Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvor mange elever er rammet av dårlig undervisning det siste året tror du BX - altså den gruppen som ber om avlyst eksamen?

    Bare for for å få noen tall på hvor mange "få" er..?
    Skal ikke svare for Bx, men tror ikke det vil være en dealbreaker. Alle kjenner til situasjonen - og dessuten tror jeg ikke mange bedrifter bryr seg meget om hva elevene har lært på skolen. Da er det viktigere at man er lærevillig og vil la seg lære opp i bedriften.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er synd - og kanskje litt feigt - at de ikke gjennomfører. Forsvaret trenger trening i å være stridsdyktig under en epidemi. De ga uttrykk for at de hadde gode rutiner, noe jeg betviler. Nettopp derfor....
    Dette er jeg faktisk enig i. Særlig når de fleste (alle) involverte er i en aldersgruppe hvor risikoen med viruset er særlig liten. Men soldatene må jo i karantene etter øvelsen selvfølgelig, det er kanskje upraktisk med 10 dagers karantene etter å vært etpar uker på øvelse.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Å pakke kurvenenes trend inn i matematisk snobberisnakk endrer ikke viruset iboende egenskaper . Derfor gjelder det å holde det i sjakk , og vi klarer det akkurat såvidt nå
    Du har fortsatt ikke svart på hva det er ved eksponensiell vekst jeg ikke skjønner som du utbasunerte. Jeg kan både derivere og integrere eksponensialfunksjoner - det alene burde plassere meg godt innenfor den promillen i Norge som skjønner slike funksjoner best. Siden vi nå er i epidemiologien har jeg også en viss, om enn ganske rusten, forståelse for systemer av stokastiske differensialligninger, som er hva matematiske modeller for epidemier baserer seg på. Følgeig er jeg mildt skeptisk til din påstand om at jeg ikke skjønner hva eksponensiell vekst innbærer. Rentes rente skjønner jeg også forsåvidt som er samme greia, rent matematisk i alle fall.

    Det var du som bragte opp smittetrykket i "de verste bydelene i Oslo": Det virker veldig som du ikke visste hva det smittetrykket faktisk var nå om dagen utover at rødt må være veldig skummelt og mørkere rød enda mere så. Det tar som sagt - med dagens smittetrykk - ca 8 år å komme seg gjennom bydel Stovner eller 40 år å komme seg gjennom bydel Nordstrand for å ta to ytterpunkter i byen. Det er forskjellen på mørkerød og lyserød. Jeg synes det er ganske lavt, eller lang tid om du vil. Og uansett er det ingen eksponensiell vekst å finne noe sted i byen og har knappest vært det det siste året. Det kunne rimelig nok vært det, men realiteten har stort sett vært noe ganske annet.

    "Matematisk snobberisnakk" er det ikke. Det er bare simpel matematikk. Jeg tipper du aldri har brydd deg med å se på hva en mørkerød bydel i Oslo faktisk betyr. Det betyr altså en svært liten håndfull nye bekreftede smittede pr. dag i et område som har 30-50 tusen innbyggere - så lavt at normalt ville ingen brydd seg om det. For at der jeg bor skal bli "grønn" - altså under 20 tilfeller i løpet av 14d / 100k så må vi ned på under 1 bekreftet tilfelle om dagen eller nesten 200 år for å rekke over hele bydelen. For hele Oslo så er det ca 10 om dagen for at byen skal være grønn totalt sett. Eller de samme nesten 200 årene for å nå over hele byen. Så om en bydel er lyserød eller grønn er ikke så vesentlig for min private risikovurdering akkurat. Jeg synes det er et sted rundt ikke-eksisterende smitteutbredelse ergo er jeg, gitt tingenes tilstand i Oslo om dagen, ikke det minste bekymret for å få corona siden det er ekstremt lite sannsynelig. Jeg kan forsåvidt forstå at noen som er mer i ymse risikosoner, som du, er mer bekymret, men om man tar sine forholdsregler så er det ikke til å komme unna at det for tiden er veldig, veldig lite sannsynlig at man blir smittet av dette.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Du har fortsatt ikke svart på hva det er ved eksponensiell vekst jeg ikke skjønner som du utbasunerte. Jeg kan både derivere og integrere eksponensialfunksjoner - det alene burde plassere meg godt innenfor den promillen i Norge som skjønner slike funksjoner best. Siden vi nå er i epidemiologien har jeg også en viss, om enn ganske rusten, forståelse for systemer av stokastiske differensialligninger, som er hva matematiske modeller for epidemier baserer seg på. Følgeig er jeg mildt skeptisk til din påstand om at jeg ikke skjønner hva eksponensiell vekst innbærer. Rentes rente skjønner jeg også forsåvidt som er samme greia, rent matematisk i alle fall.

    Det var du som bragte opp smittetrykket i "de verste bydelene i Oslo": Det virker veldig som du ikke visste hva det smittetrykket faktisk var nå om dagen utover at rødt må være veldig skummelt og mørkere rød enda mere så. Det tar som sagt - med dagens smittetrykk - ca 8 år å komme seg gjennom bydel Stovner eller 40 år å komme seg gjennom bydel Nordstrand for å ta to ytterpunkter i byen. Det er forskjellen på mørkerød og lyserød. Jeg synes det er ganske lavt, eller lang tid om du vil. Og uansett er det ingen eksponensiell vekst å finne noe sted i byen og har knappest vært det det siste året. Det kunne rimelig nok vært det, men realiteten har stort sett vært noe ganske annet.

    "Matematisk snobberisnakk" er det ikke. Det er bare simpel matematikk. Jeg tipper du aldri har brydd deg med å se på hva en mørkerød bydel i Oslo faktisk betyr. Det betyr altså en svært liten håndfull nye bekreftede smittede pr. dag i et område som har 30-50 tusen innbyggere - så lavt at normalt ville ingen brydd seg om det. For at der jeg bor skal bli "grønn" - altså under 20 tilfeller i løpet av 14d / 100k så må vi ned på under 1 bekreftet tilfelle om dagen eller nesten 200 år for å rekke over hele bydelen. For hele Oslo så er det ca 10 om dagen for at byen skal være grønn totalt sett. Eller de samme nesten 200 årene for å nå over hele byen. Så om en bydel er lyserød eller grønn er ikke så vesentlig for min private risikovurdering akkurat. Jeg synes det er et sted rundt ikke-eksisterende smitteutbredelse ergo er jeg, gitt tingenes tilstand i Oslo om dagen, ikke det minste bekymret for å få corona siden det er ekstremt lite sannsynelig. Jeg kan forsåvidt forstå at noen som er mer i ymse risikosoner, som du, er mer bekymret, men om man tar sine forholdsregler så er det ikke til å komme unna at det for tiden er veldig, veldig lite sannsynlig at man blir smittet av dette.
    Risikovurderinger er generelt sett ikke lockdown-forkjempernes sterkeste side dessverre;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det handler dypest sett ikke om risikovurdering. Jeg tror avveiing er rette ordet. Og da blir det med ett mye vanskeligere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er jeg faktisk enig i. Særlig når de fleste (alle) involverte er i en aldersgruppe hvor risikoen med viruset er særlig liten. Men soldatene må jo i karantene etter øvelsen selvfølgelig, det er kanskje upraktisk med 10 dagers karantene etter å vært etpar uker på øvelse.
    I en logisk verden, ja. Men ikke i en situasjon hvor hele landet lider under uforståelige og uforholdsmessige nasjonale tiltak. Det viser bare enda mer hvor prioriteringene ligger.

    Og det er hvertfall ikke hos de svakeste.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    I en logisk verden, ja. Men ikke i en situasjon hvor hele landet lider under uforståelige og uforholdsmessige nasjonale tiltak. Det viser bare enda mer hvor prioriteringene ligger.

    Og det er hvertfall ikke hos de svakeste.
    Det er jeg også enig i:ROFLMAO:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @lars_erik Du ble overrasket, skjønner jeg😉
    Overmåte også....

    Helt logisk å la hysteriet stenge landet, for å slippe inn tusenvis av utenlandsk soldater.

    Jada.

    Hvor pokker ble det av migrenetablettene 🤔

    Jeg kommer til å havne på psyk av denne tråden. Tvangsinnlagt 🤯
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Det handler dypest sett ikke om risikovurdering. Jeg tror avveiing er rette ordet. Og da blir det med ett mye vanskeligere.
    Jeg er rimelig sikker på at om man i dag gjorde en undersøkelse i Norge så ville corona havne temmelig høyt opp på folks bekymringsliste. For noen er det en høyst legitim ting, rent rasjonelt, for de langt fleste andre er det ikke det slik det ser ut i dag. Det er nå rimelig tydelig at norske myndigheter ikke vil akseptere noen storstilt spredning av dette her i landet så sannsynligheten for at man blir smittet er lav og om man nå blir det så går det høyst sannsynelig helt fint for de langt fleste. Nå har vi holdt på med dette i snart et år og jeg kjenner personlig fortsatt ingen som er bekreftet smittet. Jeg vet om noen tilfeller på jobben riktig nok men de er for meg i kategorien "folk jeg knapt vet hva heter", men ellers ingen. På vårt kontor i Stockholm har 1/4 av de ansatte vært bekreftet smittet. Selv om man bor i det norske permanente episenteret, Oslo, så er sannsynligjheten for å få corona forsvinnende lav om dagen. Spesielt om man, som mange her på dette forum, er en middelaldrende herremann med hjemmekontor og ikke omgås et stort antall fremmede til daglig.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg er rimelig sikker på at om man i dag gjorde en undersøkelse i Norge så ville corona havne temmelig høyt opp på folks bekymringsliste. For noen er det en høyst legitim ting, rent rasjonelt, for de langt fleste andre er det ikke det slik det ser ut i dag. Det er nå rimelig tydelig at norske myndigheter ikke vil akseptere noen storstilt spredning av dette her i landet så sannsynligheten for at man blir smittet er lav og om man nå blir det så går det høyst sannsynelig helt fint for de langt fleste. Nå har vi holdt på med dette i snart et år og jeg kjenner personlig fortsatt ingen som er bekreftet smittet. Jeg vet om noen tilfeller på jobben riktig nok men de er for meg i kategorien "folk jeg knapt vet hva heter", men ellers ingen. På vårt kontor i Stockholm har 1/4 av de ansatte vært bekreftet smittet. Selv om man bor i det norske permanente episenteret, Oslo, så er sannsynligjheten for å få corona forsvinnende lav om dagen. Spesielt om man, som mange her på dette forum, er en middelaldrende herremann med hjemmekontor og ikke omgås et stort antall fremmede til daglig.
    Det er forskjell. De som sitter med makt og myndighet må avveiie. Vi andre kan risikovurdere - om så enn bare fare for å bli bøtelagt eller hengt ut i sosiale media. Mitt poeng er at regjernigen ikke kan/bør bli vurdert på risikovurdering - de er mer på avveiingsplanet. Da handler det ikke lenger om personlig lidelse, men heller om "the greater good" - hva nå enn det måtte være.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Jeg har ikke regnet på det men sannsynligheten for å bli alvorlig syk av corona, gitt 95% effektiviet på en vaksine, må nesten være høyere enn hva den er nå i Oslo for en ikke-vaksinert person. Om vi har en signifikant andel av befolkigen vaksinerte og lever noenlunde normalt så vil de resterende 5% risiko til tross for vaksine ganske fort dominere situasjonen nå hvor det er nesten 0% sannsynlighet for å bli smittet men betydelig høyere sannsynlighet for å bli alvorlig syk om man så blir.

    Så om man er livredd for corona nå så bør man strengt tatt fortsatt være livredd selv om man blir vaksinert. Nå er det jo omtrent umulig å bli smittet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjell. De som sitter med makt og myndighet må avveiie. Vi andre kan risikovurdere - om så enn bare fare for å bli bøtelagt eller hengt ut i sosiale media. Mitt poeng er at regjernigen ikke kan/bør bli vurdert på risikovurdering - de er mer på avveiingsplanet. Da handler det ikke lenger om personlig lidelse, men heller om "the greater good" - hva nå enn det måtte være.
    Jeg har vanskelig for å se den forskjellen for å være ærlig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skal ikke svare for Bx, men tror ikke det vil være en dealbreaker. Alle kjenner til situasjonen - og dessuten tror jeg ikke mange bedrifter bryr seg meget om hva elevene har lært på skolen. Da er det viktigere at man er lærevillig og vil la seg lære opp i bedriften.
    Ja, la oss ikke bekymre oss mer over at 1 millioner elever får dårlig undervisning - de kan sikkert læres opp senere i livet. La oss igjen rette fokus på menn i 50-60 årnee som har en promille sjans for å dø av Corona - får de nok støtte mon tro..?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regjeringen kjører på med en 3/4 politikk. Der de som faller utenfor ikke blir tatt vare på.

    Også kalt høyrepolitikk.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, la oss ikke bekymre oss mer over at 1 millioner elever får dårlig undervisning - de kan sikkert læres opp senere i livet. La oss igjen rette fokus på menn i 50-60 årnee som har en promille sjans for å dø av Corona - får de nok støtte mon tro..?
    Litt morsomt at det plutselig ble 1 million hjelpetrengende. Du høres faen meg ut som meg selv når jeg vil ha frem et poeng.:oops:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er svært mange opp til 50 år som har dødd av corona i Norge.

    Faktisk hele 9.

    Mellom 50 og 60 er det nok 2,37 millioner som har avgått med en svært smertefull død. Minst 🤔
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt morsomt at det plutselig ble 1 million hjelpetrengende. Du høres faen meg ut som meg selv når jeg vil ha frem et poeng.:oops:
    Vel, du dukker jo stort sett opp litt sent i helgen og angriper meg - nå plukket du opp kommentaren til Bx . Uansett - er det ikke omtrent en 1 million som er i en eller annen form for undervisning disse dager. Min oppfatning er at alle sammen får mindre undervisning og dårligere undervisning.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vel, du dukker jo stort sett opp litt sent i helgen og angriper meg - nå plukket du opp kommentaren til Bx . Uansett - er det ikke omtrent en 1 million som er i en eller annen form for undervisning disse dager. Min oppfatning er at alle sammen får mindre undervisning og dårligere undervisning.
    Vi er vel begge forutsigbare. Jeg dukker opp kun i helgene og i fylla. Du er all-over-the-place her i denne tråden 24-7. Det er sånn det er, og kanskje det er det som skaper gnist. Vi kan ha litt selvransakende moro rundt det, eller "veldig alvor". Det sagt: Jeg finner personer som er 24-7 litt skumle.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Skal ikke svare for Bx, men tror ikke det vil være en dealbreaker. Alle kjenner til situasjonen - og dessuten tror jeg ikke mange bedrifter bryr seg meget om hva elevene har lært på skolen. Da er det viktigere at man er lærevillig og vil la seg lære opp i bedriften.
    Bra svart. Og hvem vet hva som skjer med lærevilligheten når alt skal kjøres digitalt. Jegvrefererte lengre opp ti
    Vi har ingen forskning på langvarig lockdown som det vi ser nå - det du linker til er knyttet til 2-3 mnd lockdown i fjor vår - hvor de fleste trodde man ble ferdig med Corona til sommeren. Rent anekdotisk selvsagt - men vi permitterte mange i fjor vår - og alle var positive og var selvsagt innstilt på å ta en for laget. Stemningen endret seg ganske dramatisk utover høsten - når man så at dette ble langvarig.

    Det du holdt på med i natt var raljering - det ble postet mange artikler om psykiske problemer og du feide de vekk fortløpende og belærte folk om statistikk.

    Mener du seriøst at den psykiske helsen i feks Oslo ble bedre når det ble innført sosial nedstenging før jul?

    Men jeg er selvsagt enig i at høy smitte også skaper mye trøbbel - folk er livredde pga av mediene og alle de som hauser opp hvor farlig dette er. Jeg regner med at du husker at jeg mente det var best at mediene gav f... i å rapportere dette live og kunne la helsevesenet gjøre jobben sin i stillhet i fjor vår - du ønsket gameshow med livetavler over syke/smittede/døde - det var du som fikk viljen din og det har slik jeg ser det gjort krisen mye mye verre. Det er veldig mange som isolerer seg mye mer en det de offentlige anbefalingen er.
    Det du kaller raljering var kunnskapsbasert. Så det lever jeg godt med. Det har vært servert vinklede historier i hauger og lass i denne diskusjonen som gir et skjevt bilde av de faktiske effekter av ulike tiltak. Og de fleste av dem handler om at «noen» er bekymret, og ofte vet de ikke utfallet.

    Du har kanskje rett i at vi ikke har forskning på langtidseffekter, men da skyter du deg i foten, ettersom du har spekulert i vilden sky.

    Det er forøvrig mulig det finnes forskning på effekten av å kjede seg over lang tid. Det er neppe traumatiserende.

    Jeg tipper «seriøst» at den psykiske helsen i Oslo er ganske nøyaktig den samme etter som før nedstengningen før jul. Det var kjipt, selvsagt, men folk blir ikke syke av å kjede seg noen uker. Baserer meg på den forskningen jeg refererte nylig. Hva baserer du deg på annet enn din sunne fornuft når du insinuerer det motsatte?

    Jeg er sjokkert over at du ønsker null dislosure rundt pandemiutviklingen og pandemihåndteringen? At myndighetene bare skal håndtere pandemien i det skjulte? Det tror jeg ikke engang hadde gått i Kina. Kanskje i Nord-Korea....

    La oss raljere litt mer over hvor dette synspunktet ditt fører hen. Hvorfor tror du folk i UK fikk det bedre da de ble helt/delvis lockdown? Tror du det var fordi de satt inne og kjedet seg .... sånt som du har hevdet folk blir syk av ... eller tror du det var på tross av dette? Og hvis det var på tross av kjedsomhet osv .... hva annet er det som kan ha gitt en mental opptur enn informasjon om at pandemien gikk tilbake? Men nå sier du at det er bedre at folk flest ikke vet hvordan det går med pandemien. Det henger bare ikke på på greip.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At noen mangler evne til å se framover, er et stort problem. Særlig når de i tillegg oppfører seg som om deres manglende evner gjør deres meninger til sannhet.

    Her er en høyst reell virkelighet vi vil se.


    - Jeg lurer på om regjeringen er mest opptatt av å holde corona-dødsfallene så lave som mulig og glemmer følgene av smittevernstiltakene de har satt i gang, sier Ulltveit-Moe i podcasten Stavrum & Eikeland.

    Nå besøker hun podkasten Stavrum & Eikeland som du også kan høre i Spotify eller Apple podcasts.

    Dør mennesker hver dag

    Hun sikter til at de aller fleste som har dødd så langt i Norge, har dødd på sykehjem.

    - På sykehjem dør det mennesker hver dag, hver uke, hele året. Vi hadde mindre død i fjor, enn året før. Har vi da blitt for opptatt å styre på antall døde? spør professoren.

    Ulltveit-Moe mener at når man står midt i en krise, er det veldig lett å telle det som synes, og akkurat nå er det corona-dødsfall.

    - Det som ikke synes er de som ender opp med fysisk og psykisk dårlig helse og som dermed får færre leveår. Men de ser vi jo ikke enda, sier Ultveit-Moe.

    MINDRE DØD: - På sykehjem dør det mennesker hver dag, hver uke, hele året. Vi hadde mindre død i fjor, enn året før. Har vi da blitt for opptatt å styre på antall døde? spør Karen Helene Ulltveit-Moe. Foto: Nina Lorvik (Mediehuset Nettavisen)

    Kunne begrenset tapene ekstremt mye

    I podcasten Stavrum & Eikeland kommer økonomiprofessoren med kraftig kritikk av NAV og spesielt samarbeidet med næringslivet. Hun retter sterk skyts mot regjeringen og deres manglende satsning på norsk helsevesen som trolig ville begrenset de økonomiske tapene Norge og norske næringsliv blir påført nå.

    Dette er virkeligheten. Og man trenger hverken tall eller forskningsrapporter for å se det.

    Derimot trenger man en fungerende hjerne...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Risikovurderinger er generelt sett ikke lockdown-forkjempernes sterkeste side dessverre;)
    You’d be surprised.

    Hvis du ikke bare har det i kjeften så kan du jo iscenesette en risikovurderingsprosess her, så kan vi se. 🤘
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Overmåte også....

    Helt logisk å la hysteriet stenge landet, for å slippe inn tusenvis av utenlandsk soldater.

    Jada.

    Hvor pokker ble det av migrenetablettene 🤔

    Jeg kommer til å havne på psyk av denne tråden. Tvangsinnlagt 🤯
    1612050371468.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og hvem vet hva som skjer med lærevilligheten når alt skal kjøres digitalt.
    Det tror jeg vel de fleste vet. Man kan selvsagt forville seg inn i en tankerekke at "kanskje det blir kjempebra læring med digital hjemmeundervisning" - men mine anekdotiske erfaringer med 3 barn i skolen er at - nei det blir det ikke.
    Så var det jo noen fra skolesektoren som ønsket å avlyse eksamen i vår - rart de ikke ønsket å vise hvor mye bedre elevene var blitt med mye digital undervisning?

    Det du kaller raljering var kunnskapsbasert. Så det lever jeg godt med. Det har vært servert vinklede historier i hauger og lass i denne diskusjonen som gir et skjevt bilde av de faktiske effekter av ulike tiltak. Og de fleste av dem handler om at «noen» er bekymret, og ofte vet de ikke utfallet.
    Vel, kunnskapen du refererte til viste jo det var skadelig. Og selv om du ikke er bekymret - så oppfatter jeg vel at disse "noen" har litt mer faglig tyngde enn 50 åringer som raljerer med at ungdommen må tåle å kjede seg.


    Du har kanskje rett i at vi ikke har forskning på langtidseffekter, men da skyter du deg i foten, ettersom du har spekulert i vilden sky.
    Så vi har altså ikke kunnskap om langtidseffekt - hvilken kunnskap var det da raljeringen din var basert på (Den du levde godt med). Det er trolig bedre å skyte seg i foten enn i hodet.


    Det er forøvrig mulig det finnes forskning på effekten av å kjede seg over lang tid. Det er neppe traumatiserende.
    Nei, men det er vel ikke det saken handler om - men her viser du i grunn at du ikke har noen som helst sympati for at andre har det vanskelig.


    Jeg tipper «seriøst» at den psykiske helsen i Oslo er ganske nøyaktig den samme etter som før nedstengningen før jul. Det var kjipt, selvsagt, men folk blir ikke syke av å kjede seg noen uker. Baserer meg på den forskningen jeg refererte nylig. Hva baserer du deg på annet enn din sunne fornuft når du insinuerer det motsatte?
    Den forskningen du postet i går som blant annet viste at de i i karantene og isolasjon hadde det jævlig, hadde ingen informasjon om konsekvensene av å begrense mye av normal sosial omgang for barn/unge i over 1 år. Synes du bør skaffe det bedre underlag om du skal ta så lett på andre sine utfordringer.

    Jeg er sjokkert over at du ønsker null dislosure rundt pandemiutviklingen og pandemihåndteringen? At myndighetene bare skal håndtere pandemien i det skjulte? Det tror jeg ikke engang hadde gått i Kina. Kanskje i Nord-Korea....
    Nyanser er ikke din styrke.
    Det finnes muligens en sted i mellom Nord-Korea og ditt foreslått gameshow med live og død. Jeg kunne gjerne foreslått en rapportering på omtrent samme måte som for influensa. Alle data finnes på FHI sin side, men av en eller annen grunn så har ikke mediene skrevet om det.
    Mange lever i veldig frykt disse dager - frykt for å få corona - og det er i det store og hele medieskapt frykt. Til og med i Sverige i 2020 - hvis du trakk ett tilfeldig personnummer og så på sannsynligheten for at denne personene ville dø i 2020 - så er sannsynligheten dobbelt så stor for å dø av kreft som å dø av Corona. Likefullt er folk livredd corona, men bekymrer seg i liten grad for andre sykdommer. Det er mediene sin skyld - og en endeløs rekke av dommedagsonanister hjelper ikke på de heller.

    La oss raljere litt mer over hvor dette synspunktet ditt fører hen. Hvorfor tror du folk i UK fikk det bedre da de ble helt/delvis lockdown? Tror du det var fordi de satt inne og kjedet seg .... sånt som du har hevdet folk blir syk av ... eller tror du det var på tross av dette? Og hvis det var på tross av kjedsomhet osv .... hva annet er det som kan ha gitt en mental opptur enn informasjon om at pandemien gikk tilbake? Men nå sier du at det er bedre at folk flest ikke vet hvordan det går med pandemien. Det henger bare ikke på på greip.
    Her er jeg enig med deg - jeg tror den kurven du viste tidligere - viser optimismen over at nå er vi ferdig med pandemien. Men - tallene dine var fra våren 2020 - og de var jo ikke ferdig med pandemien - hvordan tror du kurven hadde sett ut om beskjeden var " dette kommer nok til å vare i 1-2 år til".

    Man hadde en helt annet dugnadsånd i fjor vår - vi kunne samles mot en felles fiende. Noen uker med tøffe tiltak kunne vi alle stå i. Nå er snart 12 mnd siden med ulike tiltak - bilde er et annet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Du har fortsatt ikke svart på hva det er ved eksponensiell vekst jeg ikke skjønner som du utbasunerte. Jeg kan både derivere og integrere eksponensialfunksjoner - det alene burde plassere meg godt innenfor den promillen i Norge som skjønner slike funksjoner best. Siden vi nå er i epidemiologien har jeg også en viss, om enn ganske rusten, forståelse for systemer av stokastiske differensialligninger, som er hva matematiske modeller for epidemier baserer seg på. Følgeig er jeg mildt skeptisk til din påstand om at jeg ikke skjønner hva eksponensiell vekst innbærer. Rentes rente skjønner jeg også forsåvidt som er samme greia, rent matematisk i alle fall.

    Det var du som bragte opp smittetrykket i "de verste bydelene i Oslo": Det virker veldig som du ikke visste hva det smittetrykket faktisk var nå om dagen utover at rødt må være veldig skummelt og mørkere rød enda mere så. Det tar som sagt - med dagens smittetrykk - ca 8 år å komme seg gjennom bydel Stovner eller 40 år å komme seg gjennom bydel Nordstrand for å ta to ytterpunkter i byen. Det er forskjellen på mørkerød og lyserød. Jeg synes det er ganske lavt, eller lang tid om du vil. Og uansett er det ingen eksponensiell vekst å finne noe sted i byen og har knappest vært det det siste året. Det kunne rimelig nok vært det, men realiteten har stort sett vært noe ganske annet.

    "Matematisk snobberisnakk" er det ikke. Det er bare simpel matematikk. Jeg tipper du aldri har brydd deg med å se på hva en mørkerød bydel i Oslo faktisk betyr. Det betyr altså en svært liten håndfull nye bekreftede smittede pr. dag i et område som har 30-50 tusen innbyggere - så lavt at normalt ville ingen brydd seg om det. For at der jeg bor skal bli "grønn" - altså under 20 tilfeller i løpet av 14d / 100k så må vi ned på under 1 bekreftet tilfelle om dagen eller nesten 200 år for å rekke over hele bydelen. For hele Oslo så er det ca 10 om dagen for at byen skal være grønn totalt sett. Eller de samme nesten 200 årene for å nå over hele byen. Så om en bydel er lyserød eller grønn er ikke så vesentlig for min private risikovurdering akkurat. Jeg synes det er et sted rundt ikke-eksisterende smitteutbredelse ergo er jeg, gitt tingenes tilstand i Oslo om dagen, ikke det minste bekymret for å få corona siden det er ekstremt lite sannsynelig. Jeg kan forsåvidt forstå at noen som er mer i ymse risikosoner, som du, er mer bekymret, men om man tar sine forholdsregler så er det ikke til å komme unna at det for tiden er veldig, veldig lite sannsynlig at man blir smittet av dette.
    Vi sporer litt av her for å svare deg og avslutter jeg med å si at poenget mitt med å henvise til eksponentiell vekst er at den kommer om man ikke klarer å holde R under 1 . , renters rente osv.. Og de kan man ikke bare ta daglige smittetilfeller og dele på befolkning og tro det tar x år.. R er for vanskelig å holde stabil, Slipper man opp for mye går R over en og vipps= Sverige+Irland osv

    Jeg sier ikke at vi har eksponentsiell vekst på Stovner men at smittetrykker i selv små utekantssteder i Sverige er større enn Stovner osv.
    Og nå over til noe helt annet , HIFI, eller er det bare nerding med FM demodulering av dårlig sentrerte tesplater.... Capture.JPG
    Capture.JPG

     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Vel, kunnskapen du refererte til viste jo det var skadelig. Og selv om du ikke er bekymret - så oppfatter jeg vel at disse "noen" har litt mer faglig tyngde enn 50 åringer som raljerer med at ungdommen må tåle å kjede seg.
    Den forskningen viser at isolasjon har vært negativt for mental helse. Og så viser den at høyt smittetrykk har vært negativt. Og så viser den at lock-down ikke har vært skadelig, at det tvert imot har hatt en positiv psykisk effekt når det kom som svar på økende smittetrykk. Og forskeren tolket det siste som at lock-down ikke var skadelig, selv om folk kjedet seg. Han koplet dette med annen kunnskap om resiliens.

    Din foretrukne strategi må føre til relativt mye bruk av isolasjon og karantene, i tillegg til at folk skal leve med høyt smittetrykk rundt seg. For å slippe alle disse restriksjonene ... som viser seg å ikke ha vært skadelig. Mao mer av det som er dokumentert å være usundt og mindre av det som hittil ikke har vært skadelig, men tvert imot har hatt en positiv effekt både på smittetrykk og mental helse.

    Jeg kikket på den litteraturstudien du linket til som ligger på FHI. Den står ikke på noen måte i motsetning til det jeg har referert.

    Det er tydelig at du ikke vil ta inn over deg forskning som strider mot dine overbevisninger. Det er ditt problem.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er sikkert ikke skadelig med hverken isolasjon, hjemmeskole, permiteringer, arbeidsledighet, stopp i fritidsaktiviteter, konkurser osv.

    Neida.

    Den forskningen lider av det samme som alltid; feile tall, for få tall, mangel på hjerne og manglende evne til å se ting komme.

    Altså er den ikke verdt papiret den er skrevet på.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Er sikkert ikke skadelig med hverken isolasjon, hjemmeskole, permiteringer, arbeidsledighet, stopp i fritidsaktiviteter, konkurser osv.

    Neida.

    Den forskningen lider av det samme som alltid; feile tall, for få tall, mangel på hjerne og manglende evne til å se ting komme.

    Altså er den ikke verdt papiret den er skrevet på.
    Kanskje de samme "forskerne" som mente at økning i formuesskatten vil føre til økt sysselsetting;) Forskning som ikke er verdt papiret det er skrevet på;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mer de samme som i all sin visdom mener at mindre formueskatt øker sysselsetting.

    Det er mye rart som kaller seg "forskere"...
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Mer de samme som i all sin visdom mener at mindre formueskatt øker sysselsetting.

    Det er mye rart som kaller seg "forskere"...
    Vi får holde oss til å diskutere kåråna inntil videre;) Det er tross alt det den viktigste saken nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den forskningen viser at isolasjon har vært negativt for mental helse. Og så viser den at høyt smittetrykk har vært negativt. Og så viser den at lock-down ikke har vært skadelig, at det tvert imot har hatt en positiv psykisk effekt når det kom som svar på økende smittetrykk. Og forskeren tolket det siste som at lock-down ikke var skadelig, selv om folk kjedet seg. Han koplet dette med annen kunnskap om resiliens.

    Din foretrukne strategi må føre til relativt mye bruk av isolasjon og karantene, i tillegg til at folk skal leve med høyt smittetrykk rundt seg. For å slippe alle disse restriksjonene ... som viser seg å ikke ha vært skadelig. Mao mer av det som er dokumentert å være usundt og mindre av det som hittil ikke har vært skadelig, men tvert imot har hatt en positiv effekt både på smittetrykk og mental helse.

    Jeg kikket på den litteraturstudien du linket til som ligger på FHI. Den står ikke på noen måte i motsetning til det jeg har referert.

    Det er tydelig at du ikke vil ta inn over deg forskning som strider mot dine overbevisninger. Det er ditt problem.
    Jeg regner med at du snakker om denne:

    Den linker blant annet til denne:

    Fra summary:
    We did a Review of the psychological impact of quarantine using three electronic databases. Of 3166 papers found, 24 are included in this Review. Most reviewed studies reported negative psychological effects including post-traumatic stress symptoms, confusion, and anger. Stressors included longer quarantine duration, infection fears, frustration, boredom, inadequate supplies, inadequate information, financial loss, and stigma. Some researchers have suggested long-lasting effects. In situations where quarantine is deemed necessary, officials should quarantine individuals for no longer than required, provide clear rationale for quarantine and information about protocols, and ensure sufficient supplies are provided. Appeals to altruism by reminding the public about the benefits of quarantine to wider society can be favourable.

    Også linker den til denne med følgende beskrivelse (Var mye tall i denne så da bruker jeg beskrivelsen fra din link)
    Research from Italy, which was hit hard early in the pandemic and had an extensive lockdown, has found that more than one-third of the general public experienced significant psychological distress during the second month of coronavirus restrictions.


    Det virker på meg som du ene og alene henter konklusjonene dine fra en studie som skal komme og som gjør en sammenligning av isolasjon/karantene - men altså ikke sammenligner mot normalen.
    In a forthcoming study, my colleagues and I looked at what impact lockdown and had on psychological well-being and happiness compared to self-isolation. From March to July 2020, we assessed a sample of UK adults who were under one of three types of restrictions: self-isolation, full lockdown or partial lockdown (full lockdown is remaining at home and not going to work, whereas partial lockdown allows you to go to work).

    Her finner man at de som blir veldig isolert har det langt verre enn de som blir litt isolert - så jo mindre kontakt man har med andre jo verre har man det...som jeg skulle sagt det selv.

    Ellers er det jo en liten catch22 at de prøver å måle effekten av karantene separat fra pandemifrykten. Så da tar de de store negative utslagene og skylder på pandemien også tar de det gradvise bedringen som tegn på at karantene ikke rammer noen uten å reflektere over at man på den tiden trodde at pandemien mer eller mindre var over)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Mange som ikke trodde dette tallet var mulig
    Screenshot_20210131-125348_Chrome.jpg
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Disse tallene i seg selv sier veldig lite uten ett sammenligningsgrunnlag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    ....

    Også linker den til denne med følgende beskrivelse (Var mye tall i denne så da bruker jeg beskrivelsen fra din link)
    Research from Italy, which was hit hard early in the pandemic and had an extensive lockdown, has found that more than one-third of the general public experienced significant psychological distress during the second month of coronavirus restrictions.


    Det virker på meg som du ene og alene henter konklusjonene dine fra en studie som skal komme og som gjør en sammenligning av isolasjon/karantene - men altså ikke sammenligner mot normalen.

    .....

    Ellers er det jo en liten catch22 at de prøver å måle effekten av karantene separat fra pandemifrykten. Så da tar de de store negative utslagene og skylder på pandemien også tar de det gradvise bedringen som tegn på at karantene ikke rammer noen uten å reflektere over at man på den tiden trodde at pandemien mer eller mindre var over)
    Felles for mange av de studiene som foreligger er at de ikke skiller mellom direkte effekter av pandemien og effekter av tiltak, kanskje bortsett fra effekten av isolasjon/karantene. Men det gjør det sommergave viste.

    Den italienske studien tar for seg totalbelastningen, og gir ikke noe svar på netto-effekter av lock-down.

    Det du kaller catch22 er hva jeg kaller et viktig bidrag til å avklare netto-effekt av tiltak.

    PS at studien er «forthcoming» betyr at det er en artikkel på gang. Sannsynligvis har den passert peer review også ... ellers ville det vært uansvarlig å offentliggjøre konklusjonene nå. Forskningen er i stor grad unnagjort.

    Og de får selvsagt ikke grønt lys uten å ta høyde for den andre forskningen som vi har diskutert .... og vi ser jo at det har de gjort. Så å bruke eldre studier fra Italia mm til å moderere konklusjonene i den britiske er å gå i gal retning.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi får holde oss til å diskutere kåråna inntil videre;) Det er tross alt det den viktigste saken nå.
    Å få slutt på uforholdsmessige, nasjonale tiltak er det viktigste.

    Uansett hva forskere sier om ting de nødvendigvis ikke har tall på 😎
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Forsøker å forstå hva dere diskuterer. Er det noen som vil gi meg en rask innføring?

    Er det for eller imot tiltak?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn