Copland's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    Copland Anläggning

    Jag vill bara anmäla mig som Coplandägare till denna tråd.
    Min anläggning består av:
    Copland CDA 823
    Copland CVA 306
    Copland CTA 520 4st
    Copland DRC 205
    Nord Ost Thor 2st
    Och lite annat runt omkring
    Spelandes dom mycket fina Respons Grand Artist MK2
    IMG_1746.jpg

    bild ovan: stökig anläggning med de nygjorda absorbenterna bakom högtalarna
    IMG_1747.jpg

    Bild ovan: forfarande stökig anläggning men närmare allt copland!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pent sett, det der..en viss dansk produsent gliser bredt av den pakka, Pson..
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg vært så heldig å få kjøpt en brukt Copland CVA 306. Genial pre som kan benyttes som stereo 2.0 / stereo 2.1 / multi 5.1
    Lydmessig identisk med stereo pre CTA 305, bare med flere muligheter. Så langt er jeg VELDIG imponert over lyden og måten den formidles.

    CVA-306_web.jpg
    CVA-306-CloseUp2_web.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vakker preamp! Jeg tviler ikke et øyeblikk på at den låter fortreffelig. I en tid da hifiutstyr prises mer og mer avsindig, er Copland et av de veldig få merkene jeg vet om som kunne kostet veldig mye mer, og fremdeles hadde vært veldig gode kjøp.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Tor

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Det var kjærlighet ved første blikk, men heldigvis ser det ut til at vi er soulmates også :D
    Nytt er Copland edruelig priset, og brukt Copland er virkelig røverkjøp :cool:
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Gratuler Jonas. Jeg har eid denne preampen i mange år og er veldig fornøyd med den. Den har stort potensiale ved bytte av rør, så sjekk hva som sitter på R og L utgangene. Du behøver ikke samme kvalitet på resten av rørene. Gledet meg til å høre flere inntrykk fra deg. Jeg går nemlig å siklet på samme dacen som du har, så det er spennende med din opplevelse av synergien.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Gratuler Jonas. Jeg har eid denne preampen i mange år og er veldig fornøyd med den. Den har stort potensiale ved bytte av rør, så sjekk hva som sitter på R og L utgangene. Du behøver ikke samme kvalitet på resten av rørene. Gledet meg til å høre flere inntrykk fra deg. Jeg går nemlig å siklet på samme dacen som du har, så det er spennende med din opplevelse av synergien.
    Takk for tips :)
    CVA 306 ikke bare imponerer, men nærmest sjokkerer meg med hva den leverer. Selv Bladelius Idun MkII, som jeg angret på at jeg solgte, blir smågutt sammenlignet med denne multi preen. Sitter bare og flirer av enkelte spor jeg ikke trodde vil bli så mye bedre (uten å bli kriminell), men der tok jeg heldigvis feil.
    Audiobyte Black Dragon dacen er som organisk rent kildevann, som hjemme hos meg matcher Copland utmerket. Her er både rå dynamikk, muskelkraft og delikatesser i skjønt samspill :cool:
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarte ikke høre forskjell på 306'en og en tysker ved navn T+A 1230R. Så da ble tyskeren stående. Må være en god preamp det også:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med ny pre Jonas. Er det ECC83 i denne eller 6922? Husker at det var ikke helt enkelt å finne ut når jeg hadde ekvivalenten med to kanaler.
     

    ad

    Fersking
    Ble medlem
    19.12.2002
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Melder meg på her. Har ved flere anledninger hatt glede av Copland-utstyr, sist ved cda 823 for noen år siden, som jeg kjøpte for to Bugg og en pærebrus på brukten. Helt utrolig hvor mye man får for pengene, og har aldri skjønt hvorfor Copland selges så rimelig relativt til andre merker. Har nå kjøpt meg en CSA 515 effektforsterker (2x150 W hybrid) og har brukt de siste par dagene til å teste den mot en Burson Timekeeper (2x80 w klasse ab), som har imponert meg kraftig tross sitt beskjedne ytre. For å gjøre en lang historie kort, så blir den lettere tilårskomne Copland-boksen værende i mitt anlegg.
    At jeg sparer noen tusenlapper, var langt fra avgjørende, snarere en liten bonus. Skal ikke påstå at den spiller ringer rundt Timekeeper, men opplever den jevnt over som litt bedre, spesielt i mellomtonen.
    Sitter to ganger Sylvania 6189/12au7wa i den nå. Hører gjerne erfaringer fra menigheten om det er andre typer rør som kan løfte den ytterligere.
    Spiller i dag med Sonos Connect, via YBA WD202 (dac med volumkontroll) gjennom XLR-inngangen. Vurderer å supplere med en forforsterker, og tar gjerne imot tips i denne sammenhengen også. Fjernkontroll og XLR ut er et must. Ht er Pylon Diamond 25.

    Arve
     

    johns

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2010
    Innlegg
    14
    Antall liker
    8
    Melder meg på her. Har ved flere anledninger hatt glede av Copland-utstyr, sist ved cda 823 for noen år siden, som jeg kjøpte for to Bugg og en pærebrus på brukten. Helt utrolig hvor mye man får for pengene, og har aldri skjønt hvorfor Copland selges så rimelig relativt til andre merker. Har nå kjøpt meg en CSA 515 effektforsterker (2x150 W hybrid) og har brukt de siste par dagene til å teste den mot en Burson Timekeeper (2x80 w klasse ab), som har imponert meg kraftig tross sitt beskjedne ytre. For å gjøre en lang historie kort, så blir den lettere tilårskomne Copland-boksen værende i mitt anlegg.
    At jeg sparer noen tusenlapper, var langt fra avgjørende, snarere en liten bonus. Skal ikke påstå at den spiller ringer rundt Timekeeper, men opplever den jevnt over som litt bedre, spesielt i mellomtonen.Hei arve


































    Sitter to ganger Sylvania 6189/12au7wa i den nå. Hører gjerne erfaringer fra menigheten om det er andre typer rør som kan løfte den ytterligere.
    Spiller i dag med Sonos Connect, via YBA WD202 (dac med volumkontroll) gjennom XLR-inngangen. Vurderer å supplere med en forforsterker, og tar gjerne imot tips i denne sammenhengen også. Fjernkontroll og XLR ut er et must. Ht er Pylon Diamond 25.

    Arve
    Hei Arve det er gledeligt og lese din artikkel forresten ,men siden sist du var hos meg så har jeg funnet ett par med rør i fra Amperex 7316 som du kan få kjøpt.De er ikke brukt.mvh John mob-40236791-jeg kan lever de til deg i oslo
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    Grattis till ditt köpa av en förträffligt fin förförstärkare. CTA 305 och CVA 306 har samma grund dock saknar 306 riaa steg för att få plats med alla sina kanaler.
    Du MÅSTE byta rören!
    Det blir en otroligt stor förbättring med framför allt NOS rör
    Det fina är att det finns så många olika att välja bland med olika ljudbild.
    Välj ett rör som passar dig och din musik
    Själv har jag Siemens NOS rör i min
    Detta är den billigaste uppgraderingen du kommer att göra med en så stor förbättring, jag lovar!
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Nå har det endelig skjedd. Da 215 er lansert på copland sin hjemmeside. Nå spørs det bare på hva prisen blir i nkr. Er det noen som vet noe om pris?
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    Copland CVA 306 Förförstärkare
    Är det någon som vet hur man tar bort funktionen som stänger ner förstärkaren automatiskt efter 12 timmar?
    Måste gå att modifiera på något fiffigt sätt tycker man
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Spennende nyhet; Copland CTA-408. Ikke mye å finne om denne på nettet foreløpig!


    CTA_408.jpg
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei - jeg er lykkelig eier av en Copland 306 og lurer på hva som er beste tilkobling av sub til 306. Er det like godt å bruke splittere til utgangene for vanlig 2-kanal - eller kan en bruke surround outputs? Foreløpig har jeg tilkoblet 2 stk.REL T7i til utgangene på forsterkerne (Zapsolute monotrinn) og det fungerer fint men jeg har lyst å prøve tilkobling til Coplanden. Noen synspunkter?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt den forsterkeren for noen år siden og den forsterkeren er en liten ‘luring’ når det gjelder subutgangen. Når du spiller fra stereoinngangene på 306 tar den i utgangspunktet bare å sender signalet fra venstre hovedhøyttaler ut på subutgangen. Så det du hører i suben er altså de laveste frekvensene (avhengig av hvilke delefrekvens du har stilt inn på suben) som fins i signalet i venstre kanal. Dette altså når du skal ha 2.1 ut fra stereo tokanalskilder.

    Det er vel kanskje ikke så mye forskjell på bassen i høyre og venstre kanal, men skal du bruke to suber er det bedre å koble de på høynivå/høyttalerutgangene på hver sin kanal, hvis subene du har kan kobles opp slik. Då får du hvert fall med all bassinformasjon og ikke bare venstre kanal.

    Det står ingenting om dette i manualen, fant det ut ved å leke litt med en test-CD i sin tid.
     
    Sist redigert:

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar- tror kanskje jeg beholder RELene tilkoblet utgangene på forsterkerne fortsatt. Jeg har kun kjørt det oppsettet til nå og det fungerer jo helt fint men i tilfellet bytte av forsterker så hadde det vært greit å kunne koble subbene til 306en. Er splittet signal en dårlig ide? Det er jo et alternativ.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Lenge siden det har vært noe liv i denne tråden, men på tide at den våkner igjen. Nå er Copland CTA 408 lagt ut på Coplands hjemmeside:

    CTA 408

    Dette ser ut til å være en kraftig og velkonstruert forsterker. RIAA med over 100 diskrete komponenter i en egen skjermet del. Blir spennende å høre! Den er visstnok kommet til i Norge (finnes hos Audiocompaniet).
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Sitter her med siste HiFi News. Ikke måte på hvor mye skryt den nye CTA 408 får. Den må høres ved neste anledning. ;)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei lurer på å kjøpe meg en forsterker til.
    Er det noen som kan bidra med beskrivelse av egenskaper for Copland CTA 506. Kan det være en modell å satse på? Eller hvor har dere eventuelt grått vidre etter å ha eid Cta 506?
     

    redfox

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2011
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hej Coplands venner,

    Jeg har stadigværk min CSA-14 hybridforstærker og mine to CDA-288 (Mk. 1 og MK II S.E.).
    Dem er jeg meget tilfreds med.
    Men da jeg løbende prøver, at lave nogle små ændringer i apparaterne, vil jeg her beskrive de nyeste.
    For længe siden indbyggede jeg en LC Clock XO i min CSA-288 Mk. II S.E. og en separat strømforsyning til denne. Det hjalp og den spiller super godt. Samt to nye tandhjul til VRDS drevet, så det spiller perfekt. Jeg har nogle flere på lager, just in case. Men siden dengang er der jo sket en del på audiomarkedet, også for løskomponenter. Så derfor tænkte jeg på, at udskifte de to udgangskondensatorer som er aluminium/film, til kobber/film.
    Jeg prøvede denne gang med 2 Jantzen Superior Z-Cap 2% 0,22mf 1200 Volt, som jeg loddede i.
    De har nu spillet nogen tid, og jeg kan berette, at de åbner sig mere op og giver en mere vedkommende ly. Lidt større rum og mere ro, så man kan høre flere detaljer og lidt mere dynamik - mere knald på.
    Jeg er meget tilfreds med denne opgradering, og vil sige, at det ikke kun er en ændring, men en ændring til det bedre.

    DPP_0012.JPG


    Dernæst ville jeg se lidt på min næsten lige så gamle CSA-14 hybridforstærker. Jeg er meget tilfreds med den, både lyd og holdbarhed samt udseende. Jeg fik for længe siden sat to nye rør i, som er et sæt Philips (Sylvania) military grade 6Dj8 rør. De har spillet fint, og er slet ikke brugt op endnu. Men sulten efter at prøve noget andet og måske vinde en smule mere vellyd, har jeg nu sat et sæt NOS Siemens 7308 rør i. Efter ca. 2 timer åbnede de sig totalt op, og spiller virkeligt godt! Mere rum, mere plads mellem instrumenter, lækker mellemtone, diskant og dyb fast bas. Meget vedkommende lyd med en klar bedre dynamik. Kan klart anbefales.

    Siemens 7308 rør NOS.JPG


    Det skal lige tilføjes, at jeg siden jeg skrev sidst for meget lang tid siden, har skiftet mine højtalere ud fra B&W DM640i med mods på, til et sæt B&W 802 Series III i perfekt stand. De spiller virkeligt godt. Klasser bedre end mine gamle højtalere. Der er så nok nogle modifikationer på vej til disse også. CSA-14 kan fint trække 802s3 da den er ret strømstærk, og jeg alligevel ikke spiller voldsomt højt, men kun almindelig højt ;)
    Derudover har jeg skiftet højtaler jumpers fra to stykker netledning, til to gode Tara Labs Omni ST Biwire med spader, og videre igen til et sæt Tara Labs The One. De gav et løft til mellemtone og diskant. Meget mere transparant og naturlig lyd.

    Spørgsmål: Er der nogen herinde, som har skiftet udgangskondensatorer på deres CSA-14, til nogen som er bedre?
    Gode ideer til forbedring af CSA-14 modtages meget gerne!

    M.v.h.
    Jacques
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Hei, jeg melder meg inn i klubben. Har nettopp kjøpt Copland CSA-515 som jeg liker veldig godt. Jeg tenker på å finne noen forforsterker fra Copland nå. Hva er dine meninger om CSA-303, CTA-301 og CTA-305? Hvilken av disse er best? For nå har jeg ganske nøytral og veldig detaljert forforsterker som kostet kjempemye i sin tid og er på jakt etter endringer. Jeg leste at Copland sine forforsterkere leverer organisk, tridimensional og holografisk lyd. Ville gjerne prøvd den i allfall
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei har selv csa 515. Har benyttet den i ca 14år. Anbefaler deg å sjekke ut rørene som sitter i. Det kan være mye å hente på å bytte dem. Om de ikke er av beste kvalitet allerede. Har eid 301 og har prøvd 305. Min mening er at 305 er bedre, men smak og behag kan spille inn. Synes 305 låt renere og mer dynamisk. For begge disse er det mye å vinne på å finne de beste rørene. Jeg benytter selv en 6 kanal 306 i dag på min 315. Har ingen planer om å bytte ut 306. Da jeg ikke har hørt noen som er bedre. Men riktige rør er alfa og omega. Det koster litt i våre dager.
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Hei har selv csa 515. Har benyttet den i ca 14år. Anbefaler deg å sjekke ut rørene som sitter i. Det kan være mye å hente på å bytte dem. Om de ikke er av beste kvalitet allerede. Har eid 301 og har prøvd 305. Min mening er at 305 er bedre, men smak og behag kan spille inn. Synes 305 låt renere og mer dynamisk. For begge disse er det mye å vinne på å finne de beste rørene. Jeg benytter selv en 6 kanal 306 i dag på min 315. Har ingen planer om å bytte ut 306. Da jeg ikke har hørt noen som er bedre. Men riktige rør er alfa og omega. Det koster litt i våre dager.
    Jeg synes allerede at jeg skal beholde CSA 515 veldig lenge jeg og. Den låter bare helt fantastisk og jeg liker den mer og mer. Den som jeg kjøpte fra sa at det sitter oppgraderte rør av god kvalitet på den. Men jeg ikke sjekket det selv. Hvilke rør anbefaler du?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har endt opp med at Mullard M8136 i min effektforsterker. Det er veldig gode rør, men er i dag skjeldene og kostbare. Jeg må gratulerer med forsterkeren. Den er veldig god. Jeg har ennå ikke funnet en kandidat som kan erstatte denne.
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Jeg har endt opp med at Mullard M8136 i min effektforsterker. Det er veldig gode rør, men er i dag skjeldene og kostbare. Jeg må gratulerer med forsterkeren. Den er veldig god. Jeg har ennå ikke funnet en kandidat som kan erstatte denne.

    Takk for det. Og takk for tipset. Jeg skal sjekke mine rør og skal prøve å finne de som du anbefalte.
    Jeg er veldig fornøyd med min 515. Før hadde jeg Electrocompaniet AW 120 DMB. Likte den veldig godt også, med sin varm og fin lydsignatur. Copland har kanskje ikke den varme i lyden men den vinner med dynamikk. Den har stål kontroll på høyttalere, det er mye luft og mer dybde, lyden flyr. Og jeg kan merke mye mer bass enn med EC. Det var et veldig godt kjøp
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har fortsatt en CTA 306 men har problemer med fjernstyring av volumkontrollen. Jeg trodde først det var dårlige batterier i fjernkontrollen men alt annet virker som det skal. Det er selve motoren på pot-meteret som er treg og stopper opp. Er det noe som enkelt kan fikses? Jeg har manuelt skrudd litt att og fram og da starter den og går som normalt en kort stund- for så å stoppe opp igjen
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei Øyvind Ek har du funnet ut av problemet. Jeg har problemer med slark i potmeteret på min 306. Ser at potmeteret sitter på et eget printkort så pot og motor må byttes. Har du funnet ut av hvordan man får tak i nytt?
    DSC_0794.JPG
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Øyvind Ek har du funnet ut av problemet. Jeg har problemer med slark i potmeteret på min 306. Ser at potmeteret sitter på et eget printkort så pot og motor må byttes. Har du funnet ut av hvordan man får tak i nytt? Vis vedlegget 670816
    Takk for respons- nei, jeg har faktisk ikke gjort noe med det enda. Jeg var så vidt innom siden til Copland men det ser ut som man der henviser til en norsk forhandler og de har jeg ikke kontaktet. Volumkontrollen rører så vidt på seg av og til- det virker som motoren har for mye motstand. Det kan vel være at det ikke tar seg reparere men at det må byttes. Er Audiocompaniet rett plass for sånne henvendelser?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Ja Audiocompaniet er rett plass. Har send forespørsel på mail til dem på komplett kort for volumkontroll. Motoren sitter bakerst på potmeteret. Men synes ikke det ser så lett ut å bare bytte motoren.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Ny 150 watts integrert hybridforsterker fra Copland (kraftigere utgave av CSA-100):

     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Tom Ven den blir nok ikke billig i Norge.
    I Danmark koster den 50 pst mer enn CSA-100. CSA-100 koster 40 k i Norge. Dvs at den kanskje vil koste 60k i Norge. Bør være et konkurransedyktig produkt i så fall; bare å løpe til Audiocompaniet og bestille;-)

    Blir i så fall billigere enn i Danmark. 44 995 DKK med dagens kurs er 67 050 NOK.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Hva kan en Copland CDA 266 være verdt? Jeg prøver meg med 5500 kroner på brukten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn