Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Har du ikke fått med deg at de tester enormt mange flere enn før? Med din logikk kan du like gjerne argumentere for at alt var fint for noen måneder siden. Det var jo nesten ingen tilfeller pr dag og veldig mange færre enn det er nå.

    Da det var vinterferie i Norge var det er par tilfeller i Italia og ingen i Østerrike. Ergo var alt fint og under full kontroll? Norge har nå flere tilfeller pr dag enn Italia hadde i februar.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har du ikke fått med deg at de tester enormt mange flere enn før? Med din logikk kan du like gjerne argumentere for at alt var fint for noen måneder siden. Det var jo nesten ingen tilfeller pr dag og veldig mange færre enn det er nå.

    Da det var vinterferie i Norge var det er par tilfeller i Italia og ingen i Østerrike. Ergo var alt fint og under full kontroll? Norge har nå flere tilfeller pr dag enn Italia hadde i februar.
    Vi får nå se, antall sykehusinnleggelser har falt noe, det betyr sannsynligvis at smitten nå sprer seg blant yngre mennesker som normalt ikke blir så dårlige at de trenger sykehusbehandling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Vi får nå se, antall sykehusinnleggelser har falt noe, det betyr sannsynligvis at smitten nå sprer seg blant yngre mennesker som normalt ikke blir så dårlige at de trenger sykehusbehandling.
    Hvorfor tro når man kan vite ;) Det finnes tall på dette:
    alder.JPG

    Det ser ut som svenskene etter hvert har hatt en viss suksess med å skjerme de mest utsatte for smitte, nedgangen i aldersgruppen 80+ er ganske påfallende mens økningen i de andre nok først og fremst forklares med betydelig økt testing. Nedgangen i den eldste gruppen er nok også grunnen til at dødstallene avtar i Sverige, gitt at R antas å være ganske nøyaktig 1 i Sverige og har vært det i et par måneder så skulle man anta at ting holdt seg mer stabilt, og det ser man forsåvidt på innleggelser osv, det virker som en del av de sentrale kurvene flater ut etter å ha kommet en god del ned.

    Overdødligheten i Sverige er det også langt på vei slutt på. Om man sammenligner med Norge skulle man dog muligens tro at den burde ligge noe under normalen gitt alt som ikke skjer i disse tider og hvor lite andre smittsomme ting sprer seg grunnet coronatiltak.

    overdodlighet.JPG
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er et par her inne på 'Sentralen' som får latteren til å spre seg "lystig" når man leser innleggene deres...

    Men svenskene stakkars - de dauer som fluer. Men skitt au. Iflg. smittekonstabel Tegnell og et par skaller her her inne så er alt på stell...

    ":ROFLMAO:"...
    5000 dødsfall høres utrolig ut og det er klart at ingen synes slike tall er bra. Allikevel dør jo folk konstant. Sett i forhold til hvem som fakttisk dør av dette, er nok ikke dette noe som merkes som annet enn en krusing på statistikken når alt telles opp.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var en skuffende pressekonferanse i går:

    Jeg trodde de skulle presentre en ny "totalvurdering" av antall smittede i landet. Det kom ikke. Og de tallene som ble presentert var veldig lave.

    Det ble presentert oppdaterte tall fra 1) blodgivere og 2) pasienter som er innom legekontor (Eller noe slikt). Det ble også referert til andre tall som var mye høyere (men som ikke ble spesifisert). Den generelle kommentaren var vel at tallene var litt lavere enn forventet, men ikke noe helt annet.

    Jeg tolker vel at det er mer usikkerhet nå. Nå har ikke jeg sett så veldig mange av disse pressekonferansene, men i går på spørmål om bruken av antistofftester så ble ikke flokkimmunitet nevnt - derimot snakket man de om hvor stor smitte man kunne forvente til høsten.

    Skal man spekulere litt - så sitter jeg litt med en følelse av sykehuskurvene stemmer godt overens med en typisk epidemi modell med rask stigning og et vendepunkt når en betydelig andel er smittet og en fallende kurve derifra. Så ville man da forvente å få omtrent samme tall som de fra Bergamo hvor 57% hadde hatt smitten, men så viser testene bare rundt 10%. Samtidig ser de jo også at alle andre steder det åpnes opp - så skyter smitten i været, mens Stockholm har fallende kurver.

    Jeg håper virkelig for oss alle at det er langt flere som har vært smittet i Sverige enn det tallene de viste oss i går gav inntrykk av. Hvis ikke blir dette enda tøffere for oss alle. Jeg tror fortsatt ikke det er mulig å slå dette ned.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    Og - for den som måtte undre. Florida og statistikk.

    104474368_1329790803892272_7729951282233514892_n.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor tro når man kan vite ;) Det finnes tall på dette:
    Vis vedlegget 646616

    Det ser ut som svenskene etter hvert har hatt en viss suksess med å skjerme de mest utsatte for smitte, nedgangen i aldersgruppen 80+ er ganske påfallende mens økningen i de andre nok først og fremst forklares med betydelig økt testing. Nedgangen i den eldste gruppen er nok også grunnen til at dødstallene avtar i Sverige, gitt at R antas å være ganske nøyaktig 1 i Sverige og har vært det i et par måneder så skulle man anta at ting holdt seg mer stabilt, og det ser man forsåvidt på innleggelser osv, det virker som en del av de sentrale kurvene flater ut etter å ha kommet en god del ned.

    Overdødligheten i Sverige er det også langt på vei slutt på. Om man sammenligner med Norge skulle man dog muligens tro at den burde ligge noe under normalen gitt alt som ikke skjer i disse tider og hvor lite andre smittsomme ting sprer seg grunnet coronatiltak.

    Vis vedlegget 646618
    Så bra at det jeg gikk ut i fra stemte. Nå får vi se hvordan dette utvikler seg utover sommeren og høsten, jeg tror også ;) at vi i både Norge og Sverige blir mer og mer likeglade med tiltakene vi bør fortsette med. Da blir det viktig at myndighetene følger med......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg håper virkelig for oss alle at det er langt flere som har vært smittet i Sverige enn det tallene de viste oss i går gav inntrykk av. Hvis ikke blir dette enda tøffere for oss alle. Jeg tror fortsatt ikke det er mulig å slå dette ned.
    Det er foreløbig ikke veldig mye som tyder på det, selv om det er en og annen modell her eller der som sier det.

    Det må i så fall være dersom det er slik at et (stort) antall har blitt smittet, men ikke blitt syke av en eller annen grunn og da ikke utvikler antistoffer. Så vidt jeg har forstått er dette noe man ikke vet ennå, men det er denslags begrunnelser som ligger bak ymse modeller som tilsier at svært mange har vært smittet en del steder. Det har imidlertid også vært studier som finner antistoffer i så godt som alle som har vært bekreftet smittet men hatt svært milde symptomer (var en studie fra et sykehus i Frankrike for en tid tilbake jeg refererte her).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, det er ikke så lett å forstå dette.

    Jeg har og tenkt tanken med at en andel av befolkningen (La oss si 40%) er naturlig immune - og hverken blir smittet, smitter andre eller får antistoffer. Da vil jo en flokkimmunitet på feks 50% - gjelde for de gjenværende 60% - og oppnås med en andel på 30% i befolknigen. Men testresultatet du linket til tidligere fra Bergamo hvor 57% hadde antistoffer - tyder jo ikke på det (Og der var det et utvalg på 10 000 så tallene er ganske pålitelige).

    En annen tanke er jo dette med superspredere - og at man kan få kontroll på smitten ved å "ta ut" disse supersprederne. Men igjen - Bergamo tallene indikerer at mange har antistoffer.

    En annen mulighet er jo at utvalgene svenskene bruker er lite representative. Og det er de nok. Man går jo ikke og gir blod om man mistenker at man er smittet av Corona. Og om man ble smittet i mars/april - så er det vel lite trolig at man blir kalt inn til ny time i mai - såpass mye som er utsatt i Norge - så kan man vel godt tenke seg blodgiving i Sverige ikke har hatt høyeste prioritet. Så det er klart de som har gitt blod - i denne perioden vil man forvente er de som ikke har hatt indikasjon på at de er syke og de i denne grupppen som har følt seg syke har neppe gitt blod.

    Den andre gruppen er vel blodprøver som er tatt av personer som har vært til legekonsultasjon/behandling på sykehus. Dette er jo også en gruppe som trolig har langt lavere sykdomsutbredelse enn andre. Hvis det er som i Norge - så er det lettere å få tannkremen inn på tuben igjen, enn å komme inn til en lege/sykehus om du har litt symptomer på Corona. Illustrert med denne saken:

    Jeg synes i grunn det er litt rart at svenskene ikke har bedre grunnlag enn dette.

    Så har de også referert til noen andre tester som er gjort - ansatte på et sykehus hadde vel +20% for en evighet siden. Mens firmaer som tester alle sine ansatte hadde vel ca 14%.

    I Bergamo var det jo også en mindre andel av helsepersonellet som hadde vært smittet enn av befolkningen.

    Hvis man ser på kurvene som fela poster fra USA - er ting virkelig så forskjellig i hvordan man håndterer det der at de har en R på langt over 1, mens Stockholm har en R på under 1. Her i Norge så faller jo ikke smitten lengre - og vi bedriver massiv smittesporing for å ta de smittsomme ut av samfunnet - så om vi ikke hadde gjordt det hadde vi trolig allerede hatt en R et stykke over 1. Svenskene bedriver ikke smittesporing i Stockholm og der blir det færre og færre saker.

    Legger man sykehuskurven til Stockholm til grunn - så indikerer jo den at epidemien nå er over i Stockolm - bruker man antistoff dataene de presenterte i går så er man knapt begynt.

    Dette er vanskelig å forstå - og det bar vel pressekonferansen i går litt preg av også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Tegnell sa at smitten er veldig konsentrert i clustere - den dukker opp et sted og sprer seg i et miljø, så hopper den over til et annet og sprer seg der osv. Det gjør det som nevnt vanskelig å få gode data på hvor utbredt dette har vært siden resultatene er sensitive til hvor man måler og ikke måler. Det sagt så er jeg litt overrasket over at svenskene ikke har mer omfattende og bedre data på dette - de undersøkelsene som er gjort på antistoffer virker litt halvhjertede. Det er mulig det er en god grunn til det, men jeg synes unasett det er litt merkelig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Trump går for make America few again. Ingen innvandring og en kampanje som kommer til å bli betydelige smitteclustere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Registrerer at det denne uka har økt på med utenlanske biler i tydelig ferie mode her i høgda, i går møtte jeg t.o.m en gruppe nederlendere inne på fjellet på ski! Vi er ikke hermetisk lukket så det blir spennende å se utover sommeren hvor mye det blir.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Apropos mer likeglade med tiltakene vi skal følge...


    En lek där studentfirare från en gymnasieskola i Hälsingland förde mat mellan varandras munnar kan ligga bakom ett utbrott av covid-19, enligt uppgifter till helahälsningland.se.
    – Vi har sett ett utbrott bland studentfirare och deras anhöriga som har ett samband med ett studentfirande på ett uteställe. Det är allt jag kan säga i dag, säger Christian Ehrenborg, tillförordnad smittskyddsläkare i Gävleborg, till tidningen.
    Han kan inte bekräfta uppgiften om att en matlek pekas ut som orsaken till spridningen.
    – Det är inget jag vet någonting om, men jag skulle inte bli förvånad om det handlar om någonting sådant.
    Regionens smittspårare har pratat med studenterna och hittills har ett 30-tal smittade personer kunnat kopplas till den aktuella festen.
    – Det här utbrottet är ett tecken på att vi inte längre klarar av att hålla samma distans som vi kunde tidigare, menar Christian Ehrenborg.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Oslo,

    Det fremgår tydelig, av statistikken av nye smittede, at dette folkeferd ikke klare at håndtere frihet under ansvar!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Folk er blitt for slepphendte

    Antall personer som får påvist forkjølelsesvirus er nå tilbake ved det normale. Det viser tall fra Sykehuset i Vestfold. Smittevernoverlege Maria Vandbakk-Rüther sier dette betyr at folk ikke lenger følger anbefalingene om å holde avstand.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En fin oversikt over risikoen for alvorlig sykdom i Norge: https://www.aftenposten.no/meninger...ligheten-av-covid-19-vatten-munkvik-og-alsnes

    Jeg savner allikevel en vurdering av generell letalitet i populasjonen som disse tallene kan vurderes i forhold til. Det blir litt som å finne at sykehjemspasienter har høy risiko for å dø i løpet av de første 12 mnd - hold de eldre borte fra sykehjem.
    Fra linken ;
    "Disse regnestykkene viser at covid-19 er ekstremt farlig for de eldste, og det kan ikke sies tydelig nok at dødeligheten drives av smittespredningen.
    Smittede under 60 står for mer enn 80 prosent av smitten, men bare en halv prosent av de døde. Med noen viktige unntak tåler de smitten godt og blir ikke alvorlig syke. Til gjengjeld er det smitten blant de yngste som sprer seg til dem som dør av sykdommen.
    Derfor er det så viktig å holde smitten nede i hele befolkningen og hindre at den sprer seg til de mest utsatte gruppene. De yngre må vise solidaritet med de eldste og mest utsatte: Da er de faktisk med å redde liv! "

    Men den solidariteten som ble vist i vår når samfunnet delvis stengte ned tror jeg ikke vi kommer til oppleve igjen. Når en ny smittebølge kommer vil det bli gnagd på arbeidsledighet, konkurser og psykisk helse. De eldste må isoleres og stå han av.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    C19: I'll be back :(

    Reproduksjonstallet i Tyskland har økt fra 1,06 til 1,79, opplyser landets statlige institutt for infeksjonssykdommer, Robert Koch-instituttet, lørdag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Frihet under ansvar er uegnet for mennesker.
    Jeg viste ikke at du vat dystop. Jeg er på en måte enig, men det er det beste alternativet.

    Det som er i ferd med å skje (tror jeg) er at covid får nytt fotfeste. Bare fordi folk oppfører seg som idioter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Folk er blitt for slepphendte

    Antall personer som får påvist forkjølelsesvirus er nå tilbake ved det normale. Det viser tall fra Sykehuset i Vestfold. Smittevernoverlege Maria Vandbakk-Rüther sier dette betyr at folk ikke lenger følger anbefalingene om å holde avstand.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    C19: I'll be back :(

    Reproduksjonstallet i Tyskland har økt fra 1,06 til 1,79, opplyser landets statlige institutt for infeksjonssykdommer, Robert Koch-instituttet, lørdag.
    Og - i dag:


    Markant økning i smittetrykket i Tyskland
    i dag kl 19:52av Adriane Lilleskare Lunde
    DEL
    Reproduksjonstallet i Tyskland har økt fra 1,79 til 2,88. Det opplyser det statlige institutt for infeksjonssykdommer, Robert Koch-instituttet, søndag.
    Tallet er basert på et gjennomsnitt av registrerte smittetilfeller de siste fire dagene.
    2,88 betyr at 100 mennesker som er smittet med viruset, i gjennomsnitt smitter 288 andre mennesker. Reproduksjonstallet må ligge under 1,0 for at smitteutbruddet skal dø ut.
    Den markante stigningen betyr ikke nødvendigvis at smitten brer seg over hele Tyskland, men skyldes trolig lokale utbrudd i noen delstater, blant annet i Nordrhein-Westfalen. (NTB)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Morten Pedersen snakker (som vanlig) om fotball, men han har unektelig et generelt poeng:



    ORDET ARRANGEMENT ER de facto det som nå styrer hvor mange mennesker som i disse coronatider kan være i nærheten av hverandre, uavhengig av areal, ute og inne. Bading på Sørenga i Oslo er eksempelvis ikke et arrangement.

    Derfor bedriver tusenvis av mennesker risikosport på et offentlig bad når sola skinner, uten at det offentlige gjør noe som helst.

    Når ingenting arrangeres er det fritt fram.

    Da kan vi være så mange vi vil på samme sted til samme tid
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Folk er blitt for slepphendte

    Antall personer som får påvist forkjølelsesvirus er nå tilbake ved det normale. Det viser tall fra Sykehuset i Vestfold. Smittevernoverlege Maria Vandbakk-Rüther sier dette betyr at folk ikke lenger følger anbefalingene om å holde avstand.
    Tja. Smittetallene har holdt seg på samme lave nivå veldig lenge nå. Antall innlagte har vel ikke vært lavere siden mars. Det er mange uker siden folk begynte å bli slappe med å holde avstand. Problemet i mine øyne er hvor ivrige folk er på å dra utenlands. Selv ikke i en ekstraordinær situasjon som dette er det levelig for mange å være hjemme en sommer. Grensene burde vært lukket og låst for alt annet enn helt nødvendig varetransport, gjerne et helt år eller fram til mars neste år.

    Det er også problematisk med tusener av ravende gale demonstranter i gatene og hundrevis av folk stimlet sammen på stranda selvsagt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Foreløbig ser smitten i Norge til å være konsentrert i ymse innvandrermiljøer et par steder i Oslo. Om det nå er slik at det faktisk kun er disse så spiller det enn så lenge ikke så mye rolle hva resten gjør, men det er selvsagt en sjanse for at det før eller siden går galt. Men om det holder seg slik fremover er jeg betydelig mer usikker på, spesielt nå som folk i større grad skal til det store landet utlandet og folk utenfra kommer hit også.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    NTB


    69 nye dødsfall i Sverige
    Sverige melder om 69 nye koronarelaterte dødsfall i løpet av helgen. Dermed er 5.122 personer døde etter å ha fått påvist koronasmitte i vårt naboland.
    Folkhälsomyndigheten holder ingen pressekonferanse mandag, men la fram tallene i en pressemelding.

    Antall påviste smittetilfeller er nå 58.932, en økning på 2.889 siden torsdag.
    2.354 personer har eller har fått intensivbehandling.
    Myndighetene har i midtsommerhelgen ikke rapportert ny koronastatistikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    De har jo ikke meldt om noen døde hverken lørdag eller søndag, så regn med enda høyere tall i morgen. Slik har i hvert fall trenden vært de siste ukene - ingen ting i helgene, en del på mandag og mange på tirsdag.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Og - i dag:


    Markant økning i smittetrykket i Tyskland
    i dag kl 19:52av Adriane Lilleskare Lunde
    DEL
    Reproduksjonstallet i Tyskland har økt fra 1,79 til 2,88. Det opplyser det statlige institutt for infeksjonssykdommer, Robert Koch-instituttet, søndag.
    Tallet er basert på et gjennomsnitt av registrerte smittetilfeller de siste fire dagene.
    2,88 betyr at 100 mennesker som er smittet med viruset, i gjennomsnitt smitter 288 andre mennesker. Reproduksjonstallet må ligge under 1,0 for at smitteutbruddet skal dø ut.
    Den markante stigningen betyr ikke nødvendigvis at smitten brer seg over hele Tyskland, men skyldes trolig lokale utbrudd i noen delstater, blant annet i Nordrhein-Westfalen. (NTB)
    Efter ferie fyger R også i været oppeher, har lige avlyst ferie turen til hjemlandet da a ser hvor dette bærer hen.
    det er for tidlig med 2 bølge av c-19, da medisineringen ikke er klar.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Efter ferie fyger R også i været oppeher, har lige avlyst ferie turen til hjemlandet da a ser hvor dette bærer hen.
    det er for tidlig med 2 bølge av c-19, da medisineringen ikke er klar.
    Vi har levd tilnærmet normalt i ukesvis og smitten er omtrent utryddet. Norge, med så spredd og liten befolkning vil være overkommelig å holde kontroll på selv om man skulle få små utbrudd. Det var jo akkurat det som skjedde i mars. Vi fikk god kontroll på sporingen av turistene som kom tilbake med smitten. Vi klarte ikke å holde det helt ute av sykehjem men det måtte selvsagt forventes dødsfall i Norge også. Det er veldig lite sannsynlig med annet enn lokale små utbrudd i Norge. Vi stengte ned, fikk kontroll. Du ser jo selv hvor problemfritt åpningen av barnehager og skoler gikk.

    Men fornuftig å droppe ferie. Burde ikke vært åpnet for dette enda, burde vært ventet med til i alle fall utpå høsten. Vi gjenopptar aktiviteten som brakte smitten inn i landet. Går forhåpentligvis bra, men fullstendig idiotisk spør du meg. Jeg har hatt ganske god tiltro til mine landsmenn og kvinner, men når folk setter seg på fly til Spania nå er det lov å lure på om disse folka er lobotomerte eller bare reinspikka enfoldige idioter!
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom ein skal på tur, er det vel best å gjere han innanlands, og så tidleg i ferien som mogleg, medan R er såpass låg. Når ferien er slutt, er vel folk flest så drittleie av alt som heiter korona at dei gjev blaffen, heilt til vi går på ein smell. Og så vert det vel ein 14 dagars reaksjonstid før ein tek ting inn over seg og vert forsiktig på nytt.
    Men det skal nok skje noko dramatisk før ein går til tiltak som liknar dei vi hadde då vi var føre var - trass alt veit vi meir om sykja no enn vi gjorde i mars.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Alltid interessant at folk er idioter når de ikke tenker likt meg.

    Uansett så har vi meningsmålinger og en av dem sier at «kun» 1 av 5 skal til utlandet i år. Hvorfor 1 av 5 er «kun» i disse tider vet jeg ikke men det er altså ca. 1 mill. normenn som skal utenlands i løpet av året.
    Vi får satse på flaksen.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn