Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok andre aldersgrupper som dominerer statistikken nå, men jeg har også en hypotese om at folk får i seg mindre mengder virus hvis de først blir smittet nå. Det virker som det er en sterk sammenheng mellom mengden virus man blir smittet med og hvor syk man blir. En stappfull after ski-bar i Ischgl var et worst case-scenario for å få i seg massive mengder virus. Det er ingen ting som tyder på at viruset har mutert til å bli mindre farlig, alt annet likt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok andre aldersgrupper som dominerer statistikken nå, men jeg har også en hypotese om at folk får i seg mindre mengder virus hvis de først blir smittet nå. Det virker som det er en sterk sammenheng mellom mengden virus man blir smittet med og hvor syk man blir. En stappfull after ski-bar i Ischgl var et worst case-scenario for å få i seg massive mengder virus. Det er ingen ting som tyder på at viruset har mutert til å bli mindre farlig, alt annet likt.
    Kombinasjonen av større bevissthet og sosial distansering hjelper. Vi ser at dette er et gigantisk problem der arbeidere ikke har et valg, som i slakterier, men eller begynner det å gå seg til.

    I slakteriene utsettes arbeiderne for smittebyger av virus, som så bygger seg opp til det slår dem ut.

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Det er nok andre aldersgrupper som dominerer statistikken nå, men jeg har også en hypotese om at folk får i seg mindre mengder virus hvis de først blir smittet nå. Det virker som det er en sterk sammenheng mellom mengden virus man blir smittet med og hvor syk man blir. En stappfull after ski-bar i Ischgl var et worst case-scenario for å få i seg massive mengder virus. Det er ingen ting som tyder på at viruset har mutert til å bli mindre farlig, alt annet likt.
    Svaret er jo like over: Bekreftede tilfeller er høyere i alle aldersgrupper bortsett fra de over 80 år (som i stor grad uansett ikke er det som kommer på intensiven, av de ~2300 som er eller har vært innom en av sorten i Sverige er det såvidt over 100 stykker som har vært 80+).

    Reff estimeres også til å være godt under 1 (0.7 eller hva det nå var) i Sverige nå og det har den vært estimert til under 1 i et par uker nå. Jeg tror mer på svenske helsemyndigheter enn grafen til FT for hva som er den faktiske ståa i Sverige.

    Her er hva Folkhälsemyndigheten sier om tallene over tid:
    Över tid har det skett förändringar i provtagningen för covid-19. Initialt (från vecka 4) provtogs personer som vistats i områden med känd smittspridning av covid-19. Den 13 mars (vecka 11) ändrades provtagningen eftersom situationen förändrats i delar av Sverige (läs mer om ändringen den 13 mars). För att skydda de mest utsatta grupperna i samhället från smitta prioriteras sedan dess provtagning av personer som är i behov av vård på sjukhus samt personal inom vård och äldreomsorg med misstänkt covid-19. Vissa regioner har fortsatt med att smittspåra kontakter och därför provtagit en bredare grupp. I mitten av april presenterade Folkhälsomyndigheten en nationell strategi för att utöka provtagningen för covid19. En uppdaterad strategi publicerades 5 maj. Den 5 juni gav Regeringen uppdrag till Folkhälsomyndigheten och till länsstyrelserna att säkerställa flöden av storskalig testning. Kapaciteten ökas succesivt och påverkar antalet fall som bekräftas, och andelen rapporterade fall som inte är behov av sjukhusvård kommer att öka. Statistiken över tid blir därför inte helt jämförbar.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    En slags sluttet sirkel.

    Ibsen skrev En folkefiende, om en badeby hvis inntekter trues av "sykdomsfremkallende infusjonsdyr". Der blir det konflikt mellom ordfører og doktor (brødre). Badebyens inntekter settes over folkehelsen.

    Peter Benchley blåste infusjonsdyret opp i haistørrelse og knabbet ellers gode deler av Ibsens plot, til sin bok "Jaws". I filmen er det mange konflikter mellom badebyens ordfører og sheriff Brody. Sistnevnte ønsker å stenge stranden, ordføreren insisterer på at man ikke kan ødelegge sommersesongen. En gutt dør og guttens mor anklager sheriffen for å ikke ha gjort nok. Det er en rørende scene. Ordføreren som tvang sheriffen til å holde strendene åpne står ved siden av Brody.


    I dag døde skuespillerinnen som spilte moren - av Covid-19. Men hun var 91 og skulle jo dø av noe.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Har ikke sett det før nå, men det publiseres separate tall for smitte i det amerikanske forsvaret. Det som gjør de litt interessante er noen antagelser jeg i utgangspunktet finner rimelige:
    - det er en klart yngre og MYE friskere befolkning enn snittet i USA (eller ellers for den saks skyld).
    - det har mest sannsynlig vært betydelig enklere å bli testet enn for gen pop så mørketallene kan antas mindre
    - tilgangen til helsetjenester er mye bedre enn for snittet i USA

    Blant militære eks luftforsvaret så langt er det pr 6. juli rapportert totalt 14.922 smittetilfeller. Dette har så langt resultert i 343 sykehusinnleggelser (2.3%) og 3 dødsfall (0.02%). Fra en annen kilde ser det ut som siste dødsfall registrert var 26 mai.

    I luftforsvaret er det, blant de militære, 2121 tilfeller, totalt 18 på sykehus (0.85%) og 0 dødsfall.

    I begge tilfellene blir tallene høyere om man også inkluderer ikke-uniformert personell (sivilt ansatte, innleide osv)

    Sier i alle fall noe om hvor landet ligger for den yngre og friskere delen av befolkningen. Temmelig mange innleggelser men svært få som dør. I hvilken grad tellemåte, rapportering eller mangel på sådan er sammenlignbart med generelle tall aner jeg absolutt ingen ting om.

     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke lenger siden enn i Mai jeg satt hos den forrige fastlegen min, som forsvarte hvordan svenskene har håndtert pandemien: "Se på Sverige da, de er jo snart ferdige. Hva skal man gjøre, skal man stenge alt til det er over?".

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel ikke så veldig overraskende at det faktisk ikke er så veldig stor andel smitteded i Spania. De gjennomførte jo Portforbud ganske tidlig - og da stopper jo smitten opp.

    De fleste tiltakene som innføres - hindrer jo stort sett bare unge mennesker å treffe hverandre - altså den gruppen som man trenger at blir smittet for å oppnå immunitet. Det ser du jo godt her på sentralen også - gjengen "menn over 55 år" synes ikke tiltakene gjør noe - fordi det påvirker ikke hverdagen i det hele tatt.

    Derimot er det ikke like lett å stoppe smitten for de svakeste. Er man pleietrengende og får hjemmesykepleie ganger om dagen - så vil portforbud ikke gi nevneverdig reduksjon i kontaktpunkter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Og folk sitter fortsatt fast i en antakelse om at dette er "en sterk influensa".

    Samtidig registreres stadig mer alvorlige følgeskader, også blant dem som fikk "milde" infeksjoner.
    Man får jo følgeskader bare av å lese innleggene dine her. Hva skal du gjøre når du blir smitta av korona?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Det er nok andre aldersgrupper som dominerer statistikken nå, men jeg har også en hypotese om at folk får i seg mindre mengder virus hvis de først blir smittet nå. Det virker som det er en sterk sammenheng mellom mengden virus man blir smittet med og hvor syk man blir. En stappfull after ski-bar i Ischgl var et worst case-scenario for å få i seg massive mengder virus. Det er ingen ting som tyder på at viruset har mutert til å bli mindre farlig, alt annet likt.
    Håper alle nordmennene fra Ischgl er et casestudium hos helsemyndightene nå; er de døde eller grønnsaker hele gjengen nå?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Man får jo følgeskader bare av å lese innleggene dine her. Hva skal du gjøre når du blir smitta av korona?
    I så tilfelle ikke første gang noen bekymrer på seg følgeskader. Dramaqueening kan være tøft for helsa det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håper alle nordmennene fra Ischgl er et casestudium hos helsemyndightene nå; er de døde eller grønnsaker hele gjengen nå?
    Den ene jeg kjenner er kommet seg på bena igjen nå etter noen uker på intensivavd og respirator i mars. Det var visst ikke så mye muskelmasse igjen da han kom ut derfra. Nære på, men han overlevde såvidt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Skulle likt sett en rapport på de 1000(?) som kom smitta tilbake fra Ischgl; håper myndighetene har track på dem.

    Godt å høre han klarte seg. Vet du om han følges ytterligere opp helsemyndighetene?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det
    Det er vel ikke så veldig overraskende at det faktisk ikke er så veldig stor andel smitteded i Spania. De gjennomførte jo Portforbud ganske tidlig - og da stopper jo smitten opp.

    De fleste tiltakene som innføres - hindrer jo stort sett bare unge mennesker å treffe hverandre - altså den gruppen som man trenger at blir smittet for å oppnå immunitet. Det ser du jo godt her på sentralen også - gjengen "menn over 55 år" synes ikke tiltakene gjør noe - fordi det påvirker ikke hverdagen i det hele tatt.

    Derimot er det ikke like lett å stoppe smitten for de svakeste. Er man pleietrengende og får hjemmesykepleie ganger om dagen - så vil portforbud ikke gi nevneverdig reduksjon i kontaktpunkter.
    Hvorfor kan du ikke bare være ærlig å si rett ut at du aksepterer høye dødstall blant risikogrupper og eldre fordi du vil at samfunnet skal gå som normalt? Det er selvsagt fryktelig egoistisk, men bedre med ærlighet tross alt. Det blir mer og mer bred enighet om at immunitet i befolkningen ikke oppnås med mindre man ofrer veldig mange.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Lenge siden flokkimmunitet var urealistisk, til og med Tegnell innså dette for lenge siden. Da blir det jo enda mer sinnsvakt at de ikke har tatt grep.
    Det eneste fornuftige man sitter igjen med er de kjedelige restriktive tiltakene. Avstand. Håndvask. Forbud mot store forsamlinger og så videre.

    Tegnell
    Tidlig i pandemiens forløp uttalte Sveriges statsepidemiolog, Anders Tegnell, på NRK at deres modeller viste at man i Stockholm ville oppnå flokkimmunitet i løpet av mai. Men i slutten av mai viste de første undersøkelsene at bare 7,3 til 15 prosent av befolkningen i Stockholm hadde gjennomgått Covid-19-infeksjon.

    Den gang erkjente Tegnell at tallene var noe lavere enn forventet, og så seg samtidig nødt til å drepe myten om flokkimmunitet og Covid-19.

    - Det finnes ingen grunn til å tro at vi vil oppnå en immunitet som vil stoppe smittespredningen i befolkningen. Immunitet i befolkningen kan bidra til å holde smittespredningen nede slik at vi kan lette på tiltak og at trykket på helsevesenet blir lettere, sa han og fortsatte:

    - Men det kan ikke få smitten til å forsvinne, som man normalt sett snakker om når man snakker om flokkimmunitet. Den typen flokkimmunitet kan man bare få ved å kombinere det med en vaksine. Jeg sier dette for å drepe den myten.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.489
    Torget vurderinger
    1
    Det


    Hvorfor kan du ikke bare være ærlig å si rett ut at du aksepterer høye dødstall blant risikogrupper og eldre fordi du vil at samfunnet skal gå som normalt? Det er selvsagt fryktelig egoistisk, men bedre med ærlighet tross alt. Det blir mer og mer bred enighet om at immunitet i befolkningen ikke oppnås med mindre man ofrer veldig mange.
    Uredelig å fremstille det som om de som tillater seg å være kritiske til dette nærmest går over lik for å fremme egne interesser. Det endelige svaret på dette er det ingen som vet pt. I tillegg er det jo uvisst om noen noensinne vil ha et klart svar da dette spørsmålet er så komplekst at man nok vil finne de svarene man ønsker.

    Det vi vet er at alle kjente infeksjonssykdommer vil dø ut av seg selv når tilstrekkelig immunitet er oppnådd. Denne flokkimmuniteten kan oppnås ved forskjellige tiltak eller kombinasjoner av disse - gjennomgått infeksjon, vaksine (for alle praktiske formål har dette samme effekt - selvfølgelig ennå ingen som vet sikkert når det gjelder COVID da det ikke finnes data) eller andre tiltak som sosial distansering og hygiene. Hvordan man ser på disse tiltakene er tydeligvis svært farget av hva man risikerer og ofrer for disse. Det er jo opplagt at friske unge har mest å tape og minst å vinne på dette, samtidig er det jo de som nærmest ikke ofrer noe og kun ser på dette som en stor fordel da man kanskje er i en utsatt gruppe selv.

    Jeg tror man sterkt undervurderer sykeligheten og dødeligheten av nedstegningen som vi har gjort i vesteuropa. Da tenker jeg på alt fra redusert fysisk aktivitet for barn, redusert livskvalitet, barn isolert i dysfunksjonelle hjem, alle elever og studenter som i praksis har mistet et halvt års skolegang, full stans i all ikke-livsnødvendig behandling i både somatikken og psykiatrien i ukesvis osv. Det er åpenbart at det er store mørketall her som det er vanskelig å kvantifisere. (Jeg har selv behandlet flere personer med alvorlige tilstander som fikk betydelig dårligere prognose av at de selv utsatte legesøkningen pga at nedstegningen og ikke innså at det var snakk om alvorlige symptomer. Det er derfor all grunn til å anta at dette er et betydelig problem.) Det er altså ikke nødvendigvis gitt at våre tiltak har gitt bedre folkehelse selv om det er svært stor fokus på nettopp COVID-dødsfall og at det for tiden virker å være eneste suksesskriteriet dette.

    På samme måte tror jeg man overvurderer hvor farlig dette er. Det er liten tvil om at dette er farlig for enkelte, men i de fleste land er storparten av ofrene altså i utgangspunktet svært syke folk i høy alder. Vi skal jo alle uansett dø av noe og jeg tviler sterkt på at det vil gi vesentlige traumer i befolkningen at mor på sykehjemmet dør av COVID infeksjon sommeren 20 enn gastroenteritt høsten 20.

    Alt dette må vurderes utifra den enorme samfunnskostanden. Selv 5000 dødsfall i Sverrige som av enkelte betegnes som en humanitær katastrofe er knapt en krusning på statistikken i den store sammenhengen.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Den ene jeg kjenner er kommet seg på bena igjen nå etter noen uker på intensivavd og respirator i mars. Det var visst ikke så mye muskelmasse igjen da han kom ut derfra. Nære på, men han overlevde såvidt.
    Det er ikke bare de som har vært syke hvor muskelmasse er forsvunnet. Jeg hadde min første dag på treningssenter siden nedstengingen på mandag og det var ikke mye muskler å snakke om lenger hos meg heller 😀
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke så veldig overraskende at det faktisk ikke er så veldig stor andel smitteded i Spania. De gjennomførte jo Portforbud ganske tidlig - og da stopper jo smitten opp.

    De fleste tiltakene som innføres - hindrer jo stort sett bare unge mennesker å treffe hverandre - altså den gruppen som man trenger at blir smittet for å oppnå immunitet. Det ser du jo godt her på sentralen også - gjengen "menn over 55 år" synes ikke tiltakene gjør noe - fordi det påvirker ikke hverdagen i det hele tatt.

    Derimot er det ikke like lett å stoppe smitten for de svakeste. Er man pleietrengende og får hjemmesykepleie ganger om dagen - så vil portforbud ikke gi nevneverdig reduksjon i kontaktpunkter.
    Ikke stor andel smittedød i Spania? Din evne til selvbedrag i forsvar av en skakkjørt hypotese er ubegrenset.

    Skjermbilde 2020-07-09 kl. 11.43.23.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det


    Hvorfor kan du ikke bare være ærlig å si rett ut at du aksepterer høye dødstall blant risikogrupper og eldre fordi du vil at samfunnet skal gå som normalt? Det er selvsagt fryktelig egoistisk, men bedre med ærlighet tross alt. Det blir mer og mer bred enighet om at immunitet i befolkningen ikke oppnås med mindre man ofrer veldig mange.
    Ser ikke noen grunn til å diskutere dette med deg når du ikke har noen nyanser. MML har jo gitt noen synspunkter her. Og vi har jo noe som heter Folkehelseinstituttet i Norge som nettopp ser på hva som er best for hele befolkningen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev vel ikke smittedød gjorde jeg..? Men er vel ikke så lett å lese når man er i dommedagsekstase i ukesvis.
    Det kan du spare deg. Joda, du skrev smittedød. Jeg uthever, for å hjelpe dine leseferdigheter, på din egen setning. Du mente kanskje smittede? Kunne fint leses som smittedød.

    Det er vel ikke så veldig overraskende at det faktisk ikke er så veldig stor andel smitteded i Spania.

    Som du vil se, har Spania også en høy andel registrerte smittede. Ditt utsagn blir feil i begge versjoner.

    Skjermbilde 2020-07-09 kl. 12.19.05.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kan du spare deg. Joda, du skrev smittedød. Jeg uthever, for å hjelpe dine leseferdigheter, på din egen setning. Du mente kanskje smittede? Kunne fint leses som smittedød.

    Det er vel ikke så veldig overraskende at det faktisk ikke er så veldig stor andel smitteded i Spania.

    Som du vil se, har Spania også en høy andel registrerte smittede. Ditt utsagn blir feil i begge versjoner.
    Du er slitsom med dette monotone maset ditt.
    Artikkelen som ble diskutert omhandlet andel med antistoffer - som referere til smittede. Jeg svarte på den at det faktisk ikke var så overraskende at relativt få var smittet.

    Men for all - med smittespredning etter Trump Rally og Bolsonaro smittet så kan du fortsette festen! Skjønner at du har ditt livs øyeblikk for tiden.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Det blir litt som min gamle mor på noen og hundre år nå for tiden; vi har covid-19 derfor er jeg.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I serien om å synse noe om fremtiden så har noen kommet frem til dette.

    12.000 kan dø av sult hver dag

    Oxfam advarer om at 12.000 mennesker hver dag kan dø av sult som følge av koronapandemien innen året er omme, potensielt flere enn av selve viruset. I en ny rapport står det at flere millioner mennesker lever i, og dør av, sult hvert år.


     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Men det jobbes også kontinuerlig med å gi mat til de som ikke har. Mange mennesker ofrer både helse og liv for å hjelpe. En annen ting er at sultkatastrofer i Afrika i stor grad er selvpåført. I andre tilfeller er det klare årsaksbilder hvor det kunne vært mat og medisiner til alle om kulturen hadde vært litt annerledes, f.eks. Venezuela. Jeg skjønner ikke sammenhengen med korona, som må være ment som et poeng her? I det hele tatt er denne iveren etter å ramse opp andre ting som dreper, merkelig.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, hvis man mener at de som faktisk sulter ihjel i verden i dag - lider en selvpåført død, så er det vanskelig å få ting i perspektiv.

    Norge har så langt brukt mer penger på Corona i Norge enn det FNs flyktningerhjelp har til å hjelpe alle verdens +60 millioner flyktninger.

    Man må prøve å se en helhet og finne en riktig balansegang mellom tiltak, kostnader og sykdom.

    Norge er jo i en særstilling med så mye penger at ingen ting spiller noen rolle for noen. Men hvis man løfter blikket litt - så er det knapt noen land i verden som har råd til å stenge ned mer. Hver gang noe stenges ned, mister noen jobben og mangler penger itl mat. Det er realiteten for godt over halvparten av verdens befolkning. Her i Norge er det oppstandelses for de en etterbetaling på noen tusenlapper har drøyd ut.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå synes jeg virkelig vi skal åpne opp og fjerne alle smittevernstiltak, vi blir jo syke av engstelse av dette maset om covid-19, vi får gjøre som Hviterussland og forby media og nevne noe som helst om det. Og så får vi stilltiende ofre gamlinger, de feite, de med diabetes og alle de som går på immundempende medisiner. De må da faen meg finne seg i å ta en for landet. Vi kan jo ikke leve med dagens begrensninger i et år eller så. Nå skal vi på treningssenter, breddeidretten skal i farta og far skal på harrytur til Strømstad. Kjør på. Se hvor fint det går i USA. De er et forbilde for hele verden ifølge den meget oppegående presidenten i det hvite hus.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    ^Og i følge en del her, som gjentatte ganger har meldt at det kommer til å gå verre her enn i Sverige, vi må bare gi det tid. De rundet 5.500 døde i dag.

    Norge har 252. Blir en del å ta igjen.

    Og enig med Polka. Disse stadige "folk dør hele tiden" utsagnene er absurde.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå synes jeg virkelig vi skal åpne opp og fjerne alle smittevernstiltak, vi blir jo syke av engstelse av dette maset om covid-19, vi får gjøre som Hviterussland og forby media og nevne noe som helst om det. Og så får vi stilltiende ofre gamlinger, de feite, de med diabetes og alle de som går på immundempende medisiner. De må da faen meg finne seg i å ta en for landet. Vi kan jo ikke leve med dagens begrensninger i et år eller så. Nå skal vi på treningssenter, breddeidretten skal i farta og far skal på harrytur til Strømstad. Kjør på. Se hvor fint det går i USA. De er et forbilde for hele verden ifølge den meget oppegående presidenten i det hvite hus.
    Alle tar en for landet og har gjort det i flere mnd. nå. Kanskje bortsett fra noen ytterst få av den yngre garde som stuer seg i sammen for å få seg en øl på pub.

    At man ikke mister hodet når det passer andre betyr ikke at man ikke tar dette på alvor.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det gnages stadig om agendaer og skremselspropaganda. Agendaen er å informere om alt det viruset gjør med kroppen og vi må da tåle å høre sannheten? Nå har forskere funnet ut at den virusvarianten som stort sett herjer nå er variant G, den smitter mye lettere enn den opprinnelige. Derfor vurderer FHI bruik av munnbind i tilfeller hvor vi ikke greier å holde god avstand. De som ikke tåler å høre om smittespredning og skader som viruset forårsaker burde la være å lese i denne tråden. Platespillerreimer og kabler er mer passende i slike tilfeller ;)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvilken sannhet? Din? Et innlegg av den fordømmende sorten. Folk her inne er oppegående folk som vet utmerket godt hvor de kan hente info.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når/hvor smittes man lettest? Naturligvis all grunn til å vise fortsatt forsiktighet men...?

    Riktig nok fra 17. mai men det har vel ikke skjedd dramatiske endringer...

    Disse kommunene regnes som helt smittefrie
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvilken sannhet? Din? Et innlegg av den fordømmende sorten. Folk her inne er oppegående folk som vet utmerket godt hvor de kan hente info.
    Det finnes mange troverdige kilder, det er bare å unngå nettrollene fra Russland, Det hvite hus, Resett, Document, Facebook og noen tusen andre....hvor oppegående folk er forundres jeg stadig over.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva tante Olga mener på Facebook er da mye mer relevant enn det som står i the lancet
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Nei, hvis man mener at de som faktisk sulter ihjel i verden i dag - lider en selvpåført død, så er det vanskelig å få ting i perspektiv.

    Norge har så langt brukt mer penger på Corona i Norge enn det FNs flyktningerhjelp har til å hjelpe alle verdens +60 millioner flyktninger.

    Man må prøve å se en helhet og finne en riktig balansegang mellom tiltak, kostnader og sykdom.

    Norge er jo i en særstilling med så mye penger at ingen ting spiller noen rolle for noen. Men hvis man løfter blikket litt - så er det knapt noen land i verden som har råd til å stenge ned mer. Hver gang noe stenges ned, mister noen jobben og mangler penger itl mat. Det er realiteten for godt over halvparten av verdens befolkning. Her i Norge er det oppstandelses for de en etterbetaling på noen tusenlapper har drøyd ut.
    Jeg skrev ikke at alle som sulter, f.eks. barn, er skyld i det selv. Men sultkatastrofer og hungersnød som fenomen er i meget stor grad et resultat av manglende styring og korrupte politikere, liten evne blant befolkning til å forstå årsak og følger (lite mat - velger å få 7 barn), liten evne blant politikere til å fordele goder, dårlig bruk av egne naturressurser. Med andre ord, mye er selvforskyldt. Og det pågår i tiår etter tiår uten at de lærer. Selvsagt har man krig, tørke, og andre fenomen som kan resultere i svært alvorlige situasjoner. Synes det var en merkelig sammenligning, sult og korona.

    Er enig setningen din om balanse mellom tiltak og følger det får. Åpenbart at vi i Norge er heldige, men det er ikke bare tiltakene som har lagt grunnlaget for vår suksess med korona, men også demografi og kultur. Tror jeg.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Uansett, nå har vi nå åpnet opp det meste her i Norge. Er vel stort sett bare John Arne Riise og OMF som fortsatt klager. Vi har få syke, få innlagte og få døde. Merkelig at det ikke skal betegnes som en foreløpig suksess?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå murres det i flere av byene om at det ikke er godt nok i helgene på serveringsplassene og de har vel sagt at de vil se det an i helgen om de må gå til begrensninger igjen. Har litt sansen for at de går ut på forhånd og gir folk/uteplassene en sjanse så får vi se hvor ansvarlige folk er.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, nå har vi nå åpnet opp det meste her i Norge. Er vel stort sett bare John Arne Riise og OMF som fortsatt klager. Vi har få syke, få innlagte og få døde. Merkelig at det ikke skal betegnes som en foreløpig suksess?
    Nei. Kan ikke være suksess i Norge. I tråden står det, fra tidlig i forløpet, at dengangs antall døde i Norge ville være en "avrundingsfeil" etter at det har gått en del tid og at man i Sverige innen samme tidsrom vil ha begynt å ta mål av Tegnell til statuer over det ganske land.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn