Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi oppnår ikke immunitet mot forkjølelsesvirus eller influensaer.
    Helt feil.
    Vi blir immune mot den varianten vi har hatt.
    Du spikker og spikker, vi blir immune mot den ene varianten, men så endrer de seg hele tiden. Det finnes hundrevis av forskjellige forkjølesesvirus.... og C19 endrer seg hele tiden. Det er mange varianter i omløp. På Island har de funnet 40 mutasjoner, hittil.......
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Antall intensivpasienter faller i Stockholm og Gøteborg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ingen udødelige i 30 årene som tenker pensjon.
    Enig, det går mest i feite biler, båter og annet stasj.:)
    Er du kokainselger eller slags miljø vanker du i? De fleste i min omgangskrets er i tredveåra og det går mest i å klare å betjene boliglånet, kun et mindretall eier bil. Og akkurat nå er det mange som ser nokså mørkt på det.
    Har nok vanket i et atypisk miljø i mine yngre dager;) Der gikk de i feite biler, gullklokker og puppedyr. Mye moro :D Men det er en tid for alt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    FHI er bekymret for at det er skapt en ide om en nullvisjon nå, noe som etter deres mening er helt urealistisk og det må forventes kraftigere bølger fremover med stor sannsynlighet. På pressekonferansen i går uttrykte Erna Solberg sin dypeste medfølelse og kondolerte til de pårårende av de da 88 døde. De ca 3000 andre som hadde dødd av andre årsaker i samme tidsrom ble ikke nevnt. Erna sa også at det var mange som hadde dødd av Covid-19. Det er vel fortsatt i nærheten av den minst vanlige dødsårsaken i Norge blant ting det føres oversikt over. De er redde for at foreldre skal holde barna borte fra skolen og seg selv borte fra jobb basert på en ide at ting er farlig og ikke under kontroll så lenge det dukker opp nye smittetilfeller og dødsfall.

    Denne ideen om en nullvisjon, bli kvitt sakene og så komme seg videre tror jeg dramatisk begrenser politikerenes handlingsrom nå og tipper også det er grunnen til at de i stor grad ikke følger anbefalingene de får fra sine egne fagetater.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...9-det-har-jeg-bestemt-meg-for/3423950913.html
    Bl.a.
    På Debatten på NRK tirsdag kveld uttalte immunolog og professor ved Universitetet i Oslo Anne Spurkland seg klokkeklart om koronaviruset.
    Professoren er tydelig på at koronaviruset «kødder» med immunforsvaret på en svært skremmende måte.
    Hun har studert koronaviruset nærmere og advarer mot at viruset går i bølger og kan bryte ut igjen med ujevne mellomrom. Spurkland mener alle er en del av forsøket og med på kunnskapsutviklingen som nå utspiller seg dag for dag.
    Spurkland sier hun er glad for at Norge har fått det hun kaller et midlertidig pusterom, men advarer sterkt mot at Norge på noen måte har kommet i sikkerhet enda.

    - Viruset kan være i halsen på folk uten symptomer i syv dager.

    Mer info fra samme professor her:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...gaa-denne-sykdommen-til-det-finnes-en-vaksine
    Bl.a.
    – Som virus betraktet, er influensa begrenset konsentrert i lungene. Jeg oppfatter coronaviruset som noe mer. Det kan infisere også celler utenfor lungene, siden den binder seg til molekylet ACE2, som finnes blant annet i nyrene og tarmen i tillegg til lungene. I tillegg ser det ut til at viruset påvirker immuncellene.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...9-det-har-jeg-bestemt-meg-for/3423950913.html
    Bl.a.
    På Debatten på NRK tirsdag kveld uttalte immunolog og professor ved Universitetet i Oslo Anne Spurkland seg klokkeklart om koronaviruset.
    Professoren er tydelig på at koronaviruset «kødder» med immunforsvaret på en svært skremmende måte.
    Hun har studert koronaviruset nærmere og advarer mot at viruset går i bølger og kan bryte ut igjen med ujevne mellomrom. Spurkland mener alle er en del av forsøket og med på kunnskapsutviklingen som nå utspiller seg dag for dag.
    Spurkland sier hun er glad for at Norge har fått det hun kaller et midlertidig pusterom, men advarer sterkt mot at Norge på noen måte har kommet i sikkerhet enda.

    - Viruset kan være i halsen på folk uten symptomer i syv dager.
    Det er Spurkland som har skrevet artikkelen i Harvest som førte henne til Debatten.

    Linket til tidligere: https://www.harvestmagazine.no/artikkel/immunologiekspert-jeg-vil-ikke-ha-covid-19

    I den peker hun bl.a. på at det kan være at viruset klarer å bruke kroppens immunforsvar, det permanente og det akutte (lymfocytter) til å transportere seg rundt i kroppen. Det kan forklare hvorfor pasienter i SK, som gjennomgikk alvorlige tilfeller av Covid19 for deretter å bli kjent friske, nå er reinfiserte. To mulige forklaringer: viruset har flere stadier og når det tilsynelatende er undertrykket (negativt utslag på test etter rekonvalesens) slår det til igjen; vi (eller noen av oss) blir ikke immune etter å ha gjennomgått virusinfeksjon og blir reinfisert utenfra.

    Professor i samfunnsmedisin Steinar Westin var støttende til FHI/regjeringens vurderinger, men uttrykte skepsis til kalkylen bak Re0,7 i Nyhetsmorgen og er, som Spurkland, lite villig til å utsette seg for SARS-Cov-2. ("Men dette burde også gjelde dem som er yngre enn meg.")
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi oppnår ikke immunitet mot forkjølelsesvirus eller influensaer.
    Helt feil.
    Vi blir immune mot den varianten vi har hatt.
    Du spikker og spikker, vi blir immune mot den ene varianten, men så endrer de seg hele tiden. Det finnes hundrevis av forskjellige forkjølesesvirus.... og C19 endrer seg hele tiden. Det er mange varianter i omløp. På Island har de funnet 40 mutasjoner, hittil.......
    Jeg spikker så mye jeg synes det passer, men selvfølgelig passer det dårlig at jeg ikke spikker i riktig retning .
    "Misleading" informasjon gavner ingen.
    Ser ingen grunn til at du skal formulere deg på annen måte enn det som er riktig.

    Det er mer enn nok antakelser (og foreløpig begrenset viten) ute og går mht Covid-19 - også blant forskere og øvrige faginnstanser.
    Ingen grunn til å koke unødig grøt - verken om Covid-19 eller assosierte virus.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi oppnår ikke immunitet mot forkjølelsesvirus eller influensaer.
    Helt feil.
    Vi blir immune mot den varianten vi har hatt.
    Du spikker og spikker, vi blir immune mot den ene varianten, men så endrer de seg hele tiden. Det finnes hundrevis av forskjellige forkjølesesvirus.... og C19 endrer seg hele tiden. Det er mange varianter i omløp. På Island har de funnet 40 mutasjoner, hittil.......
    Jeg spikker så mye jeg synes det passer, men selvfølgelig passer det dårlig at jeg ikke spikker i riktig retning .
    "Misleading" informasjon gavner ingen.
    Ser ingen grunn til at du skal formulere deg på annen måte enn det som er riktig.

    Det er mer enn nok antakelser (og foreløpig begrenset viten) ute og går mht Covid-19 - også blant forskere og øvrige faginnstanser.
    Ingen grunn til å koke unødig grøt - verken om Covid-19 eller assosierte virus.
    Jeg tar for gitt at de som henger her har noen basiskunnskaper, å måtte fortelle alt i teskjemodus hele tiden blir for meg slitsomt.
    Men nok om det. God Påske til alle sammen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hovedgrunnen til at jeg synes regjeringens strategi har vært grei så langt, er at vi vet for lite og at det nå utvikles både kunnskap og bedre testmetoder i rasende fart.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er ingen udødelige i 30 årene som tenker pensjon.
    Enig, det går mest i feite biler, båter og annet stasj.:)
    Er du kokainselger eller slags miljø vanker du i? De fleste i min omgangskrets er i tredveåra og det går mest i å klare å betjene boliglånet, kun et mindretall eier bil. Og akkurat nå er det mange som ser nokså mørkt på det.
    Har nok vanket i et atypisk miljø i mine yngre dager;) Der gikk de i feite biler, gullklokker og puppedyr. Mye moro :D Men det er en tid for alt.
    Ja, jeg har jo bitt meg merke i at de som mener det er problemfritt for et samfunn å skulle redusere forbruket, gjerne har en historie med et eget forbruk som er ganske mye høyere enn normalen.

    Ellers ser jeg nå at dette er tråden jeg skulle ta pause fra, trodde det var en annen. Jeg skriver stort sett med telefonen utenom arbeidstid siden hjemmedatamaskinen min er fra 2007 og bruker et kvarter på å starte opp, så sånt skjer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan forestille oss hvilke tiltak norsk adel, embedsverk og presteskap ville innført da Svartedauden først kom til Bjørgvin og Oslo i 1349, om de hadde visst hva som hadde skjedd med dem da pesten tok slutt. (De ble utradert).

    Slik fremsynthet har vi ikke, selv i dag. Men vi står overfor et nytt virus som vi ikke har immunitet mot og som vi ikke aner hvor lenge vi skal slites med. Føre var er nok klokt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ble linket til sprenging av en hval her som oppfordring til å lytte til ekspertene.

    FHI om immunitet.
    https://www.fhi.no/contentassets/c9...bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-04-05.pdf

    Fra side 24
    Vurderingen nedenfor er ikke basert på et systematisk litteratursøk, men er en ekspertvurdering basert på søk i PubMed og Embase databasene/Internett der kvaliteten på
    artiklene (faglig kvalitet, metodikk, fagfellevurdering) og kvaliteten på tidsskriftet og selve
    forskningsgruppen har vært vektlagt. I tillegg er det innhentet vurderinger fra ledende
    immunologer internasjonalt.

    Som for andre virusinfeksjoner er det høyst sannsynlig at de aller fleste vil oppnå
    immunitet etter gjennomgått SARS-CoV-2-19 infeksjon. Det er derfor ikke sannsynlig at
    man vil få en reinfeksjon kort tid etter, men det foreligger ennå ingen studier på dette.

    En studie gjort i aper viste ingen tegn til reinfeksjon ved gjentatt eksponering for SARS-CoV227


    Det er for tidlig å si noe om varigheten av beskyttelse etter gjennomgått SARS-CoV-2-
    infeksjon. Basert på studier av andre koronavirus som SARS-CoV, er det rimelig å anta at
    beskyttende antistoffnivåer mot SARS-CoV-2 holder seg 1-2 år etter infeksjon, men dette
    må verifiseres ved studier. For SARS er det vist at cellulære immunresponser (T-celler) er
    mer langvarige (minst 6-10 år) og det er sannsynlig at dette også vil gjelde for SARS-CoV2. T-celle responser kan ikke alene forhindre infeksjon, men kan gjøre at man får et
    mildere sykdomsforløp hvis man skulle bli utsatt for viruset på nytt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Da har til slutt det åpenbare gått opp for VG:

    Ekspertene og Erna er ikke enige

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wPGVKn/ekspertene-og-erna-er-ikke-enige

    – Selv om vi savner alle de tingene vi ellers tar for gitt, så lytter vi samvittighetsfullt til helsemyndighetenes råd, sa Erna Solberg moderlig på sin pressekonferanse.

    Samtidig som hun sto på talerstolen, ble de ulike helsemyndighetenes råd offentliggjort på respektive nettsider.

    Regjeringen har ikke lyttet like samvittighetsfullt til alle de rådene.

    Det er tvert imot åpenbart at ekspertene og Erna ikke er enige.

    Solberg sa at regjeringens strategi fortsatt er «å slå ned smitten». Det er uklart for meg hvordan hun definerer «slå ned» nå, også etter å ha spurt om det.
    ....
    FHI skisserer at det eneste reelle alternativet er at Norge må gjennom epidemien, vel og merke uten å overbelaste helsevesenet. De ser for seg en epidemi som varer i et år, og planlegger for en topp der vi vil ha opp mot 36.000 syke og 1200 intensivpasienter
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.466
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp.

    Så får heller rådgiverbyråene fortelle oss (that'll be the day) hvorfor Regjeringen ikke kan fortelle oss at det er dette vi har i vente.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    ..
    Ellers ser jeg nå at dette er tråden jeg skulle ta pause fra, trodde det var en annen. Jeg skriver stort sett med telefonen utenom arbeidstid siden hjemmedatamaskinen min er fra 2007 og bruker et kvarter på å starte opp, så sånt skjer.
    Velkommen tilbake uansett...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    For meg har det vært helt åpenbart i noen uker at FHI og regjeringen er hoppende uenige om hva man skal gjøre på sikt, men i det siste har FHI enten fått litt munnbind eller pålagt seg selv det slik at enigheten skal fremstå større utad enn hva den egentlig er. En annen forklaring er selvsagt at regjeringen nå egentlig legger opp til å begynne på kurveflatingen bare at de ikke kaller den for det men satser på at ideen modnes i befolkningen over tid.

    Men om vi skal ta det som er sagt for god fisk så er situasjonen at regjeringen har vedtatt noe som fagekspertisen både i Norge og Sverige sier er bare å glemme.

    Eller så velger regjeringen å fortsette å si at de "lytter samvittighetsfullt" til faglige råd, men så ignorere de.

    Vi får se.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Erna får nok mange motstridende råd for tiden. Det er ikke vanskelig å se for seg, og at noen valg kan være feil i ettertid er nesten garantert. Å treffe perfekt med tiltak og timing er nok ganske utopisk.

    Litt det samme som skjer i USA nå.. en intern maktkamp om tiltak og hvem som skal ha mest innflytelse. Da kan man få noen tilsynelatende underlige utspill, men som kanskje handler om helt andre ting enn det kan se ut som på overflaten.

    https://www.reuters.com/article/us-...housands-streamed-in-from-china-idUSKBN21N0EJ

    Ellers er jeg enig i et vi her har håndtert situasjonen ganske så bra, og gitt den informasjonen som var tilgjengelig til enhver tid. Den situasjonen kommer til å endre seg også, og det som er positivt er at det er vilje til justering underveis etterhvert som man kjøper seg tid og får mer kunnskap. Det er vel kanskje det viktigste, ikke om alle beslutninger underveis har vært optimale.

    De fleste ønsker vel at dette skal gå så greit som mulig og at skadevirkningene skal bli så små som mulig totalt sett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Som et lite apropos. Fedme øker blant de unge, man regner med at det dør ca.3200 mennesker pr. år i Norge grunnet fedme og at dette vil øke fremover, kanskje noen av disse blir overført til Corona statistikken i år, hva vet jeg.

    Helseforsker: Alarmerende at vi ikke klarer å stoppe vektøkningen blant unge

    https://www.nrk.no/trondelag/helsef...r-a-stoppe-vektokningen-blant-unge-1.14975284
    Ja, dette ser ut til å være en betydelig risikofaktor for alvorlig forløp av Covid-19- las at i England så var 2/3 av "unge" intensivpasienter overvektige. Samme har jeg lest om fra Spania. Dette ble nok innledningsvis og delvis fortsatt kommunisert som "uten underliggende sykdom" så kan man kanskje diskutere hva en BMI over 30 er.

    For øvrig las jeg en gang en fedme-lege si at det er helt feil at vi har en fedme-epidemi i Norge, for epidemier går tross alt over.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En annen forklaring er selvsagt at regjeringen nå egentlig legger opp til å begynne på kurveflatingen bare at de ikke kaller den for det men satser på at ideen modnes i befolkningen over tid.
    FHI er ganske tydelig på at de i så fall må endre kurs.
    https://www.fhi.no/contentassets/c9...bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-04-05.pdf

    side 50
    De kontaktreduserende tiltakene har imidlertid en betydelig signaleffekt og fryktskapende
    effekt. Signalet har vært en nullvisjon; enhver smittefarlig situasjon og ethvert tilfelle
    oppleves som et brudd på strategien. Denne kan vedvare selv om de myndighetspålagte
    tiltakene oppheves, særlig hvis trusselbildet oppleves som like stort. Offentlig pålagte
    restriksjoner kan da erstattes av virksomheters og enkeltpersoners selvpålagte restriksjoner.
    For eksempel kan folk la være å sende barna i barnehagen når den åpner. Eller
    service-virksomheter kan nekte å åpne av hensyn til sine arbeidstakere selv om forbudet
    oppheves. Eller kommuner kan innføre lokale restriksjoner til erstatning for de statlige.
    Dette betyr at det kan være utfordrende å «skru av» tiltakene; tregheten er stor. Folk kan
    forlange garanti mot smitte dersom de skal gjenoppta deltakingen i skole eller arbeidsliv.
    Vi er bekymret for de kontaktreduserende tiltakenes negative virkninger på den øvrige
    helsetjenesten og på folkehelsen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.466
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg har en idé om hvorfor Regjeringen sier det de sier: Det er den enkleste måten å få oss (folk flest/bøgen/befolkningen) til å gå med på fortsatt sosial distanse.
    ...

    Jeg lurer eksempelvis på når det skal bli mulig å organisere uforsterkede kulturopplevelser med flere enn 5 personer på scenen igjen. Det er magre tider.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Som et lite apropos. Fedme øker blant de unge, man regner med at det dør ca.3200 mennesker pr. år i Norge grunnet fedme og at dette vil øke fremover, kanskje noen av disse blir overført til Corona statistikken i år, hva vet jeg.

    Helseforsker: Alarmerende at vi ikke klarer å stoppe vektøkningen blant unge

    https://www.nrk.no/trondelag/helsef...r-a-stoppe-vektokningen-blant-unge-1.14975284
    Et komplekst spørsmål uten noen enkle svar, men noe som åpenbart ikke hjelper er denne nye trenden med "bodydiversity" der overvekt og fedme ses på som likeverdig men bare litt annerledes, og at enhver oppfordring til å prøve å få en sunnere kropp er angrep på folks identitet og selvfølelse. Vi ser dette på ganske mange områder nå for tiden. Sikkert velmenende men en svært skadelig holdning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er du kokainselger eller slags miljø vanker du i? De fleste i min omgangskrets er i tredveåra og det går mest i å klare å betjene boliglånet, kun et mindretall eier bil. Og akkurat nå er det mange som ser nokså mørkt på det.
    Har nok vanket i et atypisk miljø i mine yngre dager;) Der gikk de i feite biler, gullklokker og puppedyr. Mye moro :D Men det er en tid for alt.
    Ja, jeg har jo bitt meg merke i at de som mener det er problemfritt for et samfunn å skulle redusere forbruket, gjerne har en historie med et eget forbruk som er ganske mye høyere enn normalen.

    Ellers ser jeg nå at dette er tråden jeg skulle ta pause fra, trodde det var en annen. Jeg skriver stort sett med telefonen utenom arbeidstid siden hjemmedatamaskinen min er fra 2007 og bruker et kvarter på å starte opp, så sånt skjer.
    Du vet virkelig ikke hva du snakker om. Jeg var fattiglappen i det miljøet til tross for firma og 70-80 timers arbeidsuker i mange år. Alt er forøvrig prioriteringer, du velger øl og konserter istedenfor en ny pc. Helt greit det. God påske.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.466
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^På den annen side har det vært en hyggelig utvikling i midjemålet til Brünnhilde de siste 50 årene...

    Gutter får pupper og jenter får mage. Moderne matproduksjon tjo hei.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke vanskelig å forstå at det oppstår dissonans mellom ekspertråd og regjeringens ønsker.

    Det vesentligste er vel at mange innbiller seg de kan unngå et virus det ikke er immunitet for. Og som VG skriver kan det føre til at folk forlanger garanti for ikke å bli smittet før de går på jobb.

    Slik sett var Löfven ærlig: Många tusen kommer att dö.

    Men mange vil nok prøve å totalisolere seg fra potensiell eksponering.

    3DA86849-B48E-451F-B62E-C9648A13F5C7.jpeg
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Som et lite apropos. Fedme øker blant de unge, man regner med at det dør ca.3200 mennesker pr. år i Norge grunnet fedme og at dette vil øke fremover, kanskje noen av disse blir overført til Corona statistikken i år, hva vet jeg.

    Helseforsker: Alarmerende at vi ikke klarer å stoppe vektøkningen blant unge

    https://www.nrk.no/trondelag/helsef...r-a-stoppe-vektokningen-blant-unge-1.14975284
    Ja, dette ser ut til å være en betydelig risikofaktor for alvorlig forløp av Covid-19- las at i England så var 2/3 av "unge" intensivpasienter overvektige. Samme har jeg lest om fra Spania. Dette ble nok innledningsvis og delvis fortsatt kommunisert som "uten underliggende sykdom" så kan man kanskje diskutere hva en BMI over 30 er.
    Hørte på Anders Magnus, korrespondent i USA for NRK, på radio i går og han sier at det er det samme i USA. Fattige, overvektige, og syke folk er overrepresentert på dødsstatistikken for corona, såpass mye at det nesten kan se ut som en klassesykdom. Dårlig betalte folk som går på jobb selv om de er syke og som har en dårlig eller ingen helseforsikring.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller så velger regjeringen å fortsette å si at de "lytter samvittighetsfullt" til faglige råd, men så ignorere de.
    Regjeringen får nok faglige råd både fra FHI og fra Finansdept og lytter samvittighetsfullt på begge, tipper jeg. Å lytte til faglige råd er ikke det samme som å følge alle råd fra en faglig rådgiver. Det er fortsatt regjeringens ansvar å veie de ulike hensynene mot hverandre og forsøke å styre oss ut av situasjonen på best mulig måte.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Hørte på Anders Magnus, korrespondent i USA for NRK, på radio i går og han sier at det er det samme i USA. Fattige, overvektige, og syke folk er overrepresentert på dødsstatistikken for corona, såpass mye at det nesten kan se ut som en klassesykdom. Dårlig betalte folk som går på jobb selv om de er syke og som har en dårlig eller ingen helseforsikring.
    Leste en statistikk fraUSA som sa at ca 75% av de døde var fargede fra fattige områder. Man kan nok rolig anta at disse var greit overvektige da "junk food" er billig og fetende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Regjeringen får nok faglige råd både fra FHI og fra Finansdept og lytter samvittighetsfullt på begge, tipper jeg. Å lytte til faglige råd er ikke det samme som å følge alle råd fra en faglig rådgiver. Det er fortsatt regjeringens ansvar å veie de ulike hensynene mot hverandre og forsøke å styre oss ut av situasjonen på best mulig måte.
    Vi har jo vært innom dette før, men jeg mener altså fortsatt at det i praksis er en enorm forskjell på å skulle "slå ned" og å "flate kurven", ditto med å presentere en visjon der det kommuniseres å nærmest bli kvitt viruset versus en uttalese fra FHI om at det ikke er mulig.

    Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du kan mene at dette bare er nyanseforskjeller.

    Så jo, jeg mener regjeringens uttalelser faktisk er å ignorere rådene fra de som presumtivt skal være landets pandemi-ekspertise. Om regjeringens faktiske handlinger fremover vil være i tråd med hva de nå sier er jeg betydelig mer usikker på, imidlertid. Hvorfor de velger noe som beskrives som umulig vet jeg ikke, men jeg sliter med å se hva den strategien skulle være basert på av faglige råd når det eneste faglige rådet på den fronten er at det ikke er mulig. Det er jo strengt tatt ikke så interessant hva noen samfunnsøkonomer mener konsekvensene av noe som er umulig faktisk er (forutsatt at det da faktisk er umulig).
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Vel en helhetsvurdering og en ekspertvurdering er neppe helt overlappende !
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Vel en helhetsvurdering og en ekspertvurdering er neppe helt overlappende !
    Nei, men hva er relevansen til en delvurdering basert på noe som er umulig? Hvilken rolle har den da i en helhetsvurdering når den presumtivt er på listen over umulige scenarier.

    Om det er mulig/umulig å slå ned eller ikke vet ikke jeg, men det er litt som å sette opp et stort positivt tall for noe og så sier noen andre til deg "men du har glemt å multiplisere med null".
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...9-det-har-jeg-bestemt-meg-for/3423950913.html
    Bl.a.
    På Debatten på NRK tirsdag kveld uttalte immunolog og professor ved Universitetet i Oslo Anne Spurkland seg klokkeklart om koronaviruset.
    Professoren er tydelig på at koronaviruset «kødder» med immunforsvaret på en svært skremmende måte.
    Hun har studert koronaviruset nærmere og advarer mot at viruset går i bølger og kan bryte ut igjen med ujevne mellomrom. Spurkland mener alle er en del av forsøket og med på kunnskapsutviklingen som nå utspiller seg dag for dag.
    Spurkland sier hun er glad for at Norge har fått det hun kaller et midlertidig pusterom, men advarer sterkt mot at Norge på noen måte har kommet i sikkerhet enda.

    - Viruset kan være i halsen på folk uten symptomer i syv dager.
    Det er Spurkland som har skrevet artikkelen i Harvest som førte henne til Debatten.

    Linket til tidligere: https://www.harvestmagazine.no/artikkel/immunologiekspert-jeg-vil-ikke-ha-covid-19

    I den peker hun bl.a. på at det kan være at viruset klarer å bruke kroppens immunforsvar, det permanente og det akutte (lymfocytter) til å transportere seg rundt i kroppen. Det kan forklare hvorfor pasienter i SK, som gjennomgikk alvorlige tilfeller av Covid19 for deretter å bli kjent friske, nå er reinfiserte. To mulige forklaringer: viruset har flere stadier og når det tilsynelatende er undertrykket (negativt utslag på test etter rekonvalesens) slår det til igjen; vi (eller noen av oss) blir ikke immune etter å ha gjennomgått virusinfeksjon og blir reinfisert utenfra.

    Professor i samfunnsmedisin Steinar Westin var støttende til FHI/regjeringens vurderinger, men uttrykte skepsis til kalkylen bak Re0,7 i Nyhetsmorgen og er, som Spurkland, lite villig til å utsette seg for SARS-Cov-2. ("Men dette burde også gjelde dem som er yngre enn meg.")
    Via ungdomsjobb på bensinstasjon, kjøper jeg aldri varmmat på bensinstasjoner.
    Via utdannelse og jobb styrer jeg unna jomfruturer med feks skip og fly.

    Poenget er at folk som daglig sitter å glor på disse tingene, selvfølgelig ser endel ting som ikke er helt bra, men det går likevel bra 99,99% av tiden
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Poenget er at folk som daglig sitter å glor på disse tingene, selvfølgelig ser endel ting som ikke er helt bra, men det går likevel bra 99,99% av tiden
    Søsteren min var partyrøyker, Hun sluttet med det etter første dag innom lungemedisinsk avdeling på sykehuset i turnusen sin.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    1) hvorfor introduserer man ikke portforbud for 50+ risikogruppen? Gjeldsfrie og uten småbarn, som burde tåle portforbud greit
    2) vil det være strategisk smart å få korona asap mens det fremdeles er ledig sykehuskapasitet (om det skulle være behov)?
    3) vil korona lage presedens fremover; skal man gå i lockdown hver eneste sesong et virus krever litt ekstra?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det vesentligste er vel at mange innbiller seg de kan unngå et virus det ikke er immunitet for.
    Det var noen her som postet en morsom historie om sprenging av en hval - tror poenget var at man skal lytte til ekspertene og ekspertene sier at man kan forvente at man blir immun på samme måte som andre virussykdommer.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Hørte på Anders Magnus, korrespondent i USA for NRK, på radio i går og han sier at det er det samme i USA. Fattige, overvektige, og syke folk er overrepresentert på dødsstatistikken for corona, såpass mye at det nesten kan se ut som en klassesykdom. Dårlig betalte folk som går på jobb selv om de er syke og som har en dårlig eller ingen helseforsikring.
    Leste en statistikk fraUSA som sa at ca 75% av de døde var fargede fra fattige områder. Man kan nok rolig anta at disse var greit overvektige da "junk food" er billig og fetende.
    Den statistikken var nok ikke statistisk holdbar. Men det er ingen tvil om at Afroamerikanere kjenner på epidemien. Det er blitt krevd at man skal gi fordeling etter etnisitet fra føderalt hold, hittil har kun enkelte delstater gjort det. Men ser man på noen der det er et stort antall sorte, så kommer man ikke i nærheten av 75%.

    Likevel. North Carolina er en delstat med flertall sorte. Der ser det slik ut:
    https://www.ncdhhs.gov/divisions/public-health/covid19/covid-19-nc-case-count#by-race/ethnicity

    Skjermbilde 2020-04-08 kl. 13.23.06.jpg

    I Illinois, som også har en høy andel sorte, ser det slik ut:

    Skjermbilde 2020-04-08 kl. 13.21.17.jpg

    Michigan og Louisiana/NO:

    In Michigan, where the state’s population is 14% black, African Americans made up 35% of cases and 40% of deaths as of Friday morning. Detroit, where a majority of residents are black, has emerged as a hot spot with a high death toll. As has New Orleans. Louisiana has not published case breakdowns by race, but 40% of the state’s deaths have happened in Orleans Parish, where the majority of residents are black.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Det vesentligste er vel at mange innbiller seg de kan unngå et virus det ikke er immunitet for.
    Det var noen her som postet en morsom historie om sprenging av hva - tror poenget var at man skal lytte til ekspertene og ekspertene sier at man kan forvente at man blir immun på samme måte som andre virussykdommer.
    Aner ikke hva du viser til, men i artikkelen som Weld refererte tidligere kan vi lese følgende, fra FHI, gjengitt av VG. At du ønsker deg et bestemt utfall behøver ikke bety at ønsket står i forhold til hva ekspertene hittil har klart å påvise. I SK har de, med stor bekymring, kunnet konstatere reinfeksjon i pasienter som har kommet seg ut av en første runde frem til påstått rekonvalesens:

    FHI har klart å finne forskning på noen få aper, som kan tyde på at de som har vært smittet oppnår en viss immunitet. Stort mer er ikke kjent.
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wPGVKn/ekspertene-og-erna-er-ikke-enige
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1) hvorfor introduserer man ikke portforbud for 50+ risikogruppen? Gjeldsfrie og uten småbarn, som burde tåle portforbud greit
    Folk må få lov til å ta sine valg selv. Vi forbyr ikke sukker, røyk, alkohol, se paradise hotel eller å lese bloggene til ulie influensere - selv om de beviselig har negativt konskevens for livskvaliteten.


    2) vil det være strategisk smart å få korona asap mens det fremdeles er ledig sykehuskapasitet (om det skulle være behov)?
    Det spiller nok ingen rolle - det planlegges for å ha rikelig kapasitet i alle scenarier.
    Man lærer nok veldig mye i disse dager - så det er ikke sikkert det er lurt å være blant de første. Men alle kommer til å få førsteklasses helsehjelp i Norge.


    3) vil korona lage presedens fremover; skal man gå i lockdown hver eneste sesong et virus krever litt ekstra?
    Jeg tro nok at man etter dette vil få klarere styring på hva man skal gjøre. Responsen i hele den vestlige verden har vært preget av 2 ting:
    1) Man har vært for dårlig foreberedt og reagert for sent.
    2) Man har overreagert, slik at konsekvensene av smitteverntiltakene langt overstiger konsekvensene av sykdommen

    Så etter Corona kommer vi til å ha bedre beredskap og vi kommer til å ha lavterskelplaner som iverksettes ganske tidlig (Med med lav kostnad) også kommer vi til å stå i det når epidemien kommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn