt med dette prosjektet...
    Diverse deler fra Elfa og Motron er nå på plass.



    Er nå i tenkeboksen på hvordan ting skal plasseres i chassiet. Endte opp med en choke fra Hammond, som er "trimmet" litt på kantene slik at den nesten passer inn. Planen er å presse ut en fordypning i bunnlokket for å få det helt perfekt.
    Ellers så vil jeg prøve å få plassert både inngangsvelger og volumpot. bak ved rca-kontaktene. Får se hvordan det går.



    Ny monteringsplate for inngangsrør er på gang. Lager den i lik format som printkortet som ble brukt før, blir nok justert litt underveis.
    Skisset opp og klar for saging og boring.



    Ferdig resultat etter kamp med stikksag og drill :)



    Neste punkt blir å få borret opp hull til biaspot. og målepkt. i chassiet. Forhåpentligvis i løpet helga en gang.
    Følg med, følg med..
     

    Vedlegg

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Diverse hull er nå laget til bias pot. og målepkt.

    Vurderer også å "pimpe" forsterkeren med umbrako skruer istedenfor de orginale... Vet ikke helt om det blir bedre, hva synes folk ?
    Vinkel jern til feste av choke, pot.meter og inng.velger ble laget av 1 stk. alu firkant rør som ble delt i to med baufil.

    Resultatet ble slik

    Og er tenkt plassert slik


    Er på jakt etter en ny inng. velger, noen som har tips til noe rimelig med tålig bra kvalitet ?
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Disse fra ELMA er greie. 35-496-39 hos ELFA.

    Flotte bilder av innsats og arbeid med ombyggingen. Følger med videre.

    - Stig
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Oooops... tipset deg med feil Elfa nummer. dette er mer riktig; 35-494-60. Den første hadde kortsluttende kontakter, og det blir feil.

    - Stig
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Blir et evighetsprosjekt dette her ;)
    Takker for tips ang. inngangsvelger Stig, men jeg endte opp med en fra DiyHifiSupply http://www.diyhifisupply.com/node/323
    Noen bilder fra før jul en gang..
    Brakett med inngangsvelger og potmeter :

    Choke festet vha. bolt til power trafo :

    Måtte også lage til gjenger i festene til trafodeksler, disse var tidligere festet med en blanding av maskinskrue/mutter og treskruer ? Dvs. at skulle en ha av dekslene så fikk en problem da en ikke kunne holde igjen på mutterene...


    Kan vel nevnes at jeg ikke var så veldig imponert over den mekaniske sammenføyningen på denne forsterkeren, får håpe at nyere consonance produkter er bedre skrudd sammen...
    Denne blir ihvertfall bra skrudd sammen nå :)
    Lodding er påbegynnt, flere bilder kommer etterhvert.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Ser bra ut det der, jappen. Godt jobba. Vær forsiktig når du lodder på den inngangsvelgeren du kjøpte fra diyhifisupply. Den tåler lite varme før plasten rundt loddeørene smelter og gjør velgeren ubrukelig. Snakker av erfaring:)).
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Da var det endelig lyd i bygget... ;D

    Med en av sine bestevenner Von Schweikert venstre..

    Fra oversiden

    Gikk vel over all forventning egentlig, helt til jeg skulle begynne å leke meg med nfb ;)
    Uten nfb ingen problem, har en open loop forsterkning på ca. 100x. Ved innkobling av nfb på ca. 16db begynnte den å oscillere med en gang, Hf oscillasjon (ca. 100kz +/-). Fikk vel her bekreftelse på at utg. trafoer ikke er helt i toppsjiktet..Prøvde så med ca. 9db nfb, ble stabil. Koblet så tilbake til 16db, men koblet en kondensator på 100pF over feedback motstand. Forsterker ble da stabil.
    Er dette godt nok eller bør jeg legge in en slags filter funksjon over f.eks anodemotstanden på inng. røret ? Andre tips ?
    Har problem med signalgeneratoren min, så jeg får ikke de reneste signalet ut fra denne, må nok få meg en ny før jeg får testet skikkelig. Noen som har tips til en som har grei pris og kan skaffes på f.eks ebay ?
    Skal få tatt noen bilder fra undersiden og lagt ut senere i kveld.
    Skal se om jeg får oppdatert skjema av forsterkeren og lagt ut dette også.
    Ellers så er forsterkeren ganske så støyfri, ikke noe brum i høytalere selv med øret helt inn til membranet. ;D
     

    Vedlegg

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Som signalgenerator har jeg en god stund brukt et vanlig, eksternt lydkort. EMU0202. 24-bit og 192kHz gir deg en veldig ren sinus.

    http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=15186

    Bruker dette lydkortet sammen med RightMark Audio freeware, samt muligens en attenuator. Da får jeg testa THD veldig enkelt og greit.

    Forøvrig så ser ombyggingen ut som en suksess, veldig bra.

    - Slarssen
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Takk for den, skal sjekke ut dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn