Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    20.04.2020= infektion day!

    La os håbe at denne dag ikke innskrives, i Historie bøgerne, Som dagen hvor Danmark og Norge, ihvertsatte, sin største feil vurdering, i håndteringen av Covid-19 truslen.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel mang en gang påpekt at dette er liten risiko for ungene. I stor grad er vel foreldre til disse ungene < 45 år og dermed heller ikke i høyrisikosonen.

    Annotation 2020-04-20 013127.jpg

    https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

    Det bør kanskje ringe en klokke dersom man ber besteforeldre hente ungen i barnehagen.

    Ja, vi sender 7åringen på skolen neste mandag.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    20.04.2020= infektion day!

    La os håbe at denne dag ikke innskrives, i Historie bøgerne, Som dagen hvor Danmark og Norge, ihvertsatte, sin største feil vurdering, i håndteringen av Covid-19 truslen.
    Det er forventet at smittetallene øker ved å slippe opp. Kommer vi på et nivå som ikke er bærekraftig så gjeninnføres tiltak. Å fortsette med dagens tiltak på autopilot er ikke et reelt alternativ mht følgene - og våre naboland har heller ikke råd til det. Dette blir en balansegang til en vaksine er på plass.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    helt greit at vi slipper opp litt, åpner universitet og skoler i en grad, men jeg er skeptisk vi begynner i feil ende. Større barn vil være flinkere til å holde smittevernet i orden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Ting man bør vite om Coronaviruset.

    1. If the virus stays in the upper respiratory tract, symptoms are generally mild
    The new coronavirus can infect both the upper and lower respiratory tracts, unlike respiratory illnesses that might only infect one area or the other, health experts say
    .

    Dersom viruset holder seg i nese og hals, er forløpet en mild infeksjon.

    2. A COVID-19 infection generally starts in the nose, health experts have said. The virus then attacks cells that line and protect the respiratory tract.

    If the virus stays in the upper respiratory tract, the case will probably remain mild or moderate. Likely symptoms include fever and dry cough, and recovery in a week or two without medical care is typical.


    Men - hos en rekke pasienter har viruset funnet veien ned i kroppen, via lungene. Oftest, med lungebetennelser, får denne tak i én lunge, mens coronaviruset er så reaktivt at det gjerne setter i gang i begge. Først får man en infeksjon, som deretter gjerne også utvikler seg til en lungebetennelse.

    3. If the virus moves to the lower respiratory tract, serious illness can occur

    A lower respiratory infection has reached the lung and is what causes shortness of breath and tightness in the chest. The lungs and the respiratory tree, which helps bring oxygen into the lungs, can become inflamed, making it harder to breathe.

    Lower respiratory tract infections can also lead to pneumonia. With pneumonia, the alveoli – where the blood exchanges oxygen and carbon dioxide – are infected and filled with fluid.


    Symptomene man skal være på vakt mot:

    4. Symptoms of pneumonia include a high fever, sweating, shortness of breath, fatigue, a rapid heartbeat, the face turning blue and, in some cases, confusion.

    Pneumonia can cause a patient to cough up greenish or yellow mucus. COVID-19 produces a dry cough, so a cough that yields mucus is a sign the illness has progressed to something more.

    If any of these symptoms arise, it’s important to get medical help right away.


    I verste fall er man altså på vei til en intensivavdeling. Hva kan skje der? Kroppen forstår ikke denne infeksjonen og immunforsvaret overreagerer.

    5. In more serious cases of the illness, the body’s response to infection might be too strong, health experts say. It’s this aggressive reaction to COVID-19 – and not the virus itself – that causes serious illness and death, they say.

    An immune system that has never experienced the new coronavirus doesn’t know how to respond. In scrambling to fight the infection, the immune system can end up destroying healthy cells and tissues.


    Denne destruksjonen av sunne celler og vev vil skje uavhengig av alder, dersom viruset har funnet veien ned i lungene. Det oppstår nye infeksjoner og lungens evne til å reparere celler svekkes sterkt. Omfanget av organskader er avhengig av faktorer som hvorvidt man røyker, overvekt (tyngre for lungene å arbeide) og generell svekket helsetilstand. Hovedproblemet er at lungene ikke får oksygen ut i kroppen, noe som fører til organdestruksjon.

    6. This can leave the lower respiratory tract more susceptible to other bacteria and germs, causing a secondary infection, health experts say. The new infection can destroy cells that help repair the lungs.

    “When you get a bad, overwhelming infection, everything starts to fall apart in a cascade,” David Morens, senior scientific adviser to the director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, told Bloomberg. “You pass the tipping point where everything is going downhill and, at some point, you can’t get it back.”

    Further damage to the lungs may require you to get on a ventilator

    If damage to the lungs worsens, they may lose their ability to deliver oxygen to other organs, leading to acute respiratory distress syndrome, or ARDS.


    7. Det er ikke sikkert at du må på respirator/ventilator straks. Boris Johnson fikk oksygen tilført uten å legges i koma med en ventilator ned i lungene. Men mange, som Johnson, venter for lenge med å oppsøke akutthjelp. Han ble kortpustet og svimmel, etterhvert som infeksjonen spredde seg.

    ARDS is treatable, but it can get worse quickly. Symptoms include rapid breathing, dizziness and sweating. ARDS further damages tissues and blood vessels in the alveoli, making breathing even more difficult. In many cases, a ventilator becomes necessary.

    As the immune system works even harder to fight infection, it might release chemicals throughout the body, causing widespread inflammation and sepsis, an extreme response in which the blood pressure plummets and, in many cases, organs fail.

    Dr. Carlos del Rio, a professor of medicine and global health at Emory University, told National Public Radio that these cascading effects are what can make COVID-19 so dangerous.

    “The lack of oxygen leads to more inflammation, more problems in the body,” he said. “Organs need oxygen to function, right? So when you don’t have oxygen there, then your liver dies and your kidney dies.”


    https://eu.detroitnews.com/story/ne...020/04/19/coronavirus-happens-body/111570936/
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Leser i dag at Tsjekkia skal ha stengte grenser i ett år. Innbyggerne får heller ikke lov til korte utreiser fra landet. Skjønner ikke hvordan Praha skal overleve dette. Var der mellom jul og nyttår og har knapt sett noe så turistifisert område i europa, det var turister overalt, hele tiden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Leser i dag at Tsjekkia skal ha stengte grenser i ett år. Innbyggerne får heller ikke lov til korte utreiser fra landet. Skjønner ikke hvordan Praha skal overleve dette. Var der mellom jul og nyttår og har knapt sett noe så turistifisert område i europa, det var turister overalt, hele tiden.
    Ja, sentrale deler av Praha er veldig turistifisert. Kom deg vekk fra Stare Město, Josefov og de sentrale delene av Malá Strána så er det ikke så ille. Jeg trives best i området mellom Revoluční og Pařiška samt i Břevnov og Královské vinohrady. Jeg unngår stort sett sentrum i turistsesongen (rundt juletider og i perioden mai til september). Mars/april og oktober/november pleier være OK. Jeg var der nå i februar og da er det ikke for ille i sentrum.

    Nå skal det sies at president Zeman ikke har noen reell makt til å bestemme dette:

    "Budskapet fra Tsjekkias utenriksminister Tomáš Petříček var imidlertid stikk motsatt søndag. Ifølge ham planlegger regjeringen nå å gjenåpne grensen, først mot Østerrike og Slovakia for reiser knyttet til arbeid og næringsvirksomhet."

    Det er åpenbart at å stenge grensene ville være økonomisk umulig. Zeman tror jeg ikke er i stand til å skjønne det, men når hans store forbilde, Donald Trump, åpner opp USA, kommer nok Zeman til å synes det er en bra strategi.

    Ellers ligger jo Tsjekkia bedre an enn Norge - ca. dobbelt så mange innbyggere, like mange smittede og bare noen få flere døde. De fleste døde er fra sykehjem da smitten var kommet inn i sykehjemmene før man tok dette på alvor.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Ifølge en kollega som har flere bekjente som jobber på sykehus, er smitten blant folk som ikke har corona i familien fra før nærmest utryddet. De få nye tilfellene er i familier med smitte og blant innvandrermiljøene, spesielt somaliere, på østkanten i Oslo. Jeg er veldig spent på hvordan situasjonen ser ut om to-tre uker.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Svarer kort nå, skal prøve å holde meg borte fra tråden fremover og bruke tiden på noe mer fornuftig! ??????

    Immunitet:
    Her er siste oppdatering fra FHI (Som også inkluderer den du linket til, som bare omhandlet hva som finnes av forskning på Corona)
    https://www.fhi.no/contentassets/c9...bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-04-05.pdf
    Side 26:
    Som for andre virusinfeksjoner er det høyst sannsynlig at de aller fleste vil oppnå immunitet etter gjennomgått SARS-CoV-2-19 infeksjon. Det er derfor ikke sannsynlig at man vil få en reinfeksjon kort tid etter, men det foreligger ennå ingen studier på dette.

    Du bruker jo å være opptatt av ordvalg – hva tenke du om «høyst sannsynlig»?

    Om sykehusplasser.
    Sikkert mye usikkerthet i disse scenariene og man kan sikkert gjøre det veldig komplisert, men er det ikke bedre å se hvordan virkeligheten utspiller seg i Sverige, enn å se seg blind på modellen med så mange ukjente at alle anslag blir svært usikre. Norge med halvparten av innbyggerne som Sverige kan håndtere omtrent dobbelt så mange sykehusinnleggelser som det svenskene har. Lik for likt, kan man altså ha 4 ganger høyere antall sykehusinnleggelser før man sprenger kapasiteten i Norge med samme fremgangsmåte.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Tabloid fremstilling, men ligger en 30 minutters podcast i artikkelen.

    Vis vedlegget 581030

    - Det er enklere å vinne i lotto, enn å bli smittet på gata, sier Erik Nord til Gunnar Stavrum og Ole Eikeland i podkastepisoden.

    https://www.nettavisen.no/okonomi/t...e-koronahysteriet-ma-ta-slutt/3423955263.html
    Kanskje han tenker på oddsene for dem som har 4 rette?

    Vis vedlegget 581031
    Ja, hvis du hører podcasten så vil du høre at det utspillet ikke er Erik Nords sitt. Derav tabloid ingress.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Leser i dag at Tsjekkia skal ha stengte grenser i ett år. Innbyggerne får heller ikke lov til korte utreiser fra landet. Skjønner ikke hvordan Praha skal overleve dette. Var der mellom jul og nyttår og har knapt sett noe så turistifisert område i europa, det var turister overalt, hele tiden.
    Ja, sentrale deler av Praha er veldig turistifisert. Kom deg vekk fra Stare Město, Josefov og de sentrale delene av Malá Strána så er det ikke så ille. Jeg trives best i området mellom Revoluční og Pařiška samt i Břevnov og Královské vinohrady. Jeg unngår stort sett sentrum i turistsesongen (rundt juletider og i perioden mai til september). Mars/april og oktober/november pleier være OK. Jeg var der nå i februar og da er det ikke for ille i sentrum.

    Nå skal det sies at president Zeman ikke har noen reell makt til å bestemme dette:

    "Budskapet fra Tsjekkias utenriksminister Tomáš Petříček var imidlertid stikk motsatt søndag. Ifølge ham planlegger regjeringen nå å gjenåpne grensen, først mot Østerrike og Slovakia for reiser knyttet til arbeid og næringsvirksomhet."

    Det er åpenbart at å stenge grensene ville være økonomisk umulig. Zeman tror jeg ikke er i stand til å skjønne det, men når hans store forbilde, Donald Trump, åpner opp USA, kommer nok Zeman til å synes det er en bra strategi.
    Joda, du har nok helt rett i dette. Og jeg oppholdt meg stort sett i sentrum og gamlebyen. Av og til gikk jeg på vandring litt i utkanten, og det føltes som en befrielse.
    Men herregud jeg koste meg på øl-kneipene, tsjekkisk pilsner er bare sååå godt :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    helt greit at vi slipper opp litt, åpner universitet og skoler i en grad, men jeg er skeptisk vi begynner i feil ende. Større barn vil være flinkere til å holde smittevernet i orden.
    Sant nok! Men større born klarar også å ta i mot undervisning via data i langt større grad enn dei minste. Og så ser det ut som smitteresistensen er betre for dei yngste.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svarer kort nå, skal prøve å holde meg borte fra tråden fremover og bruke tiden på noe mer fornuftig! ������

    Immunitet:
    Her er siste oppdatering fra FHI (Som også inkluderer den du linket til, som bare omhandlet hva som finnes av forskning på Corona)
    https://www.fhi.no/contentassets/c9...bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-04-05.pdf
    Side 26:
    Som for andre virusinfeksjoner er det høyst sannsynlig at de aller fleste vil oppnå immunitet etter gjennomgått SARS-CoV-2-19 infeksjon. Det er derfor ikke sannsynlig at man vil få en reinfeksjon kort tid etter, men det foreligger ennå ingen studier på dette.

    Du bruker jo å være opptatt av ordvalg – hva tenke du om «høyst sannsynlig»?
    Jeg tenker at man bør lese avsnittene rundt også. Fra linken, s.24-26:
    Som for andre virusinfeksjoner er det høyst sannsynlig at de aller fleste vil oppnå
    immunitet etter gjennomgått SARS-CoV-2-19 infeksjon. Det er derfor ikke sannsynlig at
    man vil få en reinfeksjon kort tid etter, men det foreligger ennå ingen studier på dette. En
    studie gjort i aper viste ingen tegn til reinfeksjon ved gjentatt eksponering for SARS-CoV227
    Det er for tidlig å si noe om varigheten av beskyttelse etter gjennomgått SARS-CoV-2-
    infeksjon. Basert på studier av andre koronavirus som SARS-CoV, er det rimelig å anta at
    beskyttende antistoffnivåer mot SARS-CoV-2 holder seg 1-2 år etter infeksjon31, men dette
    må verifiseres ved studier. For SARS er det vist at cellulære immunresponser (T-celler) er
    mer langvarige (minst 6-10 år) og det er sannsynlig at dette også vil gjelde for SARS-CoV2.
    T-celle responser kan ikke alene forhindre infeksjon, men kan gjøre at man får et mildere
    sykdomsforløp hvis man skulle bli utsatt for viruset på nytt.
    Så vet vi fra andre steder at dette viruset angriper T-cellene direkte:
    https://www.news-medical.net/news/2...tacks-and-destroys-T-cells-just-like-HIV.aspx
    Surprisingly, the team has found that when the coronavirus and the T cell came into contact with each other, the T cell became prey to the coronavirus, wherein a structure in the spike of the coronavirus triggered the attachment of a viral envelope and the cell membrane. After, the genes of the virus entered the T cell and overwhelmed it, took it hostage, and deactivated its ability to protect the body.
    Og vi vet fra WHO at påviste antistoffer ikke nødvendigvis indikerer immunitet, som sitert i forrige innlegg.

    Derfor tenker jeg at det er grunn til å forske litt mer på hvordan immunresponsen på dette viruset egentlig er. Alt tyder på at man får en kortvarig immunitet (viruset går gjennom husholdningen en gang, ikke rundt og rundt mellom familiemedlemmer), men vi vet ikke hvor lenge den immunresponsen varer. Det er både et produkt av hvordan viruset påvirker immunsystemet og av hvor fort viruset muterer til ugjenkjennelighet.

    Derfor var mitt retoriske spørsmål til deg: Hva om immuniteten bare varer i to-tre måneder, omtrent som for en forkjølelse? Hvor forsvarlig er en strategi basert på "flokkimmunitet" (dvs å la viruset brenne gjennom befolkningen) da? Hva sier det om risikoen i å satse på dette?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som sagt, jeg trapper ned har.

    Har ikke kunnskap om cellebiologi, men oppfatter vel at folkehelsen i Norge, Sverige og Danmark har likt syn på dette. Og alle anbefalte og anbefaler fortsatt flokkimmunitet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    ^^ det er også noe som er på den relativt lange listen over "dette vet vi ikke ennå".

    Om man ikke ble/blir immun mot noe man ikke blir spesielt syk av i utgangspunktet så er det kanskje ikke veldig nøye for den det gjelder, men det endrer nødvendigvis en svært sentral parameter i epidemimodelleringen. Ditto om "de fleste" eller "noen" eller "noen få" blir immune, samt for hvor lenge. Noe man rimelig nok heller ikke vet. For SARS ser det ut som immuniteten varer i ca 3 år, noe man rimelig nok ikke visste før etter 3 år+

    Andre punkt, som også er på "dette vet vi ikke" er om eventuell reinfeksjon - om det er mulig - fører til et mildere forløp enn første gang, i så fall hvor mye mildere. Det kan visstnok se litt slik ut på de sakene fra Sør-Korea eller hvor det var, men igjen er dette også definitivt på "vi vet ikke" - listen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    /OT
    Joda, du har nok helt rett i dette. Og jeg oppholdt meg stort sett i sentrum og gamlebyen. Av og til gikk jeg på vandring litt i utkanten, og det føltes som en befrielse.
    Men herregud jeg koste meg på øl-kneipene, tsjekkisk pilsner er bare sååå godt :)
    Ja. Jeg vet ikke hvorfor, men det tsjekkiske ølet smaker bedre der nede enn når man får det servert andre steder. Jeg vet ikke om de brygger egne utgaver for eksport? Det er ingen ting som tyder på det når man leser på boksene (på Urquell-boksene står det at det er brygget i Plzeň og har samme alkoholstyrke som det som selges i Tsjekkia - 4,4%), men det smaker bedre der nede.

    Jeg er der nede ofte (3-5 ganger i året), men jeg tror ikke jeg har gått ned Karlova og over Karlsbroen mer enn en gang de 10 siste årene.
    /OT av
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    "Never assume. You'll make an Ass out of U and Me."
    Jeg er veldig usikker på hva som er din agenda, er det å spre angst?
    Noen ønsker å rasere økonomien og samfunnet som vi kjenner det og ser på CoVid-19 som en mulighet, og ikke en trussel. Det som nå skjer er XR sin store drøm. Og da er det om å gjøre å hausse opp mest mulig frykt for å få støtte til så inngripende tiltak som overhodet mulig. Disse har stort sett også ordnet seg så de kan fortsette å leve i luksus og ikke mister jobb og hjem, den prisen skal vi andre betale.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Noen år siden jeg var i Tsjekkia. Første gang var på tidlig 1990-tall og Praha var veldig hyggelig å være i da. Fulgte turistifiseringen i etapper og var til slutt klok nok til å forstå at et praktland som Tsjekkia består av mer enn Praha. Begynte å besøke andre byer og steder i denne utrolige kultur- og entreprenørnasjonen. Det er store opplevelser som venter for dem som vil vekk fra Karluv Most.

    Har vært i bl.a. Karlovy Vary, Pilsen, Cesky Krumlov, Kromeriz og Litomerize.

    Et kjapt søk. Ikke vært i Kutna Hora.
    https://theculturetrip.com/europe/c...0-most-beautiful-towns-in-the-czech-republic/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke kunnskap om cellebiologi, men oppfatter vel at folkehelsen i Norge, Sverige og Danmark har likt syn på dette. Og alle anbefalte og anbefaler fortsatt flokkimmunitet.
    Slik jeg leser dem gjør hverken Norge eller Danmark det, mens svenskene er litt mer tvetydige.
    https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/fhi-flokkimmunitet-har-aldri-vert-et-mal-1.1695607
    FHI-direktør Camilla Stoltenberg sier det aldri har vært et mål å oppnå flokkimmunitet i Norge og at det aldri kommer til å bli det.

    Flokkimmunitet kan oppstå som en konsekvens av det man gjør, enten raskt eller langsomt, men det er ikke et mål i seg selv, sier Stoltenberg på en pressekonferanse mandag.

    – Det har aldri vært et mål å oppnå flokkimmunitet. Hvis man skulle hatt det som mål, så ville man jo ha sluppet epidemien løs med de forferdelige konsekvensene det ville hatt, sier hun.

    Videre sier Stoltenberg at hun ikke har oppfattet at noen land har hatt flokkimmunitet som mål.

    – Vi har i hvert fall aldri hatt det i Norge, heldigvis, og kommer ikke til å ha det.

    FHI sier det er mye som er uvisst om immunitet. De er ganske trygge på at smitte med koronaviruset gir en viss form for immunitet, men at det er for tidlig å vite for eksempel hvor lenge den varer, og om den varierer mye mellom enkeltpersoner.
    Jeg ser ikke helt hvordan noen kan få seg til å beskrive den kraftsalven der som at FHI "anbefaler flokkimmunitet" som strategi.

    I Sverige virker det som de anser flokkimmunitet som en konsekvens av en "brems"-strategi, ikke som et mål i seg selv. De ønsker åpenbart ikke å fyre opp under smittespredningen for å få det overstått fortest mulig, men bremser etter beste evne. Det er en annen tilnærming enn hva vi ser i Norge og Danmark, men så vidt jeg kan se har heller ikke de "anbefalt flokkimmunitet".
    https://forskning.no/sykdommer-viru...li-smittet-for-a-skape-flokkimmunitet/1655874

    Edit: De eneste jeg vet har "anbefalt flokkimmunitet" er UK i tidlig fase av epidemien. Det gikk veldig, veldig galt:
    https://www.theguardian.com/comment...onavirus-we-can-only-hope-the-gamble-pays-off
    The plan, as explained by the chief science adviser, is to work towards “herd immunity”, which is to have the majority of the population contract the virus, develop antibodies and then become immune to it. This theory has been widely used to advocate for mass vaccination for measles, mumps and rubella. The thinking is that, if most of the population is vaccinated, a small percentage can go unvaccinated without cases emerging.
    Boris, 3 februar:
    https://www.theguardian.com/world/2...tain-get-its-response-to-coronavirus-so-wrong
    In a speech on Brexit in Greenwich on 3 February, he made clear his views on Wuhan-style lockdowns. “We are starting to hear some bizarre autarkic rhetoric,” he said, “when barriers are going up, and when there is a risk that new diseases such as coronavirus will trigger a panic and a desire for market segregation that go beyond what is medically rational to the point of doing real and unnecessary economic damage.

    “Then, at that moment, humanity needs some government somewhere that is willing at least to make the case powerfully for freedom of exchange, some country ready to take off its Clark Kent spectacles and leap into the phone booth and emerge with its cloak flowing as the supercharged champion of the right of the populations of the Earth to buy and sell freely among each other.”
    Boris, 20 april, en nær-døden-erfaring rikere:
    https://www.theguardian.com/world/l...ainst-lifting-lockdown-over-second-wave-fears
    Mr Johnson said that his priority was to help Britain to recover and return to what aides have described as a “new normal” after the pandemic had passed its peak. He raised concerns that lifting restrictions too soon could result in a “second peak” and bring another lockdown, with a significant cost to health and the economy.

    “The idea that we will be rushing to lift measures is a non-starter,” a government source said. “If the transmission rate rises significantly we will have to do a harder lockdown again” ...

    “It’s a question of how comfortable you are with the virus circulating in the community,” a source said. “Everyone wants the rate of transmission to be below 1 [when one person infects, on average, less than one other person]. But the question is how much lower it should be.”
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    "Never assume. You'll make an Ass out of U and Me."
    Jeg er veldig usikker på hva som er din agenda, er det å spre angst?
    Noen ønsker å rasere økonomien og samfunnet som vi kjenner det og ser på CoVid-19 som en mulighet, og ikke en trussel. Det som nå skjer er XR sin store drøm. Og da er det om å gjøre å hausse opp mest mulig frykt for å få støtte til så inngripende tiltak som overhodet mulig. Disse har stort sett også ordnet seg så de kan fortsette å leve i luksus og ikke mister jobb og hjem, den prisen skal vi andre betale.
    Denne kaviarsosialismen er fascinerende.

    - Noen er så viktige at de hevet over lover og andre mennesker. Deres regler skal følges av andre men ikke av dem selv.

    På palleplass i Norge har vi:

    - Erik Solheim
    - Gro H Brundtland
    - Rasmus Hansson

    Pampeveldet har jo en uendelig ressurspool på likesinnede men som eksempler.

    Lederen av NBIM syntes også det var greit å motta en reise til USA med underholdning av Sting, mens andre statsansatte ikke får lov til å motta en flaske vin engang.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    << ja det er hoved rystende, men for holde Kæft.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Fikk nettop beskjed om at Erik Belfrage har bukket under for Covid-19. Det kommer til å skape rystelser i Sverige. Du går ikke fri. Har hatt å gjøre med ham i forbindelse med en stiftelse jeg har arbeidet for.

    It is with great sadness that we inform you of the passing of Erik Belfrage.

    Erik was an esteemed and highly respected board member of the foundation. He passed away in Stockholm on the 18th of April after suffering complications from COVID-19. He was 74 years old.

    Erik had a long career as a Swedish diplomat and business leader. He served for the Ministry of Foreign Affairs from 1970-87 in Geneva, Washington, D.C., Bucharest, Beirut, and Paris. In 1987, he became Vice President at Skandinaviska Enskilda Banken and as an adviser to Investor AB.

    He also served as an advisor to Peter Wallenberg and the Wallenberg family between 1987 and 2012 before setting up a consultancy firm, Consilio International. “I think working is a good thing for you,” he said, commenting on why he did not think of retiring at the time most people would.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Det kommer til å skape rystelser i Sverige. Du går ikke fri.
    Hvorfor skulle det skape rystelser i et land som allerede har rundt 1500 dødsfall fra Covid-19 og myndighetene har vært helt klare på at det kommer til å medføre en hel del dødsfall og at det blir verre før det blir bedre? Tilliten til Folkhelsemyndiheten i Sverige er kraftig økende, for øvrig, om man skal tro en undersøkelse i Aftonbladet. Andelen som har "mycket stor tillit" er opp fra 50% til 71% på en måned.

    Og jo, de aller, aller, aller fleste går fri. Ellers hadde svenskene også håndtert dette på en helt annen måte enn hva de gjør i dag.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Fikk nettop beskjed om at Erik Belfrage har bukket under for Covid-19. Det kommer til å skape rystelser i Sverige. Du går ikke fri. Har hatt å gjøre med ham i forbindelse med en stiftelse jeg har arbeidet for.

    It is with great sadness that we inform you of the passing of Erik Belfrage.

    Erik was an esteemed and highly respected board member of the foundation. He passed away in Stockholm on the 18th of April after suffering complications from COVID-19. He was 74 years old.

    Erik had a long career as a Swedish diplomat and business leader. He served for the Ministry of Foreign Affairs from 1970-87 in Geneva, Washington, D.C., Bucharest, Beirut, and Paris. In 1987, he became Vice President at Skandinaviska Enskilda Banken and as an adviser to Investor AB.

    He also served as an advisor to Peter Wallenberg and the Wallenberg family between 1987 and 2012 before setting up a consultancy firm, Consilio International. “I think working is a good thing for you,” he said, commenting on why he did not think of retiring at the time most people would.
    Dine bidrag i denne tråden er tilnærmet ubegripelige. Ja, noen av oss kommer til å daue, sånn er faktisk livet. Kanskje blir det meg, kanskje blir det deg, kanskje blir det trallallei. Men til tross for det, kommer de aller, aller fleste til å overleve, enten du liker det eller ikke.

    Dine innlegg er å sammenligne med at jeg nå plutselig påstår at viruset er fullstendig ufarlig, fordi:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...vde-coronaviruset-han-er-en-ordentlig-harding
    https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e5bae9babd93900118b5b90
    https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...65/medier-103-aring-frisk-av-corona-pa-en-uke
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Her er også en ganske bra betraktning rundt appen, mellom annet et bra poeng om hvor lite som skal gå galt i de ulike skrittene før det blir omtrent umulig å nå "kritisk masse" på 60% av brukerne.

    https://www.aftenposten.no/meninger...jennom-ukritisk-teknologioptimisme-ida-aalen?

    For å ta et forenklet serviett-regnestykke: 94 prosent har smarttelefon, ifølge Kantar. La oss si at 90 prosent får høre om appen, og at 90 prosent av disse ønsker å laste ned appen. Så ser vi for oss at kun 5 prosent faller av på de øvrige stegene over. Da kan vi nå rundt 60 prosent som har en fungerende app installert. Hvis 80 prosent av befolkningen får høre om appen, 80 prosent har lyst til å laste den ned, og 10 prosent faller av på hver av de øvrige stegene, lander vi på rundt en tredjedel.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Bare en Tanke, er der publisert nogen forskning om Viruset C19, kan overføres under Sexual akten, munnsex, ect, ?

    Dette er jo kansje nærliggende at tro, da C-19 overføres, ved dråpe smitte, til slimhinner.

    Det er i så fald ikke Den første Sexual overførbare Virus, Herpes har jo terrorisert i en Årrekke.

    Kansje lidt at tenke på , for Russen og de Unge Super aktive
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Danmark
    https://www.sst.dk/corona/faq#corona-faq-strategi

    Se punkt om strategi.


    Norge
    https://www.fhi.no/contentassets/c9...bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-04-05.pdf

    Når jeg leser denne så finner jeg lite som tyder på at FHI tror vi er forbi toppen.
    Der står det:
    Flokimmunitet er ikke et mål i sig selv, men vil ofte blive en naturlig konsekvens af en pandemi.
    Det stemmer rimelig bra med hva FHI's Camilla Stoltenberg sa i sitatet over.
    Flokkimmunitet kan oppstå som en konsekvens av det man gjør, enten raskt eller langsomt, men det er ikke et mål i seg selv, sier Stoltenberg på en pressekonferanse mandag.

    – Det har aldri vært et mål å oppnå flokkimmunitet. Hvis man skulle hatt det som mål, så ville man jo ha sluppet epidemien løs med de forferdelige konsekvensene det ville hatt, sier hun.
    Anbefaler flokkimmunitet som strategi?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Kansje lidt at tenke på , for Russen og de Unge Super aktive
    I en normal russefeiring (som det uansett ikke blir i år) så tipper jeg at å bli smittet av Covid-19 er et stykke ned på listen over potensielle risikofaktorer de utsetter seg for i løpet av noen uker med intens drikking og alt det andre de driver med. For øvrig er ligg ("knald" på dansk tror jeg...) veldig skjevt fordelt i befolkningen, det er en liten andel som står for mesteparten av one-night-stands som finner sted. Medianen for antall sexpartnere i befolkningen er rundt 5-6 stykker.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Kansje lidt at tenke på , for Russen og de Unge Super aktive
    I en normal russefeiring (som det uansett ikke blir i år) så tipper jeg at å bli smittet av Covid-19 er et stykke ned på listen over potensielle risikofaktorer de utsetter seg for i løpet av noen uker med intens drikking og alt det andre de driver med. For øvrig er ligg ("knald" på dansk tror jeg...) veldig skjevt fordelt i befolkningen, det er en liten andel som står for mesteparten av one-night-stands som finner sted. Medianen for antall sexpartnere i befolkningen er rundt 5-6 stykker.
    MR

    2+2=X i anden
    X=2

    Du sjønte ikke pointen her heller.

    Herpes som er en Virus, kan foreksempel forårsake Celle forandring i liv moder halsen, og langtids effekten, bliver i nogen tilfælde Kræft.

    Men så lenge der ikke er foretaket undersøgelser om C-19 er Sexual overførbar, har vi ingen pejling på hva en eventuel infeksering i de nedre dele vil innebære, set i realation til eventuelle langtids effekter.

    Ikke alt er Matematikk, noget er Biologi.

    Hvordan går det er du på vei ut helt frivillig ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Tegnell live på svt.se med daglig oppdatering nå for den som er interesserte
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Hvordan går det er du på vei ut helt frivillig ?
    Nei, har ikke barn i barnehage. Neste uke begynner yngste barnet på skolen og så vet vi ikke når hun som går i 5. klasse starter. Da går jeg på jobben.

    Ut er jeg rett som det er, men har ikke vært på jobb siden dette startet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer til å skape rystelser i Sverige. Du går ikke fri.
    Hvorfor skulle det skape rystelser i et land som allerede har rundt 1500 dødsfall fra Covid-19 og myndighetene har vært helt klare på at det kommer til å medføre en hel del dødsfall og at det blir verre før det blir bedre? Tilliten til Folkhelsemyndiheten i Sverige er kraftig økende, for øvrig, om man skal tro en undersøkelse i Aftonbladet. Andelen som har "mycket stor tillit" er opp fra 50% til 71% på en måned.

    Og jo, de aller, aller, aller fleste går fri. Ellers hadde svenskene også håndtert dette på en helt annen måte enn hva de gjør i dag.
    Fordi dette er i landets absolutte toppsjikt og en sterk påminnelse om at ingen går fri. På samme vis skapte Boris Johnsons innleggelse rystelser i UK.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn