Copland's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    ara1 skrev:
    Hei melder meg på...

    Hvorfor sier ingen noenting om dynamikken i Copland. Det er jo dette som er så vanvittig bra. Mikrodynamikk særlig. Det er så langt få som matcher akselerasjonen i Copland.Fremdriften i utstyret gjør musikken morsom og gir et eget driv..Jeg har frosøkt mye hyllevare, men så langt er det bare noen singelended biampa 211 ting på 40 W fra Ungarn som er i nærheten...

    Selv har jeg 289 digitalt inn i Benchmark (bruker DAC'en her) som romkorrigerer og sender til 301 Hypermodda, til 2 x 515 i vertikal biamping. Høytalere er bipoler med 6x 8" mellomtone og bånd (storebror med god margin til Etera III).

    Så det dere kanskje ikke liker er at jeg kjører pre ut til analog inn på bencmark min surrerundt forsterker som da bare driver Etera III bakhøytalere og RT 12-d sub. HD DVD 5.1. Og tro meg kringlyd kan være fabelaktig bra.. Og jeg mister ingenting kvalitet på 2-kanals lyd. Subben ødelegger heller ikke Mozarten min med å rote til...
    Kult. høres fett ut.
    hvordan har du modda 301 ?
    Jeg ser at på min 501 er det bytta en del av kablinga, og så er det nye høytaller-term.. som ligner veldig på de som er på primare sin forsterkere.
    Lurer litt på om jeg skal sette inn Densen kodensatorer, er ikke de veldig bra. Er det en rimelig greit ting og gjøre ?
    luere også litt på om det er vanskelig og bias justere selv. Vet at det er nylig gjort, men må sikkert gjøres innemellom.
    Hvor ofte bør man sjekke bias ?
     

    ara1

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Gjøvik
    Det er ikke jeg som har modda.. Det er bare popmeter, Mullard rør og mye faarad i signalveien. Sikkerhetsnettet i 301 er satt i paralell. Ikke spør, men det vel verd å ødeleggen ved å betale noen som kan noe for å gjøre dette. Den er mer åpen og lydbildet er betraktelig roligere. Den er forsatt litt bakoverlent, men jeg synes dette er sjarmerende. Lydbildet står som en påle og fiolinene er raspet som er så vanskelig i øvre mellomtone. Nok og mye, men ikke for mye slik at det sprekker.

    Romkorreksjon er også vertfall for meg en stor oppgradering. Ting faller sånn på plass og kablene blir plutselig mindre viktig. De må være bra men forskjellen på Blu haeven og SPM er mye mindre enn uten romkorreksjon.

    Jeg har ikke så peiling på kondisser og slikt setter bort slik jeg. Men det jeg ser er at rørene har mye å si. Har forøkt mange særlig i 301 og Mullard gir den mellomtonen jeg jakter etter samtidig som den ikke mister bunnen. Mange av de orginale rørene mister denne nærven og varmen i mellomtonen. Og med den blir også diakanten mindre pågående.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    ara1 skrev:
    Det er ikke jeg som har modda.. Det er bare popmeter, Mullard rør og mye faarad i signalveien. Sikkerhetsnettet i 301 er satt i paralell. Ikke spør, men det vel verd å ødeleggen ved å betale noen som kan noe for å gjøre dette. Den er mer åpen og lydbildet er betraktelig roligere. Den er forsatt litt bakoverlent, men jeg synes dette er sjarmerende. Lydbildet står som en påle og fiolinene er raspet som er så vanskelig i øvre mellomtone. Nok og mye, men ikke for mye slik at det sprekker.

    Romkorreksjon er også vertfall for meg en stor oppgradering. Ting faller sånn på plass og kablene blir plutselig mindre viktig. De må være bra men forskjellen på Blu haeven og SPM er mye mindre enn uten romkorreksjon.

    Jeg har ikke så peiling på kondisser og slikt setter bort slik jeg. Men det jeg ser er at rørene har mye å si. Har forøkt mange særlig i 301 og Mullard gir den mellomtonen jeg jakter etter samtidig som den ikke mister bunnen. Mange av de orginale rørene mister denne nærven og varmen i mellomtonen. Og med den blir også diakanten mindre pågående.
    Jeg er veldig fornøyd med diskant om den varme mellomtonen.
    Det er golden dragon utgangsrør, og jj pre-amp rør.
    har du testet golden dragon ?
    hva med bias. justerer du det selv ?
     

    ara1

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Gjøvik
    Har testet Golden dragon i 515 tror ikke jeg har testetn i pre. Har derromot testet JJ og opplever det jeg sa, God bass, men for slank mellomtone. Kvanlid har også Mullard EE188cc til 301. Jeg justerer ikke bias. Er det mulig det i pre da? I forsterkeren min så står rørene som strømstyring ikke ut. Tror ikke det er noen bias her heller jeg. Men som sagt jeg overlater dette til loddekyndige, ellers tror jeg det blir dyrt....

    Hva slags musikksmak har du??
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    CTA 405 og ML Summit spiller meeeeeeget bra sammen, noe helt annet enn lyden fra den nye Abrahamsen forsterkeren brukt på samme høytalere, Copland'en har mye mere organisk, naturlig og levende lyd.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    ara1 skrev:
    Har testet Golden dragon i 515 tror ikke jeg har testetn i pre. Har derromot testet JJ og opplever det jeg sa, God bass, men for slank mellomtone. Kvanlid har også Mullard EE188cc til 301. Jeg justerer ikke bias. Er det mulig det i pre da? I forsterkeren min så står rørene som strømstyring ikke ut. Tror ikke det er noen bias her heller jeg. Men som sagt jeg overlater dette til loddekyndige, ellers tror jeg det blir dyrt....

    Hva slags musikksmak har du??

    Jeg liker det meste. Men har helt klart størst hjerte for metal. Da snakker jeg ikke og nymotens metal, men
    mer i sjangeren Deep purple, led zeppelin, rush ect.
    For og si det sånn så har jeg aldri hatt en forsterker som funker så bra på så mye. Er liksom ikke noe spess.
    favoritt for forsterkern føler jeg. Fy farao for en dynamikk den leverer. For ikke og snakke om trøkket!!
    Testet klassisk og jazz også, helt fantastisk.

    Og du da, hva liker du ?


    Det er ikke slank mellomtone hos meg ;)
    man så har jeg rør i utgangen også.
     

    ara1

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Gjøvik
    Spiller mest klassisk. Piano og fiolin er favoritter. Men opera også. Men når det er sagt så spiller jeg mye annet også. Driver akkkurat og loader min mobil med diverse MP3. Foruten musikk må jeg si at 300 i Dolby Tru HD er helt rå... The Reping ga meg også totalt kreeps.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Rudi skrev:
    CTA 405 og ML Summit spiller meeeeeeget bra sammen, noe helt annet enn lyden fra den nye Abrahamsen forsterkeren brukt på samme høytalere, Copland'en har mye mere organisk, naturlig og levende lyd.
    Er ikke sjans for transistor og få den naturlige klangen man får med rør :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    nikosidis skrev:
    Jeg kjøpte en copland 501 integrert for morro skyld, for og prøve rør da jeg aldri har testet det.
    Dette er en gammel sak. Fra 1997 tror jeg.
    Den bruker rør hele veien, og for en lyd!!!
    Ikke kom og fortell meg at det har skjedd fantastisk mye på forsterker fronten de siste årene.
    Denne er mye bedre enn det jeg har hørt på mitt oppsett. Da snakker jeg om bla. Hegel H200, Primare I21, Bladelius Thor mk2, Xindak 6950, Lyngdorf 2175.
    Fantastisk match med min Primare dvd30, og Proac response D25

    For og si litt om lyden. Vanvittig dynamikk, varm mellomtone, flott utklingende diskant som ikke blir ubehagelig, og fulltone bass.
    Ikke den mest detaljerte bassen jeg har hørt, men detaljert nok, og stram og fin.
    Nå er jeg ikke i tvil om at rør er veien for meg. Akkurat sånn jeg vil ha det.

    Med denne saken kan jeg spille høyere enn jeg noen gang har gjort. Og den funker på alt av musikk.

    på mine Proac D25 er 2*30 watt mer enn det jeg noen gang vil trenge.

    Aldri hørt maken til trøkk og dynamikk :)

    Kjempe fornøyd.
    Hmm.trodde betegnelsene til copland var sånn....2 serie/ cd spillere,3 serie- pre,4 serie integrert og 5 serie effekt....men jeg kan jo ha feil....

    har jeg rett,skyulle vel 501 være effekt..men jeg er jaggu ikke helt sikker...Har forresten en strøken 402 for salg...40w el34m rørriia...kongeamp til prisen.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    ixos_76 skrev:
    nikosidis skrev:
    Jeg kjøpte en copland 501 integrert for morro skyld, for og prøve rør da jeg aldri har testet det.
    Dette er en gammel sak. Fra 1997 tror jeg.
    Den bruker rør hele veien, og for en lyd!!!
    Ikke kom og fortell meg at det har skjedd fantastisk mye på forsterker fronten de siste årene.
    Denne er mye bedre enn det jeg har hørt på mitt oppsett. Da snakker jeg om bla. Hegel H200, Primare I21, Bladelius Thor mk2, Xindak 6950, Lyngdorf 2175.
    Fantastisk match med min Primare dvd30, og Proac response D25

    For og si litt om lyden. Vanvittig dynamikk, varm mellomtone, flott utklingende diskant som ikke blir ubehagelig, og fulltone bass.
    Ikke den mest detaljerte bassen jeg har hørt, men detaljert nok, og stram og fin.
    Nå er jeg ikke i tvil om at rør er veien for meg. Akkurat sånn jeg vil ha det.

    Med denne saken kan jeg spille høyere enn jeg noen gang har gjort. Og den funker på alt av musikk.

    på mine Proac D25 er 2*30 watt mer enn det jeg noen gang vil trenge.

    Aldri hørt maken til trøkk og dynamikk :)

    Kjempe fornøyd.
    Hmm.trodde betegnelsene til copland var sånn....2 serie/ cd spillere,3 serie- pre,4 serie integrert og 5 serie effekt....men jeg kan jo ha feil....

    har jeg rett,skyulle vel 501 være effekt..men jeg er jaggu ikke helt sikker...Har forresten en strøken 402 for salg...40w el34m rørriia...kongeamp til prisen.

    Stemmer bra det du remser opp her vedr typebetegnelser....... men akurat 501 er en blanding........ er liksom ikke helt en integrert og ikke helt ett rent effktrinn, er vel og regne som et effekt trinn med volum kontroll........... skal man strekke det litt har den feil nummer, burde strengt tatt hete noe i 4 serien........ Copland hadde jo åsså 8, 28 osv nummer serie åsså som var intgrerte forsterkere.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Rudi skrev:
    ixos_76 skrev:
    nikosidis skrev:
    Jeg kjøpte en copland 501 integrert for morro skyld, for og prøve rør da jeg aldri har testet det.
    Dette er en gammel sak. Fra 1997 tror jeg.
    Den bruker rør hele veien, og for en lyd!!!
    Ikke kom og fortell meg at det har skjedd fantastisk mye på forsterker fronten de siste årene.
    Denne er mye bedre enn det jeg har hørt på mitt oppsett. Da snakker jeg om bla. Hegel H200, Primare I21, Bladelius Thor mk2, Xindak 6950, Lyngdorf 2175.
    Fantastisk match med min Primare dvd30, og Proac response D25

    For og si litt om lyden. Vanvittig dynamikk, varm mellomtone, flott utklingende diskant som ikke blir ubehagelig, og fulltone bass.
    Ikke den mest detaljerte bassen jeg har hørt, men detaljert nok, og stram og fin.
    Nå er jeg ikke i tvil om at rør er veien for meg. Akkurat sånn jeg vil ha det.

    Med denne saken kan jeg spille høyere enn jeg noen gang har gjort. Og den funker på alt av musikk.

    på mine Proac D25 er 2*30 watt mer enn det jeg noen gang vil trenge.

    Aldri hørt maken til trøkk og dynamikk :)

    Kjempe fornøyd.
    Hmm.trodde betegnelsene til copland var sånn....2 serie/ cd spillere,3 serie- pre,4 serie integrert og 5 serie effekt....men jeg kan jo ha feil....

    har jeg rett,skyulle vel 501 være effekt..men jeg er jaggu ikke helt sikker...Har forresten en strøken 402 for salg...40w el34m rørriia...kongeamp til prisen.

    Stemmer bra det du remser opp her vedr typebetegnelser....... men akurat 501 er en blanding........ er liksom ikke helt en integrert og ikke helt ett rent effktrinn, er vel og regne som et effekt trinn med volum kontroll........... skal man strekke det litt har den feil nummer, burde strengt tatt hete noe i 4 serien........ Copland hadde jo åsså 8, 28 osv nummer serie åsså som var intgrerte forsterkere.
    Du har helt rett, Rudi.!
    CTA-501 er en bastard som har volum rett ut fra effekt, sammspillet sammen med CTA-301 er helt konge.!
    CTA-501 alene er en "pingle" i forhold, så "nikosidis" har fremdeles en god del å gå på der, om han velger å finne det ut ;)
    Synergien og den røde tråden i Copland effekt og pre er en killerkombo som må oppleves.!

    Men siden 501 er en (UL Triode) effekt med passiv volum så tilhører den 50x serien, hadde den vært en integret så hadde det vært noe annet og da skulle den vært i 40x serien..

    For vinylentusiaster så er det også et meget godt RIAA trinn i CTA-30x serien..
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor er det pre-amp rør i den, hvis den ikke har ekte pre-amp ?
    Se bilde under.

    Samme for meg. Den spiller som en drøm.

    Har har dere review fra audoasylum:

    Appearance:

    This is one of the rare designs which doesn’t show off the vacuum tubes. Instead this amplifier is mounted on a rigid chassis with a brushed aluminium faceplate and a black steel cover, vented on the top. Three knobs on the front panel serve as a CD Direct switch, a Gain control and the On/Off switch. The rear of the amplifier accommodates two imputs and speaker terminals allowing a choice of 8-ohm or 4-ohm tabs. The Copland looks elegant, stylish and very Scandinavian.

    Technology:

    A pair of EL34s are employed in the output stage. The circuitry is an ultra linear push-pull design. However, these pentode tubes here used with the associated gain in the output muscle and the feedback inherent in the amp forces the EL34s to act like triodes. The input stage employs two E82cc and one E83cc tubes, the layout is pristine, the workmanship excellent and the sound…

    The sound:

    The first thing I noticed by all, was the breathy delivery of the midrange and high frequencies. Voices sounded not just good and natural, they sounded excellent. In this area the amplifier has little competition. Bass information is full-bodied with a nice glow together with the mids and highs it creates a three-dimensional image, with the front-to-back layering the most noticeable characteristic. Inner detail is reproduced delicately and with all the wanted information. The all-round sound of the CTA 501 is best described as revealing, full bodied and seductively musical.

    Synopsis:

    This amplifier sounds wonderfully musical and handles the most complex passages as expertly as one could wish to hear from a very expensive single-ended triode amplifier…the hot stuff in audio land.
     

    Vedlegg

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    En ting som jeg lar meg irritere over er hvor sløve Copland og de fleste merker der ute, sletter info på utgående produkter :mad:

    Merkelig at produsenter velger å fjærne <begrave> eldre/utgående mod.
    Det må vel være til alles interesse at tekn info, når mod var produsert fra/til, og muligens linker til reviews ligger på produsentenes hjemmesider.

    Har nå i flere dager prøvd å finne ut om det ligger omtaler av Copland CDT-402, tenisk info og hvor lenge denne mod var i salg. Også hva nyprisen var.

    Dumt om de går rundt og tror at kun Copland kunder som kjøper nye produkter er gode kunder.

    De av oss som kjøper brukt, bestemmer jo bruktprisen og dens populæritet.

    Nye VW Golf selger godt fordi kjøperene hvet at bruktetterspørselen er stor, og gjør det til et enda bedre/tryggere kjøp.

    Håper det er flere her som er enige med meg. Det eneste som muligens ville fått produsentene til å reagere vil vel være å maile dem, eller ta kontakt på messer eller lignende.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det er litt slapt i år 2007 ja, ingen tvil om det.

    Har nok litt og gjøre med at Copland er en liten produsent, med begrenset budsjett, men er
    egentlig ikke noe unskyldning.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg kjøpt en Copland 402 :D

    Nå trenger jeg bare høyttalere og cd spiler.

    Siden nesten hele budsjettet ble brukt opp til forsterker, så vurderer jeg Marantz 5002/6002, samt Tannoy Mercury F4 eller B&W DM685.

    Flere forslag?
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    jonas skrev:
    Da har jeg kjøpt en Copland 402 :D

    Nå trenger jeg bare høyttalere og cd spiler.

    Siden nesten hele budsjettet ble brukt opp til forsterker, så vurderer jeg Marantz 5002/6002, samt Tannoy Mercury F4 eller B&W DM685.

    Flere forslag?
    du kjøpte den ja :)
    det var nok ikke dumt.

    Bare dritt de høytallerene der på en Copland. Ran kona da for faen ;)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    nikosidis skrev:
    jonas skrev:
    Da har jeg kjøpt en Copland 402 :D

    Nå trenger jeg bare høyttalere og cd spiler.

    Siden nesten hele budsjettet ble brukt opp til forsterker, så vurderer jeg Marantz 5002/6002, samt Tannoy Mercury F4 eller B&W DM685.

    Flere forslag?
    du kjøpte den ja :)
    det var nok ikke dumt.

    Bare dritt de høytallerene der på en Copland. Ran kona da for faen ;)
    Eller deg og dine Proac D25 :eek: :p
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med et veldig fornuftig kjøp og en glimrende forsterker!
    Hvaslags musikk spiller du? Hva er du på jakt etter rent lydmessig? To høyttalermerker som er som skapt for Copland, selv om de befinner seg i forskjellige hjørner rent filosofimessig, er Klipsch (som det ser ut til at du kjenner fra før!) og Sonus Faber. Jeg har hørt mye Coplandelektronikk spille helt magisk på SF. Jeg har i det hele tatt hørt mye fra Copland spille4 magisk! ;)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    impulse skrev:
    Gratulerer med et veldig fornuftig kjøp og en glimrende forsterker!
    Hvaslags musikk spiller du? Hva er du på jakt etter rent lydmessig? To høyttalermerker som er som skapt for Copland, selv om de befinner seg i forskjellige hjørner rent filosofimessig, er Klipsch (som det ser ut til at du kjenner fra før!) og Sonus Faber. Jeg har hørt mye Coplandelektronikk spille helt magisk på SF. Jeg har i det hele tatt hørt mye fra Copland spille4 magisk! ;)
    Jeg liker en del mellom visesang til Pantera. Klassisk, opera og instrumental jazz blir ikke kjørt for ofte i spilleren.

    SF kunne jeg tenkt å teste. klipsch blir uaktuelt siden jeg allerede har RB-81, og de passer ikke til et <lite> stuevennlig anlegg for hele familien.

    Ønsker helst sorte høyttalere, som tar seg godt ut.

    ser det ligger en Arcam CD-73 ute på bruktbørsen. Noen som har testet denne?
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    jonas skrev:
    impulse skrev:
    Gratulerer med et veldig fornuftig kjøp og en glimrende forsterker!
    Hvaslags musikk spiller du? Hva er du på jakt etter rent lydmessig? To høyttalermerker som er som skapt for Copland, selv om de befinner seg i forskjellige hjørner rent filosofimessig, er Klipsch (som det ser ut til at du kjenner fra før!) og Sonus Faber. Jeg har hørt mye Coplandelektronikk spille helt magisk på SF. Jeg har i det hele tatt hørt mye fra Copland spille4 magisk! ;)
    Jeg liker en del mellom visesang til Pantera. Klassisk, opera og instrumental jazz blir ikke kjørt for ofte i spilleren.

    SF kunne jeg tenkt å teste. klipsch blir uaktuelt siden jeg allerede har RB-81, og de passer ikke til et <lite> stuevennlig anlegg for hele familien.

    Ønsker helst sorte høyttalere, som tar seg godt ut.

    ser det ligger en Arcam CD-73 ute på bruktbørsen. Noen som har testet denne?
    Arcam CD-73 er en utrolig flott spiller.!
    Den er ikke utpreget High-Endish med mikrodetaljer i hytt å gevær, men den spiller musikk på en meget god måte, fikk litt "vinylish" følser når jeg brukte den spilleren..
    Skal du ha High-endish spiller så er det mange Sony spillere som er verdt å se seg om etter, Usher CD-1, Vincent CD-S6 osv..
    Smaken er som baken og det er masse å velge mellom..
    Den spilleren som har overrasket meg med mest mulig musikk pr krone, det er Advance Acoustic MCD-203, det er vel 5,500,- for den ny, med litt rørbytte der så kan du få deg en spiller som suger tak i følelsene dine ;)
    AA MCD-203 er full av gode Franske følelser, noen liker dem mens andre hater dem, slik er det med alt her i verden..

    Men Copland og Copland......hehehe.....det må bare oppleves.!
    Ha den tanken der i bakhodet til det en vakker dag kommer en Copland CDA-2xx på bruktbørsen, da er det på tide og handle med en gang, ikke nøle et eneste sekund.!
    Bare hør med de som har en Copland i hus, så skjønner du fort at det er veien å gå ;)
    Men siden det er så mange som nyter musikken fra Copland spillerene, så er det sjeldent man finner dem til salgs..
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    har hørt copland spiller en gang, og det var imponerende.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Rotekroken skrev:
    jonas skrev:
    impulse skrev:
    Gratulerer med et veldig fornuftig kjøp og en glimrende forsterker!
    Hvaslags musikk spiller du? Hva er du på jakt etter rent lydmessig? To høyttalermerker som er som skapt for Copland, selv om de befinner seg i forskjellige hjørner rent filosofimessig, er Klipsch (som det ser ut til at du kjenner fra før!) og Sonus Faber. Jeg har hørt mye Coplandelektronikk spille helt magisk på SF. Jeg har i det hele tatt hørt mye fra Copland spille4 magisk! ;)
    Jeg liker en del mellom visesang til Pantera. Klassisk, opera og instrumental jazz blir ikke kjørt for ofte i spilleren.

    SF kunne jeg tenkt å teste. klipsch blir uaktuelt siden jeg allerede har RB-81, og de passer ikke til et <lite> stuevennlig anlegg for hele familien.

    Ønsker helst sorte høyttalere, som tar seg godt ut.

    ser det ligger en Arcam CD-73 ute på bruktbørsen. Noen som har testet denne?
    Arcam CD-73 er en utrolig flott spiller.!
    Den er ikke utpreget High-Endish med mikrodetaljer i hytt å gevær, men den spiller musikk på en meget god måte, fikk litt "vinylish" følser når jeg brukte den spilleren..
    Skal du ha High-endish spiller så er det mange Sony spillere som er verdt å se seg om etter, Usher CD-1, Vincent CD-S6 osv..
    Smaken er som baken og det er masse å velge mellom..
    Den spilleren som har overrasket meg med mest mulig musikk pr krone, det er Advance Acoustic MCD-203, det er vel 5,500,- for den ny, med litt rørbytte der så kan du få deg en spiller som suger tak i følelsene dine ;)
    AA MCD-203 er full av gode Franske følelser, noen liker dem mens andre hater dem, slik er det med alt her i verden..

    Men Copland og Copland......hehehe.....det må bare oppleves.!
    Ha den tanken der i bakhodet til det en vakker dag kommer en Copland CDA-2xx på bruktbørsen, da er det på tide og handle med en gang, ikke nøle et eneste sekund.!
    Bare hør med de som har en Copland i hus, så skjønner du fort at det er veien å gå ;)
    Men siden det er så mange som nyter musikken fra Copland spillerene, så er det sjeldent man finner dem til salgs..
    Takker for gode svar :)

    Spilleren du ref til koster 5000skr.

    Selges Advance i norge?

    Ser at agenturet er i danmark.

    På sikt vil jeg fortsette å bygge anlegget rundt Copland forsterkeren, og da vil den nok bli parret med en fra samme familie ;)

    Proac, Spendor og den nye Triangle EX serien frister for øyeblikket mest.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    jonas skrev:
    Rotekroken skrev:
    jonas skrev:
    impulse skrev:
    Gratulerer med et veldig fornuftig kjøp og en glimrende forsterker!
    Hvaslags musikk spiller du? Hva er du på jakt etter rent lydmessig? To høyttalermerker som er som skapt for Copland, selv om de befinner seg i forskjellige hjørner rent filosofimessig, er Klipsch (som det ser ut til at du kjenner fra før!) og Sonus Faber. Jeg har hørt mye Coplandelektronikk spille helt magisk på SF. Jeg har i det hele tatt hørt mye fra Copland spille4 magisk! ;)
    Jeg liker en del mellom visesang til Pantera. Klassisk, opera og instrumental jazz blir ikke kjørt for ofte i spilleren.

    SF kunne jeg tenkt å teste. klipsch blir uaktuelt siden jeg allerede har RB-81, og de passer ikke til et <lite> stuevennlig anlegg for hele familien.

    Ønsker helst sorte høyttalere, som tar seg godt ut.

    ser det ligger en Arcam CD-73 ute på bruktbørsen. Noen som har testet denne?
    Arcam CD-73 er en utrolig flott spiller.!
    Den er ikke utpreget High-Endish med mikrodetaljer i hytt å gevær, men den spiller musikk på en meget god måte, fikk litt "vinylish" følser når jeg brukte den spilleren..
    Skal du ha High-endish spiller så er det mange Sony spillere som er verdt å se seg om etter, Usher CD-1, Vincent CD-S6 osv..
    Smaken er som baken og det er masse å velge mellom..
    Den spilleren som har overrasket meg med mest mulig musikk pr krone, det er Advance Acoustic MCD-203, det er vel 5,500,- for den ny, med litt rørbytte der så kan du få deg en spiller som suger tak i følelsene dine ;)
    AA MCD-203 er full av gode Franske følelser, noen liker dem mens andre hater dem, slik er det med alt her i verden..

    Men Copland og Copland......hehehe.....det må bare oppleves.!
    Ha den tanken der i bakhodet til det en vakker dag kommer en Copland CDA-2xx på bruktbørsen, da er det på tide og handle med en gang, ikke nøle et eneste sekund.!
    Bare hør med de som har en Copland i hus, så skjønner du fort at det er veien å gå ;)
    Men siden det er så mange som nyter musikken fra Copland spillerene, så er det sjeldent man finner dem til salgs..
    Takker for gode svar :)

    Spilleren du ref til koster 5000skr.

    Selges Advance i norge?

    Ser at agenturet er i danmark.

    På sikt vil jeg fortsette å bygge anlegget rundt Copland forsterkeren, og da vil den nok bli parret med en fra samme familie ;)

    Proac, Spendor og den nye Triangle EX serien frister for øyeblikket mest.
    ADVANCE ACOUSTIC MCD-203 flere andre butikker som har på AA her i Norge også, de er veldig klar over de nordiske prisene, så det er bare å prute litt ;)

    Copland spillerene er akkurat like store som Copland forsterkerene, de er en like stor fryd for øynene som for ørene..
    Du har virkelig noe å se frem til den dagen de står ved siden av hverandre ;)

    Hysj, lurer på om det er noen som hvisker Klipsch i dine ører.? :D
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hvem er best tro:

    En brukt Arcam DV79 eller Advance acoustic MCD-203?
     
    S

    smog

    Gjest
    Noen som kjenner til Copland CSA 303 pre? Kom den i 1999/2000? Har lest på nettet at de kom i MK1 og MKII. Der mkII hadde 4 rør på linjetrinnet + 2 på phono. Hadde begge fjernkontroll? Og noen som vet hva de kostet nye og hva en kan betale for en slik i dag?

    Smog
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    csa tror jeg ikke var rørbasert. Men cta301 var... t=tube , s= solid state

    Correct me if I am feil :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja du har nok rett... Skjønner ikke helt hvor jeg har akkurat det med forskjell mellom cta301 og csa303 fra?
     
    E

    Element

    Gjest
    anbefales det copland på copland? med klipsch rf 63 som høyttalere?
    finner audio note cd 2.1 II også interessant.
    derfor spør jeg dere her inn, hva som taler FOR CDA 823 :)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    jonas skrev:
    Hvem er best tro:

    En brukt Arcam DV79 eller Advance acoustic MCD-203?
    Det er vel enkelt.....Arcam DV-79 best som DVD spiller.....AA MCD-203 best som CD spiller..
    Mellom Arcam CD-73 og AA MCD-203 så blir det verre å komme med en vinner, begge er minst like gode til prisen, men Copland er helt klart vinneren om man har musikken i fokus..
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Enig at Copland er en vinner, rotekroken :)

    AA MCD-203 derimot har jeg dårlig erfaring med. Denne ble regelrett banket av en gammel sonyspiller (CDP XB-930QS) i et system bestående av Holfi og noen Opera høyttalere. Mitt råd er i alle tilfeller å prøve MCD-203 før en handel, et råd som gjelder i alle tilfeller ;)

    Lf
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    ELEL6200 skrev:
    Enig at Copland er en vinner, rotekroken :)

    AA MCD-203 derimot har jeg dårlig erfaring med. Denne ble regelrett banket av en gammel sonyspiller (CDP XB-930QS) i et system bestående av Holfi og noen Opera høyttalere. Mitt råd er i alle tilfeller å prøve MCD-203 før en handel, et råd som gjelder i alle tilfeller ;)

    Lf
    Slettes ikke rart at MCD og Sony er vidt forskjellige i dine ører og oppsett, det er nok slik i veldig manges ører, for mens Sony er den litt lyse og "perfekte" formiddler av holografi, dypde, perspektiv osv, så er MCD mer "utflytende" og varm men den er også mye mer musikalsk (vinylish varm?)..
    Her er det vidt forskjellige preferanser ute å går, noen liker det ene mens den andre liker det andre, jeg har aldri lagt skjul på at MCD er en varm og god formiddler av musikken, dette kler så absolutt en del anlegg, samme er det også med Sony som jeg anser som "motpolen"

    Så har du jo Copland da, som bare spiller musikk og trives med det ;)

    Edit: en regel som burde være uten unntak, er nettopp dette lf sier om å prøve i eget anlegg før en handel, får du et godt bruktkjøp så taper du ikke penger og sitter igjen en erfaring rikere, men også et produkt som må selges til nestemann..
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Noen andre her med Copland CVA306/CVA535 i stua? :D
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    HALLO COPLANDS VENNER..... HJELP!!

    Har akkurat kjøpt meg en Copland CTA 405 forsterker.
    Forsterkeren er ca 2 mnd gml. Jeg har Proac D-25 høytalere,,noe som skal være en utmerket match med Coplandforsterkeren.

    Lyden er rett og slett ikke bra: "syntetisk" stemme, lite eller ingen holografi....

    Kan det være at forsterkeren ikke helt er ferdig inspilt????
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    tottla skrev:
    HALLO COPLANDS VENNER..... HJELP!!

    Har akkurat kjøpt meg en Copland CTA 405 forsterker.
    Forsterkeren er ca 2 mnd gml. Jeg har Proac D-25 høytalere,,noe som skal være en utmerket match med Coplandforsterkeren.

    Lyden er rett og slett ikke bra: "syntetisk" stemme, lite eller ingen holografi....

    Kan det være at forsterkeren ikke helt er ferdig inspilt????
    Er nok det at den ikke er helt ferdig innspilt, eller at ikke ampen matcher med resten av utstyret ditt?

    Min 405 er helt fantastisk bra!!

    MVH
    Ole
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette høres slett ikke normalt ut, nei... Har du sjekket fasen?
     
    S

    smog

    Gjest
    Fikk satt inn 4stk "nye" Siemens E88cc i min Copland CSA303 pre. og for en oppdatering ;D ;D ;D. Alt ble bedre enn med de gamle Edicron rørene som satt der. Sitter bare med et stort smil.

    Smog
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    tottla skrev:
    HALLO COPLANDS VENNER..... HJELP!!

    Har akkurat kjøpt meg en Copland CTA 405 forsterker.
    Forsterkeren er ca 2 mnd gml. Jeg har Proac D-25 høytalere,,noe som skal være en utmerket match med Coplandforsterkeren.

    Lyden er rett og slett ikke bra: "syntetisk" stemme, lite eller ingen holografi....

    Kan det være at forsterkeren ikke helt er ferdig inspilt????
    nei det kan det ikke være.
    jeg har d25 selv, med en gammel copland cta-501 forsterker og primare dvd30, det er helt kanon match.
    helt klart det beste jeg har fått til med d25.
    hvordan cd-spiller bruker du ?
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Har en Xindac Deliuxe muse-1.. Tror denne skal være ok. Av signalkabel har jeg Nordost Solarwind...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn