Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det tar jo ikke mange sekundene.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Med forbehold hvordan den påståtte tredjedelen har fordelt seg mellom aldersgruppene viser jo denne statistikken noe annet.

    UK.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med forbehold hvordan den påståtte tredjedelen har fordelt seg mellom aldersgruppene viser jo denne statistikken noe annet.
    Vi mangler en god del data for å kunne si noe her.

    Hvis vi antar at anbefalingene har vært omtrent som i Norge - så er det jo slik at jo jo dårligere helse du har - jo sterkere har oppfordringen om å la seg vaksinere vært. Så - om vaksinene bare hadde vært saltvann - så vill man forventet langt høyere dødstall blant de vaksinerte av den enkle grunn at de er den skrøpeligste andelen av befolkningen. Vaksinert/uvaksinert er altså ikke tilfeldige utvalg i befolkningen.

    Så mangler vi også info om hvor stor andel av de ulike gruppene som er vaksinerte. Om det er slik at andelen som er vaksinerte er høyere enn andel dødsfall i gruppen - så gir jo vaksinering lavere dødsrisiko.

    Jeg er også skeptisk til denne massevaksineringen - og holder det åpent at det kan være noen tidlige dødsfall som kan knyttes til vaksine, men det vil du uansett ikke greie å finne i slike aggregerte oversikter.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Joda er ikke noe svar med to streker under, men synes likevel ikke man skal skrike om konspirasjon for å unngå en litt nøyere titt på dette.

    Om denne tredjedelen skulle vært likt fordelt(noen den selvsagt ikke er) ville jo disse tallene være en katastrofe for tilliten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om denne tredjedelen skulle vært likt fordelt(noen den selvsagt ikke er) ville jo disse tallene være en katastrofe for tilliten.
    Joda, men det blir litt som å si at nesten alle som dør av hjerte og karsykdommer brukte blodtrykksmedisin - er det medisinen som har skylden?

    Men jeg er enig i at coronahåndteringen var og er området "skandale":
    • Smitteverntiltakene har skapt langt mer skade enn sykdommen.
    • Vi har presset på for å vaksinere store deler av befolkningen hvor vaksinenes bivirkninger var like store/større enn sykdomsrisiko (Friske menensker under 45 år)
    • Påstandene om vaksinene har vel gått fra å "gi immunitet i 2-3 år", til å gi "mildere sykdomsforløp de neste 3-4 månedene"
    Gode undersøkelser av store tallmaterialer tar lang tid - derfor synes jeg en del av de som er "pro-vaksine" konkluderer litt for fort når de sier at tallen her eller der ikke viser noe slikt. Der kan det jo være fristende å sitere noe jeg så på nettet fra Jeff Bezos - "hvis tallmaterialet ditt og anekdotiske funn ikke viser det samme - så er det som oftest anekdotene som er rett, og at du hadde gjort noe feil med datainnsamlingen". Så, jeg tror nok det kan komme dokumentasjon på noen sjeldne, men alvorlige bivirkninger.

    Men jeg tror altså ikke at folk dør som fluer - som en del konspirasjonstulllinger til stadighet poster på FB.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    folk dør ikke som fluer, men det faktum at man fortsatt har en overdødlighet også blant de yngre er jo ikke akkurat tillitsvekkende.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    "hvis tallmaterialet ditt og anekdotiske funn ikke viser det samme - så er det som oftest anekdotene som er rett, og at du hadde gjort noe feil med datainnsamlingen"
    Jeg vil vel heller hevde at dette peker på misforståelsen som oppstår når du tror at korrelasjon = kausalitet.

    1709814834972.png
     

    Vedlegg

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et vanlig forkjølelsesvirus ? Ser ikke slik ut...

    Nok en lege, som KUN er opptatt av at noen kan dø. Ingenting om livskvalitet. Og å stenge et helt samfunn medfører bla at folk vil dø av senfølger av tapt livskvalitet, som feks dårligere psykisk helse. Det var feilen Norge begikk; overlot styringen til en svært begrenset fagkompetanse, som feilet totalt i forhold til å se samfunnet under ett.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nok en lege, som KUN er opptatt av at noen kan dø. Ingenting om livskvalitet. Og å stenge et helt samfunn medfører bla at folk vil dø av senfølger av tapt livskvalitet, som feks dårligere psykisk helse. Det var feilen Norge begikk; overlot styringen til en svært begrenset fagkompetanse, som feilet totalt i forhold til å se samfunnet under ett.
    Poenget mitt er å ikke bagatellisere dette viruset, og heller ikke latterliggjøre de som har fått ulike senvirkninger av å ha blitt smittet en eller flere ganger. Men med slike virus så kan vi ikke hindre smitte i særlig grad, dette må vi leve med. Så får vi ta det derfra.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget mitt er å ikke bagatellisere dette viruset, og heller ikke latterliggjøre de som har fått ulike senvirkninger av å ha blitt smittet en eller flere ganger. Men med slike virus så kan vi ikke hindre smitte i særlig grad, dette må vi leve med. Så får vi ta det derfra.
    Er enig i det. Samtidig må vi huske at viruset ikke ble bagatellisert, heller hauset opp til noe som alt for mange har sett på diverse tvilsomme filmer; en årsak til menneskehetens undergang. Makan til hysteri har vi vel aldri sett. Og et fullstendig knefall for dette hysteriet var det vi opplevde. Barn, de dagene de fikk være på skolen, vasket vel all hud av hendene, eldre satt ensomme på sykehjem, unger ble isolert fra resten av familien, en ble nektet å krysse kommunegrenser, aktiviteter forbudt i områder uten smitte, joggere ble nærmest beskyldt for å spre død. Det var helt sinnsykt. Jeg gikk daglige, lange turer fra 12. mars, hvor jeg uhyre sjelden så eller traff folk. Folk stengte seg inne, oppfordret av våre myndigheter. Både den fysiske og psykiske helse ble totalt sett bort fra. Alt fordi leger fikk styre dette. En svært snever fagkompetanse. I den grad politikere påvirket, var det stort sett for å være enda strengere. Fullstendig galskap.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Om konspi, eller ikke.... follow the money. Hvem eier WHO?
    Bill Gates, om du ikke visste. Som Erna donerte milliarder til...
    Og stråmannen som er "sjef" i WHO.. -sjekk hans bakgrunn.

    Dette er for å si det forsiktig, det rene tøv.
    Ja, Gates-fondet er blant de aller største bidragsyterne til WHO, og spørsmålet blir med det om Gates selv dermed har for mye innflytelse på WHO's mål og handlinger. Det er er et relevant spørsmål, men med utgangspunktet at WHO liksom eies av Bill Gates, så blir jo hele debatten bare tull.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det var i dette øyeblikket Bill Gates bestemte seg for å ta hevn på menneskeheten
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg tenker at man ikke skal legge så mye vekt på slike kåringer, det er altfor lett å gjemme verdier gjennom skallselskaper og andre metoder
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det der var ganske far fetched selv for meg.
    Men at vi alle er slaver på en eller annen måte er det mye sant i
    Vi snakket tidligere om verdens rikeste
    Dette er på mange måter en av verdens rikeste
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Hvis vaksinen fungerte ? Hvorfor skulle da friske mennesker uten underliggende sykdommer behøve å vaksinere seg ? Det er så enkelt at man tar den om man har et behov pga dårlig helse eller avstå, men vaksinen ble jo nærmest påtvunget.
    Flere i min krets nektet sosialt samvær med de som ikke var vaksinerte , da har du virkelig trua på vaksinen 🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn