Copland's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Litt uenighet om hvem som eier det som trenger service....
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Steinar. SV
    Mener Audiocompaniet at forsterkeren er tyvegods. Eller er det reklamasjon du snakker om? I første tilffet så vil jo repratør få problemer med suport fra fabrikken. Av erfaring har jeg oppdaget at Copland gjør en del spesielle løsninger, så krever litt av repratør å få oversikt over kretsene. Uten å ha skjema. Kan selvfølgelig være at Cta506 er enklere enn mitt produkt. Men tipper det koster en del tid bare å finne ut av kretsene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.480
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Service eller reparasjon? Hva er behovet? Audiomix i Kongsberg er rimelig flink med rørting.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Tilbake til testen av CSA 150:

    Neste høyttaler som ble testet ut var Snell type Civ. Dette er en gammel høyttaler, produsert et stykke ut på 90-tallet. Tre- og en halvveis konstruksjon, med supertweeter på baksiden og 10 tommer bass.

    På samme måte som med LS3/5A, var dette kanonmatch. Homogent, åpent og med dyp og fast bass. Uanstrengt og luftig. Her fikk CSA 150 demonstrert kvalitetene til fulle. En herlig kombinasjon!


    491snell.1.jpg
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Så litt om CSA 150 sammenliknet med andre forsterkere:

    ASR Emitter 1 Version Blue: ASR er en rå forsterker. Den har stålkontroll, og er helt fri for forvrengning og ulyder. Ingen form for hard transistorlyd. Klangbalansen er nøytral, med en svak antydning til varme. CSA 150 har mye av samme karakter, men den er ikke fullt så klinisk. Det er mer liv og nerve i lyden fra CSA 150. På Harbeth heller jeg i retning av at ASR låt best. På enkelte opptak låt ASR best også på de andre høyttalerne, men ofte ble det omvendt. På de fleste opptakene ble det mer liv og sammenheng i lyden med CSA 150, og bedre driv og rytme. ASR koster ca. 90 000 i min utgave, og det er godt gjort at CSA 150 konkurrerer mot ASR, og slår den på flere punkter. ASR har verken RIAA eller DAC.

    Electrocompaniet ECI 1 FTT: ECI 1 er svært musikalsk og behagelig. Det er mer liv og luft i lyden med CSA 150, og klangkarakteren blir noe lysere. Det skjer uten at lyden blir mer aggressiv eller påtrengende. Detaljer trer bedre frem på CSA 150, og lydbildet blir mer åpent og luftig, uten å miste substans og bli for tynt. På noen opptak som er alt for lyse i utgangspunktet, foretrakk jeg ECI (fordi den er mindre åpen og kamuflerer), men på mer balanserte innspillinger foretrakk jeg CSA 150 med god margin.

    Electrocompaniet ECI 6: Mye av samme vurdering som med ECI 1, men forskjellene mellom ECI 6 og CSA 150 er kanskje noe mindre.

    Audio Innovations Series 500: Series 500 spiller særdeles ørevennlig på litt lystklingende høyttalere. På mer nøytrale høyttalere foretrakk jeg klart CSA 150.

    Rega Brio: Brio deler mye av klangkarakteren til CSA 150. Veldig dynamisk og engasjerende lyd som skaper liv også i mer kjedelige innspillinger. Men man merker prisforskjellen; CSA 150 låter rett og slett mye mer sofistikert.

    Konklusjon: CSA 150 er en ekstremt god forsterker. Den er tunet slik at den kan anvendes på mange ulike høyttalere, med godt resultat. CSA 150 gir en kombinasjon av åpenhet, luft, dynamikk, engasjement og musikalitet som er enestående. Klangbalansen er perfekt, med et ørlite innslag av varme. Lyden er organisk med flott substans. Jeg fikk ikke prøvet RIAAen inngående, men tok en rask avprøving med min Technics SL-1200GR med Ortofon Concorde Century. Det låt svært bra. Også DACen i CSA 150 låt formidabelt, selv om den heller ikke ble grundig testet. Forsterkeren jeg lånte hadde blåtann-modul. Blåtann var lett å koble opp, og fungerte perfekt.

    Mye taler for at jeg går for en CSA 150. Men jeg har også lyst til å prøve Copland CTA 408. De mindre modellene i CSA-serien er også interessante. Vi får se!
     
    Sist redigert:

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Steinar. SV
    Mener Audiocompaniet at forsterkeren er tyvegods.
    Jeg kjøpte denne forsterkeren på Fretex av alle steder. Den ble stjålet fra Audiocompaniets butikk i slutten av 2019. Så gikk Audiocompaniet noen måneder senere konkurs , og Akustisk Bureau kjøpte deretter varelageret.
    Jeg har vært i kontakt med bostyrer for konkursen, og de mener at forsterkeren IKKE inngikk i varebeholdningen som ble kjøpt av Akustisk Bureau . Og bostyrer har bekreftet ovenfor meg at forsterkeren er MIN eiendom.
    Men når jeg kontakter Akustisk Bureau med forespørsel om service, får jeg beskjed fra daglig leder om at forsterkeren er HANS eiendom.

    Så jeg vil helst ikke la han få fingrene i den....
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Kan umulig bli noe tristere historie. Håper det løser seg for deg.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Har mitt på det tørre, iallefall ifølge bostyrer. Som er en anerkjent advokat......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn